Dit moet je gezien hebben!

Started by sacredfour, Feb 28, 2012, 03:46 PM

Previous topic - Next topic

sacredfour

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1242019

Heb je deze uitzending gemist, dan moet je dit zien! 
Luister vooral goed naar de Amerikaan, de man met de beige sweater , ik geloof dat zijn naam David Graeber is.
Dit is ook mijn verhaal wat ik probeer te vertellen op dit forum.
Schuld komt voort uit een belofte, omstandigheden kunnen veranderen, en het is daarom helemaal niet erg als je deze wil veranderen samen met de andere partij.
In zijn oorspongkelijke vorm was schuld een belofte om voor een prestatie een tegenprestatie te leveren. Soms wordt deze tegenprestatie niet gelijk geleverd en je ontvangt dan een belofte voor deze in de toekomst. Luister goed hoe David dit uitlegt!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Heel mooi

Mag zeggen het spreekwoord belofte maakt schuld

Als ik het in gewone mensen taal uitleg heb je bij een hyphotheek de belofte gemaakt deze te gaan betalen, maar de overheid en hypotekers enz hebben belooft dat stapeltje stenen om me heen steeds meer waard zou worden en komen dus geheel de belofte niet na.

Maar de gewone burger vast binden 300.000 af te losen terwijl de volgende generatie er hoog uit de helft voor kan geven tenzij er een nieuwe loon golf komt, die zie ik niet komen.

Niet veel beter dan de monka die schuddend afsluit: het gaat mij lukken

Gewoon

sacredfour

Ik stel voor dat je alle andere draadjes leest van mij over hypotheken en banken.
De grootste misvatting is dat de banken je wat lenen! Wat er in werkelijkheid gebeurt is een wissel van een waardevol document, jouw belofte om met jouw arbeid deze
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Wat als degene aan wie jij deze belofte gedaan hebt, vals speelt, maakt jouw belofte dan nog steeds schuld?
Misschien klink mijn verhaal van hierboven onwaarschijnlijk. De waarheid is nog gekker. Het zou heel goed kunnen dat het pandrecht op jouw hypotheek, al verkocht is voordat je hem afsluit!!!  De bank is op het moment van afsluiten al niet meer de legale"lener" van het geld.

gewoon

Helemaal niet onwaarschijnlijk

De grieken zitten toch ook in de boot dat ze geld lenen konden bij de banken voor 7 % die dat elders weg trekt voor 1 of 1,5 is dit wat je bedoeld de banken wapperen met jou belofte als waardevol, waar een ander direct geld voor over heeft tegen 1,5 % rendement.

En steken 5,5 % in hun zak zonder dat er een euro geinvesteert is

Wel gr Gewoon

sacredfour

Nee, wat ik bedoel is dat de hypotheekakte voor de bank een waardevol financieel instrument is dat ze kunnen doorverkopen, en dat ze dat ook doen.
Jij leent 1000 euro bij de bank. Waar komt dit geld vandaan? Van zijn spaarders? Nee, volgens het fractional reserve banking sisteem mag de bank met jouw handtekening op het leencontract dit geld op hun ballans zetten zonder dat ze het ergens vandaan halen. Ze mogen eenvoudigweg 1000 euro intypen op hun computer, en er is bij magie 1000 euro extra gecre