Diverse vragen

Started by Jolan, Mar 14, 2012, 02:44 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ja, wij hebben door gebrek aan inkomsten ook geen geld over gemaakt (over kunnen maken) aan het GKB waardoor de regeling kwam te vervallen. Omdat we (ik zeg wel we maar het ging op naam van mijn man) zelf ontslag had genomen had hij ook geen recht op WW.

Wij hebben toen zelf contact opgenomen met alle 16 eisers. En ze voorgesteld dat we ze zelf gingen afbetalen, per maand. Ik had uitgerekend wat we konden aflossen en dat bedrag uitgesmeerd over de eisers, de grootste het meest, de kleinste het minst.
De meeste eisers zijn akkoord gegaan, 2 niet die wilde binnen no-time het volledige bedrag.
Daardoor heb ik dat schema wat aan moeten passen. (met name Eneco was een grote dwarsligger)

Waar wij de fout mee zijn ingegaan is dat we de eisers voorrang gaven op werkelijk alles.
Dus als er een onverwachte ziektekosten rekening tussendoor kwam dan aten we "gewoon" een week niet om maar te kunnen blijven aflossen.
Wat ik inmiddels hier heb geleerd is dat je recht hebt op een beslag vrije voet, dat mogen ze niet zomaar van je afpakken. Dan moet je wel heeeeel onwillig zijn en de eiser de belastingdienst zijn.

Die beslagvrije voet is absoluut geen vetpot (het ligt rond het bijstandniveau) maar met een beetje slim aanpakken en diensten te schrappen (dat is bij jullie als het goed is al gebeurt) kan je daar zelfs van sparen, waardoor je je eigen vangnet cre

Buster

Ik heb iets gevonden waaruit blijkt dat je het zeker zelf wel kan aanvragen maar je hebt een verklaring nodig van je gemeente. Wellicht kan het GKB waar je bij zat je daar nog iets meer over vertellen. Want ook hierin staat niks over de situatie als je zelf de eisers benadeeld hebt.

Dit vond ik hier;

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=39&subitem=1292&page=

8.2.1. Aanvraag middels verzoekschrift

Bij de uitvoering van de wet spelen de rechtbank, de rechter-commissaris en bewindvoerder een belangrijke rol. De schuldenaar moet zich middels een door hem of een gevolmachtigde ondertekend verzoekschrift wenden tot de rechtbank. De schuldenaar kan dit zelfstandig doen en heeft daarvoor geen rechtsbijstandverlener nodig. Als er tussen de schuldenaar en zijn gehuwde- of geregistreerde partner gemeenschap van goederen bestaat moet de partner van de schuldenaar het verzoekschrift mede ondertekenen.
Het verzoek om de toepassing van de schuldsaneringsregeling uit te spreken kan ten behoeve van de schuldenaar ook gedaan worden door burgemeester en wethouders (B&W) van de gemeente waar de schuldenaar zijn woon- of verblijfplaats heeft.
In de Faillissementswet wordt bepaald wat in het verzoekschrift of een aan het verzoekschrift toegevoegde bijlage moet worden opgenomen. Dit betreffen onder andere gegevens over de schuldenaar, de schuldenlast, het inkomen, vermogen en de boedel van de schuldenaar. Tevens moet een met redenen omklede verklaring door het B&W van de gemeente worden afgegeven.
In deze verklaring moet aangegeven worden, dat en waarom er geen re

sickfaith

Dat is heel wat informatie! fijn dat je het even hebt uitgezocht. IK heb met mijn financieel begeleidster besproken en die geeft aan dat ze een nieuwe aanvraag wil doen bij de Gemeente krediet bank. Dus opnieuw een minnelijk traject opstarten.  Op dit moment zijn we aan het roeien met de riemen die we hebben en proberen zo veel mogelijk schuldeisers tevreden te houden.
Heel veel geld hebben we niet om uit te smeren omdat ik op dit moment in de ziektewet zit en mijn vriendin is 7 maand zwanger. dus ff volhouden. gelukkig hebben we van meerdere deurwaarders uitstel gekregen om de boel te   stabiliseren maar er is er 1 die zo dwars is als wat. die had bij mijn vorige baas loonbeslag gelegd en nu heb ik dus geen baas meer dus nu wil hij gelijk een regeling van 275 per maand  :P.
Ik vraag me alleen af of hij ook beslag kan leggen op inboedel terwijl hij al beslag had gelegd op loon.

groetjes.

Buster

Bij inboedel beslag moeten ze aan behoorlijk wat voorwaarden voldoen.
Dat kan pas als een rechter dat goedkeurt.
Meestal gebeurt dat pas als uitterste redmiddel als een gerechtelijke deurwaarder (dus niet een incasso of een bedrijf) kan aantonen dat er ondanks het vele aandringen geen schot in de zaak zit.

Wat dat betreft heb je je administratie om te bewijzen dat je wel degelijk je best hebt gedaan.
Dat je open staat om mee te werken maar je gewoonweg gebonden zit aan je beslag vrije voet.
Als er loonbeslag ligt moeten de overige eisers zich melden bij de beslaglegger.
Die is wettelijk verplicht het te verdelen naar rato.
En ook het loonbeslag moet bij jullie je beslag vrije voet overlaten.

Ik plak hieronder 2 linkjes.
De eerste is een site die van alles verteld over de divers beslagleggingen.
De tweede is een rekenmodule om uit te rekenen op hoeveel je recht hebt.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=52

http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen
(niet vergeten je woonvorm te kiezen bovenaan)

En even wat anders; 7 maanden, das niet niks.
Ondanks alle stress wens ik jullie wel heel veel geluk en ook plezier.
Zet af en toe de zorgen opzij, doe daar echt je best voor, een zwangerschap kan je niet overdoen met terugwerkende kracht. ;)
Ik hoop echt dat het gaat lukken via het GKB.

sickfaith

Wij gaan zeker ons best doen. dank je wel voor al je info! we houden jullie op de hoogte.