Waarom worden wij niet geholpen door schuldhulpverlening?

Started by loes, Mar 07, 2012, 11:07 PM

Previous topic - Next topic

loes

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag die ik maar niet kan begrijpen. En hoop dat iemand van jullie mij raad kan geven. Wij zitten al een aantal jaren in de schulden en heb in 2010 al hulp gevraagd. Toen was het enige wat ze ons konden vertellen verkoop je huis maar dat is de beste oplossing.
In 2010 ging het al niet best met de huizenmarkt en de huizen staan gemiddeld soms wel twee jaar te koop. Wat schiet je daar dan mee op? Je kunt ondertussen nog steeds niet al je rekeningen betalen. Nu na twee jaar verder aanmodderen weer schuldhulp aangevraagd en weer afgewezen. Ze kunnen ons wel helpen maar eerst moeten we de hypotheek achterstand inlopen. We hebben allebei een baan mijn man 40 uur en ik gemiddeld 28 uur dus er komt best genoeg binnen, maar met alle betalingsregelingen en loonbeslag van de hypotheek komen we eigenlijk nog geld te kort. Ik heb nu de tip gekregen om de vaste lasten in ieder geval te betalen en dan maar kijken wat er overblijft voor de andere rekeningen. Omdat we nu nog ong 3500 euro achterstand hebben bij de hypotheek en eigenlijk maar

Buster

Hoi Loes,

Je zit idd in een lastig pakket.
De reden die er kunnen zijn;
- Als er een achterstand is in de hypotheek zul je die eerst moeten inlopen, zo niet loop je de kans dat er tijdens het traject een nieuwe offici

sacredfour

Loes, alles wat de schuldhulpverlening doet kan je zelf ook!
Behalve dan het wettelijke traject.

Buster, ik heb je gemist,vakantie gehad?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Hoi Scaredfour,

Nou vakantie is niet het goede woord, ik ben een poosje ziek geweest.
Maar ik probeer weer wat zinnigs mee te tikken ;)

sacredfour

Ik hoop dat het nu weer goed gaat met je
We hebben je goede raad op het forum een tijdje gemist ;D
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

loes

Buster en scaredfour  bedankt voor je reactie.

@buster
Wij verdienen inderdaad meer dan

sacredfour

Loes , ik begrijp je twijfel.   
De deurwaarder handelt in opdracht van de bank. Wat de brieven doen is jouw voorlopig uitstel geven. Je weigert niet te betalen, je vraagt alleen voor belangrijke documenten. Als ze je  die niet geven dan mag jij je betaling opschorten.
Ik ben zelf een zaak begonnen met de bank voor een bedrag van 200.000 euro, met de kans mijn huis te verliezen! 
Wat mij opvalt in mijn zaak is dat de bank  zich totaal onredelijk opstelt.  Ze gedragen zich als gezagshebbers, en wij zijn hun slaven.  Van al de brieven die ik heb gestuurd is er nog maar een terug gekomen, en dat was omdat ik dreigde met art 3:35 BW. Ze kennen het spelletje dus heel goed.
Mocht het ooit tot een rechtszaak komen dan is dit gedrag van de banken niet in hun voordeel.
Ik heb daarom ook in mijn bankbrief extra nadruk gelegd op respect,  eervol handelen en God.
Dit maakt indruk op de rechter. Maar de banken hebben geen zin in een rechtszaak. Je kan dit in je voordeel gebruiken.
Uiteindelijk ben jij het die een beslissing moet maken. Ik kan dat niet voor je doen. Ik probeer mijn eigen zaken tegen de banken zo goed mogelijk toe te lichten op dit forum, zodat hopelijk iemand anders er ook wat aan heeft.
sociale raadslieden geven standaard advies. Het Juridisch advies bureau is ook nutteloos.  Ik heb in mijn zaak een advocaat gevraagd om mij te helpen,  Ook voor een goede advocaat is het aanpakken van de banken een nieuwe zaak in Nederland.  Deze advocaat heeft nog geen ja gezegd in mijn zaak.
Dat een bankschuld afbetaald moet worden zit zo ingeworteld in ons denken, dat het bijna onmogelijk is mensen op een andere gedachten te brengen. Ja, en dan krijg je te horen dat de banken de duurste advocaten kunnen betalen waar jij toch niet tegenop kan!  Alleen zijn de banken veel te bang dat de waarheid over hun handelswijze algemeen bekent wordt, daarom vermijden ze liever de rechtszaal.  Loes, ik wens je inzicht en kracht om tot een goede beslissing te komen.

Buster

Loes,

Sorry, hier schrik ik toch wel van,...
Een hulpverlener adviseert OF ze allemaal niet te betalen OF allemaal wel.
Wat ze nu hebben gedaan is gezorgd dat er een ongelijke situatie ontstaat en een eiser zich benadeeld kan voelen.

Wat wel weer erg positief is is de hoogte van je hypotheek.
De hulpverlener kan onmogelijk van je verlangen dat dat lager gaat worden.

Het klinkt allemaal een beetje raar eerlijk gezegd.
Met mijn boeren logica zou ik zeggen; probeer het eens zelf en laat die hulpverlener voor wat het is. Het ligt een beetje aan de hoogte van je schuld, maar met of zonder traject, die eerste periode om achterstanden in te lopen moet je toch door.

loes

@sacredfour

Ik ga er inderdaad even goed over nadenken. Ik wil echt graag al mijn schulden terugbetalen
en ben daar ook goed mee bezig. Maar deze schurkenbank (ik heb er g

Buster

Wat je kan doen,... ( je hebt namelijk een aantal rechten als schuldenaar)

Je hebt vast goed in kaart wat je vaste lasten zijn en wat je overhoud om te sparen en af te lossen?
Vervolgens reken je uit wat je beslag vrije voet is.
(dit is een minimaal bedrag waar geen beslag op mag gelegd worden, met hier en daar een uitzondering van schulden aan de staat en dan ook pas na een lange periode van weigeren tot medewerking.)

http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Het bedrag wat daar uitkomt kun je nemen als leidraad. Probeer zoveel mogelijk je vaste lasten binnen dat bedrag te plaatsen. Mochten ze ooit wat van je willen eisen kun je aantonen dat je al afbetaald tot aan de max. Meer kunnen ze domweg niet van je eisen.

Je kunt opnieuw contact opnemen met de andere eisers.
Je kan ze uitleggen dat er een laatste eiser bij is gekomen en je die eiser ook wil bedienen.
Dat dat inhoud dat het maandbedrag iets naar beneden gaat maar dat dit wel zorgt voor een stabiele situatie waarbij alle eisende partijen het meest bij gebaat zijn.

Zoals Scaredfour al zei; je kunt zelf alles wat een hulpverlener ook kan. Behalve het behalen van een juridische schone lei.
Als je het zelf doet betekend het dat je voor het volle pond gaat, wat vaak langer duurt, maar je hebt dan zelf de controle.

O, en wij lezen en kijken graag met je mee hoor!
We hebben allemaal in de periode gezeten waar we eerst achterstanden moesten wegwerken en het zenuwslopende contact opnemen met eisers,...

Vraag nog, die hulpverlener waar je het over hebt, is dat een gemeentelijke instelling?
(blijf me erover verbazen,..)

Succes!

gewoon

Hoi Loes

Kan mij wel vinden in de gedachte alle schuld eisers te voldoen dit jaar, behoudens die grote lening.

Maar dat dan wel in ZEER goed overleg,  met de gerechtsdeurwaarder deze wil geld zien van jou, het liefst zoveel mogelijk en zo snel mogelijk.

Maar daar ben ik weer met mijn gedachte, dat het een medewerker is in een firma die winst moet maken, en heeft er dus niets aan dat jij het niet gaat redden op deze manier, dan wordt de vordering van E 55.000 steeds moeilijker opeisbaar, zeker bij dreiging je huis te verkopen zullen zij dat tot het uiterste niet willen.

Je kan beleeft voorstellen, dat je in ieder geval de rente op het dossier keurig te betalen per maand  ( het dossier loopt ) er komt wat geld binnen. ( zo denken ze ) het bedrag groei niet.
Dit verbonden met het verhaal dat je nu snel bij zal komen met de normale rekeningen, geef aan bereid te zijn de gerechtdeurwaarder op de hoogte te houden hoe je vorderd dit jaar, en zij dus weten waarop het wachten is, en dat is dat je volgend jaar met een heel net bedrag komt als aflossings voorstel.

Het draait om een charme offensief, dat de deurwaarder overtuigt raakt, dat jou voorstel het beste is voor de firma.
Veel goeds
Gewoon

Buster

@ Gewoon, mijn ervaring is dat een zakelijke benadering het beste werkt.

Vaak hebben ze alle verhalen al gehoord en de een is nog schrijnender dan de ander. Als je het zakelijk benaderd en je je cijfers goed op een rij hebt werken ze vaak beter mee.
Soms willen ze ook bewijsmateriaal van de andere vorderingen, die kun je ingescand mailen of een kopie opsturen.

@ Loes,
Mochten ze beginnen over verkoop van het huis kun je altijd nog aankaarten dat je met je huidige huis minder kwijt ben dan aan ene huurhuis wat de afdracht niet ten goede zal komen aangezien je niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning met dito huursubsidie.

loes

bedankt voor het meedenken buster en gewoon

Die schulphulp is inderdaad van de gemeente in Gelderland.Ik wil even niet over de plaats uitwijden.
Met die beslagvrije voet kom ik er niet helemaal uit. Buster misschien wil jij even voor mij kijken.
Mijn man verdient netto 1953.00 maar hier zit wel

gewoon

Hoi ben ik nog een keer

Had een mail maar die is weg

Beste buster natuurlijk moet je het zakelijk houden en dat is ook wat ik doe, ik kom met de cijfers grafieken enz en geef alles aan zelfs mijn bank afschrijvingen, zit nergens mee.
Kan dat rustig iedere maand doen.

Als mijn eerder bericht maar scherp blijft, bij de deurwaarder als de juiste

Dit zonder schrijnendverhaal ,als er iemand is die niets snapt van schulden is het een deurwaarder, daar word deze op nagezien bij solisitatie.

Ik hou het dus kort op, op geld verdienen voor de firma

het lukt mij gewoon

Buster

@ Gewoon, dan begreep ik je denk ik verkeerd toen je het had over een charme offensief, ik dacht dat je iets bedoelde als verzachtende omstandigheden ofzo. ;)

@ Loes, ik heb even gekeken en ze hebben het er niet makkelijk op gemaakt zag ik, de versie van vorig jaar was veel duidelijker.
Waar het om gaat is dat je een basis hebt van