Schuld verjaart?

Started by gerdsan, Mar 05, 2012, 02:23 PM

Previous topic - Next topic

gerdsan

Hallo medeforumleden.

Vandaag kwam er een deurwaarder aan de deur met een dagvaarding inzake comfort card,,,ik was deze al helemaal vergeten

Deze vordering was op 13-2-2007 gecedeerd aan hoist kredit en op 6-6-2007 is gedaagde in kennis gesteld van het cederen van de vordering (vraag me niet wat cederen betekent ik neem het over van de dagvaarding)

Ik heb toendertijd wel een regeling afgesproken met hoist en die ook lange tijd nagekomen alleen de laatste 1,5 jaar niet meer en heb hier ook eigenlijk niks meer over gehoord,,,tot vandaag.

En ik heb weleens ergen gelezen dat een vordering na 5 jaar verjaard,,,is hier iets tegen te doen ,,en zo nee kan ik wat doen tegen die absurd hoge rente?

Nu komt de deurwaarder het volgende vorderen:

hoofdsom =                                 4451,19
buitengerechtelijke incassokosten =0
verschuldigde rente tot 01-03-2012  2795,09

subtotaal                                        7246,19 +p.m
in mindering voldaan                       4050

resteerd                                         3196,19+p.m
gemachtigde salaris                         175
dagvaardingskosten                         97,44

totaal te vorderen                           3468,63

peter

Schulden verjaren naar 5 jaar. Maar dit gebeurt niet zomaar. Als een schuldeiser niets van zich laat horen, verjaren de schulden. (Globaal)
Peter
Administrator Forum

sacredfour

Je gaat dit niet winnen met verjaring
De vordering is gecedeerd, dit betekend dat de originele schuldeiser deze vordering verkocht heeft aan de nieuwe schuldeiser het incassobureau. Dit heet cessie. Ze geven aan dat er mededeling is gedaan van cessie.
In principe is mededeling niet voldoende. Jij als debitor cessus hebt het recht om voor bewijs hiervan te vragen, dit is de de authentieke - of onderhandse acte.
Jammer dat je hier niet eerder mee gekomen bent.
Je zult nu je zaak in de rechtbank moeten gaan bepleiten.
tenzij je het bedrag van de vordering kan betalen zullen ze gewoon doorgaan met dagvaarden.
Voor alle zekerheid zal ik ze nog wel een nota vragen van de berekening van de rente .
Ze mogen alleen rente rekenen van het nog openstaande bedrag.Creditcards rekenen16%!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gerdsan

Hallo Peter en sacredfour

Dank voor de antwoorden.

Dat ik er niet eerder mee gekomen ben is gewoon een domme fout van me eigen omdat ik deze vordering gewoon domweg vergeten was

Zoals je zegt creditcards rekenen 16 procent rente,,,maar als ze deze vordering verkocht(gedeceerd) hebben aan het incassobureau is het dus geen creditcard schuld? en berekent het incassobureau nu 16procent rente?

Heb jij misschien ergens een voorbeeldbrief staan die ik kan gebruiken? want ik zou me god niet weten wat ik erin moet zetten en naar wie ik hem moet sturen (naar comfort card,,,of hoist(incassobureau) of naar de deurwaarder waar het nu ligt?)

Alvast bedankt.

sacredfour

Jammer dat je hier niet eerder mee kwam, dan had ik je waarschijnlijk van je schuld af kunnen helpen.
Begin met uitstel aan te vragen bij de griffier vam de rechtbank. Doe dit gelijk. Deze brief heeft geen vormvereiste, wel moet duidelijk zijn wie de eisende partij is ,wie jij bent, en wat het nummer is van de dagvaarding. geef dit af in tweevoud.
Hier is een voorbeeldbrief voor de deurwaarder/incassobureau.

<>

Betreft dossier <>
Inzake: <>

Geacht  heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw dagvaarding  van <> heb ik een vraag betreffende de specificatie die u bijvoegt.
Ik ben benieuwd hoe u aan dit bedrag gekomen bent.
In de berekening die u geeft krijg ik het idee dat u rente heeft berekend over  het  totaal te vorderen, zonder rekening te houden met de afbetalingen .  Graag zou ik van u willen ontvangen een specificatie van de  berekeningen, hoe bent u aan dit bedrag gekomen .
Als u hier geen duidelijkheid over kan geven zal ik het  volledige bedrag aan de te vorderen rente in rechte bestrijden. 
U geeft nu pas aan dat Hoist kredit de cessionaris is. (hebben ze dit niet gedaan?)
Mededeling van cessie is nooit eerder aan mij gedaan. Het is om deze reden dat ik u alsnog om de acte van cessie vraag.  Ook bij stille cessie mag de cessus om nadere informatie vragen.
Ik verzoek u daarom voor een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft verpand. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW  om nadere informatie vragen)   

Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.

Mocht u ondanks mijn verzoek dit verzaken, dan zal ik dit in mijn verdediging in rechte gebruiken.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

Hoogachtend,

<>
(afzender)
(adres)

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gerdsan

Hallo sacredfour

Dank je voor de brief,(hebben ze dit niet gedaan) dit er niet in laten staan uiteraard he haha.

Ik was alleen op de hoogte dat de vordering bij hoist lag,,,er is mij nooit verteld dat de schuld verkocht zou zijn.

Ik zal hem straks op de post doen,,,hoop alleen niet dat ze aan de hand van deze brief dan straks moeilijk zullen gaan doen bij aanvraag van een eventuele betalingsregeling.

gerdsan

Mocht je een er geen problemen mee hebben om je mailadres te geven zodat ik straks een eventueel antwoord van hun aan jou door kan sturen dan ontvang ik dat graag in een p.m.

Anders moet ik telkens alle brieven openbaar gaan zetten.

sacredfour

Je kan altijd een privee bericht versturen via deze site.
Gezien dat er ook incassobureaus meekijken op dit forum, moet ik voorzichtig zijn met mijn email adres.
Vergeet niet om uitstel te vragen voor je rechtszaak bij de rechtbank!!!!

gerdsan

Quote from: sacredfour on Mar 06, 2012, 03:14 PM
Je kan altijd een privee bericht versturen via deze site.
Gezien dat er ook incassobureaus meekijken op dit forum, moet ik voorzichtig zijn met mijn email adres.
Vergeet niet om uitstel te vragen voor je rechtszaak bij de rechtbank!!!!

Hallo

Ja ok dat snap ik,,vandaar dat ik ook zei in een pm.

En uitstel aan de rechtbank kan ook gewoon middels post?

sacredfour

gerdsan

Ok top,,,gaan we doen.

Heb jij toevallig ergens op het internet een site met voorbeelden van brieven of staan die allemaal gewoon hier op het forum? mochten we in de toekomst nog een keer iets nodig hebben

sacredfour

Geen vormvereisten, het kan dus heel eenvoudig:
Rechtbank <>
Sector Kanton
<>

Eisende partij:
Nummer Dagvaarding <>
Gedagvaard: 
Op <>

Geachte mevrouw/meneer,

Ik zou u hierbij graag uitstel willen aanvragen voor bovengenoemde zaak.

Hoogachtend,

<>
Afzender <>
Datum  <>