ons schuldenverhaal.

Started by djurresmama, Apr 06, 2012, 11:48 AM

Previous topic - Next topic

Libra

Hai Djurresmama,

Ik dans van harte mee hoor bij deze positieve berichten!!

Een goede buffer opbouwen is inderdaad heel fijn, maar aan de andere kant, wat je aflost scheelt gewoon weer rente.
Door beiden te doen worden de aflossingen op een gegeven moment dan minder, waardoor je je lasten weer verder omlaag brengt en je daardoor steeds meer ruimte krijgt in je budget.

Maar ook hier geldt: het is je eigen keuze hoe je het wilt gaan doen.
Volg je eigen gevoel in deze, want uiteindelijk blijf je overal zelf verantwoordelijk voor.

Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat jullie het super doen!
Komplimenten!! :)

djurresmama

bedankt voor jullie dansjes. doet een mens goed.

het volgende,

het enige wat nog afgelost moet worden is een PL. dus die gaat in maandelijkse kosten niet naar beneden. we blijven tot aan het einde dezelfde maandlasten hiervan houden.
het betreft 1tje van de jawel DSB bank.
dus meer ruimte krijgen we er niet van. alleen dan we minder lang aan de lening vast zitten.

@buster, als ik het doe volgens jou schema.

dsb:

Buster

Djurresmama,

Het klinkt inderdaad als een heel groot bedrag.
Vergeet niet dat je door je inzet van je vorige buffer nu geen BD schuld meer hebt.
Het sparen doe je om klappen op te vangen, niet om cadeaus van te kopen of op vakantie van te gaan.
Misschien moeten we het niet meer over "sparen" hebben maar over "buffer",... gewoon voor het woord.

Wat mij persoonlijk het handigst lijkt;
Spek de buffer even totdat je man weer werk heeft, beslis dan samen wat er van de buffer in de PL gestopt kan worden.
Op die manier hou je alle opties open.

Hoe meer je aflost hoe sneller het gaat, maar het heeft geen zin zoveel in de aflossing te stoppen zodat je an de andere kant weer nieuwe schulden gaat maken. Daar was die hele buffer voor bedoeld ;) Aan jou om de balans tussen de bedragen te vinden.
Lekker h

djurresmama

Buster,

Net wat je zegt de buffer is er om eventuele klappen op te vangen.

Ik/wij denken idd dat we het beste eerst genoeg geld achteruit moeten gaan zetten vanwege het feit dat we nu al weten dat manlief eind dit jaar geen werk meer heeft.
Tenzij het bedrijf hem gelijk in vaste dienst gaat nemen, en ik denk niet dat ik/we dat gaan zien gebeuren. Zeker gezien de economische tijden op dit moment.

Als we extra aflossen scheelt het ons alleen in looptijd qua maanden. dan zijn we eerder van de lening af. wat alleen maar prettiger zou zijn.
zeker gezien de huursverhogingen waarschijnlijk toch doorgaan.en dan gaan wij fors meer betalen.
Maar men vergeet dat wij domweg niet kunnen verhuizen naar een koopwoning(kunnen geen hypotheek krijgen), en de vrije sector is hier redelijk duurder dan hetgeen we nu bekostigen. Geen idee hoe we dat moeten gaan oplossen. :'(

Ach, komt tijd komt raad. Maar liever niet omhoog met die huren.

Libra

Quote from: djurresmama on Jan 18, 2013, 02:12 PM
:-[. schaam me eigenlijk een beetje. lijkt als ik het zo opschrijf een luxe probleem.

;D ;D ;D ;D
Luxe problemen kennen we hier niet hoor! ;)
Het is en blijft elke keer weer puzzelen.

En inderdaad, stel dat je man aan het einde van het jaar inderdaad geen werk meer heeft, dan wordt je buffer al heel snel geen "spaarpot" meer, maar meer een "overbruggingskrediet".
Wel eentje uit eigen zak en dat is een heel fijn en rustgevend idee!

djurresmama

hier deze maand ons doel voor het sparen van de buffer gehaald.  ;D ;D. dus het minimale bedrag en hetgeen we als extra wilden sparen. heerlijk.
ook voor het potje onvoorziene uitgaven(waterschapsheffingen,eigen risico etc.)

geeft een heerlijk gevoel. wetende dat we ook nog extra geld terug krijgen van de energiemaatschappij. ook dit gaan we aan de kant zetten. ook heeft manlief nog een week ww gekregen. is nu al uitbetaald en had er maandag over gebeld. i.v.m. storing op hun site.
erg snel, maar wij zijn er wel blij mee.

sorry voor het ego bericht, maar wou het even kwijt.

Kaatje

dat is echt super dat jullie doel behaald is deze maand! geniet er maar heerlijk van!

Buster

hahaha, Djurresmama!

Ego is geen vies woord hoor!
Wat fijn dat je die buffer zo gezond hebt dat je de klappen op kan vangen.
Met rust in je hoofd kan je andere zaken veel beter aan.

Ik ga voor je duimen dat je man snel ergens aan de slag kan (en dat je dat eigen risico helemaal niet nodig gaat hebben ;))

djurresmama

@dames bedankt.

@Buster,
mijn man werkt gewoonlijk 40 of meer per week. hij had recht op ww i.v.m. bedrijfssluiting met de kerst voor 2 weken. en alle beetjes extra zijn meegenomen. we hebben dit zelf kunnen overbruggen met zn verlofuren.

de buffer is er nog niet, maar een begin wel.(

Buster

Djurresmama, hou er even rekening mee dat de WW geen spaarpot is.

Stel hij raakt werkloos, dan word de duur van zijn WW gebaseerd op zijn arbeidsverleden.
Het minimum is 12 weken. Stel dat hij door een arbeidsverleden van 10 jaar recht heeft op 10 maanden i.p.v. 12 weken. Mocht hij voor die 10 maanden om zijn weer werk vinden dan vervalt dat wat er nog openstond en begint de teller weer op 0.

Dus ben blij om te lezen dat je het kunnen opvangen met verlofuren.

djurresmama

@buster,

bedankt voor je schrijven.
dit wist ik niet, en ze zijn niet weer begionnen opnieuw te tellen.
manlief krijgt in de winter(met kerst) en in de zomer i.v.m. bedrijfssluiting ww. dit was afgelopen zomer voor ong 18 maand en dat was /is nu met afgelopen kerst ook weer zo.
hij kan als ie wil tot ong aug 2014 ww krijgen. vreemd.
misschien is het anders vanwege de bedrijfssluiting omdat hij nadien wel gewoon terug kan komen.

zal binnenkort informeren over hoe dat zit bij hem.

Libra

Fijne berichten is altijd goed nieuws en daar zijn we hier gek op!! ;D ;D

Ik zal je ego nog even verder strelen: "goed gedaan"!!!

Liefs

djurresmama

hier het redelijk goed.
vanmorgen bij de tandarts geweest en een rekening van ruim

Buster

djurresmama

hier gaat het goed met de financi