Volhouden is lastig!

Started by Beyond_Illusion, Mar 11, 2012, 02:05 AM

Previous topic - Next topic

Beyond_Illusion

In theorie vind ik budgettering niet erg lastig, maar om me eraan te houden!!! Maar om me eraan te houden blijft toch wel lastig voor mij en ook voor mijn vriend. Want soms denk je even niet goed na over de kosten of koop je iets impulsief waardoor je zo over het budget heen zit! Of er komt opeens een grote aankoop of je blijkt een paar verjaardagen te hebben waar je niet bij stil hebt gestaan!

Hoe doen jullie dat? Budgetteren en jezelf/samen er ook aan houden?

Chrissie

Hoi Beyond-Illusion,

Daar heb ik potjes voor gemaakt.
Heb glazen potjes schoongemaakt daar een sticker opgeplakt waarvoor het is daar stop ik maandelijks een vast bedrag in, is het potje leeg dan is het malen gedaan.

Hebben jullie ook een spaarrekening? Spaar daar automatisch een vast bedrag per maand op begin bv 5 euro per maand, als je wat meer kunt missen een iets hoger bedrag en haal daar het bedrag voor de grote aankopen vandaan.
Voorbeeld: Bij 5 euro p/m spaar je in het jaar 60 euro, mocht je wasmachine stuk gaan en je hebt al twee jaar gespaard dan heb 120 euro bij elkaar en de wasmachine kost bv 400 euro dan scheelt dit je een klap van 280 euro op je budget.

En wil je uit de schulden komen dan moet je super streng  voor jezelf/samen zijn, dit kan soms verschrikkelijk veel pijn doen vooral in het begin (maar dat wordt later wel anders) maar je moet bij elke aankoop overwegen of het je ook daadwerkelijk nodig hebt en of je het ook kunt missen. Dus moet je soms die "verschrikkelijke" keuzes maken en tegen jezelf/samen NEE moeten verkopen!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

Ooh ja ik vergeet helemaal iets, houdt het doel voor ogen dat je graag uit die schulden wilt komen bij iedere aankoop die je doet, dus dat je aan je toekomst werkt dan wordt je later trots op jezelf/samen dat je geen impuls aankopen hebt gedaan. En als je uit schulden bent kan je weer doen en laten wat je wilt maar dan zonder kopzorgen!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

peter

Volhouden is altijd lastig, maar noodzakelijk om uit de problemen te komen/blijven. Met de economie gaat het niet goed en onze lasten blijven stijgen. Als je er niet voor zorgt dat je binnen je budget blijft kom je later in de problemen.
Peter
Administrator Forum

Buster

De potjes van Chrissie zijn echt super handig.
Wat ook scheelt is als je een schulden meter hebt hangen waarop je kan zien waar je het allemaal voor doet.

Het neemt niet weg dat er altijd dagen zullen blijven zijn waarop je jezelf en de situatie waar je in zit vervloekt.
Die dag zul je doorheen moeten.

Een van de dingen die we hier ook graag doen is meeleven en dus ook mee "dansen" met elkaar als er een mijlpaal is bereikt. Dat werkt ook super motiverend voor jezelf.