Even voorstellen

Started by Lichtpunt, Aug 19, 2011, 11:33 AM

Previous topic - Next topic

Lichtpunt

Hallo allemaal,

Ben al een paar dagen mee aan het lezen op dit forum en heb een hoop herkenbare problemen gezien en ook een hele hoop nuttige tips. Geweldig dat er zo een forum bestaat. Ik wil graag ook even mijn verhaal kwijt en misschien nog wat nuttige tips krijgen en anders helpt het al om een paar bemoedigende woorden te krijgen  :).

Ik ben een (jonge) vrouw van 23. Al een jaar of 7 gelukkig samen met mijn partner van 28. Samen hebben we een dochtertje die in september 2 wordt en sinds een paar weken zijn wij op de hoogte van de komst van een 2e. Hier is het allemaal ook mee begonnen (de stress).

Wij kwamen erachter dat er een 2e aankwam en men wat was dat een harde klap om te verwerken. De 1e was niet gepland, maar waren we desondanks erg blij mee. Het stimuleerde ons om weg te gaan uit ons huis (was een sloopwoning en vervallen), te stoppen met blowen en realistisch naar de toekomst te kijken. We waren in die tijd allebei werkloos en bezig met schuldhulpverlening in onze oude woonplaats.
Uiteindelijk een huisje gevonden via de woningbouw en verhuisd naar een andere woonplaats. Het overnemen van schulhulpverlening ging niet zoals het moest gaan en uiteindelijk vond mijn vriend (goed betaald) werk. We hebben toen besloten het zelf op te lossen en geen schulhulpverlening aan te vragen. Een tijdje ging het goed. Kleine schulden werden direct betaald, grotere hadden we afspraken voor staan. Huur, energie, verzekeringen, auto alles werd netjes op tijd betaald en we hadden nog geld over om (lekker) van te leven.
Tot mijn vriend zijn baan kwijtraakte. Hij kreeg geen contract. Vriend weer werkloos. Ik nog wel aan het werk, maar ook dat hield snel op (helaas). Solliciteren, solliciteren, solliciteren. Bijstand aangevraagd zodat we toch de rekeningen konden betalen. Iedereen gebeld en de situatie uitgeled. De 1 had er begrip voor en de ander niet. Uiteindelijk hebben we allebei 5 maanden later werk gevonden en nog steeds niks gehoord van bijstand. Na een aantal telefoontjes erachter gekomen dat onze aanvraag buiten behandeling was gesteld, omdat we bepaalde stukken niet hadden ingeleverd. Nu hebben we dit wel vaker meegemaakt, dus we hadden netjes alle ontvangstbevestigingen bewaard en we zijn in bezwaar gegaan.
Ondertussen hebben wij dus 5 maanden niks kunnen betalen (huur, energie, verzekeringen en noem maar op) en zitten we met NOG meer schulden. Gelukkig kregen we in april geld terug van de Belastingdienst en konden we een deel van de huurschuld betalen. Uitgelegd van het gedoe met de bijstand en we kregen 6 weken om de rest te voldoen. Een paar weken terug uitslag gekregen van ons bezwaar ---> ongegrond verklaard. Contact opgenomen en gevraagd of we de huurschuld dan in termijnen konden voldoen, maar hier gingen ze dinsdag dus niet mee akkoord en donderdag zou het huis ontruimd worden. Ondertussen loopt er een beslag op mijn loon, dus ik krijg maar 500 euro per 4 weken.
Ik ben als een gek rond gaan bellen en in de papieren gedoken (vriend had eigenlijk de administratie op zich genomen) en wat ik allemaal tegenkwam, ik werd er gewoon moedeloos van. Ik kon alleen maar denken : ik sta op straat terwijl ik 17 weken zwanger ben en een kleine heb van nog geen 2! Mijn dochter raakt haar veilige omgeving kwijt! Wat voelde ik me een slechte moeder.
Woensdag goed nieuws gekregen. Mijn vriend heeft zijn probleem kenbaar gemaakt op het werk en de juridische afdeling heeft contact opgenomen omtrent de huurschuld en ze zover gekregen dat we uitstel hebben! Vandaag moeten wij de huur van augustus betalen en dan hebben wij tot 26 augustus de tijd om in ieder geval de helft van de openstaande schuld te voldoen. De huur van augustus kan ik net betalen (loon komt vandaag), maar de helft heb ik gewoon niet.
Lang gesproken met vriendlief over hoe we dit nu moeten doen. Ik ben in november hoogst waarschijnlijk werkloos ivm contract wat niet verlengd word. Hij is gelukkig wel nog aan het werk en zijn werkgever is meer dan tevreden over hem (ondanks alle prive-problemen). Na een lang gesprek uiteindelijk besloten dat we er zelf niet uit zullen komen en met oog op de toekomst van onze 2 kids besloten contact op te nemen met schuldhulpverlening.
Situatie uitgeled en wow ze hadden er begrip voor! Dat was even raar om te horen, dat je niet veroordeeld wordt en dat ze het begrijpen. Gister een telefonische intake gehad en 2 september langs gaan voor een gesprek. Uitgelegd dat wij niet de helft kunnen ophoesten voor de 26e en ook daar hadden ze begrip voor! Zodra we een nieuwe brief krijgen met daarin een datum van ontruiming moeten wij contact opnemen en dan zullen zij proberen de ontruiming te voorkomen.

Ik heb al een aantal dingen uitgeprint zoals een lijst voor de dagelijkse boodschappen en besloten dat vriendlief niet kan budgetteren en 9 van de 10 keer vergeet waar het geld naartoe gaat. Dus ik zal het op me nemen en hopen dat ik het beter kan  ;).

Ik maak me een beetje zorgen over het weekgeld. Ik zit straks met 2 kleine kids op een krap budget. De oudste zijn we nu potjestraining aan het geven, in de hoop dat ze naar de wc gaat voor de volgende er is (scheelt pampers), ik ga proberen zo lang mogelijk borstvoeding te geven en ik heb mijn moeder op de hoogte gesteld en die heeft (gelukkig) al toegezegd dat mochten de kinderen iets nodig hebben waar wij geen geld voor hebben, dan zal zij dat voor ze halen en bekostigen.

Over een week weten we wat de 2e wordt en mocht het een meisje worden, dan krijg ik alle spullen terug die ik naar mijn zus had gedaan (die is 4 weken geleden bevallen van een meisje) en mocht het een jongetje worden dan krijg ik van mijn vriendin alles (heeft een zoontje van een jaar). Mijn zus heeft 2 meiden die nu 4 en 5 zijn, dus alle kleren, schoenen en speelgoed wordt doorgegeven naar mij en zo weer verder. De kinderen kosten mij dus voornamelijk eten, drinken en pampers.

Tips om geld te besparen met kids zijn natuurlijk altijd welkom!

Pff het was een enorme stap om te zetten, maar wat voelt het goed dat je iets eraan wilt en gaat doen.

Buster

Hoi en Welkom!

Enne,.. Gefeliciteerd, met de zwangerschap, een lieve moeder en het begrip van de sanering.
Het is idd een rottijd voor werk.

Tips? Hmm,.. daar ga ik nog eens even over nadenken.
Wat borstvoeding betreft, als je het van jezelf moet levert dat stress en een druk op die het nou juist in de weg staan. Dan is het toch een fijn gegeven dat als de kinderen iets nodig hebben je daar in elk geval een vangnet voor hebt.
Enne,... je bent GEEN slechte moeder!
Je bent een hardwerkende vrouw die er alles aan doet om het dak boven jullie hoofd te houden ondanks alle tegenslagen van werk en daarmee inkomen.

Veel succes met de bijstand, het is ons uiteindelijk een soort van gelukt, maar daar zijn idd ook een paar maanden overheen gegaan. Ik heb uiteindelijk bij onze gemeente aan de bel getrokken en die hadden een team van medewerkers zitten om mensen in onze situatie te ondersteunen bij het krijgen van bijstand (het is te zot voor worden maar echt waar!)

Hou vol! En vergeet niet te verheugen op wat er in je buik zit. Ik ben dat vergeten te doen en daar baal ik achteraf enorm van!

Lichtpunt

Hoi Buster,

Bedankt! Doet me goed te horen dat ik geen slechte moeder ben. Wij doen ons best ons kleine meisje niks tekort te laten komen en gelukkig heb ik een lieve familie die haar ook regelmatig verwennen met uitstapjes en cadeautjes.

De bijstand is inderdaad een drama, we laten dit ook niet zomaar gebeuren. Het is alleen zo een gedoe om alles geregeld te krijgen.

We hebben de afgelopen jaren enorm veel pech gehad met werkgevers en inkomen. Ik hoop dat dat nu voorbij is. Ik heb met mijn werkgever gesproken en in principe willen ze mijn contract verlengen, enige probleem wat ik heb is de kinderopvang. Nu gaat mijn meisje nog naar mijn moeder wat mij 85 euro eigen bijdrage in de maand kost, mijn moeder stopt hier echter mee, dus zullen mijn kinderen naar een kinderopvang moeten gaan. Ik weet niet wat dit mij gaat kosten aan eigen bijdrage en ik ben bang dat ik er financieel dus op achteruit zal gaan om na de bevalling nog te blijven werken. Afijn, ik moet alles gewoon even uitzoeken. Gelukkig heb ik alle medewerking gekregen van mijn leidinggevende.

Over de 2e die eraan komt. Toen we erachter kwamen dat ik zwanger was, ben ik in tranen uitgebarsten. Ik voelde me schuldig tegenover mijn vriend, de kleine, mijn werk en me ontzettend stom. Bovendien voelde ik me schuldig tegenover de kleine in mijn buik dat die dus niet zo heel erg welkom was terwijl hij/zij daar niet om gevraagd heeft. Uiteindelijk zijn we er wel heel blij mee ondanks alle extra stress en kunnen we er nu dus ook wel van genieten.
Maar toch, in mijn achterhoofd blijft razen : kan ik mijn kinderen wel gelukkig maken?
Vandaar dus ook de stap om naar schuldhulpverlening te gaan. Ze zijn nu nog klein, nu zullen ze er nog niet veel van merken. Nu is het ideale moment voor ons gezin om het te doen.

Buster

Tuurlijk ga jij je kinderen gelukkig maken!

De dingen die er echt toe doen kosten niks, de dingen die wel geld kosten daar word je creatief van. Een middag naar de kinderboerderij is net zo leuk als de dierentuin.
En waarom naar Ballorig als er om de hoek een speeltuin zit?
Spelletjes kun je bij de kringloopwinkel kopen voor 50 cent. Daar kun je ze op een regenachtige dag (moeten ze wel iets ouder zijn) prima mee vermaken.

Als ze naar de basisschool gaan en je maakt je zorgen over de kleding; pimpen!
Hebben ze iets origineels en het kost een beetje energie maar lang niet zoveel als merkkleding.

Wat fijn dat je werkgever achter je staat, dat is in elk geval weer een zorg minder.
En die opvang,.. heb je al eens aan je moeder gevraagd of zij een vriendin weet die gastouder zou willen zijn? Of misschien iemand in de straat die je vertrouwd?
Als je minder verdiend dan de opvang je kost zou je een uurloon van

sacredfour

@ altijdhoop. ;D  De geboorte van een kind is hoe dan ook een blijde gebeurtenis. Ik hoop voor jouw dat alles voorspoedig verloopt.
Als ik het goed begrijp is jouw bezwaar door de Sociale dienst verworpen. De afwijzing die ze doen is standaard!  Dit hoeft niet het einde van het traject te zijn. Vindt je dat je in je recht staat, dan kan je nog een procedure starten bij het College van Burgemeester en Wethouders. In de brief van afwijzing staat waar en hoe je dit moet doen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Lichtpunt

Sorry, we waren een weekend in het noorden bij mijn zus. Lekker gekampeerd in hun tuin en toch nog een beetje het vakantiegevoel gehad.

@ Buster : Kinderboerderij vindt ze inderdaad heel leuk om naar toe te gaan en kost niks. Oude groente nemen we dan mee en mevrouw heeft een dagje lol. Verder is ze inderdaad ook al heel blij met de speeltuin om de hoek en heeft ze zoveel nichtjes en neefjes dat er minimaal 1 keer per maand wel een kinderfeestje is waar ze een uitstapje maken.

Over de kleding hoef ik me gelukkig totaal geen zorgen te maken, die worden in de familie doorgegeven en vaak zitten daar dure en goede spullen bij.

Mijn moeder weet helaas niks om qua opvang te regelen. Nu is het ook zo dat ik een half uur moet rijden om haar naar mijn moeder te brengen en dat doe ik nu omdat ik weet dat ze dan goed zit bij mijn moeder. Als mijn moeder het niet meer doet, dan wil ik haar toch liever in haar eigen woonplaats naar een kinderdagverblijf brengen met het oog op vriendjes en vriendinnetjes die dan in de buurt wonen.

Ik heb het even uitgerekend op toeslagen en de eigen bijdrage zou dan (theoretisch gezien) voor 2 kids 297,94 zijn per maand. Wel is het zo dat als ik blijf werken dat we dus geen recht meer hebben op huurtoeslag en dat de overige toeslagen dus ook fors naar beneden gaan. Ik zou totaal per maand 1000,94 uit eigen zak moeten betalen voor kinderopvang, huur, en zorgverzekeringen. Als ik niet meer zou werken zou dat 537 zijn. Ik zou per maand 733 verdienen. Dat zou me dus bijna 200 euro per maand opleveren (schoon). Ik weet niet of ik dat de moeite waard vind. Dit omdat ik er verder niks van zou merken, alles zou immers naar de WSNP gaan. Afijn, ik moet dit ook nog even bespreken met WSNP.

@ sacredfour. Ik heb last van mijn gezondheid door de zwangerschap en ben benieuwd of dit nog erger gaat worden. Ik hoop niet dat ze straks zeggen dat ik volledige bedrust moet houden.
Volgens mij is onze bezwaar inderdaad door de Sociale Dienst verworpen. Er stond in de brief dat ik nog in beroep kan gaan. Weet iemand of dit verstandig is om te doen? Het is een heel verhaal om uit te leggen, maar bij interesse leg ik het uit.

Buster

Bezwaar is in dit geval wel winstgevend likt me.
Je kunt namelijk ook met terugwerkende kracht bijstand krijgen.

Of het dan gelijk de boedel ingaat weet ik niet, maar het is altijd het proberen waard.

Qua opvang zou ik eens kijken naar een gastouder die is nml. altijd goedkoper dan een kinderdagverblijf, plus dat je alleen betaald voor de gemaakte uren. Bij een KDV betaal je gewoon door, ook in de vakanties.

Rot trouwens van die toeslagen,...

sacredfour

@altijdhoop
Als je gezondheid probleem ochtendziekte is kan Nux v homeopathisch in een lage verdunning bv d1 of d3 helpen.

Zonder er een al te moeilijk verhaal van te maken, wat waren de redenen voor afwijzing van bezwaar aanvraag bijstand?
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

@altijdhoop
Door al de bezijnigingen zal de Sociale Dienst steeds vaker een beroep afwijzen.
Ik maak zelf standaard overal bezwaar tegen  ;D, van onroerendgoedbelasting tot parkeerboetes.
Tegen het besluit van hun uitspraak ga ik desnoods weer in beroep bij de rechtbank. Ik heb op het ogenblik 3 bezwaarprocedures lopen bij de Sociale Dienst en ook nog een aantal andere bij de Overheid. Het kost wel wat tijd, maar ja uiteindelijk kan het je ook winst opleveren. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.
Om een voorbeeld te geven, deze ging er vandaag uit:

Rechtbank<>
Sector Bestuursrecht
Postbus <>
<>

Onderwerp: beroepschrift
Zaaknummer <>:                           

Geachte heer, mevrouw

Ik zou hierbij beroep willen aantekenen tegen bovengenoemde zaak.
De reden voor dit beroep zal ik vervolgens duidelijk maken.

De reden voor afwijzing die Secretariaat Bezwaar en Beroep geeft is gebaseerd op art.15 WWB, namelijk, geen recht op bijzondere bijstand voor zover een beroep kan worden gedaan op een voorliggende voorziening.
Er was beroep gedaan op deze voorliggende voorziening n.l. rechtsbijstand Deze werd afgewezen voor  reden dat aanvrager nog niet, tenminste, een jaar uitgeschreven was als zelfstandige.
Art.15 WWB zegt verder ook: het recht op bijzondere bijstand strekt zich evenmin uit tot kosten die in voorliggende voorziening als niet noodzakelijk worden geacht.
Dit laatste was niet de uitspraak van de Raad voor Rechtsbijstand. Het ging n.l. om de regel die ik hierboven noem, niet korter dan een jaar uitgeschreven als zelfstandige, de noodzakelijkheid is hier niet ter sprake geweest. Misschien ten onrechte is er hier door de Raad van Rechtsbijstand een afwijzing gedaan.  In dat geval verzoek ik de rechtbank  deze afwijzing nietig te verklaren, of het opnieuw mogelijk maken om hier in beroep te gaan (termijn van 6 weken is verstreken) 
Ik kan hieruit dan ook niks anders dan concluderen dat Art.15 WWB hier niet van toepassing is. Gezien het feit dat een advocaat verplicht is in deze zaak, beroep ik mij op Art.8  van de  Universele verklaring van de rechten van de mens. Men mag dan ook verwachten dat de wet en de voorzieningen in dit geval sluitend zijn.

Hoogachtend,

marco

@hopeloos

Als je niet reageert heb je later geen recht van spreken. De sociale dienst betaal niet graag uit.
Marco en Bianca

Lichtpunt

@ sacredfour. Zwangerschapsklachten heb ik in de vorm van bloedarmoede (ik wist niet dat je je als mens zo moe kon voelen zeg) en last van bekken. Ik loop al bij de fysio (fijn die kosten die dat met zich mee brengt) en slik staaltabletten tegen de bloedarmoede.
Verder is ons bezwaar afgewezen omdat zij zeggen dat wij stukken te laat hebben ingeleverd. Ik heb echter bewijs dat we alle stukken op tijd hebben ingeleverd. Het probleem is dat zij beweren die stukken nooit te hebben ontvangen. Ik heb een mooi geel papiertje (stuk of honderd) waarop staat dat wij iets hebben ingeleverd die dag, maar daar hebben we dus niks aan, aangezien er niet specifiek op staat wat we hebben ingeleverd. Afijn, wij opnieuw stukken ingeleverd (dit keer dus te laat) en daar gooien zij het nu op. Wij waren volgens hun te laat met alle stukken inleveren en hebben dus geen recht op bijstand.

Dick

QuoteWij waren volgens hun te laat met alle stukken inleveren en hebben dus geen recht op bijstand.

Wel eens gedacht aan kostenloze rechtshulp? Er zijn diverse instanties die je gratis kunnen helpen. Bijvoorbeeld Het juridische loket

(http://www.juridischloket.nl/) of bijvoorbeeld een wetswinkel (http://www.wetwinkelamsterdam.nl/)

Ze geven je gratis advies en kunnen je misschien helpen.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

JutVrouw

Hallo hopeloos (die naam....sorry daar moet je echt even wat aan doen hoor, positieve energie heb je nodig, zeker in blijde verwachting van!!!!) als het goed is hebben jullie vandaag de afspraak inzake een mogelijke sanering en ik hoop voor jullie op een goede uitkomst. Vind dat je het tot zover al goed hebt opgepakt qua inzicht en bedenken van oplossingen. Ik zou je graag allerlei tips willen geven omtrent heel goedkoop boodschappen doen, bv. de benodigde luiers, maar ik heb gemerkt - op andere fora - dat mijn tips vaak overkomen als "op het randje" dus ben niet gretig ze hier zo te plaatsen tenzij iemand anders roept doe maar ;-))) Nogmaals veel suc6, jullie hebben nog een lange weg te gaan maar je komt er !!!
Wie nooit een dieptepunt heeft gekend, kan ook geen hoogtepunten ervaren!

jan

Ik denk dat niemand hier moeilijk gaat over de tips die jij geeft. Iemand gebruikt een tip en heeft er een voordeel bij of hij/zij doet het niet. Als het niet goed mocht zijn dan vertellen wij het je wel via PM. Het moet natuurlijk niet tegen de Nederlandse wetgeving zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat jij hier tips gaat geven hoe je een supermarkt moet overvallen ;D
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Lichtpunt

Naam is aangepast  ;).

We zijn dus gisteren geweest voor een gesprek en die dame die ons hielp was erg vriendelijk. Had zelfs bij hetzelfde bedrijf gewerkt als waar mijn vriend werkt. Toen ze dat hoorde had ze gelijk een vriendelijkere houding en was ze veel opener.
We zijn al een week bezig alle administratie uit te zoeken, uit de enveloppen te halen en te sorteren. We hebben tot nu toe overzichten gemaakt in excel met de bekende schuldeisers, startdatum van de schuld, waar de schuld nu ligt en hoe hoog het laatst bekende bedrag is.
Nu nog alles in mappen onderverdelen en ze aanschrijven. Ben even aan het kijken of ik ze wel of niet moet melden schulhulpverlening in te gaan. Ik moet sowieso vragen wat de hoogte van de schuld is.
Ik moest gisteren gelijk bellen voor een budget en adviesgesprek en die heb ik op de 23e kunnen plaatsen, dus heb nog 3 weken om zoveel dingen op orde te krijgen. Pffff voel me net iemand die haar huis poetst omdat de schoonmaakster zo komt  ;D.

Maandag de 20 weken echo. Ben erg zenuwachtig. Ik hoop dat alles goed is met de baby. Ben ook nog bezig met kijken waar ik ga bevallen, welke kosten erbij komen kijken ed. Ook bezig met kinderopvang regelen voor de kleine voor de komende maanden. Dus erg druk en alles tegelijk aan het regelen. Merk aan mijn lichaam dat ik af en toe even een pauze nodig heb, maar mijn geest zegt: doooooorgaan, je moet nog zoveel doen!

Tips over besparen zijn ALTIJD welkom, mag ook in een privebericht hoor  :). Of ik er wat aan heb kan ik nu nog niet zeggen, maar ze zijn wel altijd welkom!