Mijn verhaal, incassokosten

Started by Sje, Sep 28, 2011, 09:33 PM

Previous topic - Next topic

Sje

Beste allemaal,

Ik heb een schuld van 9.058,94. Ik ben vanaf januari 2011 begonnen met een maandelijkse aflossing van 500,- per maand. De schuld bedraagt op dit moment 4058,94. De hoofdsom was 7450,-, waardoor er dus te veel incassokosten berekend zijn. De maximale incassokosten die zij mogen berekenen, is 700,-. Ik heb meer dan een maand geleden al bezwaar aangetekend bij het incassobureau, maar nog steeds geen reactie ontvangen. Als ik nou de hoofdsom incl. de 700,- incassokostren betaal, kunnen ze mij dan iets maken? Aangezien ik nog steeds niks van ze gehoord heb.

Ik moet zeggen dat de laatste loodjes echt het zwaarst zijn...

sacredfour

Is er misschien ook een bedrag aan rente die ze er bij gerekend hebben?
Dit kan bv contractuele rente zijn (zie de alg. voorwaarden van jouw schuldeiser).
Vraag ze nogmaals in een brief waarop zij hun kosten berekenen, geven ze weer geen antwoord dan kan je ze in gebreke stelllen en je betaling opschorten. Geef ze een termijnstelling van uiterlijk twee weken om te reageren.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Je kunt idd om een specificatie vragen

Wat daar in hoort te staan is;

De hoofdsom

sacredfour

@buster
Niet helemaal juist.
Dit hangt af van de alg. voorwaarden, Visacard rekend bv 16%
Alleen als er geen rente is afgesproken geld de wettelijke rente.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

@scaredfour, met een incasso is nooit iets afgesproken die hebben zich aan een max van de jaarlijks bijgestelde wettelijke rente te houden.

Zover ik weet staat hij dit jaar op 8%.

De rentes van o.a. Visacard gaan binnenkort in een nieuwe wet ook aangepakt worden en teruggebracht worden naar het wettelijk bepaalde niveau.

sacredfour

QuoteDe rentes van o.a. Visacard gaan binnenkort in een nieuwe wet ook aangepakt worden en teruggebracht worden naar het wettelijk bepaalde niveau. 
@buster. Interessant! Heb jij een verwijzing naar deze info?
Incassobureau is gemachtigde van schuldeiser, alle rechten en plichten van de eiser blijven gewoon bestaan,
zoals ze ook voor de incassoprocedure waren.
Het is anders als je een betalingsafspraak hebt gemaakt met de schuldeiser,er is dan een nieuwe overeenkomst.
Ben je 600 euro schuldig en heb je afgesproken om deze in 12 termijnen van 50 euro terug te betalen, dan kan de schuldeiser zich later niet meer beroepen op rente. 

sacredfour

Misschien interessant genoeg voor een nieuw topic?
Ik heb hem geplaatst in:
Vragen over schulden, betalingsregeling met schuldeiser

peter

Dit is een goed idee, het topic staat achter "vragen over schulden".
Peter
Administrator Forum

Sje

Allen, bedankt voor de info!

Ik ga ze morgen opnieuw een brief sturen met daarin een termijn van 2 weken om te reageren.

Buster

Sje, ik heb nog even gekeken, maar de wettelijke rente staat momenteel zelfs op 4%.

Ze mogen dat trouwens pas na 30 dagen gaan rekenen en dan op jaarbasis, dus dat betekend 0,33% per maand.

Veel succes!