'Verlies koopkracht 2%'

Started by redactie, Aug 26, 2011, 04:50 PM

Previous topic - Next topic

redactie

'Verlies koopkracht 2%'

Het kabinet wil het koopkrachtverlies volgend jaar beperken tot maximaal 2 procent. Dat hebben ingewijden vrijdag gezegd. Minister Henk Kamp (Sociale Zaken) waarschuwde eerder deze week dat mensen de bezuinigingen van dit kabinet volgend jaar het meest in hun portemonnee gaan voelen. Een dag later werd bekend dat het kabinet het koopkrachtverlies voor de laagste inkomens, gezinnen met kinderen en AOW'ers wil verzachten, omdat deze groepen er anders teveel op achteruit zouden gaan.

Deze groepen zouden er zonder reparatie volgend jaar meer op achteruit gaan dan het kabinet wenselijk acht. Volgens ingewijden worden nu de grootste uitschieters weggewerkt en varieert het koopkrachtverlies, uitgesplitst naar alle inkomensgroepen en typen huishoudens, tussen de 0 en -2 procent.

Het kabinet overweegt nu geld voor de kinderbijslag te verschuiven naar het kindgebonden budget, de extra steun aan gezinnen met een lager inkomen. Kinderbijslag is voor iedereen hetzelfde, maar het kindgebonden budget is inkomensafhankelijk. Als alle gezinnen enkele euro's minder kinderbijslag krijgen, levert dat extra steun voor lagere inkomens op.

Ook wordt geld vrijgemaakt voor gezinnen met een middeninkomen, die te veel verdienen om in aanmerking te komen voor het kindgebonden budget. Zo wordt erover nagedacht om hogere inkomens sneller onder het hoogste belastingtarief van 52 procent te laten vallen.

In totaal zal het gaan om een pakket van honderden miljoenen euro's voor minima, modale inkomens (ongeveer 33.000 euro) en huishoudens die anderhalf tot twee keer modaal verdienen.

http://rss.feedsportal.com/c/585/f/413922/s/17b6d489/l/0L0Stelegraaf0Bnl0Covergeld0Carbeid0C10A4328990C0I0I0IVerlies0Ikoopkracht0I20I0I0I0I0Bhtml0Dcid0Frss/story01.htm

peter

DEN HAAG (ANP) - Gezinnen met een lager of middeninkomen moeten het financieel gezien iets minder hard te verduren krijgen. Dat zou kunnen door geld voor de kinderbijslag te verschuiven naar het kindgebonden budget, de tegemoetkoming van de overheid in de kosten voor gezinnen tot een bepaald inkomen.

Een dergelijke overweging van de coalitie, gemeld door De Telegraaf, wordt bevestigd door bronnen in Den Haag. Kinderbijslag is voor iedereen hetzelfde, maar het kindgebonden budget is inkomensafhankelijk.

bron metronieuws.nl
Peter
Administrator Forum

marco

Het wordt steeds gekker in dit land, je betaalt je suf aan de gemeentelijke belastingen en ander heffingen. Waarom blijf ik eigenlijk werken, natuurlijk is het crisis, mijn salaris gaat niet omhoog met de inflatie, alles wordt alleen maar duurder en duurder. Miljarden gaan naar Griekenland, miljarden die wij nooit meer gaan terug zien. Volgens mij is dit geld hier harder nodig, dan voor een Griek die met zijn 40e met  pensioen gaat! van ons geld!
Marco en Bianca

peter

Griekenland had nooit in de Eurozone mogen worden opgenomen.
Peter
Administrator Forum

Freek en Jolanda

Het was toch bekend dat de Grieken er slecht voor stonden bij de introductie van de Euro. Nu staan de Grieken er heel slecht voor en ze doen weinig moeite om hun problemen op te lossen. Ik ben het eens met marco dat wij hiervoor niet hoeven te bloeden. Laat de Grieken maar terug gaan naar hun oude munt. Persoonlijk heb ik ook liever de gulden.
Freek en Jolanda