Is sms rechtsgeldig?

Started by grijzeharen, Mar 07, 2012, 05:06 PM

Previous topic - Next topic

grijzeharen

Ik ben nog niet zo lang lid maar lees wel heel veel.
Nu heb ik nog geen antwoord gevonden op het volgende:

Een sms van een incasso, is dat rechtsgeldig??????
Ik krijg steeds een sms'je binnen van Vesting Finance met dat er betaald moet worden en hoeveel, soms een dreigende dat er NU betaald dient te worden anders gaat het naar de juridische afdeling etc....etc.......
Nu besteed ik er erg weinig aandacht aan want ik ben niet gediend van dit soort praktijken.
En ik verander nog wel eens van nummer aangezien ik niet zo heel netjes ben op mijn foon  ;) en dus die wel eens kwijt raak.

Maar vroeg me af: is dit wel rechtsgeldig??

sacredfour

In principe is er geen vormvereiste aan een bericht, een postduif zou ook mogen.
Het is anders als het gaat om een offici
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

grijzeharen

Dank je wel voor je reactie.
Ik je link eens volgen en kijken wat ik aan kan doen.

Snap zelfs niet dat ze mijn gsm nummer hebben aangezien ik mijn foon geregelt kwijt raak en dus vaak een nieuw pre-paid foontje en nummer moet kopen.
Maarja, ik ga eens lezen...........

peter

Een SMS is niet rechtsgeldig. Het is enkel een informatiemiddel en een drukmiddel. Je hebt ooit een 06 nummer afgegeven. Maar dit kan ook een prepaid nummer zijn.

Niemand kan bewijs leveren dat een SMS is verzonden of gelezen.
Peter
Administrator Forum

gewoon

Beste Grijzenharen

Die smsjes gaan die over een achterstand energie ?

Verbaast mij niets.

Vesting wil heel snel geld zien en bellen 10 X of sms,en 10 X en willen kassen.

Krijgen zij geen geld van jou, dan gaat het dossier terug naar de energie leverancier, voor afsluiting, is een bedreiging die niet eerlijk is.

Grijzenharen??>  volstekt kaal zul je bedoelen ( memo Vesting )

heel gewoon

sacredfour

QuoteEen SMS is niet rechtsgeldig
Sorry Peter maar dit is niet waar.
Je zegt het zelf al, het is een communicatiemiddel, waarvan het moeilijk is te bewijzen dat deze ontvangen is.
Er is in onze wet geen vormvereiste om een rechtshandeling te communiceren, Het opsteken van een papiertje op een veiling, een knik met je hoofd, letters gescheven in het zand, een telefoongesprek, een rooksignaal,het maakt niet uit.  
Maar zoals je al zei, er moet bewijs van ontvangst zijn.
QuoteIemand ontslaan per sms, e-mail of zelfs Facebook is in Nederland rechtsgeldig, maar niet erg verstandig.
Dat zegt arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen in reactie op het bericht van een 16-jarig Engels meisje dat op Facebook te horen kreeg dat ze haar baan was verloren
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

grijzeharen

Nou het is op dit moment weer rustig maar ik weet dat het maar tijdelijk is.
Ik ben best een raar mens denk ik want als ik zo'n sms'je binnen krijg, trek ik mijn schouders op en vind dat ze eerst maar eens normaal via de post moeten gaan reageren.
Ja misschien niet goed maar als ik me nu ook nog eens druk moet gaan maken om sms-terreur dan kan ik helemaal niet meer leven.........