Vraag over belastingschuld-schuldhulp etc.

Started by Belle, Jul 31, 2011, 03:30 PM

Previous topic - Next topic

sacredfour

QuoteZe betalen maandelijks stookkosten en hebben dus een afrekening gekregen van bijna 4000 van afgelopen jaar, terwijl ze al heel veel maandelijks betalen. We snappen er niets van. Ze hebben van de meters hangen die ook oplopen als de zon schijnt. Zou daar het probleem kunnen zitten?
Dit zal zonder twijfel de totale jaarafrekening zijn Dit komt neer op 333 euro per maand niet onmogelijk voor een gezin met kinderen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Belle

Meen je dat nou? niet onmogelijk met een gezin, 330 euro per maand stookkosten? ze wonen op een maisonette, zijn hele dagen weg, alleen 's avonds thuis en in het weekend 1 a 2 dagen, daarbij stook je gemiddeld toch maar 5 maanden per jaar en dan een graad of 21? dus dan zou je als gezin een bedrag van ruim 500 a 600 per maand hebben aan gas/licht/water en stookkosten? ik vind dat heel erg veel eerlijk gezegd. Wij wonen in een huis met 5 slaapkamers, verdeeld over eerste verdieping en zolder en we hebben het laten berekenen en wij zouden 100 euro gas/licht kwijt zijn per maand bij de Nuon, vonden wij erg onwaarschijnlijk dus we betalen nu meer. Maar 330 euro per maand voor stoken vind ik cht extreem hoor...maar dat is  blijkbaar normaal?

Anyway, ze hebben contact gehad met bewindvoerder en ze moeten er naartoe woensdag. iig. om hun zegje te doen, maar het wordt wel meegenomen in het traject (zal wel minnelijk zijn, is iig. geen wsnp)

Buster

Ik vind het ook echt veel hoor.
Maar wat kan meespelen is de isolatie.
Ik had een kleine woning (2 kamers) enkel glas en 2 gaskachels en een kattenluik.
Betaalde in 2007

Belle

Geluukig voor mijn familieleden heeft de rechter beslist dat er eerst een onderzoek gestart moet worden of deze kosten wel kloppen. Ze zijn dus bij de rechter geweest (of wie daar ook precies zit?)

Laatst hebben we zitten praten en mijn SZ vertelde dat ze maar 20 euro per 2 weken hebben om te leven nu. We hebben alles op ene rijtje gezet, kosten huis, alle rekeningen, exacte inkomsten. Daar kwamen ze al dik mee tekort. Maar nu komt, in de schuldhulp, de kosten van de schulden er nog bij. Betekent dus dat ze met vaste lasten en eten het maandelijks al niet redden en dan zijn de schulden nog niet meegerekend. Ze gaan bij de sociale dienst nu een berekening maken wat ze maandelijks overhouden om van te leven, maar als ik de berekening maak: niets. Want dat betekent dat ze geen enkele schuld gaan inlossen, behalve van het geld van de belastingteruggaaf jaarlijks en vakantiegeld. Maar dan komen ze in 3 jaar nog niet eens in de buurt van ene kwart van hun schulden die ze inlossen. En nu? krijgen ze wel leefgeld? Schoonzus denkt dat ze 500 euro per maand krijgt. Kinderbijslag en kindertoeslag mogen ze houden.

Eerlijke vraag naar jullie toe: is het echt zo'n sprookje? of moet ze ernstig rekening houden met veel minder leefgeld wekelijks? wat is het minimalen per week en is er een minimum of is het echt: gene geld over = geen geld om te eten?

Buster

Het is geen sprookje, dat kan ik je wel vertellen.

Zo klinkt het idd wel, maar zo is het niet.
Zodra het traject start, het minnelijk traject, hebben ze de verplichting om zo goedkoop mogelijk te gaan leven.
Alles in het werk te stellen om zo veel mogelijk af te kunnen betalen.
Dat kan dus ook inhouden; verhuizen maar dat kan ook zijn, ander werk zoeken dat meer oplevert.

De lijst waar ze meestal vanuit gaan dat je nodig hebt voor een basisleven is;
huur
gas
licht
water
inboedelverzekering
zorgverzekering
waterschapsbelasting
leefgeld
als er ruimte voor is kan er ook telefoon/internet/tv bij.
Gemeente belastingen zal worden kwijtschelding worden aangevraagd.

Misschien als je het lijstje daarna nog eens doorneemt dat je dan tot een hele andere berekening komt. Een auto word toegestaan als er meer dan 30 tot 50 (dat verschilt per gemeente) reisafstand is tussen voordeur en werk.
Anders word je geacht te reizen met OV, de fiets of brommer.

Het geld wat dan overblijft (dat is inclusief vakantietoeslag en andere toeslagen), daarvan word een aanbod gedaan bij de eisers.
Dat is meestal niet het volledige bedrag, maar een prognose (het hoogst haalbare in 3 jaar tijd)
Daar moeten de eisers mee akkoord gaan. Gaan ze dat niet dan is de volgende stap een sanering via de rechter, dat heet het WSNP.

Ik ben nog even gaan zoeken maar ik kan nergens informatie vinden of de kinderbijslag en kindgebonden budget niet ook gewoon verrekend word.
Misschien dat een van de heren dat weet?

Waar trouwens vanuit word gegaan is het VTLB (Vrij Te Laten Bedrag)
Van dat geld zou je het moeten redden, "de rest" is voor de eisers.
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen  

Belle

Dank je voor je antwoord! beslagvrije voet, wat moet daar dan vanaf? alles? hypotheek etc.? ze hebben nu aan vaste lasten eigenlijk hun hele inkomen. Hun hypo is voor een flat al 1500 euro, komt nog 200 VVE bij. 1700 dus. Dat is meer dan 1/2 van hun inkomsten, maar ze kunnen niet verkopen want dan zullen ze ws. een restschuld hebben van een ton. (2e hypotheek erop enzo vanwege eerdere schulden)

Belle

Die berekening op beslagvrije voet komt bijna 600 euro uit. (ik weet veel van hun inkomsten omdat we alles samen uitgezocht hebben). Laten we het zo zeggen, ze komen bij lange na niet toe met hun inkomsten nu. Ze komen maandelijks tekort, en dan zijn ze nog niet eens de schuld aan het afbetalen. Dat zou er never nooit niet vanaf kunnen, aangezien ze nu vaak al gene eten kunnen kopen. Ik vraag me dus af hoe dit geregeld wordt. Ze willen bij de sociale dienst toch wel dat er daadwerkelijk een aanzienlijk bedrag wordt afgelost? zover ik nu zie, kan dat enkel van de teruggave jaarlijks van hun huis (3000 euro) en hun vakantiegeld. Meer is er gewoonweg niet, ze komen zelfs tekort. Gaat een schuldeiser daar dan wel mee akkoord? want dat betekent dus dat die bijna niets krijgt (grootste is de belastingdienst)

Zullen ze dus wel enigzins leefgeld krijgen en wat is normaal voor een gezin van 4? korten ze hier gewoonweg in, omdat ze bijna niets aflossen? moeten ze naar de voedselbank? :(

Buster

Even voor mijn begrip,...

Een gezin met 4 kinderen heeft over het algemeen recht op bijstandsniveau, dat zit al rond de

Belle

Buster, fijn dat je meedenkt.

Goh even op een rijtje (ik noem ze immers niet bij naam, en Belle is mijn naam niet)

DSB hypotheek aflossingsvrij met variabele rente (kan dus nog erger worden dan het al is), 1500 euro per maand, bijna 200 VVE. Ohja, daar hebben ze een flat voor.

300 euro ziektekosten, 150 euro gas/licht, ongeveer 100 euro verzekeringen. Daarnaast: lening Neckermann, afbetaling auto (die nu weg is), voorheen 2 auto's, ze reden altijd met 2 auto's waarvan 1 hele grote, 2.5 litermotor. Dat bij elkaar kwamen we op zo'n ruim 2600 euro kosten.
Hij verdient 1600 netto, soms iets meer, maar niet veel. Zij verdient er 700 a 800. Totaal: ongeveer 2.500 of iets extra per maand. Maar dat zijn de vaste lasten al. Dingen als gemeentelijke heffingen kunnen er al nooit vanaf, want geld is op. Praktisch geen geld voor eten, mits ze rekeningen laten. Dan krijg je nog: iedere 3.5 maand een nieuwe zwemkaart voor de oudste, 2 kinderen op gymles. Kleding...waarvan? puur door rekeningen te laten liggen. Gaat dus niet langer.

De sociale dienst heeft gezegd niet te verkopen omdat de schuld dan meegenomen wordt en daar zit de gemeente ook niet op te wachten (op zich logisch...) er is namelijk absoluut geen overwaarde. Gekocht voor iets van 179.000 en een hypo van 2.5 ton. Alle kozijnen zijn rot, huis is echt niet goed bijgehouden, schimmel. Ze gaan er die 180 niet voor krijgen is al gezegd (al geprobeerd) hoogstwaarschijnlijk blijven ze zitten met een ton schuld. Los van de schulden die er nu al zijn.

Het is wat je zegt: ze zitten compleet vast. Kunnen geen kant op. Lijkt me vreselijk, geen adem kunnen halen, want zo moet het toch voelen? al lijkt zijn er vrij laconiek onder. Ze wil er niet over nadenken. Probleem is dus wel, dat als ze de 3 jaar gehad hebben, ze alsnog met die enorme hoge hypo lasten zitten. Of het er echt beter op wordt? ben bang van niet. Okee, die paar losse schulden zijn weg, incl. de enorme belastingschuld. Maar de kleine schulden doen het hem ws. niet echt. Misschien wordt het de rest van hun leven allemaal net aan, en wachten op belastingteruggaf en vakantiegeld. En dat is jammer, want je wilt natuurlijk dat het je na die 3 jaar weer voor de wind gaat, en daar heb ik, in hun geval, mijn twijfels bij.

Buster

Belle,....

Die anonimiteit maakt dat je dingen wat makkelijker kan bespreken.
Iedereen die met schulden leeft, al een tijdje, weet dat het zeker in het begin zo ontzettend zwaar is om je te realiseren dat alle dingen die je voor lief neemt onder het motto; dat moet toch kunnen echt niet meer kunnen.

Auto, kleding, sport voor de kinderen het is luxe.
Ziektekostenverzekering voor 4 personen kan al voor