Beetje lang verhaal..

Started by gwenny10, Apr 02, 2012, 11:58 PM

Previous topic - Next topic

gwenny10

sacredfour

Je hebt wel lieve ouders zeg, die je zo financieel helpen. Alhoewel er op een lening van ouders
weinig druk staat om af te betalen is dit toch belangrijk. Als ik er vanuit mag gaan tenminste dat er ook geld geleend is. Dit voor de goede relatie en ook om te laten zien dat je je aan je woord houdt.
Heel vaak is het zo dat de ouders na de eerste afbetaling zeggen, laat maar zitten.
daar ga je natuurlijk niet van uit, uiteindelijk geeft het wel een behoorlijke druk vermindering. Alles is beter dan niks van je te laten horen en doen alsof je het niet hoeft terug te betalen. Beloftes aan familie en vrienden zijn belangrijker in die zin dan overeenkomsten met bedrijven.
Nu je zonder werk zit heb je alle tijd om je administratie op orde te brengen! Wanneer je precies weet hoeveel en aan wie je geld schuldig bent, kan je beginnen met regelingen te treffen.
Er is op dit forum genoeg kennis om je daarbij te helpen.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Hoi Gwenny,

Welkom (en alvast veel succes! ;))

Wat goed dat je nu al op de rem trapt voor het nog verder gaat.
Om alles inzichtelijk te maken werkt het sorteren in mappen het beste.

Wat je daarna kan doen om het op een rijtje te zetten is old skool op papier (of word document)
Of een excel sheet
Er zijn ook programmaatjes beschikbaar maar die ken ik zelf helaas niet, wie weet iemand anders?
Er zijn er beschikbaar waar je voor moet betalen, maar je hebt ze ook gratis.

Om je plaatje kloppend te maken kun je eerst kritisch kijken naar de diensten die je hebt en wat er van weg kan. Dat is best een moeilijk gebeuren omdat je steeds denkt; met minder kan het echt niet en dan blijkt dat je toch weer moet bezuinigen.

Dingen die je echt nodig hebt zijn;
huur
gas
licht
water
zorg
WA
gemeente belastingen
waterschap
boodschappen

De rest zou je in principe zonder kunnen.
Natuurlijk is dat lastig met een kind.
Naar aanleiding van wat er binnenkomt kun je je budget gaan verdelen.
Waar veel mensen mee in de problemen raken is dat ze meer aflossingen afspreken dan ze kunnen missen. Als gevolg; er hoeft maar 1 onverwachtse rekening tussen te komen en het gaat mis.
Ruim daarom in het verdelen ook plek in voor een potje onvoorzien.

Het is daarbij handig om te weten wat je per maand per post kwijt bent aan rente.
Je kan dan proberen om in elk geval zo veel mogelijk boven die rente grens te zitten.
Anders raak je er namelijk nooit vanaf.

Ik hoop dat je er wat mee kan.
Succes!

gwenny10

Bedankt voor de bemoedigende woorden.

Opzich heb ik alles wel goed in kaart in mappen en excel sheets. Programma