weer een nieuw verhaal

Started by biebs, Sep 06, 2011, 02:16 PM

Previous topic - Next topic

biebs

hallo allemaal,

hierbij wil ik graag mijn verhaal kwijt omdat ik op dit moment even geen uitweg meer zie in onze finaciele situatie.

het is begonnen toen mijn man een aantal jaar terug een soort van eigen bedrijf begon, het stelde niet super veel voor en dit dit naast zijn eigen vaste baan.
wat ik toen niet wist is dat hij een een lening had aangevraagd, een soort lening voor zijn bedrijf via bizner. dit allemaal achter mijn rug om, heb ook nooit hoeven tekenen. na een paar jaar kregen we brieven binnen van bizner dat het geleende bedrag terug betaald moest worden, wat vrij logisch is, alleen sloegen bij mij de stoppen door, wat voor lening? waar hebben ze het over? manlief stelde me gerust en zei het te gaan oplossen. helaas heeft ie daar een potje van gemaakt en kwam het zover dat ze een beslaglegging wouden gaan doen hier. ik was alleen thuis met mijn jongste dochter en wist niet wat me overkwam, wat kwam die man hier doen en waarom schreef hij al mijn spullen op. boos en verdrietig mijn man gebeld. die heeft toen als laatste redmiddel zijn baas ingeschakeld en die heeft ons geholpen met ons nog steeds lopende aflossing, we betalen een deel van man zijn salaris aan alkmaar en straks aan zijn baas en hij kreeg twee jaar lang geen vakantiegeld. ik heb alle afschriften van bizner opgevraagd en daar uit bleek dat manlief er een potje van had gemaakt en daarbij ook flink heeft lopen liegen over gekochte spullen tegenover mij...dat was zijn eerste fout.

daarna ging manlief naar de tandarts, omdat er een hoop moest gebeuren maakte hij een afspraak met de tandarts dat hij niet over het verzekerde bedrag zou gaan, helaas je raad het al kregen we rekeningen van dik 400 euro, ja, dat kon ik niet even 1,2,3 betalen. op een gegeven moment kwamen er weer deurwaarders etc, gelukkig heeft ook weer zijn baas garant gestaan en de lening met alkmaar even drie maanden stopgezet en afbetaald. ook hier hebben de nodige leugens van mijn man weer schade aangericht.

toen kwam er een telefoonabbonement, we hadden beide een nieuwe mobiel aangeschaft, alleen hield kpn zich niet aan de voorwaarde, en kregen we een hogere rekening dan ze hadden gezegd..een hoop brieven over en weer. wij waren het er niet mee eens en kpn wou dat we betaalde. dat is nu zo hoog opgelopen dat we vorige maand de helft van het bedrag meteen moesten overmaken anders zou er weer een beslaglegging komen, dit gedaan van ons belastingsgeld, nu dus nog een schuld van 850 euro. moet dus nog afbetaald worden.

dan staat er nog een rekening over van de rabobank, ook door man veroorzaakt, zijn fysiotherapie, ook door zijn laksheid niet betaald, hij had het moeten indienen bij fbto en heeft daar te lang mee gewacht. en door een stomme fout van mij heb ik per ongeluk een verkeerd bedrag aan huur overgemaakt, ze komen dus nog 400 euro te kort, gelukkig zien ze wel dat we elke maand netjes de huur overmaken.

maar al met al tikt het dus aardig aan, er staan nu mensen in mijn nek te hijgen en kan er niks mee, heb de middelen niet.

nu hadden we bij de gemeentelijk kredietbankeen aanvraag gedaan om ons te helpen, helaas, net een brief gehad dat dat is afgewezen...ik zit met mijn handen in het haar, zie geen uitweg meer, gaan we hier nog uitkomen, we hebben twee kinderen, die zien mij dagelijks verdrietig, dat wil ik ze helemaal niet aan doen.

door een traumatische ervaring op mijn werk zit ik al maanden in de ziektewet, heb ik een postraumatisch stress stoornis en paniekaanvallen waar ik wel al voor bij een psycholoog onder behandeling ben...ik hoopte er weer sterker uit te komen maar dit werkt allemaal niet mee naar een goed herstel.

dank dat ik het nu eindelijk eens met iemand kan delen

Buster

Zo,... moet even bijkomen van je verhaal.
Allereerst Welkom! fijn dat je het forum ontdekt hebt, schrijven helpt, echt.

Misschien een rare vraag maar zijn jullie nog wel getrouwd?

Om je even praktisch op weg te helpen; ga zelf je administratie doen.
Neem alles uit handen van je man. Jij gaat het regelen.
Wat het GKB kan, kan je zelf ook, het duurt alleen wat langer.
Als je het lastig vind om zelf door die stapel heen te worstelen kun je ook hulp vragen via www.humanitas.nl of www.schuldhulpmaatje.nl

Nadat je alles in kaart hebt, ga je je vaste lasten na.
Wat komt er binnen en wat gaat eruit.
Op die manier kun je zien wat er overbodig is en wat je dus kunt gaan schrappen.
Wat er overblijft is de "afloscapaciteit".
Dat bedrag kun je verdelen over de diverse eisers, de verdeling kun je zelf maken, wat wij altijd deden is de grootste het meest, en de kleinste het minst.

Dat voorstel ga je bij ze doen.
Dat kan per brief of per mail, je kunt ze ook bellen.
Per email heeft als voordeel dat het gratis is, en je gelijk een bewijs hebt dat je contact hebt opgenomen. Vergeet niet je dossiernummer te vermelden.

Zo, dat is praktisch,... emotioneel zal het best heel zwaar zijn.
2 kinderen en een man waar je, kan ik me zo voorstellen, geen vertrouwen in hebt.
EN fysio EN PSS,....

Krijg je wel hulp van vrienden of familie?

peter

Hoi biebs,

Een niet zo leuk verhaal om te lezen. Wat Buster schrijft neem, de administratie over. Je kan bij een bank een overzicht vragen bij het BKR wat er totaal aan leningen en kredieten openstaat. Laat je niet gek maken en inderdaad humanitas zou jou goed kunnen helpen.
Peter
Administrator Forum

JutVrouw

Hallo Biebs, welkom en wees blij dat je hier terecht bent gekomen, allemaal ervaringsdeskundigen hier en altijd een schouder om even uit te huilen. Ik hoop dat je kracht kunt putten uit wat je terug kunt lezen en vragen en dan je schouders eronder kunt zetten om het zelf op te lossen. Weet je ook waarom de sanering is afgewezen? En heb je mogelijk steun van vrienden of familie? En wat Buster zegt, schrijf vanaf nu ALLES maar dan ook alles op wat er in en uitgaat dan krijg je het helder en kan je gaan bellen en schrijven!! Kom op hoor, je kan het en het zal je kracht geven als je straks de boel ZELF op de rit hebt gekregen. Nog een lange weg maar het kan allemaal goed komen.

JutVrouw

Wie nooit een dieptepunt heeft gekend, kan ook geen hoogtepunten ervaren!

biebs

wat een prettige reacties allemaal, en ben ook blij dat ik het allemaal nu met anderen kan delen, mensen die wel begrijpen in wat voor situaties je terecht kan komen, en dat je daar niet asociaal, of dom, of werkeloos etc etc voor hoeft te zijn.

bij de kredietbank hadden we een lening aangevraagd, geen sanering, we willen in 1 keer alle schulden aflossen, ook bij de baas van mijn man, omdat je toch een rare werkverhouding op deze manier krijgt. wat we nu betalen aan alkmaar en aan de baas kunnen we ook voor lenen. en nu lijkt het natuurlijk of je het ene gaatje dicht terwijl je weer wat anders opengooit, maar dan heb je in iedergeval geen mensen meer aan je deur die je spullen willen etc etc, het zal hun een biet wezen waar ze het vandaan halen, als je maar betaald.

en ja ik ben ondanks al de fouten van mijn man nog steeds met hem getrouwd, al heb ik meedere keren er aan gedacht om er een punt achter te zetten.
hij is inmiddels ook bij een psych geweest, hopenlijk leert hij er wat van.
we gaan nu proberen of zijn moeder garant kan staan voor ons, dan betalen we haar af ipv een bank.

duimen dat het lukt, ben die onzekerheid zat

Buster

Nee hoor Biebs, schulden heb je niet zomaar maar wel heel snel.

Net even niet goed uitgerekend hoeveel je kan lenen, vervolgens te kort komen.
Of net in een maand zitten met teveel rekeningen achter elkaar.
Je baan kwijt raken en de vaste lasten niet meer kunnen betalen.
You name it, allemaal redenen om in de schulden te raken.
En komt er eenmaal een incasso, dan gaat het hard.

En dat geld, dat zal allemaal wel.
Het meest zware (zo ervaren wij het) is het emotionele gedeelte.
Jezelf van alles ontzeggen, je relatie die o-zo makkelijk scheef groeit.
Als er kinderen in het spel zijn dan snijd dat in je ouderschaps gevoel.
Druk en onbegrip van familie, vrienden, collega's.
Om nog maar te zwijgen over de schaamte.

Pff,... als ik het op schrijf word ik er al moe van.

Daarom is het fijn om op deze plek mensen te treffen die je het bovenstaande niet hoeft uit te leggen.

Hoever zitten jullie nu in het proces?
Aan het wachten op antwoord van de lening?
Ik duim mee!

sacredfour

@biebs
Mocht je een lening van je schoonmoeder krijgen ga dan niet klakkeloos al de schuldeisers betalen! Met een beetje beleid kan je n.l. met een regeling komen. Ga dan een akkoord aanbieden van 1/3 betalen tegen finale kwijting. Hoe je dit doet is wel belangrijk. Mocht dit ooit aan de orde zijn vraag dan juridisch advies aan. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

biebs

pfff :'( voorlopig is er nog niks aangevraagd via schoonmoeder, wel heeft ze achter mijn rug bij de gemeente informatie aangevraagd over schuldhulpverlening...dit gaat dus betekenen dat we de sanering in gaan, iets wat ik dus echt niet zie zitten...en dat allemaal door die lul van een vent van mij, ja sorry voor mijn taalgebruik maar ben echt boos, ik heb hier nooit om gevraagd...morgen moeten we ook bij zijn baas komen omdat de eisers van zijn rabo schuld aan het uitzoeken zijn waar ze het het beste kunnen verhalen, en das op zijn loon. dus nu word ik ook op het matje geroepen, althans, zo voelt het wel...voel daar helemaal niks voor, zit er echt aan te denken om maar gewoon eens te verdwijnen van deze aardbol. dan ben ik er van af, van alle ellende en pijn. wat me natuurlijk tegen houd zijn de kinderen...maar ik heb hun toch ook niets te bieden dan alleen maar problemen...

Buster

Jeetje Biebs, das niet niks.

En natuurlijk heb jij veel meer te bieden dan problemen. Ik mag hopen dat manlief zich er iets van aantrekt. Hoe wrang het ook klinkt, dit is het moment om ze te laten zien dat zware tegenslagen te overwinnen zijn in het leven.

Dat je schoonmoeder info haalt is op zich wel te begrijpen, ze zal zich ook enorm veel zorgen maken en proberen mee te denken aan een oplossing. Wel heel vervelend dat ze dit niet eerst met jullie bespreekt. Het gaat per slot van rekening niet om zomaar iets. Om je gerust te stellen; een ander kan je niet dwingen de sanering aan te gaan. Sterker nog als je graag wil moet je eerst nog maar eens zien om in aanmerking te komen. Toch zou ik als ik jouw was de sanering niet helemaal afschrijven als niet willen, het bied je namelijk veel meer bescherming dan je hebt als je het zelf gaat aflossen.

Het voordeel is er een einddatum aan vast zit. Daarnaast word een eventuele restschuld kwijt gescholden en krijg je een juridische "schone lei" Oude eisers mogen dan niet meer aan komen kloppen om het een en ander op te eisen. EN ook al is het niet veel, je weet wel waar je elke week aan toe bent als het gaat om boodschappengeld.

En ja, daar staat tegenover dat je 2x per jaar je complete administratie in moet leveren om gecontroleerd te worden en dat je 3 jaar lang financieel handelingsonbekwaam word verklaard.

Even praktisch; heb je al een overzicht van wat er afgelost moet gaan worden?

En om jezelf vast voor te bereiden kun je uitrekenen wat je beslag vrije voet is.
Dat is het inkomen waarvan je gegarandeerd bent bij bank of loonbeslag.
Zo weet je in elk geval hoe je ervoor staat in het ergste geval.
http://www.jwgd.nl/Beslagvrije-voet-berekenen

Hou vol!

Chrissie

Biebs,

Je hebt de kinderen heel veel te bieden alleen zie je dit op het moment niet, je biedt hun jou liefde en dat is meer waard dan alles bij elkaar. Als jij er niet meer bent dan doe je je kinderen JUIST heel veel verdriet en laat je ze met vragen achter van waarom....??

Heel veel sterkte met alles en koppie op h
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

biebs

nogmaals, ik ben zo blij met jullie lieve woorden, het voelt gewoon als falen, maar ben blij dat ik niet alleen ben, dat er meer mensen zijn die helaas in het zelfde schuitje zitten.
gister is hier de bom gebarsten. man kwam thuis en de woorden liepen hoog op. schoonmoeder gebeld en die is langs gekomen. ze heeft me wel doen inzien dat de schuldhulpverlening wel de enige oplossing is op dit moment. en het heeft me ook wel doen inzien dat het misschien dan wel drie jaar duurt voordat je uit de shit bent, maar dat je daarna weer met een schone lei kan beginnen. want ook al was er een mogelijkheid om alle schuldeisers te betalen, dan nog bleven we met een krediet zitten die we ooit hebben aangeschaft om te gaan samen wonen etc.
wie weet komen we daar nu ook van af.
ik ben altijd al een zuinige huisvrouw geweest. ik maak er een sport van om van zo weinig mogelijk een week te kunnen leven, doe het soms met maar 60 euro in de week.
waar ik me wel zorgen om maak, zijn de kinderen. kunnen we nog wel sinterklaas vieren met ze, en hun verjaardag vieren, en kan mijn oudste nog wel naar zwemmen en naar de gym, en mag je de kinderbijslag wel behouden en hoe zit dat met vakantiegeld, vakantie kunnen we wel vergeten de komende jaren, pfffffffffff al die vragen, hoofdje slaat op hol. maar denk dat het wel heel veel rust gaat geven hier in het gezin. niet meer bang hoeven te zijn dat er iemand voor de deur staat die wat van je wilt innen. gewoon de gordijntjes weer open. minder ruzie in huis, want ruzie gaat alleen maar over geld, bah, ben er zat van.
ik ben nu ook al bezig om dingen te verzinnen om het voor de kinderen leuk te maken. wij wonen bij het strand, mooie bossen etc etc, kinderen hebben niet zo veel nodig om het leuk te hebben. en wie weet moet ik een leuke dingen potje gaan maken. alles wat ik over ga houden of wat ik krijg in een potje stoppen en proberen te sparen, zodat we eens een keer kunnen gaan zwemmen of een dagje weg. wij zijn niet van het uit eten gaan etc, dat hebben we al jaren niet gedaan, omdat daar het geld gewoon niet voor is, dus dat zijn geen gemissen.
het enigste wat ik door de weeks doe is sporten, das mijn enige uitje in de week. hoop dat ik dat voor mijn gezondheid gewoon kan blijven doen.

peter

Biebs,

Jij bent heel waardevol, het ligt niet aan jou, maar aan omgeving waarin je zit.
Peter
Administrator Forum

Buster

Hoi Biebs,

Het is ook niet niks wat er op je afkomt.
Alle vragen die je hebt zijn afhankelijk van de hoogte van de schulden en jullie inkomsten.
Wat de sanering doet is een "prognose" maken wat er binnen 3 jaar voor jullie haalbaar, na aftrek van vaste lasten en leefgeld, is om af te lossen, Afhankelijk van dat percentage word er gekeken naar een potje onvoorzien en vakantiegeld/eindejaarsuitkering.

Zover ik weet valt kinderbijslag buiten het hele verhaal.
Toeslagen van de belastingdienst worden wel meegenomen.
(deze laatste 2 zinnen weet ik niet zeker, maar dat kan je in een gesprek natuurlijk altijd navragen)

Wat Sint en Verjaardagen betreft is het handig om die kosten te verspreiden over het hele jaar.
Stel, je krijgt weekgeld

biebs

hoi buster,

heb als het goed is jou net een berichtje gestuurd maar weet niet of het is aangekomen, en nog niet zo handig hier...

Buster

Ja! Is aangekomen, ga het gauw even lezen,...