Moeilijke situatie om uit de schulden te komen

Started by Hi.Me, Jan 04, 2012, 01:22 PM

Previous topic - Next topic

Hi.Me

Hallo allemaal,

Vier jaar geleden begon de ellende van mijn schulden. Ik was gestopt met school en had een fulltime baan gevonden die goed verdiende. Ik dacht dat de wereld niet stuk kon en bleef maar uitgeven. Totdat het moment kwam dat ik in mijn eerste depressie terechtkwam.
Hierdoor ben ik mijn baan verloren en telkens proberen te werken, maar helaas verloor ik deze banen ook steeds, waardoor ik mijn rekeningen niet meer kon betalen.

Misschien onverstandig, maar toch besloten om naar school te gaan. In deze anderhalf jaar bleven de rekeningen maar komen, terwijl ik alleen moest rondkomen van de studiefinanciering. Een bijbaan was haast niet mogelijk, in verband met een versnelde opleiding waarbij ik letterlijk 35 uur in de week in de schoolbanken zat, en daarnaast ook nog een hoop huiswerk en toetsen moest maken.
In deze periode heb ik een afspraak gehad bij de stadsbank, maar die kon mij alleen helpen met een baan van tenminste 18 uur.
Uiteindelijk mijn diploma behaald (en mijn depressie intussen overwonnen) en besloten om 32 uur te gaan werken naast 2 parttime studies. Ik heb dit gedaan, zodat ik uiteindelijk mijn schulden kon gaan aflossen.

Deze hele periode heb ik thuis gewoond. Tot het moment dat mijn leven w

Buster

Hoi Hi.Me,

Welkom en allereerst; hoe is het met je moeder?
En goed om te lezen dat je ondanks de drukke opleiding toch je depressie hebt weten te overwinnen.

Even voor mijn begrip; je hebt dus nu een baan, met loonbeslag en je bent klaar met leren.
Je zit in een te duur huis dat je niet kunt betalen i.v.m. het loonbeslag.

Hoeveel houd je nu over van je loonbeslag?
Er gaat namelijk wel eens het een en ander mis.
Wat betreft het verhuizen kan je idd kiezen voor antikraak, zeker in de Randstad zijn er talloze mogelijkheden.
Je mag vaak geen huisdieren of kinderen hebben maar buiten dat is het zeer betaalbaar.
De onzekerheid is er idd, maar daar kan zo'n bureau je vast meer over vertellen.

Nu er loonbeslag ligt kun je alle deurwaarders naar de beslaglegger sturen, deze moet zorg dragen voor de verdeling. Het voorkomen dat deurwaarders op de stoep staan kun je doen door zelf contact met ze te blijven houden.
Stel ze steeds op de hoogte van je inkomen en je adres.
In dit geval zou je ze kunnen melden dat ze de aflossingen kunnen halen bij de beslaglegger met adres en dossiernummer.

Het loonbeslag maakt het ook lastiger om aan te kloppen bij een gemeente.
Ik zou wel zeggen; ga eerst verhuizen naar een vast adres (schrijf je gewoon vandaag alvast in bij diverse woningbouw verenigingen, dat kan vaak gratis en als je er niks aan hebt heeft het hooguit stof zitten vangen in je kast) en meld je daarna aan bij de gemeente.

Dat scheelt weer gedoe.

Heel veel succes!

Hi.Me

Met mijn moeder gaat het naar omstandigheden goed, ze heeft wel hersenschade, maar ze is nu wel zo zelfstandig mogelijk.

Maar ik werk nu idd fulltime en op dat loon is beslag gelegd. Aan de ene kant ben ik er wel blij mee, ik heb nu 4 maand beslag en er is al zo'n 2400 euro afbetaald.

Wat het voor mij ook lastig maakt is dat mijn moeder nu net wacht op een begeleidde woning, die is met 1-2 maand klaar, maar als ik me wil laten overplaatsen, zal dat binnen 1-2 maanden moeten gebeuren. Dan zit ik ook met de inboedel etc. Eigenlijk moet ik me hier overheen zetten, die meubels voor mijn ma komen er ook wel :)

Anti-kraak in de randstad.. Daar ben ik dus naar op zoek. Na dagen zoeken op internet, heb ik maar 1 interessant object gezien, bij de andere organisaties moet je worden voorgesteld door een andere bewoner of ze hebben gewoonweg niks beschikbaar. Desondanks heb ik me bij meerdere anti-kraak bedrijven ingeschreven. Dus... Als iemand mij nog wil voorstellen bij een anti-kraak bedrijf, be my guest ;)
Wat ik ook al eerder aangaf, studentenwoning vind ik ook niet erg, maar wat als er een deurwaarder langskomt? Dat heb ik in deze situatie dus liever ook niet.

Maar uiteindelijk zal alles wel goed komen :)

Freek en Jolanda

Voor jou is het denk ik ook, stap voor stap. Je bent nog jong, pak eerst de problemen aan, waarvan je het meest last krijgt. Voordat je alleen gaat wonen zou ik eerst alle schulden onder controle krijgen. Een deurwaarder achter je aan is niet goed.
Freek en Jolanda