Diverse vraagjes minnelijke traject

Started by grijzeharen, Apr 03, 2012, 02:30 PM

Previous topic - Next topic

grijzeharen

Diverse vraagjes.

Wij gaan per aankomende donderdag het minnelijke traject in.
Tenminste, dat is nog maar de vraag want er wordt eerst nagekeken of we daarvoor in aanmerking komen, maar we leveren in ieder geval al onze papieren e.d. in.
Nu heb ik wat vraagjes:

1-) Vanaf het moment dat we daar donderdag geweest zijn, krijg je dan al een beetje rust? Of blijven de enorme spanningen nog steeds rond-dwazen?? Ik ben nl op................

2-) Mijn zoon is uit huis gegaan om dichterbij z'n nieuwe baan te gaan wonen. Helaas is hij slachtoffer van een nare man. Hij woont er nu net een paar weken en heeft te horen gekregen dat hij eind mei het huis weer moet verlaten aangezien het huis verkocht gaat worden. (Hij huurde daar een kamer met nog 4 mensen). Straks staat hij dus op straat en komt waarschijnlijk weer bij ons wonen. Wordt hij dan ook slachtoffer van onze schulden en ons minnelijke traject?

3-) Mijn vriendin heeft een full time baan (gelukkig sinds 1 jan!!). Ik niet. Ik heb een Gronische aandoening waarbij ik niet full-time kan werken. Wel part-time zolang het geen zware baan is.
Volgens de dame van het minnelijke traject, willen ze dat ook ik full-time ga werken. Ik heb aangegeven dat ik dat niet kan en dat de huisarts dit ook kan en/wil bevestigen. Ook ben ik natuurlijk bereid om door een arts van hen, onderzocht te worden. Daar heb ik dan ook echt geen probleem mee MAAR kunnen ze ons nu weigeren voor het minnelijke traject??

4-) als ik alles een beetje heb begrepen en we worden ge-accepteerd, moeten we de aankomende 3 jaar (of 5 bij uitzondering) van 90% van een minimum moeten gaan rondkomen.
Ik neem aan dat dat je maandelijkse inkomsten gaan worden en dat je daar alles van moet betalen??

Pffffff mijn hoofd tolt een beetje maar deze vragen houden me bezig...........
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties/antwoorden!

Buster

Even over je zoon; heeft hij de woning geaccepteerd op basis van leegstand?
Zo niet hoeft hij de woning niet te verlaten.
Het termijn daarvoor is namelijk veel langer. (ik geloof zelfs een jaar)

Eind mei betekend ook 2 maanden om een nieuwe kamer te vinden, ik zou zeggen; ga dat eerst proberen, terug naar huis kan altijd nog.

Wat dat voor gevolgen heeft op een traject weet ik niet zeker, dat hangt af van de constructie.
(word hij inwonend dan zal hij ook zijn inkomen moeten inleveren maar dan komt er ook ruimte in het weekgeld voor hem)

Wat betreft je werk; zolang het inkomen voldoende is om mee af te lossen moet dat geenn probleem zijn.
Wat er dan wel moet gebeuren is dat jij officieel voor een percentage word afgekeurd.
Dat loopt via het UWV.
Je hebt de plicht om zoveel mogelijk inkomen binnen te halen. Dat betekend niks meer dan aantoonbaar je best doen.

Bij een minnelijk traject gaat je loon naar de gemeente, zij betalen je vaste lasten.
Je moet hierbij denken aan;
huur, gas, licht, zorgverzekering, WA/inboedel verzekering, internet/telefoon/tv
Daarnaast ontvang je per week een bedrag waarvan je moet leven.
Dat zal hoofdzakelijk opgaan aan voedsel.
Al het andere wat je wil zal uit dat weekgeld moeten komen.
Tenzij je aflossingscapaciteit zo hoog is dat ze een potje onvoorzien aan kunnen leggen.

De gemeente verzorgt verder je aangifte van de belasting, kwijtschelding gemeente belasting.

Wat de rust betreft dat is heel persoonlijk.
Ik hoop voor je dat je na dit gesprek al zoveel duidelijkheid hebt dat je dat vind.
Gouden tip; schrijf al deze vragen op, aangezien de antwoorden verschillen per gemeente en per situatie. Wat ik hierboven schreef zijn de "over het algemeen" antwoorden. Daar heb je natuurlijk geen fluit aan als het bij jou net anders is. 

Veel succes

grijzeharen

Dank je wel Buster!

Ja ik heb mijn vragen opgeschreven en vanmiddag kan ik ze stellen.
Dan gaan we hopelijk het minnelijke traject in.........tenminste dat hoop ik!