hoe verdeel ik mijn weekgeld?

Started by bob71, Jan 19, 2012, 11:01 AM

Previous topic - Next topic

bob71

vanaf deze week hebben wij ons eerste week geld ontvangen.
het gaat om 175euro.
hiervan moet ik de boodschappen doen, reisgeld voor mijn dochter, benzine, en kleding van betalen. maar wil ook per week een beetje sparen. ons gezin bestaat uit 5 personen waarvan nog 1 in de luiers.

ik heb deze week 40euro reiskosten op mijn dochters rekening gezet.
omdat we nog geen vergoeding reisgeld hebben gekregen moet ik hetzelf voorschieten.
30euro is er getankt. voor een hele week!!auto wordt alleen gebruikt voor nood...de rest doen we op de fiets.
voor 30euro is het hele gezin naar de kapper geweest.
ik had dinsdag boodschappen gehaald tot vandaag en heb nog 40euro over.
hoeveel moet ik eigenlijk per persoon per dag rekenen.
een heel brood gaat er per dag wel tegenaan.
en ze kunnen allemaal goed eten.  zitten natuurlijk vol in de groei.

iemand tips voor mij????

Buster

Hoi Bob,

Bij het Nibud vind je de bedragen die er normaal voor staan.
Helaas is leven met weekgeld niet toereikend voor dat plaatje.
Dus zul je idd creatief moeten zijn.

Er zijn een aantal "truukjes" die je al heel snel geld opleveren.
Kijk eerst in de kasten en schrijf op wat je nog in huis hebt.
Vul daar de ingredi

Bloem2

Bob, ik weet niet of je met een kasboekje werkt maar dat kan al verhelderend werken.
Bewaar de eerste weken je kassabonnetjes en schrijf op waaraan je je geld hebt besteed.
Zou je met

Buster

Als je trouwens voorbeelden nodig hebt;

Freek en Jolanda hebben ook opgroeiende kinderen in huis.
Zij vertellen hier elke week hoeveel ze kwijt waren aan de boodschappen.
De kinderen van Chrissy zijn dacht ik iets jonger (bijna tieners)
En zij werkt met een kasboek.

Kaatje en Happinezz proberen zoveel mogelijk op te schrijven hier aan uitgaven, als een soort stok achter de deur.

Ik moet wel zeggen, dat het in het begin altijd minder goed gaat, je moet ook wennen aan nieuwe producten enz. Je kan het resultaat dan ook het beste zien over een langere periode.

bob71

Buster..   de luiers zijn er in meegerekend deze week.!!!!
goed he ;D nu al.
en pas van dinsdag in budgetbeheer. ben trots op mezelf  hihihihih
hij gaat wel al op het potje ( met luier aan ) hahah  hij wordt bijna 2

bob71

bloem 2004..  hoe werkt z'n kasboekje dan?

beetje uitleg aub.

flits

ik schrijf altijd alles op in Windows excel en hier  en ik bewaar altijd alle bonnetjes 
Remember life is not just about surviving the storm...It's about learning to dance in the rain even when things are pouring down around you!

schulden vrij sinds 29 december 2016

Kaatje

Ik hield regelmatig mijn uitgaven bij in een excelbestand, maar door hier mijn uitgaven op dit forum te vermelden, is dat zoals Buster al zegt, een stok achter de deur voor mij.

Dit komt omdat ik het alleen moet doen en door het hier neer te zetten voelt het voor mij net als een verplichting en het motiveert mij meer om mijn uitgaven binnen het weekbudget te houden. Als ik dan in de winkel sta, dan denk ik aan dit forum en als ik onzinnig geld uitgeef, dat ik dit dan ook hier moet vermelden en dat ik het daarom niet uitgeef. En mede hierdoor ben ik de 1e 2 weken van dit jaar ruim binnen mijn weekbudget gebleven.

En alles opschrijven helpt het om je inzichtelijk te maken waar je geld naar toe gaat en waar je eventueel nog op kan bezuinigen.

Bloem2

Bob, je neemt een schriftje en daarin maak je kolommen.

Bijvoorbeeld: groente en fruit, vlees en vis, frisdrank en alcohol, snoep en snacks, schoonmaakmiddelen en diversen.
Telkens als je geld hebt uitgegeven noteer je dat in je schriftje. Zo krijg je zicht op waar het blijft

smurfin

ik lees net dat je ook nog 1 kind in de luiers hebt.

wat ik doe/heb gedaan is het volgende
wij hebben de financien nog niet uit handen gegeven en vechten er voor dat dit ook niet hoeft, wat lijkt te gaan lukken, we zijn ook begonnen met onszelf een weekbudget te geven.

in het begin kocht ik wekelijks pampers en voeding, en probeerde ik de eerste maand elke week ongeveer 10 euro over te houden wat toen bijna is gelukt waardoor we einde maand, nieuw loon bijna 40 euro in een potje hadden.

die volgende maand heb ik pampers in 1 keer tijdens een aanbieding gekocht en kon dus meer achteruit leggen, is bijna 20 euro in de week omdat die pampers er niet wekelijks bij zijn, waardoor ik in mijn geval alleen de voeding die maand nog wekelijks moest halen voor onze kleine man, je raad het al nu haal ik en de voeding en de pampers 1 x in de maand en volg de acties waardoor ik vaak ongeveer 10 euro minder in de maand kwijt ben aan pampers en ik in geval van extra rekeningen of onvoorziene uitgaven een potje over heb en makkelijker kan sparen.

de eerste maand is dus het moeilijks maar na die maand heb je eigenlijk 10 euro sparen net als de eerste maand maar wel 10 euro extra in de week doordat je geen pampers meer hoeft te kopen

groetjes smurfin

jan

In 52 weken is die 10 euro bijn 500 euro. Wij gebruiken nog steeds davilex om onze kosten en inkomsten bij te houden. We hebben hem zo ingesteld als wij de gegevens downloaden als bij de juiste rubriek wordt geplaatst.

Dit geeft je gelijk overzicht. Voor ons is dit belangrijk om nooit meer de fout in te gaan. Nadeel het programma is een maand gratis, daarna moet je eenmalig 22,50 euro betalen en daarna jaarlijks 8,50.

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

smurfin

hier nog een tipje die ik graag met jullie deel

ik werk zelf in een winkel en daardoor weet ik dit ook, het is namelijk onze eigen ervaring..

als een winkel vlees heeft wat kort aan datum is wordt het heel vaak afgeprijst.
ik doe altijd op maandag mijn weekinkopen. het is namelijk zo dat de winkel dan vaak het meeste afgeprijst vlees heeft liggen ( tenzij ze op zondag ook open zijn geweest ) omdat ze zondag als ver koopdag vervalt en de houdbaarheidsdatum dus op meer verpakkingen kort aan datum is.
meestal moet dit vlees op dinsdag op zijn, maar als jij het invriest kan je er gewoon de hele week mee( of langer ), 's morgens in de koelkas leggen ( hoeft die ook minder moeite te doen om op temp te blijven ) en je kunt het gewoon 's avonds eten.

Buster

Smurfin,
wat ook een handige reden is om op maandag boodschappen te doen; dan haal je minder in huis. Op vrijdag kom je sneller in de verleiding om iets lekkers mee te nemen voor het weekend.