Het roer moet om!

Started by Mark, Feb 25, 2012, 04:38 PM

Previous topic - Next topic

Mark

Hi allemaal,

Dank voor alle reacties en de goed tips!! Doet met echt goed!!

Ik heb gelukkig nog geen betalingsachterstanden en die 650 euro zijn aflossingen en rente die ik moet betalen.

Ik ga een overzicht maken van mijn uitgaven en een vast bedrag sparen voor onvoorziene uitgaven. EUR 10 per week is dat een idee?

Graag zou ik ook nog een overzicht zien van wat anderen aan inkomsten en uitgaven hebben. Ik kom op dit forum alleen de schulden van mensen tegen. Hier kan ik, en anderen denk ik ook, veel van leren!!

Groet
Mark

marco

QuoteEUR 10 per week is dat een idee?

Het is een begin, aan het einde van het jaar is dit 520 euro. Als je schuld problemen hebt, komen kosten onverwacht!

QuoteGraag zou ik ook nog een overzicht zien van wat anderen aan inkomsten en uitgaven hebben. Ik kom op dit forum alleen de schulden van mensen tegen. Hier kan ik, en anderen denk ik ook, veel van leren!!

Op dit moment houden wij na aftrek vaste lasten en overige kosten 250 euro over. Dit geld sparen wij nu.
Marco en Bianca

Chrissie

QuoteGraag zou ik ook nog een overzicht zien van wat anderen aan inkomsten en uitgaven hebben. Ik kom op dit forum alleen de schulden van mensen tegen. Hier kan ik, en anderen denk ik ook, veel van leren!!  

Als ik alle inkomsten en uitgaven van elkaar aftrek houden wij rond de 50 euro over, bij de uitgaven zit al onze spaargeld van 40 euro per maand verwerkt.

Verder sluit ik me helemaal bij Marco aan die 10 euro is een mooie start, mocht je later nog iets meer kunnen missen dan zou ik het bedrag toch iets hoger doen voor de spaarrekening een goede buffer is nooit weg!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

Even een correctie op mijn post van hierboven, ik was vorige week even aan het puzzelen met de administratie en ik keek het gisteravond even na en in de sleur heb ik het nieuwe hier neer gezet van als ik het maandbedrag van de lening naar beneden gooi.

Het moet zijn zoals het nu nog is: Als ik alle inkomsten en uitgaven van elkaar aftrek houden we 40 euro over en dit bedrag stort ik over naar de spaarrekening.

Mark

Hi Kaatje,

Is die 50 euro per week ook voor kleding en vrije tijd uitgaven?

Liefs

Kaatje

Hoi Mark,

Wel voor vrije tijd uitgaven. En kleding het liefste wil ik die hierin laten vallen, maar de laatste maanden heb ik nauwelijks kleding gekocht. Als ik heel goed op de prijzen let en langs verschillende supermarkten ga, dan kan ik voor 25 euro voor de hele week eten hebben. Dus dan lukken die andere uitgaven ook met de

Mark

Hi allemaal,

Ik ga vanaf nu bijhouden wat mijn uitgaven zijn en zal dit ook proberen bij te houden op dit forum als stok achter de deur. Ik heb nog een flinke voorraad qua eten dus ik denk dat de boodschappen de komende tijd wel mee kunnen vallen.

Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan om bij alle uitjes van mijn vrienden niet aan te sluiten. Als voorbeeld noem ik een vrijgezellenfeest die er aan komt. Wij besteden altijd 150 euro per persoon hieraan. Eigenlijk kan ik het geld niet missen, aan de andere kant kan ik het ook niet maken om bij van mijn beste vrienden er niet bij te zijn. Ik kan ook niet vragen of anderen meer betalen als mij, ik verdien denk ik meer als sommige in mijn vriendengroep en die betalen ook evenveel. En zoals eerder gezegd is het allemaal mijn eigen schuld dat deze situatie is gecreeerd. Ik ga dus wel gewoon mee en dan moet ik maar even kijken waar ik het geld vandaan haal.. Misschien maar een flitskredietje ofzo, dan loop ik dat volgende maand wel weer in. Volgens mij wordt daar geen rente op berekend!.

Groet,
Mark

gewoon

Hoi Mark

Dit is zo,n moment, dat het roer dus om moet.

Zo,n flitscredit van E 150,-- is zeker  E 300,-- aan het einde van de maand.

Geloof dat er mensen zijn die daar een maand mee rond moeten komen. weg maand geld plus tientje sparen.

Bijt door de zure appel heen, en vertel dat je het geld niet hebt, dat moet je toch doen om echte vrienden over te houden, die begrip hebben voor je, als je nu je zorgen deelt dan wordt ook begrepen dat je zuinig aan moet doen, ook voorkom je als gierig gezien word in de toekomst.

Nu open zijn, en aan het roer gaan staan, de wind zal uit een andere hoek gaan waaien

Gewoon

Chrissie

Mark ik begrijp je heel goed dus ik hoop dat je dit niet verkeerd begrijpt maar om uit de schulden te komen moet je toch heel streng voor jezelf zijn anders kom je er niet! Iedere keer kan je wel weer wat anders verzinnen om een kredietje voor op te nemen en zo gaat het van kwaad tot erger.

Is het niet mogelijk dat je het uitlegt aan je vrienden dat je heel graag mee had willen gaan of doen maar dat het nu niet mogelijk is omdat je graag weer naar je toekomst wilt werken. Maar dat je toch naar de bruiloft komt en dat je dan iets leuks meeneemt wat binnen jou budget past. Dan heb je ze niet laten zitten en jij komt niet verder in de problemen. Als het goede vrienden zijn hebben ze hier alle begrip voor en wie weet zetten ze met hun antwoorden jou wel voor verrassingen!

Ik heb dit zelf ook vorig jaar aan de hand gehad en het heeft mijn totaal geen problemen bezorgd we zijn nog steeds goede vrienden.

gewoon

Hoi Mark ben ik nog een keer,

Het klink misschien vreemd waar je vrienden hebben het nodig je eerlijkheid, ze kunnen je bijstaan.

Maar ook als ze een mail zien van:

He ik ben net even te makelijk geweest met geld uitgeven, en moet even streng zijn voor mij zelf en het komende jaar haak even af bij dure uitgaven, als dat niet doe, word ik zo,n vriend die nooit eens een rondje geeft, omdat hij zijn huishouden niet op orde heeft
Daar pas ik voor.
Als ik nu op de rem trap kan in 2013 er weer om lachen.

En zo kan het toch zijn, Je hebt nu nog maar E 300,-- per maand, dat is 30% van wat het kan zijn, door nu keuze,s te maken zal heel snel dat weer 60% kunnen worden.
Dan ben je nog niet uit de schulden maar dan kunnen deze uitjes er weer van af.

gewoon

lotte

Hoi Mark

met nu op de rem trappen voorkom je erger. Aangeven dat je het niet meer trekt, tja, het voelt misschien als heel erg beschamend, maar wellicht ben je de eerste die het toegeeft, en volgen anderen van je vrienden ook wel.

Ik zou proberen om me niet te laten verleiden tot een snel leninkje, daar wordt de ellende alleen maar groter van.

Ik vind de mail van Gewoon, eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee. Laat het even bezinken, en wellicht vind je het dan zelf ook een goed idee  ;)

Bloem2

Oooooh Mark, ga alsjeblieft NIET flitsen!!
Ze rekenen geen rente. Nee, ze rekenen administratiekosten vanaf 25% !!
Zo wil ik ook wel uitlenen.
Doe wat mijn voorgangers zeggen: Sta je mannetje en licht je kameraden in.
Wedden dat je niet de enige bent?

Groenevlinder

Hoi Mark!

Ik herken veel in je verhaal....
Vind het wel heel goed dat je het overzicht zo duidelijk hebt!
Ook ik heb jaren mijn kop in het zand gestoken, maar meer in de zin van rekeningen voor me uitschuiven.
Weekendje weg hier, vakantie daar, lux leven terwijl het eigenlijk niet kon.
Altijd in het moment leven, nooit eens vooruit kijken.
Heb mezelf nu financieel compleet vastgezet...

Met een salaris was dat elke keer nog wel in te halen (op wat rekeningen na waar ik structureel achterliep )
Maar ik ben mijn baan vorige jaar kwijtgeraakt en vanaf dat moment ging het mis... een WW uitkering is veel te laag voor mijn achterstanden.
(plus doorlopend krediet, wehkamp, neckermann schuld enz...)

Het is bij mij nu teveel opgestapeld, ik ga een dezer maanden het saneringstraject in,
3 jaar lang aflossen.
Ergens vind ik het fijn, maar ik ben een vrije vogel die in het moment leeft en het doet me ook heel veel pijn dat ik de komende jaren vakanties en reisjes uit mijn hoofd moet zetten.
Maargoed, ik heb het er zelf naar gemaakt en zo doorgaan kan ook niet.
Ik weet, als ik dit nu niet doe, ben ik over 3 jaar geen stap verder.
Iedereen om me heen (mijn dierbaren en vrienden) weten het inmiddels en dan kan er ook rekening mee gehouden worden.
Daarnaast zitten er inderdaad meer mensen in hetzelfde schuitje... ga er maar vanuit dat er veel mensen niet eerlijk over zijn.

Wat de anderen al zeggen, geen flitskrediet afsluiten, ik snap dat het moeilijk is, maar de enige manier is eerlijk zijn tegenover je vrienden.
Dat is de eerste stap, want je hebt er alleen jezelf uiteindelijk mee....

Je hebt verder geen achterstanden, dat is al een heel groot voordeel!!
Een weekbudget voor jezelf is al een goed idee, met

gewoon

Hoi mark

Ben ik wederom

Het is een beetje te stil, misschien heb je de keuze gemaakt, nee, ik ben er wel voor vrienden.

Heb ik respect voor, morgen kop onder de pomp, en dan, wakker worden.

Met een flits credit een maand verder, nee, van  je E 290 terug naar E 210 voor dit jaar, per maand.

Het roer om.

Schuld gevoel dat je meer verdient  dan je vrienden, niet doen, ze dragen je,

Dat je  vriend  blijft als het even niet kan.

Maakt een held, vertrouw dat, als je een herstel punt zoekt.

Het gaat nu om jou.

Reken maar dat er ontzag zal komen , ja Mark gaat goed, en  is sterk, als het om geld gaat hij,
besluit

Gewoon