ons schuldenverhaal.

Started by djurresmama, Apr 06, 2012, 11:48 AM

Previous topic - Next topic

djurresmama

Na lang zoeken, zijn wij/ik ook op dit forum terecht gekomen.
En we zijn blij (of eigenlijk ook niet)om te zien dat we niet de enigen zijn met schuld(en).

wij zijn een gezin (getrouwd) met 2 kinderen en de 3e geheel onverwachts op komst.(was niet meer mogelijk volgens ziekenhuis.)Maar wel welkom.

We merken dat het voor ons steeds moeilijker is/word om rond te komen/uit te komen.
Gezien ons inkomen zou het moeten kunnen maar we lopen steeds achter de feiten aan. Of er komen onverwachte rekeningen en/of tegenvallers.

Ook wij hebben schulden.
Schuld 1: bij mn vader, is niet veel gelukkig, en die wil het niet gelijk terug zegt hij. zolang hij nog eten kan koopen , hoeft ie het niet terug. Hij moet nog

Buster

Hoi Djurresmama, welkom.

Dat is nogal niet wat, 2 kinderen, zwanger en een zieke partner.
Jij zal het best druk hebben.

Wat goed dat je het nu al in de gaten hebt en voor jezelf aan de bel trekt.
Zo voorkom je een hele hoop gedoe en extra kosten.

De meest simpele manier van je schulden wegwerken is het verlagen van je vaste lasten en verhogen van je inkomen.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker met kinderen.
Hoe je dat het beste kan doen is kritisch kijken naar je uitgaven.
Wat heb je echt nodig en wat valt onder "luxe"

Dingen die je kunt doen op langer termijn om te besparen zijn;
Bewuster omgaan met water (douche allemaal een minuut korter)
Doe alleen de was met een volle trommel
Doe de afwas met de hand
Zet de verwarmingselementen uit in de kamers waar je overdag niet bent.
Houd de deuren gesloten zodat je geen warmte verliest
Let er op dat je de verlichting uitdoet als er niemand in een kamer is
Kook aardappels en groenten in 1 pan.
Kijk in december kritisch naar je zorgverzekering
Doe hetzelfde voor het gas, water, licht, en TV/telefoon/internet

Dingen die je kunt doen op korte termijn;
Doe je boodschappen als je hebt gegeten, met een lijstje en het liefst op maandag.
Probeer ook eens naar de markt te gaan een uur voor sluitingstijd
Zeg diensten op die je niet nodig hebt.
Kijk bij de boodschappen steeds naar een goedkoper alternatief.

Dat zijn uit mn hoofd de eerste dingen die je zou kunnen doen.
Daarnaast geld vooral; hoe bewuster hoe beter.
Je hebt nu goed in zicht wie nog wat van je krijgt en hoe lang dat gaat duren.
Je weet vast ook wat je kwijt bent aan vaste lasten.
Dan reken je vervolgens uit wat het budget is om een hele week boodschappen van te doen.
Zo hou je het overzichtelijk en te behappen.
Lukt het de ene week niet, dan de je de week erop wat harder je best om wel uit te komen.

Leuk is het niet, maar het word absoluut minder zwaar.
Veel succes!

djurresmama

Quote from: Buster on Apr 06, 2012, 12:45 PM
Hoi Djurresmama, welkom.

Dat is nogal niet wat, 2 kinderen, zwanger en een zieke partner.
Jij zal het best druk hebben.
Degene die ziek is ben ikzelf, jammer genoeg.Wat goed dat je het nu al in de gaten hebt en voor jezelf aan de bel trekt.
Zo voorkom je een hele hoop gedoe en extra kosten.

De meest simpele manier van je schulden wegwerken is het verlagen van je vaste lasten en verhogen van je inkomen.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker met kinderen.
Hoe je dat het beste kan doen is kritisch kijken naar je uitgaven.
Wat heb je echt nodig en wat valt onder "luxe"
We gaan nu idd echt kijken wat is luxe, en wat is nodig en de rest zo veel mogelijk schrappen. Hier verder geen abbo op loterijen etc.Dingen die je kunt doen op langer termijn om te besparen zijn;
Bewuster omgaan met water (douche allemaal een minuut korter)
Doe alleen de was met een volle trommel
Doe de afwas met de hand
Zet de verwarmingselementen uit in de kamers waar je overdag niet bent.
Houd de deuren gesloten zodat je geen warmte verliest
Let er op dat je de verlichting uitdoet als er niemand in een kamer is
Kook aardappels en groenten in 1 pan.
Kijk in december kritisch naar je zorgverzekering
Doe hetzelfde voor het gas, water, licht, en TV/telefoon/internet

Dingen die je kunt doen op korte termijn;
Doe je boodschappen als je hebt gegeten, met een lijstje en het liefst op maandag.
Probeer ook eens naar de markt te gaan een uur voor sluitingstijd
Zeg diensten op die je niet nodig hebt.
Kijk bij de boodschappen steeds naar een goedkoper alternatief.
Ik/wij doen de boodschappen meestal 1x per week. De kleinere dingentjes soms tussendoor, bijv de vla/yoghurt,fruit ect.Ik probeer meestal een week en/of maandmenu klaar te maken en ons daar aan te houden. dit gaat redelijk, maar ja er worden denk ik nog teveel dingen extra/tussendoor gehaald.
En we hebben nu een moestuin, sinds kort. Dus dat gaat ook weer schelen zo meteen in de kosten.

Dat zijn uit mn hoofd de eerste dingen die je zou kunnen doen.
Daarnaast geld vooral; hoe bewuster hoe beter.
Je hebt nu goed in zicht wie nog wat van je krijgt en hoe lang dat gaat duren.
Je weet vast ook wat je kwijt bent aan vaste lasten.
Dan reken je vervolgens uit wat het budget is om een hele week boodschappen van te doen. Wat is nu een redelijk budget voor een gezin van 2 volwassen en 2 kids(straks 3), waarvan er nu 1tje in de luiers zit(straks 2). Als ik bij het nibud kijk is het een vrij hoog bedrag. ???
ik zou dan nu ik zwanger ben

peter

Welkom djurresmama,

Je bent helaas niet de enige die schuldproblemen heeft. Het van je afschrijven lucht altijd op.
Peter
Administrator Forum

djurresmama

Quote from: peter on Apr 08, 2012, 03:12 PM
Welkom djurresmama,

Je bent helaas niet de enige die schuldproblemen heeft. Het van je afschrijven lucht altijd op.

dank je Peter.
En idd het van je afschrijven lucht ookal een heel eind op. nu de rest nog.Zal misschien een paar jaar duren voordat alles weg is, maar alle beetjes die we weg kunnen zetten is mee genomen.

Buster

Je vroeg om het eet budget, dat is per gezin natuurlijk verschillend.
Het budget van het Nibud is geen goede graadmeter, die gaat uit van een financieel gezond gezin.

Een andere vergelijking is de Voedselbank.
Om daarvoor in aanmerking te komen met 2 volwassenen en 2 kinderen moet je onder de

bob71

Welkom op dit forum.

jullie zijn zeker niet de enige, het is fijn om hier mee te lezen, advies en tips te krijgen.

ook wij hebben schulden, maar inmiddels alles ondergebracht, en dat lucht enorm op.
en ook wij weten hoe het voelt met kinderen in het gezin.

groetjes BOB

lotte

schrijven lucht op,
en dat anderen meedenken, helpt ook een heleboel. Tenminste dat vind ik.
Succes met het lezen en vooral veel blijven schrijven. Dat helpt ook om de boel helder te krijgen voor jezelf.

djurresmama

Quote from: bob71 on Apr 09, 2012, 12:19 PM
Welkom op dit forum.

jullie zijn zeker niet de enige, het is fijn om hier mee te lezen, advies en tips te krijgen.

ook wij hebben schulden, maar inmiddels alles ondergebracht, en dat lucht enorm op.
en ook wij weten hoe het voelt met kinderen in het gezin.

groetjes BOB

dank je.
we willen eigenlijk dat de kids er zo weinig mogelijk van me krijgen, maar ja je kan niet alles verbergen.
dus ook hier bijv. dit jaar nog naar de camping(was/is al betaald), en ja volgend jaar niet. het zij zo, het is niet anders.

djurresmama

Quote from: lotte on Apr 11, 2012, 11:39 AM
schrijven lucht op,
en dat anderen meedenken, helpt ook een heleboel. Tenminste dat vind ik.
Succes met het lezen en vooral veel blijven schrijven. Dat helpt ook om de boel helder te krijgen voor jezelf.

ook jij dank je lotte.
het lucht idd op, alleen maar door het op te schrijven.
en idd blijven schrijven, is er de afgelopen weken een beetje bij gebleven.

djurresmama

hallo,

door omstandigheden hier een tijdje niet kunnen komen.
even in het kort.
ben nu voor 3 weken terug hoogzwanger van de trap gevallen met dochterlief op de arm. ze heeft gelukkig niks. zelf in het ziekenhuis gelegen.
financi

Buster

Pardon?

Ontslag? Ik ga even voor je zoeken, want de term "matelzorg" zal wel weer niet op toepassing zijn bij uitzendkrachten.
Jeetje meid, jullie hebben het niet makkelijk.
Ik neem aan dat je inmiddels weer thuis bent, wat een gedoe zeg.
Met de kleine aan de binnenkant ook alles goed?

Heel veel beterschap!

Ik kwam dus terecht bij de FNV, die heeft veel info over de rechten van een uitzendkracht.
Helaas bouw je pas rechten op die zoden aan de dijk zetten als je langer dan 1,5 jaar bij hetzelfde bureau in dienst bent. Vaak werken ze je er voor die tijd al uit.
Maar je hebt wel degelijk recht op zorgverlof voor een ziek kind, partner of een ouder die je zelf moet verzorgen. Deze dagen mogen dan ook niet van je vakantiedagen afgetrokken worden. De uitbetaling staat op 70% en het mag maximaal 10 dagen duren.

http://www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_inkomen/veelgestelde-vragen/vakantie_en_verlof/kortdurend_zorgverlof/

Stelletje ratten zijn het ook!

djurresmama

Quote from: Buster on May 01, 2012, 04:15 PM
Pardon?

Ontslag? Ik ga even voor je zoeken, want de term "matelzorg" zal wel weer niet op toepassing zijn bij uitzendkrachten.
Jeetje meid, jullie hebben het niet makkelijk.
Ik neem aan dat je inmiddels weer thuis bent, wat een gedoe zeg.
Met de kleine aan de binnenkant ook alles goed?

Heel veel beterschap!

@buster dank je voor je woorden en het uitzoeken.had er naar gekeken maar manlief valt daar buiten.. heeft er geen recht op. uitzendbureau heeft een eigen cao, blijkt nu.

we zijn nu een paar maand verder en de kleine is 21 mei geboren. alles is goed met de kinderen.kanttekening dat ik mn vader de 18e gecremeerd is.erg wrang allemaal.

we hebben na overleg met elkaar besloten alsnog de caravan weg te doen. hierdoor weer een beetje geld van het stageld terug gekregen.plus het geld van de verkoop.
hierdoor geen roodstand meer op de lopende rekening.
ook hoeven we nu maandelijks geen geld opzij te zetten voor de stallingskosten en het stageld voor het volgende seizoen.

ondertussen ook bezig om van bank te veranderen. hier geen optie door/met roodstand.hoop dat ik alles de komende maand kan wijzigen met de bank.
spaarrekeningen alwel overgeheveld, en de 1e lpoende rekening wordt komende week opgeheven. we hebben ook bj de nieuwe bank 2 lopende rekeningen. 1tje voor de vaste lasten en 1tje voor het boodschappengeld en het tanken.

hebben wel weer een kleine extra rekening van de belasting bij

Buster

Gefeliciteerd en gecondoleerd,...

Om met het onbetaalbare te beginnen, wat fijn dat het goed gaat met de kinderen.
En goed om te lezen dat de roodstand is weggewerkt en er een stijgende lijn is.
Oplossen gaat tergend langzaam,....
Hou vol!

djurresmama

Quote from: Buster on Aug 29, 2012, 07:36 PM
Gefeliciteerd en gecondoleerd,...

Om met het onbetaalbare te beginnen, wat fijn dat het goed gaat met de kinderen.
En goed om te lezen dat de roodstand is weggewerkt en er een stijgende lijn is.
Oplossen gaat tergend langzaam,....
Hou vol!

@buster, bedankt voor beiden.
en volgens mij kan ik jou ook feliciteren met je dochter toch?hoop voor je dat alles is gegaan zoals jij/jullie het wilden.

het is idd prettig dat we de roodstand weg gewerkt hebben. ik krijg deze maand van het uwv nog een extra tegemoetkoming en daar gaan we de belastingdienst van betalen. dan zijn we die 2 rekeningen ook weer kwijt.
dan is er nog een van