Hypotheek verkrijgen ondanks BKR-codering?

Started by peter, Sep 21, 2011, 09:02 PM

Previous topic - Next topic

peter

vraag
AMSTERDAM -  Vanwege een oude schuld die ik vier jaar geleden volledig heb afbetaald, ben ik nog een jaar geregistreerd bij het BKR in Tiel. Mijn BKR-codering is A2. Ik lees nu dat het met deze codering wel degelijk mogelijk is om een hypotheek te verkrijgen. Kunt u mij vertellen of dit inderdaad klopt? Ik heb trouwens een vaste baan met een goed inkomen, dus dat is het probleem niet.
antwoordHet standaard uitgangspunt bij een zogenoemde A2-codering is dat je geen hypotheek kunt krijgen, dat geldt ook voor een hypotheek met NHG.

Een aantal banken maakt hier een uitzondering op, mits er sprake is van maximaal
Peter
Administrator Forum

Chrissie

QuoteNegatieve BKR Codering

Je krijgt pas een BKR-codering indien je achterstand oploopt in het aflossen van je leningen. Dit gebeurt na twee tot vier maaden.

Misschien een stomme vraag, maar ik heb van dit alles nooit gehad( achterstand in leningen) betekent dat nu als ik mijn schuld heb opgelost dat ik geen  codering erachter heb staan en weer gewoon direct zou kunnen lenen? Mocht dit nodig zijn in noodgevallen? Ze noemen dat toch dat je kredietwaardig bent of vergis ik me nu?
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

peter

Ja, je hebt geen codering. Een codering ontstaat pas bij achterstand. Je bent dus kredietwaardig.

(Ps domme vragen zijn er niet!)
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Bedankt voor je antwoord!

Er begon me na het lezen van dit verhaal ineens iets te dagen, volgens mij heb ik jaren geslapen of op een automatische piloot geleefd, maar ik wordt de laatste tijd even goed wakker geschud en dan denk ik ineens van verhip dat heb ik ergens eerder gehoord.

Chrissie

Sorry hoor, maar ik vraag nog even verder hier in dit verhaal wordt het vermeldt als codering maar  mij is het toen verteld als een kruisje achter je BKR en die bleef dan een x  aantal jaar ( geloof 5 jaar) achter je naam staan en dan kon je die aantal jaar niets meer beginnen qua lenen.

Zijn deze twee dingen nu hetzelfde ( kruisje en codering)? Of zit ik nu verkeerd te denken?

Buster

Even ter aanvulling; als je rood kan staan of een creditcard hebt, al zijn ze beide ongebruikt heb je een registratie bij het BKR.

Daarom is er de codering.
Die geeft in hoeverre je "betrouwbaar" bent.

peter

Als je een hypotheek of een geld lening wil, vraagt de bank informatie op bij BKR te Tiel. Iedereen die geld leent bij een bank wordt geregistreerd. Ook wordt krediet geregistreerd van bijvoorbeeld een postorder bedrijf.

Als je niet betaald, krijg een negatieve codering.  Als een hypotheek of lening wil kijgt de bank naar de kredieten die geregistreerd staan ij het BKR.

Peter
Administrator Forum

Chrissie

Er is me een hoop duidelijk geworden door jullie antwoorden, bedankt daarvoor!

Die meneer bij de kredietbank vertelde me precies hetzelfde als wat jullie schrijven maar schijnbaar paste het er toen niet in en nu komt ineens het besef. Het enigste wat ik toen op dat moment wilde was dat iedereen kreeg waar hij recht op had, dat was op dat moment alleen nog maar de bank omdat ik de andere schulden al had weggewerkt, en dat mijn gezin niet de afgrond in ging. En dan zie je dit staan en dan denk je verhip dit heb ik eerder gehoord en dan komen er zoveel vragen bovendrijven. Stom hoor dat je zo ver kan weg kan zinken waar zat ik toen in godsnaam met mijn verstand ik kan het niet anders verklaren van wat ik toen ook voelde dat het een zware overlevingstocht was en het heeft een grote impact gehad.

Buster

Chrissie, in jouw antwoord zit het antwoord.

Je bent zo druk met overleven dat je langzaamaan allerlei normen laat vervagen, die worden "luxe" het overleven krijgt prioriteit. Ik herken echt zoveel van het leven met schulden zoals dat gaat in het leven met een slechte relatie of zelfs een verslaving.

Het is goed dat je er nu zo tegen aankijkt, dat betekend dat je normen ook weer anders zijn komen te liggen.
Eigenlijk betekend dat; applaus! ;)

Dick

Chrissie klopt helemaal echter belastingschulden en studieschulden worden niet geregistreerd.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Overigens, door dit artikel zitten we nu toch maar niet voor jan piet snot bij de Hypotheker.
Mijn man is zo'n lekker optimist! ;)

Chrissie

admin

Belastingschulden en studieschulden zijn schulden van Nederlanders aan de Nederlandse staat. Het BKR is geen rijksorganisatie.
Admin Schuldenforum.

Admin (SYNOP) is Watching YOU!!!

Chrissie

Dat verklaard een hele boel, bedankt voor het antwoordt Admin.