de 1e stap

Started by honderdeuro, Jul 31, 2011, 10:16 PM

Previous topic - Next topic

honderdeuro

dag allemaal

jarenlang heb ik genegeerd dat ik koopverslaafd ben, altijd heb ik dat met een grapje ontkent, en mezelf wijs gemaakt dat het allemaal zo erg niet is.. maar had wel 10 000 euro schuld opgebouwd.

heb altijd smoesjes en trucjes mezelf om de tuin geleid met excuses om weer
"iets" te kopen, alle plannen om extra af te lossen verdwenen steeds weer in het niets.

een paar jaar geleden heb ik door de verkoop van mijn huis in 1x alles af kunnen lossen. ook had ik winst gemaakt waardoor ik voor het eerst in mijn leven een vette spaarrekening had.

deze is nu helemaal leeg, en heb alweer een doorlopend kredietje van 2500 euro.
omdat ik het idee heb dat het hele circus nu weer van voren af aan begint heb ik besloten om eerlijk naar mezelf te zijn, info gelezen over koopverslaafd zijn, en een stap naar herstel te gaan doen.

de onrust als ik een tijdje niks gekocht heb, de spanning die ik voel als ik besloten heb om toch weer te gaan kopen (kleding, make up, luxe boodschappen, woninginrichting). en daarna de euforie: yes ! hebbes

het gaat steeds om ongeveer 100 euro pm wat ik uitgeef maar niet heb, en toch kan ik het niet laten. in een jaar tijd kan dit oplopen tot 1200 euro, en in 10 jaar....bbbrrr moet er niet aan denken dat het weer helemaal mis gaat.
ik kan prima budgetteren, sommetjes maken, dat is het punt niet, nee ik MOET kopen.

soms bestel ik online iets en voel ik me schuldig dat ik het gedaan heb. dan breng ik het weer terug naar het postkantoor. wat voel ik me dan goed en sterk.
na een week ofzo begint het weer te kriebelen en mis is het. dan ga ik de stad in en koop ik toch weer.

ik heb een baan, ben midden 50 en nog heb ik geen cent op mijn spaarrekening, nee ik heb een roodstand van 500 euro op mijn lopende rekening en dus dat doorlopende krediet.

enfin nu kom ik er maar mee in het openbaar, heb het aan een paar vrienden verteld, en meld ik me op dit forum.
dit zijn allemaal stappen om het proces te laten beginnen van erkennen en accepteren. daarna hoop ik af te kicken en voor altijd mijn geld de baas te zijn.

het is fijn om het even van me af te schrijven en hopelijk is dit inderdaad een beginnetje naar een financieel gezondere situatie

hartelijke groeten

PS ik realiseer me dat het bedrag wel "meevalt" vergeleken bij de verhalen die ik hier lees, maar ik voel dat het de verkeerde kant op gaat en hoop dus dat dit mij gaat helpen (openbaarheid en erkenning van mijn zwakke plek) om de schuld niet nog groter te maken.

Dick

Welkom,

Zo zijn velen in de schuld terechtgekomen. Maar zo te lezen ga jij deze schulden aflossen!
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

honderdeuro

dank je

ja dat besef heb ik dat velen in zo'n situatie ooit begonnen zijn

ik hoop motivatie en doorzettingsvermogen te krijgen/houden mede door dit forum

en ga zo vaak mogelijk inloggen om geinspireerd te blijven

Buster

Welkom,

De hoogte maakt voor de druk niks uit. Leven met negatieve financi

sacredfour

Hallo Honderdeuro. Als ik het goed begrijp heb je 500 euro schuld op je rekening waar je 2500 euro rood mag staan? Als je echt serieus bent om je financi
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Ik lees je verhaal nog een keer. Je totale schuld is dus 3000 euro. Maar goed zodra je je doorlopend krediet verlaagd hebt ,vraag je de bank de kedietlimiet ook te verlagen.Dit is zoiets als geen snoep in huis te hebben als je aan het di
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

honderdeuro

dank voor jullie moeite om te reageren. de beslissing om me hier te melden viel idd niet mee. heb wel een schaamte gevoel, want zo erg is het allemaal nu nog niet. (vervelend voor al die mensen die wel hopeloos in de knoei zitten!) het is net alsof je je eigen zaken niet zelf goed kunt regelen, en afhankelijk bent dit van soort forums om een stok achter de deur te hebben.
maar toch; het in de (kwasi) openbaarheid gaan hiermee betekent dat ik nu geen geheim meer heb, en ook erken ik hiermee dat ik een probleem heb (verslaving).
wil niet meer stiekum zijn to mezelf en anderen., want dat heeft me vroeger in de problemen gebracht.

had nog een paar honderd euro op het kredietje wat ik kan opnemen, voor noodgevallen. (jaja)
ik ga dit maar direct extra aflossen. :-[
ik wist niet dat je je limiet voor een doorlopend krediet kon verlagen..ga ik dan toch ook maar doen. ik word er nerveus van maar goed

en heb ook nog een creditcard, die helemaal is afbetaald (en in plaats daarvan ooit het DLK genomen), ook maar opzeggen dus...
nu heb ik geen achterdeurtjes meer, pfff :-[

dank voor alle aanmoedigingen en tips, het stimuleert me!

ik lees vele verhalen hier, wat een ellende is er toch in dit welvarende land.
iedereen veel sterkte en mooie oplossingen toegewenst, want het is idd een hele zware last om schulden te hebben.

Kaatje

Welkom.
Wat goed dat je je verhaal hier doet en je kan er beter op tijd achter komen en er iets aan doen dat je merkt dat het niet goed gaat. In jouw geval koopverslaafd. Moedig dat je hier komt schrijven. Ik merk zelf dat doordat ik hier schrijf en de standen bij hou dat ik extra mijn best wil doen. Ik heb ook een doorlopend krediet en kan daar geld van op nemen (het is nog niet laag genoeg om het over te sluiten), maar doordat ik weet dat ik hier dan neer moet zetten dat mijn schulden zijn toegenomen, neem ik niets op. Het is voor mij een extra stok achter de deur en ik hoop dat het voor jou ook zo gaat werken! en van je af schrijven helpt ook :)

Lizayra

Ik denk dat het verstandig is om ook de oorzaak van de koopverslaving aan te pakken. Waarom is het zo belangrijk voor je om "iets" te kopen of te hebben? Misschien dat je daar beter professionele hulp bij kunt zoeken?

Chrissie

Welkom,

Misschien een tip:

Als je de neiging hebt om iets te kopen dat je dan iets anders gaat doen wat je ook leuk vindt bv. een boswandeling, hobby, fietsen, hardlopen, naar vrienden etc. etc. dan verzet je gedachten  even naar iets anders en misschien dat je dan het cirkeltje/patroon kan doorbreken.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

sacredfour

Koopverslaving is echt geen ziekte hoor Honderdeuro. Ik denk dat iedereen wel een kick krijgt als hij honderd euro uit geeft om iets leuks te kopen. Bij vrouwen is dit meestal kleren, bij mannen vaker iets voor hun hobby of auto, zoals bv gereedschap.
Een aantal jaren geleden waren mijn omstandigheden op zijn minst te noemen wat beter. Mijn bedrijf had een omzet van 1,2 miljoen per jaar, ik ging 3 keer per week uit  en reed rond in een Corvette C6 cabrio, en die honderd euro speciale uitgaven waren bij mij 1000 euro elke maand. Door omstandigheden is alles veranderd en nu moet ik rondkomen van een uitkering. Vroeger gaf ik het incassobureau opdracht geld voor mij te innen en nu zitten ze achter mij aan. Ja, hoe dingen kunnen veranderen! En Honderdeuro ik mis nog steeds de kick van het uitgeven van geld! Nu moet ik leren om met heel weinig geld rond te komen, toch heeft dit ook wel iets.

honderdeuro

hmmm tja iedereen vindt het leuk om iets te kopen, dat is waar
misschien maak ik het zwaarder dan het is, maar vreemd is het wel als je geen poen hebt, haast niet kan wachten tot je de deur uit kan, echt helemaal nerveus bent, spullen gaat kopen helemaal hyperblij bent, en als je het niet doet je heel erg kribbig wordt..maar dan ook heel erg

enfin ik hoop dat ik zelf kan aanpakken, met wat stimulans het nu niet uit de hand laat lopen.
als dat onverhoopt niet lukt ga ik wel iets van hulp vragen in de psychologische hoek
daar had ik ook wel even aangedacht

heftig hoor wat ik allemaal lees trouwens jeetje een eigen bedrijf, prima inkomen en nu moeten budgeteren met een uitkering.. wat kan je leven ingrijpend veranderen..

ik durf haast niemand sterkte en succes enzo te wensen, ik sta er aardig goed bij vergeleken met velen, maar als ik het niet aanpak hoor ik er ook bij, het is zo! gebeurd.
ik voel het aankomen

vooralsnog helpt het echt dat ik het nu op het forum heb gezet, dat geeft toch een bep rust en is een stok achter de deur.

honderdeuro

de tweede stap

na het lezen van de reacties, de openbaarheid van mijn gedoe en het besef dat als ik nu niet ingrijp het echt mis kan gaan de volgende stap gedaan.

de paar honderd euro die ik nog zou kunnen opnemen van het doorlopend krediet en nog wat tientjes van de betaalrekeningen gestort op de rekening vh krediet.
een brief geschreven naar de kredietverstrekker om het limiet te verlagen.

bij elkaar heb ik dan bijna 1000 minder krediet op te nemen, en sta dus 500 euro rood.
heb nog 100 euro contant geld, om de maand door te komen, dat lukt wel.

volgende maand de volgende stap.

Buster

Chrissie

Op deze manier voorkom je dat je terugvalt, Prima gedaan!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.