Het roer moet om!

Started by Mark, Feb 25, 2012, 04:38 PM

Previous topic - Next topic

Mark

Beste mensen,

Bij het rondsurfen naar een oplossing voor mijn problemen kwam ik op dit forum terecht. Na jaren mijn kop in het zand te hebben gestoken besef ik dat het nu echt anders moet!

Mijn problemen zijn begonnen in mijn studententijd. Op kamers op je 18e en dan kan het niet op. Lekker lenen bij de IB om veel te stappen en op vakantie te gaan. Af en toe nog wat andere kredieten afsluiten als ik wat te kort kwam. Ongelooflijk hoe makkelijk het is om een lening af te sluiten!!

Mijn studie afgerond en gelukkig snel aan het werk. Toen had ik nog meer geld! Uitgeven aan allerlei (achteraf zinloze) dingen en maar doorgaan met luxe leven. Afgelopen jaren merkte ik dat ik steeds meer momenten had dat ik niet uitkwam. Geen probleem.. kredietje afsluiten creditcard erbij en ik kon weer vooruit.

Nu heb ik steeds meer moeite om mijn lasten te betalen en merk dat ik lastig rondkom. In 2008 heb ik een huis gekocht met een tophypotheek (toen kon dat nog). Mijn schrikbeeld is dat ik mijn hypotheek niet meer kan betalen en uit huis wordt gezet. Dan heb ik nog een mega restschuld erbij!

In mijn vriendengroep heeft iedereen het goed voor elkaar. Er wordt veel gestapt, uit eten gaan, weekendjes weg enz enz en ik wil daar graag allemaal bij zijn. Iedereen denkt dat het bij mij ook allemaal goed gaat maar dat is dus niet zo! Ik leef echt met een groot geheim.

2

Mark

vervolg

2012 moet het roer dus om. Ik heb al mijn financien in kaart gebracht.

Mijn schulden zijn nu:

IB schuld van 22000
Krediet bij de bank van 15.000
Creditcard schuld van 2500
roodstand 950
Losse schulden 4500

Ik ga er nu tegenaan!

Bloem2

Goed dat je dit forum gevonden hebt en je schulden op een rij gezet!

Nu een begroting maken van 1. je inkomen en 2 je vaste lasten (eerst zonder aflossingen).

Zo zie je wat je per maand overhoudt. Daarin kun je dan je boodschappen en aflossingen gaan verwerken. Ook kun je bekijken welke vaste lasten verlaagd of weggestreept kunnen gaan worden.

Succes! (we kijken graag met je mee)

Kaatje

Quote from: Mark on Feb 25, 2012, 04:38 PM

In mijn vriendengroep heeft iedereen het goed voor elkaar. Er wordt veel gestapt, uit eten gaan, weekendjes weg enz enz en ik wil daar graag allemaal bij zijn. Iedereen denkt dat het bij mij ook allemaal goed gaat maar dat is dus niet zo! Ik leef echt met een groot geheim.

2

Hoi Mark,

Welkom hier. Wat ik je mee wil geven is dat je keuzes moet gaan maken, wat is belangrijker voor je: je schulden aflossen of bij alle uitjes van je vrienden aanwezig zijn? Ik heb zelf, hoe moeilijk ook, een paar mensen die dicht bij me staan op de hoogte gebracht van mijn situatie en hoe eng dit ook voor mij was, het lucht op, en daardoor ook meer begrip als je bepaalde dingen niet kan.

sandra

QuoteIn mijn vriendengroep heeft iedereen het goed voor elkaar. Er wordt veel gestapt, uit eten gaan, weekendjes weg enz enz en ik wil daar graag allemaal bij zijn.

Hoi Mark, maar wie zegt dat jou vrienden geen schulden hebben en er niet uit voor durven te komen?
Misschien zijn ze nog niet zo wakker als jij en vullen gaten met gaten. Jij moet nu voor jezelf kiezen en je problemen aanpakken. Dan kan je in de toekomst gewoon weer leuke dingen doen.
Durf NEE te zeggen ( want het gaat gewoon niet ) en als je wel een keer wat leuks kan doen, geniet je er dubbel van ;-)

X San

gewoon

beste mark

Leven met zorgen over geld is erg zwaar.

je verhaald dat het roer om moet, dat zie je juist.

Ook lees ik dat je het als een geheim beleeft, je zorgen.

Doe dat niet, je bent erg sosiaal ingesteld, vertrouw dat.

Als alles lijkt, voor de wind te gaan, tot  plots, iemand het roer omgooid, dan gaat niet het roer om, maar de hele boot.

Iedereen aan de hoge kant, wow. stak aan de wind.

Daar is het waar vrienden elkaar vinden.

In een storm

Mark

Jullie reacties doen me heel goed! En sterken me om aan de slag te gaan.

Ik heb mijn administratie doorgespit en ik kom tot de volgende begroting:

Netto inkomen werk: 1.856
Teruggaaf hypotheek: 270
Totaal inkomsten: 2.126

Vaste lasten:
Hypotheek: 734
Banksparen (verplicht voor woning) 157
Zorgverzekering 112
Woonverzekering: 16
Rechtsbijstandverzekering 10
WA verzekering 3
GWE 100
Postcode loterij 10,50
Overlijdensris verz 14
Dela 4,50
Internet/TV 40
Krant 25
Aflossingen 650

Totaal lasten 1.836

Over per maand voor boodschappen ed: EUR 290

Ik schrik er wel van dat ik maar 290 euro per maand over heb! Ik maak veel meer op!

Kunnen jullie eens meekijken naar mijn lasten/inkomsten? Voel vrij om voor jullie hetzelfde te doen, daar leer ik namelijk alleen maar van!

gerdsan

Quote from: Mark on Feb 29, 2012, 07:09 PM
Jullie reacties doen me heel goed! En sterken me om aan de slag te gaan.

Ik heb mijn administratie doorgespit en ik kom tot de volgende begroting:

Netto inkomen werk: 1.856
Teruggaaf hypotheek: 270
Totaal inkomsten: 2.126

Vaste lasten:
Hypotheek: 734
Banksparen (verplicht voor woning) 157
Zorgverzekering 112
Woonverzekering: 16
Rechtsbijstandverzekering 10
WA verzekering 3
GWE 100
Postcode loterij 10,50
Overlijdensris verz 14
Dela 4,50
Internet/TV 40
Krant 25
Aflossingen 650

Totaal lasten 1.836

Over per maand voor boodschappen ed: EUR 290

Ik schrik er wel van dat ik maar 290 euro per maand over heb! Ik maak veel meer op!

Kunnen jullie eens meekijken naar mijn lasten/inkomsten? Voel vrij om voor jullie hetzelfde te doen, daar leer ik namelijk alleen maar van!

Ey mark

Weet niet of je alleen bent of samenwoont met of zonder kinderen.

Maar aan de hand van je vaste lasten(dan kijk ik naar je zorgverzekering) neem ik aan dat je alleen bent dan moet 290 euro per maand aan boodschappen meer dan genoeg moeten zijn.

zelf zou ik de postcodeloterij en de krant schrappen,,,het is dan wel maar 35 euro maar elke euro is er 1 ,,,en zeg nou zelf de krant kan je tegenwoordig ook op internet lezen.

Kaatje

wat is de reden dat je aan postcode loterij mee doet? Deze zou je ook kunnen stopzetten. En hetzelfde geld voor de krant. dan heb je per maand weer

Mark

Ja die postcode loterij... stel dat ie valt.. ik weet het die kans is heel klein maar toch. De krant kan er inderdaad wel uit.

Maar Kaatje 50 euro per maand! Hoe doe je dat?

gewoon

iedere maand rond komen is als de postloterij winnen toch

Het lijken kleine posten krant 25 postloterij 10,5 ziektekosten eentje van 95 per maand maar dat is al E 52,50 dat verhoogt het leef geld al met 18 % naar E 342,50 als je uitgaven E 400,00 dan moet er nog E 60 gevonden worden of zuiniger doen, tot dat het wel lukt.

Probeer het te beleven als sport waar je plezier in kan vinden, erg belangrijk het zo te beleven.

Dan valt de postloterij niet, maar wel het kwartje.

Hee gaaf ik kan rond komen, nu nog de schulden.

Gewoon

gewoon

En nog een vraag die E 650,-- zijn dat echt aflossingen ?

Of zijn dat de kosten alleen of met aflosing samen, kun je daar nog keuze,s in maken dat de de duurste het eerst weg kan werken.

Bij kunnen rond komen gaat die rood stand wellicht naar beneden plus creditcard die zijn ook kostbaar dacht ik.

Gewoon

gerdsan

Chrissie

Hoi Mark,

Ik ga wat aanvullingen op de anderen geven want er staan al prachtige tips op waar je heel wat mee kunt en deze heb ik zelf ook gebruikt dus uit eigen ervaring weet ik dat ze perfect werken.

Wat je ook kunt proberen is om je Credit card, losse schulden in de lening van de bank te krijgen, dit scheelt je namelijk heel veel rente. De rente van de Credit card is namelijk hartstikke duur.

Mocht dit nu niet lukken zou ik proberen eerst die Credit card weg te werken, dan de losse schulden  en daarna de roodstand want dat zijn de slurpers aan rente. Werk het aub wel stap voor stap weg dan houdt je goed overzicht en zie je ook doorkomst.

Even een vraag maar kan je alle vaste lasten nog gewoon betalen of ben je al het ene gat met het andere gat aan het vullen en heb je betalingsachterstanden? Als je alles nog gewoon kan betalen zonder betalingsachterstanden probeer dan automatisch een bedrag in de maand te sparen voor als er iets stuk gaat in huis,auto of andere dingen. Begin bijvoorbeeld met 5 euro en mocht je meer kunnen missen later dan gooi je het bedrag langzaam omhoog, je voorkomt hiermee terugvallen en je kunt de boel weer naar het positieve omdraaien.

Nog even over de staatsloterijen, als je al dat geld op een spaarrekening zet dan heb je over een poosje zelf al de hoofdprijs gehaald maar dan op je eigen manier want zeg nu zelf wanneer win je nu wat met die loterijen?

Houdt je ook bij wat je uitgeeft in de maand aan boodschappen, bijvoorbeeld door de bonnetjes van de boodschappen in een schrift/agenda/excel te noteren. Dan krijg je in korte tijd ook een prima overzicht hoeveel je kwijt bent en je gaat automatisch zuiniger aandoen. Je kunt idee
Sinds januari 2016 schuldenvrij.