vrij zijn

Started by lotte, Mar 01, 2012, 08:22 PM

Previous topic - Next topic

lotte

De hele dag rond gelopen met een onrustig gevoel van binnen, wat hangt me boven het hoofd als ik thuis kom.... verrassing... helemaal niets.
Maar het gevoel zit er nog steeds.

Gisteravond maar weer eens in de cijfertjes gedoken. Die excel sheet maakt overuren... man o man, uren zit ik er naar te turen... Hopeloos gewoon.

Eind van het jaar, lees december, zal mijn schuld ergens hangen tussen de 13.000 en 14.000 euro. Nog een lange weg te gaan, maar dan wel bijna klaar met die blauwe klup.

In theorie, zou ik dus februari 2014 schuldenvrij moeten kunnen zijn. Op basis van mijn huidige aflossingsschema, en de voorlopige teruggave. Maar wil ik dat? Of zeg ik, jammer Lotte, 2015 wordt jouw jaar, en leef een beetje in 2014.

Een moeilijk vraagstuk, want als ik me 1 ding wel gerealiseerd heb door alle schulden, en het hoge aflossingsschema,  je raakt in een (sociaal) isolement.  :-[
De eerste jaren heb ik dat niet zo erg gevonden, omdat ik nog volop aan het rouwen was, maar er begint heel voorzichtig een klein beetje gevoel naar de oppervlakte te komen, dat zegt, ik wil leven.... weer leven..  ::) (als ik nog weet hoe dat moet, na jaren van overleefmodus...  :P)

Bloem2

Lotte,

Ik denk dat het helemaal niet vreemd is dat je andere gevoel weer boven water komt.
Het lijkt mij dat dat alleen maar mooi is omdat het aangeeft dat je alweer een stapje verder bent in je verwerking

lotte

het zonnetje schijnt, de lucht is blauw.... de ramen open, kachel uit, was aan de lijn... en een kop koffie. ...

of tewel een klein geluksmomentje, zomaar onverwacht... :D

De blauwe klup is weer een aflossing rijker. Weer 596 euro in mindering op de schuld. De aangifte 2011 is ook de deur uit, en daar verdienen ze meteen 1233 euro mee. Het schiet lekker op met die klup. En daar put ik dan maar een klein beetje kracht uit.

Geen rare verassingen per post ontvangen, voorlopig.. Nog een hoeraatje...

Ook nog keurig uitgekomen met mijn huishoudgeld. Ik heb zelfs mijn oudste een klein extraatje kunnen doen (15 euro) om vanavond naar de film te kunnen gaan.
En toch voelen dat soort dingen heel dubbel. Enerzijds, ben ik trots, dat ik dat heb kunnen doen, maar anderzijds ben ik dan verdrietig, want wat is nu nog 15 euro  :(?

Buster

Magic

Ik heb je verhaal gelezen en wens je ontzettend veel sterkte en kracht in deze tijd.
Ook wens ik je veel plezier bij je kop koffie, ik weet wat het is, snak zelf naar een kop koffie en iets te eten.
En de rest kennen we allemaal denk ik, niet slapen etc etc.
Ik ben blij voor je dat je zoveel kn aflossen, bij mij blijft er niets over om af te lossen dus ik ben benieuwd of maatschappelijk werk uberhaupt iets kan doen.

Ik ben pas nieuw dus weet nergens iets vanaf en aan al die verhalen te lezen lopen hier vele knappe koppen rond die overal vanaf weten.
Hou vol, nog even en je bent overal vanaf, je bent sterk en vele malen sterker dan die ex van je!
Ik neem mijn petje voor je af!

lotte

@buster,
de jongedame heeft genoten, en heeft mij wat ze over had, terug gedaan,
doe maar in het potje mama  :)

Buster

Wat nou ontzeggen,....

Wat ze nu leert en meemaakt kan ze rest van haar leven op teren,...

lotte

dat is zeker zo Buster.

Geloof me maar, dat wat mij is overkomen, dat zal haar niet gebeuren, zegt ze.
Op dit moment zit ze op een hele mooie roze wolk, en daar ben ik blij om.
Omdat het verdriet en bedrog, en de gevolgen daarvan die ik heb mee gemaakt, ze zich toch durft open te stellen, en te binden.

klinkt als zware stuff, zo is het niet bedoeld ;D
.

lotte

Zo, zondag avond, de betalingen zijn de deur weer uit. De stand van zaken, op dit moment, 17.700 euro bij diverse instanties, en de belastingdienst loopt gewoon rustig door.

Ik merk dat ik steeds meer routine krijg in het nog goedkoper boodschappen doen, en het nog meer bezuinigen, met dank aan dit forum. Zoveel goede dingen die hier vallen te lezen, en waar ik gewoon uitfilter waar ik wel wat mee kan en/ of wil.

Hier lees ik de ervaringen, verhalen en gevoelens van andere mensen, in dezelfde situatie als ik, die ik herken. En daar put ik veel moed uit.

De maand april wordt een maand vol verleidingen, enerzijds de kinderbijslag, en daar overheen komt ook het vakantiegeld.

Het vakantiegeld gaat naar de spaarrekening, voor het grootste deel, en ik betaal er nog een paar kleine rekeningentjes mee.

De meiden mogen 1 set nieuwe kleren kopen, en dan gaat het slot weer op de knip, maar oh wat is dat moeiijk, dus graag even een hele lijst met argumenten mijn kant op waarom ik zo streng en strak moet blijven...

Buster

Omdat een jaar 12 maanden heeft en geen 2.

Omdat jij inmiddels heel goed kan uitrekenen wat je dan voor budget hebt

Omdat de winkels ook weten dat het vakantie geld er is en dus de prijzen omhoog schroeven

Omdat het zo'n goed gevoel geeft niet alles uit te geven maar elke maand iets te kunnen doen

Omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn, maar in een keer loslaten ook niet gezond is

Zo, dat was even uit de mouw,..
Wat fijn en herkenbaar je bericht!

Ik verheug me al op al het lekkere (goedkope) fruit in de zomer.
Daar kan je je meiden echt zo goed mee verwennen.

lotte

je mag nog wel even doorgaan met je lijstje hoor, buster... ;D

een wees bewust lijstje kan nooit lang genoeg zijn.

en zoals altijd wanneer de betalingen de deur uit zijn, dan voel ik me leeg en moe.
tegelijkertijd besef ik dat ik niet moet zeuren, m'n tanden op elkaar moet zetten, en dat de shit nog zoveel groter zou kunnen zijn.
Maar goed, vandaag is dan weer even zo'n dag dat ik mezelf afvraag, waar werk ik toch in hemelsnaam zoveel en zo hard voor, ik, en zeker m'n meiden, hebben er niets extra's door.
:-[

Buster

Maar heb jij dan nooit als de betalingen gedaan zijn zoiets van; weer een maand dichter bij het einddoel?

En hoe stom het ook klinkt, door wat jij nu als voorbeeld meegeeft aan je meiden zorgt ervoor dat ze dingen meekrijgen die ze anders veel harder hadden geleerd;

Bijvoorbeeld dat liefde niet in geld zit of in spullen, maar in zorgen om elkaar en voor elkaar.
En van rondkomen van weinig word je bijzonder creatief.
Ok, ok, ik snap dat creatief als sport veel leuker is dan wanneer het moet.
Maar toch.
Als jouw meiden straks op zichzelf gaan en hun vleugels uitslaan zullen ze zichzelf veel beter kunnen redden.
En goed weten op wie ze wel en niet kunnen bouwen.

Ook al is je einddoel nog ver weg, met elke maand is hij mooi een stukje dichterbij.
Net als met een dieet is het volhouden het moeilijkst.
Je krijgt het toch maar voor elkaar dat ze iets nieuws kunnen kopen.
Waren ze een paar weken geleden niet naar de bios gegaan?

Als je eens probeert die momenten zwaarder te maken dan de andere.
Zou dat helpen?

Hou vol!

lotte

dat heb ik eigenlijk, 1 keer in de 2 maanden, want doordat ik toch best wel redelijk veel aflos per maand, gaat het best wel met redelijke sprongetjes. ik geloof ook wel, dat er gewoon een psychisch iets meespeelt.
Nu lijkt de 15 nog heel ver weg, maar hij ligt wel binnen handbereik, al voel, zie ik dat nog niet zo. Aan het einde van het jaar is er toch nog 8 x 500 weggewerkt, dat is toch weer 4 mille. Dus rekening houdend met eventuele tegenvallers, 17700-4000 ik moet toch wel onder de 15 duizend kunnen eindigen. En volgend jaar duik ik zeker onder de 10 mille. Waanzinnig toch?

Natuurlijk ben ik trots dat de schulden minder worden, absoluut. Ik doe er langer over dan via de schuldsanering, maar ik vond, in mijn situatie, hetgeen ze oplegden te streng, en voegde te weinig toe aan het aflossingschema dat ik nu volg.

Mijn meiden krijgen inderdaad mee, dat er veel meer dingen zijn waar je geluk uit kunt halen dan uit geld.
Geluk zit in hele kleine dingen. Een mooie tekening. Een kopje dat s'ochtends klaar staat voor me onder het koffie zetapparaat.
;)

peter

Je doet het heel goed, je mag best trots zijn op jezelf.
Peter
Administrator Forum