en dan zie je het niet meer zitten

Started by claudia, Feb 03, 2012, 08:57 PM

Previous topic - Next topic

claudia

Hallo allemaal,

Ben sinds kort een meelezer.
Omdat ik echt niet meer weet hoe ik alles op moet lossen, vraag ik jullie raad.
Ik (43) ben getrouwd en heb samen met mijn man 2 kinderen (15-17).
We hebben een koophuis, mijn man werkt in loondienst, ik als zzp-er in mijn eigen praktijk, en als oproepkracht in de zorg.
In 2005 zijn de problemen begonnen.
Wij zijn verhuisd naar een huis dat 50 euro duurder werd per maand, geen probleem dus.
Maar sinds we in dit huis wonen, hebben we heel veel tegenslagen gehad.
We woonden hier 14 dagen, en toen is het bedrijf waar mijn man werkte failliet gegaan.
Gelukkig werkte ik nog 18 uur per week, dus we hadden wel een klein inkomen, en met hulp van mijn ouders zijn we het eerste half jaar doorgekomen.

Na een week of 6 begon het, de baas van het failliete bedrijf, heeft veel geld verduisterd.
Een deel van ons spaarloon was weg, zomaar...
Om geen ''gat'' te krijgen hebben we dat met ons eigen geld aangevuld. Daar ging ons beetje spaargeld.
Mijn schoonvader kreeg een paar weken later een bijna fatale hartstilstand, en buiten het verdriet, bracht dit ook een hoop kosten met zich mee. Hij heeft 4 maanden in het ziekenhuis gelegen en nog eens 2 maanden revalidatie, maar hij had niks, geen nette pyama's, ondergoed enz. Tot overmaat van ramp kwamen we erachter dat hij de uitvaartverzekering niet had betaald..
Omdat zijn situatie lang heel kritiek was, hebben we samen alles op alles gezet om dit recht te breien bij de verzekering. Gelukkig lukte dat, maar het was een hele hoop geld toch weer.
Het jaar erna, kregen we een brief van de belasting waarin we verzocht werden

Buster

Jeetje Claudia,

Het allemaal nogal wat,...
Dus je man kreeg netto uitbetaald en nu verhaalt de belastingdienst het bruto bedrag bij jullie, dat is een beetje krom.
Ik kan me ook voorstellen dat je het procederen beu bent of het risico niet wil lopen.
Maar zover ik weet ondertekend iedereen bij de start van zijn baan een formulier waarin staat dat de baas de loonheffing afdraagt.

Dat het GKB zo stom reageerde,.. is helaas wel iets typisch, onze ervaring is helaas ook met grietjes koud van de academie die dan niks anders weten voort te brengen dan; Ja, IK heb de regels ook niet gemaakt.

Om je uit de twijfel te helpen; je bent helemaal niet fout bezig!

Je bent bent al aardig op weg met het wegwerken van achterstanden.
Iedereen die begint met aflossen loopt in de begin fase aan tegen een chaos periode.
De enige manier om daaruit te komen is om meer inkomsten te hebben dan er uitgaven nodig zijn.
Dat kan ook betekenen dat je bijvoorbeeld op zoek gaat naar een goedkopere woning,
uitzoekt wie de goedkoopste gas en licht leverancier is. Overstappen op een goedkoper tv en internet abonnement.
Maar denk ook eens aan een lichtere  en zuinigere auto en of je die

claudia

Dank je wel Buster, voor je reactie.
Fijn om te horen dat ik toch op de goede weg zit, al voelt het nog niet zo.
Ben al samen met mijn man dingen aan het wijzigen, zoals energieleverancier, verzekeringen, abonnementen eruit, fiets i.p.v. de auto gebruiken (en zo vaak regent het eigenlijk niet in ons landje).
Boodschappen minimaal. Kleding idem.
Het huis is een moeilijk punt.
Hierin  heb ik mijn praktijk, en een ander koophuis kan niet door BKR.
Een huurhuis is ook een optie, omdat je hier lang ingeschreven moet staan, en vanuit de woningbouwvereniging hier geen "bedrijf" mag voeren.
Ook vind ik t jammer, omdat wij met ons gewone salaris dit huis goed kunnen betalen.
Het beste zou zijn dat de hele schuldenberg wordt ondergebracht in een krediet, waardoor de lasten op zo'n

Buster

Claudia,

Dat van die gemeente en die borg zet me aan het denken.
Sinds vorig jaar hebben alle gemeenten de plicht om te voorkomen dat er uithuis zettuing dreigt.
Ze moeten daarin een actieve rol spelen.

Niet dat het bij jullie zover is, maar je zou dat argument wel in kunnen zetten om het krediet voor elkaar te krijgen.

Ik snap dat de noodzaak er is om in dit huis te blijven, maar begrijp ik dan goed dat je nu 2 locaties hebt voor je bedrijf?

Wat betreft het aflossen; wat je hebt beste kunt doen is alleen een voorstel doen die je ook echt na kan komen. Neem van het volledige inkomen eerste de realistische kosten weg van de vaste lasten, wat er overblijft is je aflos capaciteit. De verdeling kun je doen naar rato, dus de grootste het meest enz. enz. Of je deelt gewoon door het aantal eisers.
Vergeet ook niet om een klein beetje apart te zetten voor jezelf. Dat is je noodfonds, voor bijvoorbeeld ziektekosten, APK, wasmachines die spontaan kapot gaan. Heb je dat potje niet, dan val je direct in een gat.

Wat goed van die fiets trouwens, het is vaak de meest lastige beslissing bij bezuinigingen.

Ik hoop met je mee dat het goed blijft gaan met je man.
Hij heeft alle reden, want hij heeft een geweldige vrouw! (zo,.. die mag je in je zak steken ;))

claudia

Hoi Buster,

Hier in de gemeente doet Plangroep de schuldhulpverlening, dat voorheen door het G.K.B. werd geregeld.
Daar zijn we ook geweest, maar daar kwamen we al 4 maanden, en er was nog niks geregeld.
Het in kaart brengen van de schulden hebben we zelf gedaan, daar hebben ze niks aan hoeven te doen, dan overschrijven.
Gelukkig hebben we er ook niks voor betaald hoor.
Zij zeiden dat een krediet wel mogelijk was, als we ons huis verkochten.
Ja hallo, we komen naar de Plangroep om dat tenminste te voorkomen.

Omdat we open kaart hebben gespeeld met de werkgever van mijn man, zijn we nu eigenlijk niks verder.
Hij heeft dan wel de schuld op zich genomen, die wij terug betalen.
Maar omdat terug te betalen krijgen we zo weinig salaris, dat er weer nieuwe achterstanden ontstaan.
Ik heb dat aan hem doorgegeven, ook een staatje met in en uitgaven.
Hij kan daar duidelijk op zien dat er niets, maar dan ook niet wordt verknoeid.
Vervolgens hoor je niks meer...
Hoe moet ik dan alles kunnen betalen, en het is geen kwestie van niet willen, het gaat gewoon niet als je al

Buster

Hoi Claudia,

Je hebt sowieso recht op een beslag vrije voet.
Ook al heb je dit met je baas van je man onderling geregeld.
Die basis heeft iedereen recht op, ongeacht de hoogte van je schulden.
(de enige tenzij die hierbij geld is als er bank beslag word gepleegd, maar dat gebeurt echt niet zomaar)

Ik weet niet wat je nu hebt afgesproken dat je ontvangt, maar gezamenlijk zou je (en dit is even natte vinger werk) recht hebben op zo'n

Bloem2

Toch zit dat belastingverhaal mij helemaal niet lekker. Dat geld had volgens mij gewoon bij de curator weggehaald dienen te worden en niet bij de oud werknemers. Zou dit nog te (errekenen zijn bij de belastingaangifte? (negatieve aangifte).
Claudia, ben je persoonlijk op het belastingkantoor geweest om hierover te praten en bezwaar aan te tekenen?

Tevens vraag ik me af of Claudia al wel maandelijks de teruggave laat komen i.v.m. hypotheekrente-aftrek?

claudia

Hoi Bloem,

Het belasting verhaal is met de curator toen der tijd doorgesproken, maar...de curator was daar
niet gevoelig voor, toen.
We hebben met onze boekhouder alles bekeken en hij zei dat we in ons recht stonden.
Maar, als ze bij de belasting nou toch iets zouden vinden...niet dat we iets te verbergen hebben of zo.
Maar dan moesten we nog een groter bedrag betalen, en dat risico durfden we niet aan.
De belastingdienst wilde wel met ons voor gaan in Breda, tja, toen werden we bang.
Misschien stom, maar ja.

Op de maandelijkse teruggaaf m.b.t. de hypotheek  rust een beslag!
Tis zoals al gezegd, verkopen gaat niet, vanwege restschuld.

Gelukkig vandaag een baantje gekregen bij Mylene, voor een paar avonden in de week.
Alle beetjes helpen he.

Groetjes Claudia x

claudia

Ik heb nog contact gehad met de boekhouder van mijn mans werkgever.
Die heeft de dingen geregeld omtrent onze schulden.
Heb hem het probleem uitgelegd, dat het beter zij n i.p.v. 700-800 in te houden, bijvoorbeeld 500 euro in te houden, zodat er niet meer achterstanden ontstaan.
Hij vond het een gebrek aan garantie...

Buster

Claudia,

Die beslag vrije voet daar mag je op staan!
Dat is een recht. Zelfs een incasso, gerechtsdeurwaarder, de belastingdienst of een rechter mogen daar niet aan komen.
De boekhouder hoort hiervan op de hoogte te zijn, dat zou hem bij geschoold moeten zijn met de invoering van de beslag vrije voet.
Hij kan niet zomaar beslissen wara jullie wel of niet van kunnen rondkomen.
Wat daar tegenover staat is dat je openheid van zaken geeft over je eigen inkomsten.
Doet hij dat niet dan hoef jij hem natuurlijk ook niet te vertellen wat jij binnenhaalt.

Lastig hoor!

Sterkte.

claudia

Hoi Buster,

Hij weet precies wat er binnen komt
Hij weet ook precies wat er uit gaat
Maar als de belasting vrije voet op 1300 euro ligt, dan krijgen we net iets meer...
is ook erg lastig.
Hij heeft zelf aangeboden om ons uit deze rotsituatie te halen, en ben er echt dankbaar voor.
Maar het moet wel ergens toe leiden.

Was er maar een oplossing, zucht
Dank je wel voor al jullie reacties

Claudia

Bloem2

Claudia, je inbox zit vol. Wilde een berichtje sturen.

claudia

Hoi allemaal,

Als klap op de vuurpijl...de boekhouder van de baas van mijn man, die een half jaar alles voor ons regelde, laat niets meer van zich horen..
Hij heeft de top van de schulden eraf gehaald, en ook daadwerkelijk dingen bereikt hoor, daar zijn mijn man en ik nog steeds dankbaar voor.
De 20000 euro die wij terug moeten betalen, gaat via t salaris van mijn man.
Maar er wordt per maand tusssen de 700 en 800 euro ingehouden.
Als er een tegenvaller of bijvoorbeeld een extra rekening bij komt, hebben we weer een probleem.
Doordat we 2 x de motorrijtuigenbelasting niet hebben kunnen betalen, liepen we daarmee dus achter.
Alsof dat niet erg genoeg is, is de auto met een controle in beslag genomen.
Wij hebben toen de keuze moeten maken om eerst de auto weer vrij te krijgen, en dus betalen.
Daardoor hebben we geen hypotheek kunnen betalen deze maand.
Ik heb de boekhouder verschillende keren gemaild en het verhaal uitgelegd.
Hij weet wat er uit moet, en wat er binnen komt.
En weet ook dat wij op een veel te laag salaris zitten nu.
En dat het niet kunnen betalen een gevolg is van langdurig laag salaris, waardoor het probleem gewoon verschoven is.
Huis verkopen gaat niet, vanwege restschuld.
Ons autootje hebben we echt nodig voor ons werk.
Er zijn nu al achterstanden in gas en licht, hypotheek, ziektekostenverzekering.
Ik weet het gewoon niet meer.
Ik wil gewoon geen achterstanden meer, heb er een baantje bijgepakt, en werk nu dus meer als 40 uur.
Mijn man is net aan het werk na ziekte van 5 maanden, waarbij hij is opgenomen op de Psychiatrische afdeling. Nooit is hij ooit een dag ziek geweest, en nu was het dus flink mis.
Hij mocht nog niet werken, maar gaat toch om dat hij zich voor zijn gezin/financieen verantwoordelijk voelt.
Ik zie het echt niet meer zitten, ik moet met lede ogen aan zien, hoe ons gezinnetje langzaamaan weer kapot gaat...

Buster

Claudia,

Zou het geen idee zijn om eens bij de gemeente te gaan praten?
Gewoon een vragen wat zij voor oplossing kunnen bieden?
Daar zijn die mensen voor.
Gezien je verhaal voldoen de schulden aan het eisen pakket.
Wellicht kun je bij de gemeente het bedrag lenen om zo de baas af te kunnen kopen.

Bij geen enkele schulhulp instelling mogen ze je zo laten hangen.
Er hoort als het even kan (en dat kan in jullie geval) een potje onvoorzien te zijn aangemaakt.
Juist om dit soort klappen op te vangen, nu raak je steeds verder in de prut gedraaid door het grote "gaten vullen met gaten".
Ik wil je op het hart drukken de hypotheek echt voorrang te geven. Kijk anders of er een andere post is die je vooruit kan schuiven, maar een dak boven je hoofd moet een garantie zijn!

Hoe lief bedoeld ook, ik ben bang dat de boekhouder zich met zaken ingelaten heeft waar hij geen kaas van heeft gegeten.

Bloem2

Hi Claudia,

Volg inderdaad het advies van Buster op en ga naar de Gemeente.
Ik vermoed dat het de boekhouder boven zijn hoofd is gegroeid.
Wel betwijfel ik of dat potje is aangemaakt, ik denk eerder dat
dat ingehouden bedrag gewoon in de aflossing  naar de baas is gaan zitten.

Claudia, je staat niet alleen. Schrijf het van je af!