Mijn schuldige verhaal

Started by Liever anoniem, Feb 05, 2012, 07:37 PM

Previous topic - Next topic

Liever anoniem

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 30 jaar.
Woon samen met mijn man en kind ( 5 ) jaar in een leuk huis.
We lijken het allemaal goed voor elkaar te hebben.
Maar niets is minder waar.

We hebben schulden.
Ik heb moeite om met ons inkomen rond te komen.

Voor nu betekend dat dat er 6500 euro aan rekeningen liggen waarvan 4 keer de hypotheek, 4 keer de levensverzekering, gemeentelijke belastingen en NUON.
Verder nog wat kleine dingen maar dit zijn echt grote rekeningen waar ik mee kamp.
Ik sta nu 3000 euro rood terwijl ik  maar 1500 rood kan/mag staan.
Mijn salaris is 1300 euro.
Mijn man heeft nu een uitkering van 1400 euro en die komt op een andere rekening binnen.
Onze hypotheek moet ik gedurende dit jaar aan betalen 1300 euro.
Waar haal ik het vandaan en wat moet ik doen?

Ik heb tijd nodig.
Tijd om meer geld te regelen en het over meer maanden te verdelen.
Ik ben zo verschrikkelijk bang dat we ons huis uit gezet worden maar ik weet ook dat wij het wel kunnen betalen op de langere termijn.

Ik heb net wat verhalen gelezen van jullie en lees dat jullie het zelf zijn gaan doen.
Ik wil dit ook!!
Met een klein stukje hulp van de gemeente denk ik.
Want waar krijg ik tijd?
Hoe krijg ik tijd?
Ik weet het niet meer, en zit er nu finaal doorheen.
Mijn man heeft goede hoop en aangezien ik problemen altijd groter maak dan ze zijn geeft hij ook aan dat dat nu ook het geval is.
Maar zoals bovenstaande aangeeft, ik zie de cijfers en geen uitweg mee.
Op dit moment probeer ik meer te werken ( zorg ) en hoop op die manier snel geld te krijgen.
Zal deze maand vragen of mijn vakantiegeld mee uitgekeerd kan worden en dan maar snel beginnen met afbetalen.

Hebben jullie tips?
Hebben jullie ervaring met meer tijd vragen?

Ik hoop echt dat we er snel door heen zijn, het moet lukken!!!

peter

Welkom bij de andere anonieme schuldenaars :'(,

De belangrijkste tip die ik je kan geven is, dat je financieel overzicht hebt van het inkomen, de uitgaven, bezittingen en de schulden.
Tevens je wordt je huis uitgezet (na een hoop ellende) als je hypotheek niet betaald, dus je moet een lijstje maken welke uitgaven voor gaan. Als je een (te grote) achterstand krijgt op de hypotheek, heb je gelijk ook een BKR notering.

Het is verstandig om contact te zoeken met de gemeente, om te praten over jullie financieele problemen. Zorg er voor de achterstand niet te groot wordt, als de energie wordt afgesloten, komen er weer meer kosten bij om het weer aan te sluiten. Ik wil je niet bang maken, maar jullie moeten actie ondernemen om problemen te gaan voorkomen.

Peter
Administrator Forum

Liever anoniem

De hypotheek betalen en dergelijk dat moet gaan lukken.
Ik ben al mijn zolder aan het opruimen om dan leefgeld te krijgen opdat de hypotheek maar betaald word.
Daar heb ik nog wel vertrouwen in, de rest moet gewoon tijd hebben.

Donderdag hebben we een gesprek met de gemeente en ik hoop dat zij ons kunnen helpen met het geven/regelen van tijd.

Een BKR notering hebben we al.
Een oude van 2008 geloof ik, en we hebben al die tijd gevochten om er geen nieuwe bij te krijgen.
Maar volgens mij is dat niet gelukt.
We zijn even bezig geweest met verhuizen omdat het huis ons zoveel zorgen geeft, maar we verdienen te veel voor de sociale sector en omdat mij mijn in de ww zit krijgen we ook geen huis in de vrije sector.
Hopelijk komt mij man snel aan het werk dat zou al enorm fijn zijn.
Denk ik...................want als mijn man aan het werk gaat met een hoge WW uitkering en dan zeg maar gelijk blijft verdienen moeten we weer de BSO gaan betalen.

Buster

Hoi Liever anoniem,

Ja die nieuwe regels nekken je.
Via de woningbouw kom je trouwens wel in aanmerking voor vrije sector woningen.
Daar hanteren ze alleen de grens van

Liever anoniem

Hypotheek gaat lukken en met de NUON loopt ook een regeling.
Daarnaast hebben we de levensverzeking die erg moeilijk doet.
Het gaat om een woekerpolis en zij willen snel geld zien.

Wij verdienen 41000 per jaar nu mijn man in de WW zit, dus echt heel lastig.
Maar daarintegen natuurlijk wel veel om snel uit de schulden te moeten komen.

Die roodstand vind ik heel vervelend, ik merk dat die me nekt.
Als mijn salaris gestort word hou ik niets over om verder te betalen.

Zouden jullie een regeling met de bank treffen om die te blokkeren met 100 euro per maand?
Dit heb ik jaren geleden eens gedaan op mijn eigen rekening ( welke niet meer bestaat ).
Dit vond ik zelf erg prettig om niet meer rood te kunnen staan.

Buster

Ik heb er geen ervaring mee.
Geen idee ook of dat kan, maar nooit geschoten is altijd mis.

Kijk het lastige is dat roodstaan echt enorm veel rente kost. Dat maakt het zo duur.
En dat gaat ongemerkt.
Wij zijn na 2 jaar modderen eindelijk van de roodstand af maar ik hou de mogelijkheid wel aan.
Gek genoeg geeft het me rust.
Tijd is geld en met dat reserve geld kan ik in bange dagen weer tijd "kopen" 

peter

QuoteDaarnaast hebben we de levensverzeking die erg moeilijk doet. Het gaat om een woekerpolis en zij willen snel geld zien.

Is dit de dekking van de hypotheek?
Peter
Administrator Forum

jan

QuoteWe zijn even bezig geweest met verhuizen omdat het huis ons zoveel zorgen geeft, maar we verdienen te veel voor de sociale sector en omdat mij mijn in de ww zit krijgen we ook geen huis in de vrije sector.

Verhuizen, kan ook geen optie zijn. De waarde van de huizen zijn behoorlijk  in waarde gedaald, dus er is kans dat je met een restschuld komt te zitten.

Buster en Peter hebben gelijk, zorg ervoor de hypotheek is betaald. Peter bedoeld met dekking hypotheek, dat de levensverzekering aan de hypotheek is gekoppeld.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Liever anoniem

Ja helaas is die verzekering aan de hypotheek gekoppeld.
Dus die moet ook betaald gaan worden.

Ik heb me in zitten lezen de afgelopen dagen omdat ik niet meer weet hoe ik het zoeken moet.
Maar ik dacht dat we WSNP ons boven ons dak stond, misschien hoeft dat niet eens.
Met max 1,5 jaar moeten we er uit kunnen zijn als we hulp krijgen, denk ik  :-\
Het minnelijke traject geeft tijd klopt dat?
Zijn er nog andere mogelijkheden?

sacredfour

QuoteDaarnaast hebben we de levensverzekering die erg moeilijk doet.
Het gaat om een woekerpolis en zij willen snel geld zien.
Heb je officieel bezwaar gemaakt tegen de woekerpolis?
Is de Hypotheek en de levensverzekering van de zelfde bank? Als deze niet hetzelfde zijn zou je een bezwaarprocedure kunnen beginnen. Zijn ze wel hetzelfde dan zou je hier met je bank over kunnen praten om een betere regeling te treffen.
Verder sluit ik me bij Peter,Buster en Jan aan wat betreft prioriteiten. De bank mag al bij een achterstand van 2 maanden tot executie overgaan. Mijn bank begint al bij een maand achterstand te dreigen. Een roodstand bij de bank is veel minder erg, dus hou die mogelijkheid nog even open.
Een ander heel belangrijk punt is om te blijven communiceren met je schuldeisers!
De meeste bedrijven zijn bereid om heel ver te gaan, zolang je maar contact houdt.
Maar niks vinden ze erger dan een schuldenaar die niet reageert. Dus geen rekeningen op de deurmat laten liggen!
Met de gemeentebelasting valt ook altijd wel een regeling te treffen. Maak gebruik van de traagheid van de overheid. Niet bellen, maar schrijf ze een brief dat je graag een betalingregeling wil treffen. Het antwoord hierop duurt 2-4 weken. Dan sturen ze je een brief en vragen je op een bedrag te noemen wat je wil gaan betalen. Geeft je allemaal weer wat extra tijd! Een leuke taak voor je man, nu hij tijd hiervoor heeft,  brieven schrijven!

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Bloem2

Liever anoniem

Zo we hebben zojuist de bak met rekeningen even gepakt en daar orde op zaken gezet.
Ik gooi altijd alles in de bak en pak zodra het salaris er is die bak en zoek de belangrijkste rekeningen eruit.
De rest blijft liggen.
Nu na mijn werk even een map gemaakt met 3 tabjes ( lopende rekeningen, betalingsregelingen en betaald )
Dat is al orde in de map en orde in mijn hoofd.
Geen dubbele rekeningen meer in de bak liggen etc.

Wat betreft die woekerpolis, deze loopt via de ING bank.
Net als onze hypotheek.
Mijn man moet zich daar even bezig mee houden want ik heb daar echt geen kaas van gegeten.
Hij zegt en feedback is prima hoor dat de hypotheker hier ons vast meer over kan vertellen aangezien we via hen de hypotheek hebben afgesloten.

De gemeentelijke belastingen heb ik in oktober een regeling aangevraagd met digid werkt dat tegenwoordig.
Daar gebeurde maar niets en ik vond het wel prima, via digid had ik een bevestiging gekregen dat het in behandeling werd genomen.
Uiteindelijk kwam er een dwangbevel, maar ja ik had toch een regeling aangevraagd.
Wat ze normaal doen ik in 3 x een regeling aan gaan maar omdat zij een grove fout hadden gemaakt werden het 4 termijnen.
Ik vond het wel prima wat dat gaf mij immers ruimte en ik heb tijd gekregen.

Inmiddels kan ik op mijn werk wat meer uren gaan maken om zo weer meer geld te krijgen.

Toch blijf ik het idee houden dat er nog een oplossing is.
Onze schulden zijn ruim onder de 10.000 euro en moet in 1 jaar geheel afgelost kunnen zijn.
Naar huis gaan na een dag werken word steeds moeilijker, hoewel man en kind daar op mij wachten ben ik bang voor wat er op de mat ligt.
Nu ik het gevoel heb dat er een lichtpuntje is maakt het me wel iets makkelijker maar het blijft licht aanwezig.

Ik hoop dat schuldeisers mee willen in het minnelijke traject als we maar alles betalen.
Dat moet toch te doen zijn???
Daarna moeten we nog wel even hulp krijgen met de financien maar ik geloof dat ik een keiharde les krijg nu.

bob71

ik heb je verhaal gelezen, en ik hoop voor je dat het lukt om het allemaal zelf te regelen.
hier is het niet gelukt, dus over 4 wkn moeten we de sleutel inleveren.
een gezin van 7 personen staat dan op straat.

ik wens je veel suc6,

Liever anoniem

Morgen is het zover, we gaan naar de gemeente.
Ik ben best wel nerveus voor wat ze zeggen, maar door nu beter voorbereid en ingelezen te hebben weet ik ook dat er mogelijkheden zijn.
Het is geen verloren zaak.

Na het lezen hier heb ik me zojuist bij schuldhulpmaatje aangemeld.
Vorige week hebben we 5 brieven gestuurd naar abonnementen die we stop gezet hebben.
Maandelijks wil dat zeggen dat we vanaf maart al 80 euro besparen in de maand!!!!

We gaan verder en morgen horen jullie wat er gezegd is!!

Buster