vrij zijn

Started by lotte, Mar 01, 2012, 08:22 PM

Previous topic - Next topic

lotte

Ik ben Lotte, alleenstaande moeder sinds een jaar of 3,  2 meiden van 10 en bijna 16.

Ben door mijn eigen naiviteit, en de leugens van mijn partner, voormalig werkgever, aardig in de ellende gekomen.

Geen idee waar ik moet beginnen met mijn verhaal. Dacht de prins op het witte paard gevonden te hebben in 2005... had een leuke baan, maar hoe serieuzer het tussen ons werd, hoe moeilijker dat met mijn werk te combineren werd.
In 2006 voor zijn eenmanszaak gaan werken. Tot en met augustus 2008.

Er waren trouwplannen, en ik stopte met werken. Ook al had ik nog steeds mijn eigen woonplek.
Meneer nam de acceptgiro's en rekeningen mee, en droeg zorg voor alles, terwijl ik de zorg voor mijn kinderen droeg.

in 2009 barstte de bom... zonder dat we ooit getrouwd waren, achteraf gezien gelukkig maar.
Afgezien van dat ik er achter kwam dat ik en mijn meiden voor hem, zijn bij-gezin waren, bleek dat....
Meneer mij nooit aangemeld had bij de belastingdienst voor de loonheffing, jullie voelen het al, de sneeuwbal begon te rollen, en de er kwam steeds meer boven water.
Eind 2009 was de stand van zaken op mijn naam, buiten mijn hypotheek om
18000 euro belastingschuld
9000 euro doorlopend krediet. Dat ik praktisch afgelost had, maar meneer gewoon weer opgenomen heeft, zonder dat ik er wat van wist.
4000 euro bij de wehkamp, voor een baby uitzet en aanverwant. En ga zo maar door.
Totale schulden op dat moment, een kleine 30.000 euro.

Ik heb 3 maand totaal verdoofd op de bank gezeten. Me serieus afvragend, wat mij in hemelsnaam was overkomen.
In april 2010 was ik zo ver hersteld  dat ik weer aan het werk kon.

Ik moest ook wel, want ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. UVW riep, u heeft geen recht op ww, en de bijstand riep, u moet er wel alles aan doen om aan uw ww rechten te komen.... En ondertussen hing ik maar weer bij mij moeder aan de lijn voor wat geld...

We zijn nu januari 2012, ik ben nog steeds goed bezig, denk ik zo.
Heb een deal kunnen maken met die blauwe enveloppen klup. En los daar, door middel van mijn maandelijkse teruggave de ellende af. Zoals het er nu voorstaat, wordt het spannend of ik in december van dit jaar klaar met ze ben,
of dat het januari/februari 2013 wordt.

De overige ellende, het zijn in totaal 5 schuldeisers, los ik maandelijks af. Voor een totaal bedrag van 550 euro totaal.

Wat er overblijft van mijn salaris, tja, een kleine 1300 euro, waar de rest van gedaan moet worden..

Wat ik hier kom zoeken, kracht, ervaringen en wijsheid, om hier door heen te komen...

lotte

dank je wel bloem, ik zie geen bloos emoticon, maar dat doe ik nu wel even.

Mijn knokkracht is denk ik te wijten aan mijn schaamte die ik had.
Daar heb ik me overheen moeten zetten.

Er is alleen 1 heel groot nadeel aan het traject zoals ik het ben gaan doen. Ik ben niet beschermd tegen nog meer ellende uit het verleden.
Deze week viel er via een incasso bureau, een aantal aanmaningen in de bus, voor spul dat ik (weet nergens wat van) bij bol.com besteld zou hebben in 2008.

Ik baal voor mijn meiden, want als ik deze financiele ellende niet had, dan geloof ik wel dat ik een stuk gezelliger zou zijn.
Het is zo waar, je staat op, en je gaat naar bed, met die rot schulden.
Iedere keer dat ik s'nachts wakker schrik, schieten de cijfertjes door mijn hoofd.
Verschrikkelijk.

Mijn strakke en hoge afbetaalplan laat geen enkele ruimte over voor wat extra's, en dat terwijl ik gewoon 40 uur werk. Dat maakt het wel eens dubbel zuur..

Bloem2

Lotte, volgens mij is de vordering van Bol verjaard. Ik heb de volgende link gevonden, wellicht is er hier op deze site ook nog wel info van te vinden.

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

Ik zou niet er niet maarzo vanuit gaan dat elke aanmaning maar betaald moet worden. Wie eist bewijst en zeker na zo'n lange tijd.

De schaamte. Ik kan het me voorstellen. Vooral voor je kinderen vindt je het vast verschrikkelijk want je hebt het gevoel ze tekort te doen. Blozen moet je niet doen, lekker de kop omhoog en Tjakkaa!

gewoon

heel beste Lotte

waar moet je beginnen met je verhaal, ben geraakt door wat je schrijft, en leef mee.

Ik durf te zeggen dat je op een forum schrijft met super meiden, die naar het einde van dit verhaal schrijven, waar het ook begonnen was.

Die de prins op het witte paard de sporen kunnen geven, dat kinderen in de Oeral vragen, oude man, mogen we rijden op die grijze pony met korte pootjes.

Weinig belangrijk, gaat nu om jou

Wens je veel goeds

Gewoon

lotte

die periode uit mijn leven had het ongetwijfeld goed gedaan op rtl4, prime time... absoluut.

@bloem, ik ben begonnen met het opvragen van facturen. Ik ben wel zo eerlijk, dat het inderdaad zo mocht zijn, dat ik dat spul indertijd besteld heb, ik het ook wel zal betalen, al moet ik alleen even denken hoe.

afgelopen week diende een rechtzaak van een energieleverancier tegen mij. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.
Ik hou rekening met het worst case scenario, maar ik laat me niet meer zo maar op de kast jagen...
Meneer P (als in pipo de clown) betaalde destijds gas en licht. Nu is hij achter mijn rug om, zonder mijn medeweten van leverancier veranderd. Ok, mijn adres was het leveringsadres, maar ik heb nergens voor getekend, nooit en te nimmer. Ook is de rekening waarvan het betaald werd, voor mij een onbekende rekening.
Aanmaningen en dergelijke heb ik ook nooit ontvangen, want meneer liet die gewoon naar kantoor/zijn thuis komen.

Waar ik in deze hele periode van geschrokken ben, is hoe simpel het is, om op naam van iemand anders, van alles te kopen, en te doen. Eerlijk gezegd vind ik dat heel eng.

sacredfour

Het is de vraag of jij voor alle schulden verantwoordelijk bent.
Alles wat zonder jouw handtekening is  gekocht is niet jouw schuld.  Het hangt af van de relatie die je nog hebt met je ex in hoeverre je de schulden op hem wil schuiven.
Ook van een gedeelte van de belastingschulden kan hij verantwoordelijk zijn. Heb je dit uitgezocht?
Stond het doorlopend credit op jullie  beide naam?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

lotte

ex is volledig uit mijn leven. Communicatie vond plaats door middel van mijn advocaat en zijn currator.
Meneer is zelf namelijk failliet verklaard in 2009.
Er valt bij hem niets meer te halen, sterker nog, hij heeft het gepresteerd om zijn eerste vriendin-gezin, de schuldsanering in te helpen.
Toen hij door had dat hij failliet ging, is hij op naam van zijn vriendin opnieuw begonnen, en heeft het hele toneelstuk nog een keer gedaan.
Laatste nieuws van mijn advocaat is, dat zij nu definitief is toegelaten tot de schuldsanering. En hij bij zijn moeder woont.

Het doorlopend krediet stond op mijn naam, en kon ik ook makkelijk ophoesten. Het was bijna afgelost. Ik ben gewoon opgelicht, een ander woord is er helaas niet voor.

Ik durf rustig te stellen dat de financiele ellende in het niet valt, in verhouding tot het emotionele verdriet die meneer P heeft veroorzaakt, voor mij en de meiden.

Wat betreft het belastingdienst verhaal, daar is de fraude dienst bij betrokken geweest. Ik was namelijk in het bezit van detacheringscontract tussen hem, mij en inleen bedrijf. Ook bankafschriften en getekende urenbriefjes.
B-dienst was echter van mening, dat ik niet voldoende schriftelijk kon aantonen dat ik wel degelijk met zekere regelmaat om mijn loonstroken en jaaropgaves gevraagd had.
;) ik had dus toch iedere ochtend een briefje op zijn kussen moeten leggen... schat, denk je aan mijn jaaropgave...

Met behulp van maatschappelijk werk, heb ik het hele financiele verhaal eerst uitgezocht, en toen ben ik naar een advocaat gestapt. En die is er toen verder mee aan de slag gegaan.

sacredfour

Je mag er dan wel vanuit gaan dat jouw advocaat alles wat niet wettelijk jouw schuld is naar hem toe schuift. Dat hij het niet kan betalen is niet jouw probleem meer.
De belastingdienst is slim, en probeert altijd te verhalen op diegene waar ze het meeste kans hebben om hun centen te krijgen.
Laat je advocaat ook eens kijken naar al de betalingsafspraken die je al hebt. Misschien zitten daar ook nog vorderingen tussen die je op hem af kan schuiven.
Had je hem zijn eigen bankpasje gegeven voor je doorlopend crediet?  Als dat niet zo is dan zou je hem hier verantwoordelijk kunnen houden, en niet meer afbetalen. Je moet hem dan wel aangeven voor fraude. Maar goed ik neem aan dat jouw advocaat dit allemaal wel uitgezocht heeft.  Ik wens je in ieder geval veel sterkte.

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

klaasvaak

Quote from: sacredfour on Mar 01, 2012, 10:49 PM
Alles wat zonder jouw handtekening is  gekocht is niet jouw schuld. 
Dit is naar mijn mening onjuist. Mijn vriendin was getrouwd in gemeenschap van goederen. Na haar scheiding bleek dat haar ex tijdens hun huwelijk een creditcard had aangeschaft en daar niets op afbetaald wel gebruikt om veel dingen te betalen.
De rechtbank veroordeelde haar wel tot betaling van 50% ook al stond op het aanvraagformulier dat zij mee moest tekenen, waar zij geen weet van heeft gehad. Rechtbank vond dat de man haar hier over had moeten inlichten. Wat hij nooit heeft gedaan, maar zij werd wel medeverantwoordelijk gestelt voor de schuld. Ook de betreffende maatschappij van de creditcard werd in gelijk gestelt toen deze zich verweerde dat men er van uit mocht gaan dat de partner hiervan wist. Wellicht zijn er meer soort zaken, dus je kan niet stellen: "Geen handtekening, geen schuld". In ieder geval wel als je gehuwd bent op huw.voorwaarden.

sacredfour

klaasvaak
QuoteMijn vriendin was getrouwd in gemeenschap van goederen
Dit zegt het eigenlijk al.
Lotte was niet getrouwt.
De zaak ligt natuurlijk niet zo eenvoudig. Je moet wel aannemelijk kunnen maken dat er
sprake is van fraude.

marco

@sacredfour

Wat kan zij hiertegen doen? Als ik bel naar mijn doorlopend krediet, moet ik een geboorte datum op geven en ze vragen wie ik ben. Het rekeningnummer waarop gestort wordt, is het rekeningnummer waar ook de maandelijkse afschrijvingen op plaatsvinden. Er moet toch een rekeningnummer zijn waarop geld wordt gestort.
Marco en Bianca

sacredfour

Marco, ik ben geen jurist.
IK neem aan dat deze vraag gaat over Lotte.

Je moet aangifte doen van fraude
Kunnen bewijzen dat er geen sprake was van uitlokking.
De bank vriendelijk verwijzen naar de persoon waar ze hun geld moeten gaan halen!
En, gebruik in je brief aan de bank

marco

Quote9000 euro doorlopend krediet. Dat ik praktisch afgelost had, maar meneer gewoon weer opgenomen heeft, zonder dat ik er wat van wist.

Bij een bank moet toch een lampje gaan branden, als een bedrag naar een andere rekening wordt gestort. Op een geld opnameformulier hoort een handtekening te staan. Als deze door haar ex is geplaatst zonder haar medeweten is dit fraude en valsheid in geschrifte. De bank hoort toch een handtekening te controleren.

Of zie ik het verkeerd?
Marco en Bianca

sacredfour

Marco, je hebt helemaal gelijk, misschien kan Lotte meer duidelijkheid geven.