Started by gerritjuh, Feb 11, 2012, 01:09 AM

Previous topic - Next topic

gerritjuh

Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Gerritjuh, 31 jaar oud en ben getrouwd met mijn lieve vrouw. Samen hebben we 3 zoontjes van 5, 3 en 2. We wonen in het oosten van het land en ik ben werkzaam als vrachtwagenchauffeur en mijn vrouw heeft een Wajong-uitkering.

Mijn verhaal:

Hoe en wanneer mijn financi

Chrissie

Welkom gerritjuh,

Het maakt niet uit dat het verhaal zo lang is geworden, je kunt wel even zo je ei kwijt en dat geeft heel vaak weer even lucht. Zo te lezen heb je een zere fijne familie waar je apetrots op kunt zijn. En gelukkig is het besef gekomen dat het niet zo langer kon, heel verstandig dat je naar het GKB bent gestapt, dat je de drempel van schaamte achter je hebt weten te laten. Ik ga voor je de duimen maandag dat het met de rest ook goed komt!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

gerritjuh

Quote from: Chrissie on Feb 11, 2012, 09:28 AM
Welkom gerritjuh,

Het maakt niet uit dat het verhaal zo lang is geworden, je kunt wel even zo je ei kwijt en dat geeft heel vaak weer even lucht. Zo te lezen heb je een zere fijne familie waar je apetrots op kunt zijn. En gelukkig is het besef gekomen dat het niet zo langer kon, heel verstandig dat je naar het GKB bent gestapt, dat je de drempel van schaamte achter je hebt weten te laten. Ik ga voor je de duimen maandag dat het met de rest ook goed komt!

Thnx Chrissie.

Ik ben er van overtuigd dat het goed komt zeker nu ik de eerste stappen naar het GKB heb gedaan.

We gaan bij het GKB, als ik het goed heb begrepen, nu eerst het minnelijke traject in. Mocht dit gaan lukken dan ben ik over 3 jaar echt schuldenvrij. Ons inkomen, mits dit niet veranderd, is voldoende om alles in deze periode af te kunnen lossen.

Het gevaar zit op dit moment een beetje in mijn werk. Ik loop inmiddels 3 jaar voor het uitzendbureau (uzb) en mijn contract eindigt 31 maarts a.s. Dat is een grote onzekere factor op dit moment, ook omdat het bedrijf waarbij ik nu gedetacheerd ben momenteel met wat organisatiewijzigingen bezig is.
Het uzb kan mij wettelijk gezien nog 1 maal een nieuw contract aanbieden tot half oktober dit jaar. Mijn vermoeden is dat dat straks in eerste instantie zal gaan gebeuren. Het uzb zal me never nooit een vast contract aanbieden, dat hebben ze al gezegd. Het bedrijf waar ik voor werk neemt maar heel mondjesmaat nieuwe mensen zelf in dienst...
Ondanks deze onzekerheid richt ik toch eerst mijn pijlen op dit bedrijf en als dat niet wat gaat worden dan zoek ik dan wel iets anders. Nadeel is dat er maar weinig chauffeurs worden gezocht op dit moment.

In de tweede helft van deze maand heb ik gesprek met het bedrijf en uzb over wat er na 31 maart zal gaan gebeuren.

to be continued........

Bloem2

Het is een heel verhaal Gerritjuh, het mooist is eigenlijk al dat je precies weet hoe en waarom het is misgegaan.
De ouders van beide kanten verdienen alle waardering!
Je hebt het begin nu gemaakt, veel slechter kan het dan niet meer worden.
Ik dacht eigenlijk dat er nog wel vraag naar vrachtwagenchauffeurs was, is die markt ook ingestort de laatste maanden?
Al met al goed bezig, blijf schrijven hier! Veel succes!

gerritjuh

@bloem2004

De vraag naar chauffeurs is toch niet zo erg groot hoor. Internationaal is er nog wel een beetje te vinden, maar dat dat is voor mij geen optie meer, tenminste niet zolang de kinderen nog klein zijn. Ik wil toch ook niet die man zijn die elke zondag het vlees snijdt.  ;)

Bloem2

Gerritjuh, ik zie hier (Gelderland) nog weleens wat in de krant staan.
Wil je het weten als ik iets zie of heb je daar niets aan?
Ik snap helemaal dat jij je kinderen dat niet wilt aandoen!

gerritjuh

Quote from: Bloem2004 on Feb 11, 2012, 03:46 PM
Gerritjuh, ik zie hier (Gelderland) nog weleens wat in de krant staan.
Wil je het weten als ik iets zie of heb je daar niets aan?
Ik snap helemaal dat jij je kinderen dat niet wilt aandoen!

Zou t.z.t. wel tof zijn ja. Zover het een beetje in de buurt van de grens met het Twentse is, is de afstand nog te doen.

gerritjuh

Hieronder geef ik even een overzicht van de stand van zaken zoals deze nu is. Daaronder een door mijzelf bedachte theorie. Uiteraard is het hiervoor wel van belang dat ik mijn baan behoud...

Schulden:      

Stand per   11-feb-12   

Debetsaldo **********       â,¬ 10.360,15    wordt niet afgelost, alleen rente betaald
Debetsaldo **********       â,¬ 1.008,97            wordt niet afgelost, alleen rente betaald
E.on                                    â,¬ 1.141,43    nog geen betalingsregeling, afsluiting dreigt
Delta Lloyd                            â,¬ 221,42            betalingsregeling loopt
GBT                                    â,¬ 295,06            betalingsregeling loopt
Solveon                            â,¬ 1.009,13    betalingsregeling loopt
Hengelo aankoop grond            â,¬ 498,30            betalingsregeling loopt
Flanderijn en van Eck            â,¬ 1.533,02    rechtszaak en betalingsregeling loopt
Wehkamp                            â,¬ 330,60           nog niets geregeld
Tandarts                             â,¬ 192,36            nog niets geregeld
Sportschool                            â,¬ 90,90            lidmaatschap stopt per mei 2012
Sanoma Donald Duck            â,¬ 36,10            abonnement stopt per maart 2012
Rabobank                            â,¬ 4.600,00    schatting
Telfort                                â,¬ 40,88
Belastingdienst                     â,¬ 161,00
                                    â,¬ 21.519,12    

De schuld bedraagt nu zoals hierboven ook is te zien â,¬ 21.519,12. Halen we de persoonlijke lening van de Rabobank hier af dan blijft er â,¬ 21.519,12 - â,¬ 4600 = â,¬ 16.919,12 over.
Immers de persoonlijke lening is een vast gegeven net als bijvoorbeeld de hypotheek. De maandelijkse aflossing hierop is â,¬ 106,52 en eindigt in juni 2015. Dus kort na het einde van het traject zoals het er nu uitziet.

Dus nemen we de â,¬ 16.619,12 en delen we dat door 36 maanden, de tijd dat de schuldhulpverlening loopt, dan komt dat neer op â,¬ 469,98 aflossing per maand. Volgens het ‘plan van aanpak schuldhulpverlening’ heb ik een afloscapaciteit van â,¬ 590,85 per maand. En volgens mijn berekeningen moet dat nog wel meer zijn, want naar mijn idee is het ‘plan van aanpak schuldhulpverlening’ incompleet.

Als deze theorie in de praktijk te brengen is kunnen de problematische schulden binnen 1 jaar zijn opgelost, rest er verder voor de resterende 2 jaar de debetsaldo’s bij de ABN AMRO.

Uitwerking:

Als je de debetsaldo’s van de totale schuld van â,¬ 16.619,12 afhaalt dan blijft er â,¬ 5250,00 over. Deel je dit bedrag door â,¬ 469,98 dan kom je uit op 11,2 dus 12 maanden.
Naar mijn idee moet dit weinig problemen opleveren, want E.on mag 18 maanden duren, Solveon mag nog 10 maanden duren, Flanderijn nog 15 maanden en Hengelo nog 10 maanden. Deze 4 grotere bedragen zijn samen â,¬ 4181,88. Blijft er dus nog â,¬ 1356.37 over voor de overige posten. Wanneer de 4 groten bereid zijn maximaal 3 maanden te wachten op een volgende betaling kunnen de 8 kleintjes de eerste 3 maanden afgelost worden.
De enige instantie waarvan het echt belangrijk is om medewerking van te krijgen is de ABN AMRO. Wel is het op deze manier nog steeds mogelijk om de maandelijkse rente te kunnen betalen.

Wanneer deze theorie praktijk zou worden dan heb ik gemiddeld nog steeds rond de â,¬ 650 per maand om van te leven.
Hiervoor is het wel van belang dat de kinderbijslag daadwerkelijk over 3 maanden wordt verdeeld. Dus wanneer het binnen komt 2/3 van het bedrag reserveren voor de komende 2 maanden.

Buster

Gerritjuh,...

Ik ben best goed met cijfers, maar nu duizelt het me een beetje.
Je stelde net een vraag over het aflos bedrag volgens het GKB, jij denkt dat het hoger kan.

Sowieso worden alle roodstanden en persoonlijke leningen wel meegenomen in de optelsom (zover ik weet) Voor de vaste lasten is een bedrag gereserveerd en je krijgt weekgeld waar je dan alles van moet doen, eten, benzine, kleding enz. enz. Het is aan jullie om dat te verdelen.

1 van de "spelregels" is dat er gene nieuwe schulden mogen ontstaan. Daar is dat potje onvoorzien voor. Ik neem aan dat je de komende 3 jaar ook gewoon naar de tandarts gaat, dat je auto naar de APK moet en meer van dat soort zaken. Heb je die wel meegenomen in je vaste lasten berekening?

Buster

Oja,... je bent trouwens niet de eerste waarbij ik hoor dat ze met minder rond kunnen komen.
Dat is vaak het resultaat van jarenlang gedwongen onder de armoedegrens leven zonder dat je dat wist.

gerritjuh

@buster:
Dank je voor het meedenken.

Quote from: Buster on Feb 11, 2012, 10:09 PM
Gerritjuh,...

Ik ben best goed met cijfers, maar nu duizelt het me een beetje.
Je stelde net een vraag over het aflos bedrag volgens het GKB, jij denkt dat het hoger kan.

Het bedrag kan hoger, ze hebben bij de berekening mijn salaris nl wel heel laag aangehouden, naar mijn idee. Ik begrijp dat je de cijfers niet te rooskleurig moet inzien. Maar om mijn salaris nu

Buster

Ik ben benieuwd wat die meneer of mevrouw van de week zegt.

Wat Scaredfour zegt klopt ook, als een volledige aflossing  niet haalbaar is vragen ze een stukje finale kwijting aan (dat houd in dat een eiser akkoord gaat met een percentage)

Dat ze een slag om de arm houden wat betreft het inkomen zou ik, als ik jouw was alleen maar blij om zijn.
Wat dat inhoud is dat ze ervan uit kunen gaan dat er minimaal dat bedrag binnenkomt en alles wat erboven binnenkomt gaat ook gedeeltelijk nara de eisers. Daarnaast doen ze bijvoorbeeld ook je belasting aangiften, geld wat daarbij binnenkomt gaat ook gedeeltelijk naar de eisers.
Met de berekening van het percentage gaan ze dus van het laagst haalbare uit.

Ik maak voor ons al 3 jaar berekeningen en ze zijn nog nooit uitgekomen, door allerlei kinken in de kabel.
Waar ik benieuwd naar ben is de persoonlijke lening, ook al zit daar geen eiser achter, het is geen vaste last die normaal gesproken word opgenomen in je lasten lijstje.
Zo doen ze dat ook met een roodstand, je mag bijvoorbeeld gene bankrekening hebben war je rood op staat, die gaat gewoon mee op de grote hoop.

Wanneer had je die afspraak ook alweer?
Het is trouwens wel ontzettend tof om te lezen hoe positief je erin staat!

gerritjuh

Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar het verloop van het gesprek volgende week. Maandagmiddag heb ik de afspraak.

Ik ben er heilig van overtuigd dat volledige aflossing van alles haalbaar is. Mits ik dus niet per 1 april op straat sta, want dat is nu nog even spannend natuurlijk... :-\

Ergens ben ik inderdaad wel blij dat ze die veiligheid inbouwen, maar ik heb natuurlijk ook graag iets meer bestedingsruimte of in ieder geval iets van een potje waar het dan maar ingaat waar ik in nood bij kan.

gerritjuh

Quote from: Buster on Feb 11, 2012, 11:52 PM
Het is trouwens wel ontzettend tof om te lezen hoe positief je erin staat!

Ik zie, zeker sinds mijn eerste gesprek bij de Stadsbank, het zonnetje weer schijnen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik van mezelf sowieso de voorkeur geef aan positiviteit, om het zo maar even te zeggen.

Uiteraard zijn er momenten geweest waarop ik het allemaal even niet meer helemaal zag zitten, wie van ons niet...

Ik weet nu dat het opgelost gaat worden. Zoals je hebt kunnen lezen loop ik al bijna 12 jaar af en aan met mijn financiën te knoeien. Dus die 3 jaar erbij met het uitzicht van schuldenvrij zijn is geen punt.  ;)

gerritjuh

@buster:

ter verduidelijking van onderstaande heb ik even een excel bestandje bijgevoegd, hierin kun je precies zien hoe het plaatje er uit zou komen te zien als mijn theorie uitgevoerd zou worden.

Graag krijg ik wat feedback hierop...

Quote from: Buster on Feb 11, 2012, 10:09 PM
1 van de "spelregels" is dat er gene nieuwe schulden mogen ontstaan. Daar is dat potje onvoorzien voor. Ik neem aan dat je de komende 3 jaar ook gewoon naar de tandarts gaat, dat je auto naar de APK moet en meer van dat soort zaken. Heb je die wel meegenomen in je vaste lasten berekening?
Quote from: gerritjuh on Feb 11, 2012, 11:42 PM
Nee dit heb ik niet meegenomen in de vaste lasten berekening om de volgende reden; Het zijn variabele kosten op variabele momenten. Volgens mijn eigen berekening heb ik per maand gemiddeld zo'n