ons schuldenverhaal.

Started by djurresmama, Apr 06, 2012, 11:48 AM

Previous topic - Next topic

Bloem2

Mama,

Volgens mij zal er toch een verklaring van erfrecht moeten worden  opgemaakt en heb jij recht op een kindsdeel.
Informeer eens bij een notaris, dit kan per telefoon bij een notaris in jouw buurt.

djurresmama

Quote from: Bloem2 on Sep 14, 2012, 12:40 PM
Mama,

Volgens mij zal er toch een verklaring van erfrecht moeten worden  opgemaakt en heb jij recht op een kindsdeel.
Informeer eens bij een notaris, dit kan per telefoon bij een notaris in jouw buurt.

bedankt,
ik meende idd ook dat je naar de notaris moet/moest.
maar ze heeft van de bank gewoon weer de beschikking gekregen en het geld van de rekeningen.ook zijn spaarrekening. en laat me nu weten dat ik wist dat daar aardig wat op stond.
nu gaat het mij niet om het geld maar om het principe. ik hoefde van mn pa ook het resterende bedrag niet terug te betalen, maar zij wil het nu wel zien.

en kindsdeel heeft een ieder toch recht op,? dus ook zonder verklaring van eerfrecht.
ben hier in dit stukje niet zo goed in.

Buster

Idd,.. Bloem schreef het al, want het was het eerste wat in mijn hoofd spookte; ieder biologisch kind heeft recht op een kindsdeel.

Ik zal eens even Google raadplegen,...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kindsdeel

Hmm,.. hier blijkt dus uit dat je er (nog)  geen recht op hebt aangezien zij nog in leven is, maar als jij een kind bent dat is voortgekomen uit een huwelijk in gemeenschap van goederen val je daar dus onder. Ik zou zeggen; stel eens een vraag bij het Juridisch loket!

www.juridischloket.nl

Libra

Heb het ook even nagekeken en je kunt je beroepen op het wilsrecht.

Heb hieronder even de wettekst voor je gekopie

djurresmama

bedankt.

ik ben wel van mn vader zeg maar maar niet van haar. dit is mn  stiefmeoder om het maar plat te zeggen.
mn vader is destijds(jaren 80) hertrouwd.en volgens mij op huwelijkse voorwaarden.

moet idd maar even beelen. hij laat wel een vrouw achter met 2 biologische kinderen(van hem en haar), maar ik ben alleen van hem.

komt vast wel goed.maar snap er niet veel van dat het zo kan, zeker zonder notaris.

Libra

Ja precies!
Omdat jouw vader nu overleden is kun je het wilsrecht inroepen, ook als er geen testament was/is.

Ik weet niet of je een rechtsbijstand verzekering hebt, maar anders zou ik zeker even de gang naar het Juridisch Loket maken.
Gezien jullie situatie denk ik dat je wel voor rechtsbijstand in aanmerking komt. Dat is inkomensafhankelijk en je moet wel een eigen bijdrage betalen, maar het gaat je geen honderden euro's kosten wat het normaalgesproken wel bij een zelfstandige advocaat zou zijn.

Linksom of rechtsom, je hebt gewoon recht op jouw kindsdeel!
Kinderen kun je namelijk nooit onterven, dus jouw stiefmoeder overtreedt hiermee de wet.
Misschien is het zelfs al genoeg als je even een printje maakt van wat ik hier gepost heb en haar dat even laat lezen.
Misschien weet ze dit helemaal niet en draait ze (op z'n minst) de claim op het geld wat je vader je geleend had terug.

Heel veel succes!!

Bloem2

Die huwelijkse voorwaarden kunnen nog weleens heel interessant voor je zijn.

Ik was werkzaam op een notariskantoor maar ben er al even uit, vandaar dat
ik aanraadde bij een notaris te informeren.

djurresmama

Hier gaat het naar omstandigheden goed.
We hebben geen roodstand meer, ook niet nadat we van bank veranderd zijn.
Wel hebben we 7 rekeningen liggen van de belastingdienst. En nr 8 komt binnenkot ook wel ben ik bang. Heerlijk die toeslagen, maar elke keer terug betalen is ook niet goed/prettig.

1e:

Buster

Ik zou kijken wat je per maand kan aflossen, meestal gaan ze niet verder dan een of twee namelijk.
Wat wel kan, per maand doen, wat niet kan in een keer aflossen.
Juist voor dit soort situaties is je buffer.

Hmm,.. het is wel een lastige,...

djurresmama

@buster, is idd een lastige. en net wat je zegt, daar is je buffer voor. die hebben we nu dus ook gebruikt. en nu maar hopen dat de wasmachine het niet begeeft. we hebben nu geen buffer meer.

we hebben het er over gehad met zn tweetjes en besloten om de 1e, 3e en 4e rekening nu te betalen van het geld van de spaar.
rekening nr 2en 6 betalen we volgende week, dan krijgt man weer salaris.

nr 5 en 7 kan/mag in termijnen maar misschien kunnen we die deels of geheel betalen. manlief krijgt eind deze maand extra geld  van het werk dat ie op oproepbasis doet. dit krijgt hij contant uitbetaald(is gewoon wit via contract, alleen niet op rekening uitbetaald). dus hoeft geen boodschappengeld te pinnen/halen voor december. voor november heb ik nog genoeg geld voor de boodschappen.

in december de laatste keer dat we het eigen risico bij de ziektekostenverzekering moeten betalen. gaat in 1x tegelijk met de maandelijkse premie, scheelt dan ook weer ergens tussen de

Buster

Klinkt als een goed plan.

Zover ik weet kun je extra aflossen wanneer je dat wil.
Scheelt ook weer, je betaald per jaar 2,4% rente over de aflossingen.

Complimenten hoor ;) 

djurresmama

Quote from: Buster on Nov 04, 2012, 03:18 PM
Klinkt als een goed plan.

Zover ik weet kun je extra aflossen wanneer je dat wil.
Scheelt ook weer, je betaald per jaar 2,4% rente over de aflossingen.

Complimenten hoor ;) 

dank je @buster voor je compliment.
Zoiets doet een mens goed, als je ze bij tijd en wijlen krijgt van een ander. zelfs al ken je de persoon niet.

Wist niet dat je zoveel betaalde over de aflossingen bij de belastingdienst.
Als we genoeg ''buffer'' hebben opgebouwd willen we de rest(wat we extra overhouden) naar de lening storten. En straks ook nog het DUO.
Die duurt nu nog 7 jaar en 11 maand. :-[

Hoe is het nu met jou? En de kleine . Hoe doet ie het?
Hier geeft ik nog steeds bv aan de jongste. en die blieft ook niks anders.zelf geen bv uit fles.

djurresmama

hier gaat het goed.

we zijn erg blij dat we van de schulden aan de belastingdienst af zijn. ;D hoera.

ik/wij twijfelen alleen op dit moment wat verstandig is.

eerst de buffer opbouwen, voor het geval dat. of gelijk extra naar de lening toe doen. of een combinatie van beiden.
de buffer is niks, nou ja ongeveer

Buster

Hoi Djurresmama, hier de spaar freak ;)

De afweging moet je zelf maken.
Ga even na hoeveel je nu spaart en of dat in verhouding is met wat je aflost.
Ik hou zelf als stelregel (in de periode dat het kan) dat het aflosgedeelte word verdeeld in alle eisers plus 1, die een is je buffer.

Ben super blij voor jullie dat je van de BD afbent!
Dansje!!!!!

Kaatje

Ik dans ook mee!!! :) :)

Heerlijk zeg dat je van de schuld bij de Belastingdienst af bent!