weer een nieuw verhaal

Started by biebs, Sep 06, 2011, 02:16 PM

Previous topic - Next topic

biebs

pffff was ik net even aan het lezen over het minnelijk traject, schrok ik wel even van deze zin

Een minnelijk akkoord heeft een aantal voordelen boven wettelijke schuldsanering. Voor u is het gunstiger omdat uw naam niet in de krant komt. Wettelijke regelingen worden namelijk, net als faillissementen, gepubliceerd. Voor uw schuldeisers is het gunstiger omdat ze met deze methode het grootste bedrag terugkrijgen.

gaat je naam gewoon in de krant als je in de sanering zit, alsof je al niet genoeg gestraft word zeg, word je toch verdrietig van :'(

Buster

Biebs,

Het minnelijke traject is het traject waar je schoonmoeder navraag naar heeft gedaan.
Ook dat is schuldsanering maar bemiddeld op een "vriendelijke" manier.

Het saneringstraject waar het zinnetje over gaat is de WSNP, (wet sanering natuurlijke personen) dat word pas aangevraagd als het minnelijke traject is mislukt.
Dat loopt via een rechter en een rechter commissaris.

M.a.w. voor het zover is ben je al weer zoveel verder in het proces.
(en ja, het blijft rot en vervelend,...)

sacredfour

@Biebs Als je de mogelijkheid hebt om wat geld te lenen van familie kan dit je een hoop ellende schelen.  Heb je ooit overwogen om samen met je man naar zijn moeder te gaan en te vragen voor hulp? Het is dan natuurlijk wel van belang dat hij toegeeft dat de schulden grotendeels door hem veroorzaakt zijn, en zijn moeder dit ook duidelijk maakt. Zoals ik al eerder aangaf zijn veel schuldeisers bereid tot finale kwijting als ze eenmalig een som geld krijgen. Ook als  er al een executeerbaar vonnis is. Als ze weten dan ze anders misschien jaren moeten wachten, herinneringen moeten sturen enz. In het geval dat dit mogelijk zou zijn zou je het beste een 3de partij kunnen laten onderhandelen met de schuldeisers. Schuldeisers komen er meestal snel achter als er wel of niets te verhalen valt, in het laatste geval zullen ze toch eieren voor hun geld kiezen als je ze een redelijk aanbod doet.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

biebs

pffffff, nou, het gaat allemaal weer lekker kl.te hier...vrijdag hebben we een afspraak bij de gemeente, en juist deze week stonden er gister en eergister van die schrale deurwaarders aan de deur. nu gaan ze beslag leggen op salaris van man, terwijl we netjes al een brief hebben gestuurd dat we met de gemeente bezig zijn..kunnen ze dan niet eventjes wachten.
nu krijgen we dus maar 500 euro van zijn salaris..ik heb lasten van 1800 euro pm, zo kunnen we toch niks meer betalen, de flikkers, ze zijn zeker bang dat ze niks krijgen ofzo. ben zo boos, bah. zo raken we toch nog meer in de schulden als we de huur, gas, water etc niet meer kunnen betalen.
ik zie het allemaal zoooo somber in, manlief is iets positiefer, die zegt dat ze ons nu gaan helpen en dat het allemaal wel goed komt en dat we volgende maand dan gewoon weer normaal salaris krijgen als er een afspraak is gemaakt met die toko's..

Buster

Biebs, het kan niet zo zijn dat je maar

biebs

volgens de berekening moeten we 200 meer krijgen, en man heeft nooit formulieren gehad van werkgever, is klein bedrijf dus doet ook de p&o. het is wel zo dat snijder( deurwaarder) hier mee kwam om beslag te leggen, en nu heeft die andere deurwaarder( zeg maar alkmaar, wat al jaren loopt en waar we elke maand al 213 euro aan aflossen) er lucht van gekregen dat snijder beslag gaat leggen, nu spannen ze dus samen. kan het daarom niet zo zijn dat we dus nu minder krijgen?
we moeten dus nu bijna 600 euro afstaan aan snijder, is toch belachelijk..ik weet of niet of het nog zin heeft of we nog contact op gaan nemen met snijder dat de formulieren door de werkgever zijn ingevuld en niet door manlief zelf.
dit gaat dus wel betekenen dat we gewoon nu heel veel centjes mislopen deze maand en dat ik mijn vaste lasten niet kan betalen en alles moet storneren om gewoon boodschappen te kunnen doen. en de huur kunnen betalen natuurlijk

Buster

P&O kan nooit zelf de formulieren regelen, ze moeten namelijk invullen wat jij verdient, netto en wat jullie huur is en hoe hoog de zorg kosten en toeslagen zijn.
Dan komt er idd een ander bedrag uit en daarmee zijn ze (P&O, EN de deurwaarder in overtreding)

Als je kosten gaat schrappen c.q. opschuiven per maand let dan even goed op de dingen die je veilig wil stellen.
Het is namelijk gaten vullen met gaten en das nog een gevaarlijk "spel"

Ik zou zelf de huur, en de zorg voorrang geven.
Qua boodschappen leef je waarschijnlijk al op het allergoedkoopst maar je kan toch kijken of het niet toch goedkoper kan.
Gas en licht trouwens kunnen heel venijnig zijn als het gaat om achterstanden.

Morgen echt even naar P&O en voor de rest is het puzzelen en aftellen tot je het gesprek hebt gehad bij de gemeente.
Wanneer heb je dat gesprek trouwens?
Wat je eventueel ook kan doen is contact opnemen en om een spoed gesprek vragen aangezien de nood nu erg hoog is en huurachterstanden dreigen (dik het maar wat aan)

Dit stukje vond ik trouwens bij de onstaande site;
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/schulden/loonbeslag.html

En als er n

biebs

hoi buster,

ze zijn inderdaad dus lekker fout bezig, in het eerste formulier stond een beslagvrije voet van 850, en dat hebben ze naar beneden gebracht, ook werkgever is fout bezig, wat een eikel.
man heeft trouwens vandaag een andere baan aangeboden gekregen, gaat hij 100 euro op voor uit met goeie arbeidsvoorwaarde, erg prettig...morgen moeten we naar de gemeente, ook spannend, maar alles is dan gelukkig wel in werking. ik ben angstig aan het worden voor de deurbel, durf niet meer open te doen en ook post niet te openen, paranoia word je er van hahahaha...lief dat je zo met me meedenkt hoor

Buster

Morgen al! Dat is fijn.

Daarmee zijn vast nog niet alle zorgen uit de lucht maar je weet in elk geval weer iets meer.
Tja, die deurbel, dat slijt kan ik je zeggen.
Nu staan ze allemaal nog heel gewichtig en druk te doen en dat is best intimiderend.
Als er straks een regeling loop, of als je al een poosje zelf afdraagt, dan neemt die druk af.
Alsof je weer "krediet" opbouwt als een gewillige betaler.

Het is heel raar maar ik had een paar jaar geleden het vermoeden dat de grootste schuld van mijn man onterecht was. Maar kon dat administratief niet bewijzen. Toen heeft de deurwaarder van diezelfde schuld me geholpen en in contact gebracht met de juiste personen om het een en ander uit te zoeken.
Dat is helaas op niks uitgelopen, maar ben daardoor wel anders naar deurwaarders gaan kijken.
Ze zullen nooit mn grootste vrienden worden maar echt 10x liever een deurwaarder dan een incassobureau.

Dwing jezelf wel om de post open te maken hoor!
Zie het maar zo; dan is je administratie helemaal up to date overgebracht naar de gemeente.
En die grote letters,.. dat is maar Capslock,...

En super gefeliciteerd met de nieuwe baan!
Succes!

biebs

zooooooo, nou, vanochtend bij de gemeente geweest, ontzettend leuke man, en die vond het allemaal best rooskleurig uitzien. het word voor 80 procent geen wsnp, dit ook omdat we gewoon een goed inkomen hebben.
tot nu toe ziet het er weer wat rooskleuriger uit....

pffffffffffffffffff

Buster

Wat ontzettend fijn!

Even adem hallen  ;)

biebs

hallo allemaal,

tijdje niet geweest, sorry, het is een gekke drukke periode geweest.
man heeft nieuwe baan, is echt een beetje weggepest bij zijn oude baas, wat een eikel, bah
een hoop geregel verder met de gemeente, alles inleveren, andere rekening openen, alles weer omzetten..door het loonbeslag weinig geld om rond te komen, ze houden te veel in dus er word nu opnieuw een berekening gemaakt, ze hadden de huur niet meegerekend, de eikels.
en nu heeft de gemeente al mensen aangeschreven en wachten we op uitslag of ze allemaal akoord gaan zodat we kunnen beginnen.....duimen jullie mee

liefs van biebs

Buster

Natuurlijk word er mee geduimd!

Goed om te lezen dat de gemeente er ook achteraan zit.
Vergeet zelf niet achter de broek van de gemeente aan te zitten.
De grootste valkuil is ervanuit gaan dat zijn het wel regelen.
Stel ze doen dat niet, om welke rare reden dan ook, dan is dat nooit een excuus.

(hoor dit zinnetje, ik zeg het met een zeurtoon)
"Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen administratie en financi

biebs

hahahahaha buster, je heb gelijk, maar gelukkig heeft mijn schoonmoeder zelf bij de gemeente gewerkt en kent de heer in kwestie, we hebben daardoor ook al voorang gehad en hij doet dus al heel veel, we moesten nog wachten op onze bkr toetsingformulier en hij was al begonnen met aanschrijven, normaal wachten ze tot ze alles binnen hebben....

ik vraag me nou wel af he, we krijgen natuurlijk kinderbijslag, dat mag je toch ook sparen, als ik dat appart zet dan blijft dat van mij toch..dan kan ik mooi een buffer opbouwen voor vakantie, of dagje weg of verjaardagen, de kids hebben echt niet elke 3 maanden nieuwe kleren nodig, hoogstens een paar schoenen en wat broeken.
we krijgen nu in jan weer, das al rond de 400 euro, dan in april, hoppa 800 euro, in juli 1200 etc etc, en natuurlijk wat daar vanaf gaat aan wat je voor de kids spendeert he. hebben jullie dit ook zo gedaan???

Buster

Wij hadden nog geen kind toen we bij het GKB zaten.
Ik heb trouwens ook geen idee of het in de boedel gaat.
Bij de WSNP wel (geloof ik)

Peter?
Weet jij dat?

Ik merk trouwens wel dat echt sparen voor de kleine ook wel nodig is omdat het er ook super snel weer uit gaat.
Hoe had je dat bedacht dan?