Diverse vragen

Started by Jolan, Mar 14, 2012, 02:44 AM

Previous topic - Next topic

Jolan

Ik heb nergens gevonden waar ik me kan voorstellen, dus post ik maar gelijk mijn vragen.
Ik zal het e.e.a. uitleggen anders is het misschien niet duidelijk.

Mijn vriend heeft een eigen zaak gehad. Toen hij er mee wilde beginnen was ik er op tegen, bang dat het fout zou gaan. Ik heb gelijk gekregen, helaas. Er was op korte tijd dusdanig veel gebeurd wat een hoop kosten met zich meebracht dat we het niet meer bolgewerkt kregen (brandstichtingen, diefstal, niet betalende opdrachtgevers, ongeluk)

Nu bijna 2 jaar later ziet het er naar uit dat het faillisement afgerond gaat worden en we eindelijk de schuldsanering in kunnen.
Mijn vriend heeft mede door zijn eigen zaak de grootste schulden, ik heb daar maar een klein percentage van.

Mijn vriend heeft een eigen inkomen. Zijn inkomen ligt onder het bijstandsniveau, ondanks dat hij fulltime werkt.
Ik heb sinds kort ook een inkomen, maar die zal maar tijdelijk zijn. (Ik word via PGB betaald van mijn moeder maar zij is terminaal, dus zolang zij leeft, heb ik een inkomen)
Mijn inkomen zal hoger zijn dat die van mijn vriend en als ik in de toekomst ergens anders ga werken weet ik 100% zeker dat ik minder zal verdienen.

Ik zal even voorbeeldcijfers nemen omdat ik niet zeker weet hoe hoog mijn inkomen zal zijn.
Mijn vriend zal ongeveer 1050euro per netto maand verdienen, ik zal (tijdelijk) 1500euro netto per maand verdienen.

Wat nou als we de WSNP in gaan?
Ik twijfel of we er samen in moeten gaan, of dat mijn vriend alleen de WSNP in moet en ik mijn eigen schulden regel met de schuldeisers (die zullen met mijn inkomen nu wel betaald kunnen worden)
Als we er samen in gaan, zullen ze dan ook een groot bedrag van mijn inkomen apart zetten voor de boedel? Of met andere woorden: zullen ze 1 inkomen volledig gebruiken voor de boedel + een deel van het andere inkomen?
Kan ik dan een betaalrekening hebben die de WSNP niet inziet? (hobby-matig ik regel nog wel eens wat waarvoor ik geld op mijn rekening gestort krijg, dat hele bedrag gaat ook weer van mijn rekening af, ik verdien er niks aan maar dat kan ik niet hard maken)

Als mijn vriend er alleen in gaat, behoud ik dan mijn volledige inkomen? Is het dan ook zo dat mijn vriend de helft van de vaste lasten moet betalen en ik de helft? Dus dat we het financieel wat draaglijker hebben zeg maar.
En hoe zit het dan met mijn betaalrekeningen, wil de WSNP die ook inzien?
Wanneer mijn inkomen bijv na een half jaar komt te vervallen, hoe zit het dan? Moet ik dan gewoon werk gaan zoeken om de rest van de lasten te betalen, of kan ik dan de situatie laten wijzigen door me bij hem te voegen in de schuldsanering? (werken moet ik dan toch, hoe dan ook, maar dan zal ik max ongeveer 1200 bruto verdienen schat ik)

En wat nou als er maar een klein bedrag uiteindelijk in de boedel zit, kan de WSNP dan toch positief afgerond worden?
Dus zeg dat als je 130.000 schuld hebt en maar 15.000 in de boedel hebt zitten, kan dat dan toch positief afgerond worden? (ik heb totaal geen idee over de cijfers en hoe hoog de boedel kan worden)

Ik vind het belangrijk om te weten hoe het gaat/zit als mijn vriend alleen de wsnp in gaat omdat ik vanaf dat hij ook maar over een eigen zaak dacht daar tegen was, hij zo eigenwijs moest zijn en toch zijn zin heeft doorgezet en ik niet van plan ben om voor zijn schulden op te draaien, in ieder geval niet voor de volle 100% terwijl mijn schuld inmiddels misschien is opgelopen tot ongeveer 4% van zijn schuld.

Buster

Hoi Jolan,

Allereerst welkom, dat klinkt niet niks, brandstichtingen en een ongeluk,...

Wat de WSNP betreft; die werkt met een Vrij Te Laten Bedrag.
Dat bedrag moeten jullie van rond zien te komen en "de rest" gaat in de boedel.
De boedel is een spaarpot waar uit de bewindvoerder en de eisers betaald zullen worden.

Hoe de berekening gaat weet ik eerlijk gezegd niet.
Of je er

Jolan

Bedankt voor je antwoord.
Dankje voor het welkomheten.

Helaas zat het berhoorlijk tegen. Die brandstichtingen, de diefstallen (bij 2 inbraken waren 4 navigatiesystemen gestolen + 1x een bedrijfsbus) het ongeluk, ect hebben enorm veel geld gekost, mede omdat we een eigen risico hadden en bedrijfsbussen moesten huren om het werk te kunnen doen. Dan nog eens die kl*te opdrachtgevers die niet betaalde. Als zij gewoon hadden betaald dan was de schuld nu niet zo hoog geweest en waren er waarschijnlijk geen bussen afgebrand (meneer de opdrachtgever1 was boos omdat we een incassobureau hadden ingeschakeld omdat hij toen nog een dikke 10.00euro moest betalen en niet eens de moeite deed om 1euro meer per factuur te betalen nadat we hem al enkele keren op die achterstand gewezen hadden. Nu heeft hij zich failliet laten verklaren waardoor we dus kunnen fluiten naar ons geld).

Die andere opdrachtgever heeft van alles verzonnen om onder de betaling uit te komen, zelfs dat we hem bedreigd hadden. :o
En dan heb je nog te maken met een werknemer die gestolen had bij een 3e opdrachtgever en vervolgens boos word omdat ie zijn geld niet krijgt omdat wij een claim kregen van die betreffende opdrachtgever (logisch natuurlijk, maar daar wilde wij niet voor opdraaien en wisten dat als we zijn loon zouden uitbetalen we nooit een cent van hem zouden krijgen) en vervolgens komt ie mijn vriend aan de deur bedreigen met een pistool. Die jongeman heeft al vast gezeten en zou een schadevergoeding moeten betalen, alleen tot op heden heeft hij nog niks betaald >:(

Nouja, zo goed als alles wat tegen kon zitten, heeft ook tegen gezeten. Hoe hard we beide in die tijd ook werkte, het had geen zin, we konden onze kop niet meer boven water houden door alle extra kosten.

In princiepe staat alles op de naam van mijn vriend, het is immers ook zijn zaak geweest ;)

Maar als ik het goed begrijp, blijft dat vrij te laten bedrag even hoog voor mijn vriend, of ik nou inkomen heb of niet. (beetje raar, want ik denk dat daar best nog wel iets vanaf kan ::) )
Wat ik natuurlijk kan doen zolang ik inkomen heb en niet samen met mijn vriend de wsnp in ga, is zoveel mogelijk geld sparen om te tijd te overbruggen dat ik geen inkomen heb totdat ik nieuw werk heb.

Omdat ik inkomen heb krijg ik alleen nog maar een klein bedrag van de kindertoeslag. Naar mijn weten mogen ze daar niet aan komen omdat het voor de kinderen bedoeld is, toch?
En dan, dat geld komt op mijn rekening, niet op die van mijn vriend.

Wat ik me wel afvraag is, of het allemaal wel zo goed zal lopen. Lees her en der dat het erg krom is en dat mensen zelfs verder in de problemen komen.

Wat nou als de belastingschuld niet volledig afbetaald word na die 5jaar? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat we in 5jaar tijd 65.000 euro bij elkaar krijgen, op welke manier dan ook, of mijn vriend moet ineens een topbaan krijgen waar hij nooit voor gestudeerd heeft ;) ::) Want het inkomen is gewoonweg te laag (lager dan bijstandsniveau, ik meen 17euro boven het vrij te laten bedrag (er ligt nu een te hoog loonbeslag vandaar dat ik dat weet ;) ) 17euro x 60maanden=1070euro

Dus zolang mijn vriend zo'n laag inkomen houd, zou hij voor alle schulden maar 1070 euro kunnen sparen vanuit zijn loon voor de boedel.
Als ze geen toeslagen in de boedel krijgen (omdat we samen wonen en ik inkomen heb en dus geen toeslagen meer krijg) komt daar dus verder niks bij.
En dan? Kunnen we de wsnp niet goed afronden en dus niet met een schone lei beginnen? Of zie ik het dan verkeerd?

Ik word er nu al een beetje gek van.

klaasvaak

Heb je onderstaande site al eens doorgenomen?
http://www.wsnp.rvr.org/
Je kan daar ook een dowload binnenhalen en zelf berekenen wat je van je inkomen mag houden c.q. gezamenlijk.

Buster

Volgens mij word het inkomen van de partner wel meegeteld voor het VTLB, maar dat kan dus ook worden bijgesteld. Hoe het precies zit met de toeslagen weet ik niet,..

Ik dacht dat kinderbijslag niet onder het beslag viel en alle andere toeslagen wel.
Maar daar staat op die site die Klaasvaak net noemde veel meer over.
Heb trouwens op die site een proefberekening gemaakt met ons eigen inkomen en bij ons zou er helemaal niks in de boedel gaan.
Volgens mij heb ik wat fout gedaan,.... 

Jolan

Ik die download indd al geprobeerd.

Wanneer ik invul dat we samen in de schuldsanering gaan staat er onderaan 3 bedragen onder elkaar bij beide. Bij de bedragen staat een sterretje wat het volgende betekend:
"Deze partner heeft (op dit moment) een hoger vrij te laten bedrag dan het inkomen en kan dus het gehele inkomen behouden. Als het inkomen wijzigt kan dit anders worden. LET OP: het is niet zo dat de vrij te laten bedragen van de partners bij elkaar opgeteld mogen worden; van elk afzonderlijk moet worden bepaald of hij/zij aan de boedel moet afdragen en zo ja hoeveel. Let hierbij op het salaris bewindvoerder.  "

Vul ik in dat ik niet mee de wsnp in ga staat alleen bij mijn vriend onderaan 3 bedragen en bij mij maar 1 bedrag (mijn inkomen) Het bedrag van mijn vriend is dan even hoog als zijn loon en als wat er bij de eerste berekening staat.

Dus echt wijzer word ik er niet van helaas.

Buster

Ik denk dat de enige die je zou kunnen antwoorden de bewindvoerder is,..
Zover ik het kan zien heeft het ook nogal te maken met de hoogte van je toeslagen, de hoogte van je schuld en de hoogte van het inkomen.

Wat ik wel weet van het VTLB is dat je daar alle vaste lasten uit moet betalen, inclusief het leefgeld en het potje onvoorzien. Andersom is het dus zo dat als hij daarmee niet uitkomt de eisers voorgaan en hij dus naast die pot piest. Dat is een van de verschillen tussen minnelijk en WSNP. 

Jolan

We hebben op dit moment nog geen bewindvoerder.
De stukken van het faillisement gaan binnenkort weer naar de rechtbank en dan is dat stukje afgerond.
Als het goed is gaan we direct na het faillisement de WSNP in.

En iets aan de curator vragen heeft niet zo veel zin.  :-\
Ik heb al zo vaak gebeld, maar dan is de vrouw die de zaak behandeld weer eens niet daar. Dan belt ze niet terug en stuur je haar een mail, reageerd ze heel vaak niet. Bel je op omdat ze niet reageerd op een mail, is ze telefonisch in gesprek, bel je 10-15min later terug staat ze op het punt om een bespreking in te gaan, maar kreeg de vraag of ze me moest terug bellen. Nah laat maar, dat gebeurd toch niet. Ja, anders kon ik ook een mail sturen. Mevr, ik bel juist omdat ze niet reageerd op de mail ::) >:(

Ik ga eens zoeken wie ik hierover kan bellen, want ik wil er wel het fijne van weten.

Ik denk dat ze echt iedere cent willen die ze kunnen krijgen. De schuld is meer dan 100.000 :-\ En met een inkomen van net wat meer dan 1000euro kom je dan niet zo ver natuurlijk.

Maar even terug te komen op de toeslagen. Houden ze die ook echt allemaal in? Huurtoeslag, zorgtoeslag? Gaat dat allemaal de boedel in?
Niet om te klagen, maar wanneer ik geen toeslagen krijg (alleen op basis van het loon van mijn vriend, want ik verdiende tot een paar maanden geleden nog niet) krijg ik de vaste lasten niet eens betaald.
508 huur
208 essent
58,50 telefoon, tv en internet
25euro mobiel (heeft vriend nodig ivm zijn werk)
autobelasting 30 (we hebben een auto nodig ivm werk)
verzekeringen 65euro
ziekenfonds +/- 250euro (of meer)
Maakt al een totaal van 1144.50
Zeg dat we geen luxe mogen, dus geen telefoon/internet/tv. dan is het nog 1086euro. Waar moet je dan van leven? Van tanken om op je werk te komen? Dan ga je dus nog verder de problemen in. :-\
Niet zo zeer wij persoonlijk, maar ik denk dat er toch meer mensen zijn die niet veel verdienen en misschien wel alleen zijn, dus zonder partner met inkomen.

Het onderscheppen van de post is ook al zoiets geweldigs ::)
We hadden wat problemen met een bus die we geleast hadden via de eerste opdrachtgever die niet betaalde. Na 1,5jaar was hij eindelijk van mijn vriend zijn naam af, maar kregen wel boetes omdat de verzekering niet betaald was en omdat ie niet gekeurd was. (curatot werd van het kastje naar de muur gestuurd tussen verzekeringsmaatschappij en leasemaatschappij, vrijwaring hebben we overigens nooit in handen gehad, curator heeft dat moeten vernemen)
Uiteindelijk werd er afgedwongen om te betalen. Voor (bijv) 10 januari moest het bedrag betaald zijn anders werd het rijbewijs van mijn vriend ingenomen. Wij kregen die brief op 13januari binnen. Lekker dan! >:( De post had er lang over gedaan voordat het bij de curator aan kwam, dus wij kregen hem ook te laat en dat is met meer dingen zo gegaan, waardoor we er weer een boete bovenop kregen, dus nog meer schuld in princiepe.)
Nu heeft mijn vriend zijn rijbewijs nodig voor zijn werk (tenminste, het lijkt me wel handig en verstandig als je vrachtwagenchauffeur bent en eigenlijk niks anders kan ivm slechte rug, schouders en benen)

En als ik zo lees wat er allemaal speelt bij mensen in de wsnp....vrees ik dat het alleen maar erger gaat worden ipv beter :(

Jolan

Ik ben gelijk gaan zoeken naar een bewindvoerder hier in de buurt die ik eventueel maandag kan gaan bellen.
Yeah wat een geluk ::) Blijkt dus het advocatenkantoor van onze curator de enige hier in de stad te zijn.
Joepie, ik kijk alweer uit naar een geweldige communicatie ::)

Enig voordeel is dat onze contactpersoon nu, geen bewindvoerder is. Maar ja, wij kregen meneer X toegewezen als curator en mevr Y behandeld de zaak. Fijn dik geld verdienen omdat meneer de advocaat de curator is, en mevr die geen advocaat is en lekker goedkoop is doet het werk.

flits

je hoeft geen bewindvoerd in je eigen stad te nemen dat dacht ik ook eerstik zat eerst bij ges advies in budget beheer en het bevel me nier en ik zit nu bij kwakkenbos en die staat bijna 50 km bij mijn woonplaats vandaan geregistreert als bewindvoerder en die is veel beter ik heb u eindelijk de schulden onder controle en de schulden liepen bij ges advies alleen maar verder op wat niet de bedoeling is
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Buster

Jolan,

Tijdens de WSNP heb je 2 hoofdzakelijke plichten;
Het verhogen van je inkomsten en in geval van een dure woning, het naar beneden brengen van je lasten.

Je huurhuis valt onder de noemer sociale woningbouw, dus dat valt af.
Je lasten verlagen daar moet je wel je best voor blijven doen en ook kunnen aantonen (d.m.v. goede sollicitatiebrieven) dat je je daar ook aan houd.

Dan is het zo dat de bijstandsnorm voor 2 volwassenen

klaasvaak

Jolan. Je zoekt naar een bewindvoerder? Volgens mij is dat niet nodig en ongebruikelijk. Als je in de WSNP terechtkomt dan wijst de RC ( rechter commissaris)  een bewindvoerder aan. Als die dan aantoonbaar niet zijn best voor je doet dan kan je de RC verzoeken om een ander aan te wijzen.

sickfaith

Hallo iedereen,
Ik zal even mijn situatie uitleggen. Ik woon samen met mijn vriendin in een huurwoning en ik heb een kindje en er is nog 1 op komst. Ik heb een schuld van ongeveer 30.000 euro bij een heleboel verschillende schuldeisers. Wij hebben een jaar in het minnelijke traject gezeten.  tijdens het minnelijk traject was er een periode dat er geen geld ging naar de kredietbank doordat de werkgever zogenaamd het registratienummer niet aan wou passen waar het gkb mijn storting aan zou herkennen. hierdoor moest ik het salaris zelf overstorten naar het GKB maar dit ging mis omdat ik heel slecht ben met geld (onderzoek naar ADD loopt nu). dit gebeurde allemaal vorig jaar in de zomer. uiteindelijk werden we in december uit het minnelijk traject gezet terwijl het toen wel goed liep. Nu hebben we hier natuurlijk bezwaar tegen ingediend maar dit mocht ook niet helpen.  Ik krijg nu hulp van een vrijwilligster van Humanitas om alles toch zo veel mogelijk stabiel te houden maar dit is vrij moeilijk als alle schuldeisers je op je nek vallen. We hebben de fouten die toen gemaakt zijn recht gezet maar nu is mijn vraag eigenlijk kunnen we ook een direct een verzoek doen aan het WSNP? Ik weet dat het een zwaar traject is maar we hebben er alles voor over om maar van onze schulden af te zijn!!!
dank jullie alvast voor jullie reacties

Buster

Hoi Sickfaith,

Ik ben eerlijk gezegd bang van niet. (Peter, Dick, als het niet klopt, dan graag even aanvullen)

Een aanvraag WSNP loopt na het afwijzen van een minnelijk traject, als de eisers niet akkoord zijn gegaan. In jullie geval heb je door het te laat overmaken van het salaris de eisers benadeeld.
Bij ons ging het EXACT hetzelfde. Dat wil zeggen; er kwam geen geld meer door gebrek aan inkomen. Zelf ontslag genomen, dus de eisers benadeeld.

Wij zijn het vanaf dat moment zelf gaan doen.
Onze grootste fout is geweest dat we de schuldeisers zo graag wilde bedienen dat we liever een hogere aflossing deden dan eten of sparen.
Met als gevolg dat als er ook maar een beetje inkomen te kort komt, of een extra rekening op de mat, dan hang je.
(lees; dan is de volledige som in een keer opeisbaar)

sickfaith

oke.. Ik hoopte dat het direct via de rechtbank ook mogelijk was. Betekend dus nu dat we opnieuw een aanvraag moeten doen voor het minnelijke traject. Je geeft aan dat jullie het EXACT hetzelfde hadden? hoe hebben jullie dit opgelost?

alvast bedankt voor je/jullie aandacht