Vraag over belastingschuld-schuldhulp etc.

Started by Belle, Jul 31, 2011, 03:30 PM

Previous topic - Next topic

Belle

Mijn zwager en schoonzus hebben in januari vernomen dat, de vergoeding van de KOT niet terecht was (we hadden ze helaas wel gewaarschuwd...), want geen gastouderburo, en dat zij het hele bedrag terug moeten betalen van 2.5 jaar, dit gaat echt om een enorm bedrag, daarnaast hebben ze nog wat schulden wat de schuld echt wel heel groot maakt. Er is hen schuldhulp aangeboden, wij hebben ze geholpen, ik ben zelf mee geweest naar een gesprek. Begin juli werd het dossier gesloten als zij niet alles hadden ingeleverd, hij zou daarna nog wel open kunnen volgens mij. Nu hebben ze nog steeds niet alle benodigde papieren bij elkaar gezocht. Sommigen dingen moesten wordne aangevraagd, bij de belastingdienst bijv. maar dat doen ze dus niet, steeds excuses dat er geen tijd is terwijl mijn zwanger net 2 weken thuis is geweest vanwege een blessure.
Mijn schoonmoeder slaapt niet meer van spanning en angst. Ze gaan niet de sanering in, maar de schuldhulp, dus ze mochten in huis appartement blijven, waar ook een torenhoge D.S.B. hypotheek op zit, met mega hoge maandelijkse lasten. Mijn schoonmoeder heeft ze nu een soort ultimatum gesteld, dat ze het NU in orde gaan maken. Anders trekt zij haar handen ervan af (en van meer dan alleen dat...ze heeft hun auto al op haar naam genomen en betaalt de kosten bijv.)

Mijn vraag is nu: wat kan er gebeuren, aangezien hier volgend mij best wat mensen met kennis zitten. Zal de schuldhulp het wel accepteren dat ze zo laks zijn? kunnen ze nog wel hulp krijgen of is er straks een groter probleem? ze hebben nu al niets over per maand, kunnen amper eten met 2 kinderen, dus de schuldhulp zou zelfs een verademing voor ze zijn, ze gaan straks niet eens zoveel meer overhouden dan wij per maand, 100 euro per week, ws. zelfs 500 per maand, zwemlessen, gymlessen, alles wordt volgens de schuldhulp in de begroting meegenomen. WAAROM ondernemen ze dan geen actie?

De belastingdienst wil die centen toch zien ben ik bang. Wat als dan hun flat gedwongen de verkoop in gaat? mijn schoonmoeder kan ze er niet bij hebben, dan wordt zij enorm gekort op haar uitkering, en mijn zwager en schoonzus hebben dan die enorme schuld af te betalen die dan natuurlijk nog veel groter is, als je de evt. restschuld van hun appartement meerekent.
Bij ons kunnen ze er ook niet bij. Hoe loopt dat dan verder met hun kinderen bijv.? mijn zwager en schoonzus lijken zich maar nergens zorgen over te maken en denken dat ALLES wel goed komt, maar zo werkt het toch gewoon niet? het is te erg voor woorden vind ik, en dan die twee kinderen...ik begrijp het niet.

Wie kan ons evt. een beetje helpen met wat vragen? zal de schuldhulp nog wel het dossier heropenen als ze maar zo laks zijn, en wat geberut er als dat niet zo is? WSNP? dat gaat toch via de rechter, is die wel happig op mensen die de hulp die ze konden krijgen, zo verkwanseld hebben?

Let op: het is geenzins mijn bedoeling te roddelen o.i.d. we maken ons oprecht zorgen en hier zitten denk ik genoeg mensen met verstand van zaken of ervaring, ik heb het ook niet heel breed, maar geen schulden en ik weet hoe ontzettend fijn dat is, dat gun ik hen net zo goed. Bedankt!

Belle

Dick

Dit is anoniem forum en het stellen van vragen is niet roddelen.

Belastingschulden zijn schulden waar je niet vanaf komt. Je kan wel een betalingsregeling treffen met de belastingdienst of om uitstel vragen als je bezwaar aantekend tegen de beschikking van de belasting. Als ze geen actie ondernemen, zal de belastingdienst het geld gaan terug eisen. Dit kunnen ze op tal van manieren doen. Ze kunnen geld inhouden op de toeslagen die ze krijgen van de belasting en/of een loonbeslag gaan leggen op het inkomen.

V.w.b. schuldhulp, als deze accepteren, zullen ze op een andere manier moeten gaan leven. Als je zwager en schoonzus dit niet gaan doen, komt er een moment dat ze de hypotheek en andere zaken niet meer kunnen betalen. Dit is slechts een kwestie van tijd. De WNSP kom je niet zomaar in, je zult aan de eisen moeten voldoen die de WNSP stelt. De rechter belist hierover.

Voor hen is nu het moment er of eronder. Het beste is dat ze snel mogelijk voldoen aan de eisen die de schuldhulpverlening aan hun stelt.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

De schuldsanering werkt als volgt; als er een akkoord komt, en die kan er alleen komen als ze alle spullen aanleveren en voldoende inkomen hebben, word er weekgeld uitgekeerd voor alle onderhoud aan het gezin. Dus eten, drinken, kleding clubs, verjaardagen noem maar op.

Voordat er een akkoord is zal er ook een stabiele situatie worden gemaakt. Dat betekend, alle overbodige "luxe" moet mee gestopt worden om zo het aflos budget zo groot mogelijk te maken.

2x per jaar zullen ze alle bankafschriften en binnengekomen brieven moeten inleveren ter controle. Voldoen ze daar niet aan is het afgelopen en draaien ze weer op voor het volle pond van de schulden.

Ik snap dat je schoonmoeder zich zorgen maakt, als ik het zo lees is dat terecht. Ik vind het persoonlijk behoorlijk respectloos om zo om te springen met de goede daden van familie. Helaas heeft iedereen zo zijn breekpunt waarna ze zich dat gaan realiseren. Ik ben bang dat dat punt nog niet bereikt is. 

De flat zal alleen verkocht worden als dat bijdraagt aan het oplossen van de schuldenlast en ze daarvoor in de plaats goedkoper kunnen gaan wonen. Dat is dus een hele specifieke berekening en kan niemand je antwoord op geven.

De WSNP gaat idd via de rechter en is wat controle betreft nog iets strenger, bovendien heeft leefgeld daar geen voorrang. Als je inkomen te laag is, krijg je "gewoon" niets. 

Belle

Goh, ik heb 10 minuten zitten turen naar het scherm om te reply'en en toen kwam ik erachter dat ik niet ingelogd was, handig  ;D

Bedankt voor jullie fijne reacties.

Ik vraag het me eigenlijk af of het angst is, mijn schoonmoeder heeft laatst dus een uitbrander gekregen. Ze had gevraagd aan mijn schoonzus of alles nu op orde was, die had kribbig gereageerd. Mijn zwager belde 's avonds en die vertelde dat schoonzus er een beetje gestoord van werd van dat gezeur of iets in die trant. Ik snap wel dat ze het beu zijn, maar mijn schoonmoeder past 4 dagen op hun kinderen, is zelf 60 jaar en betaalt eigenlijk sowieso veel voor ze, al heeft ze zelf zo weinig. Mijn schoonoma is er nog en ieder centje gaat toch wle grotendeels naar hen toe, wat zij overhouden.

Ik begijp de angst om geld e.d. best wel. Wij hebben geen angst voor rekeningen die we niet kunnen betalen enzovoorts, maar we houdne maandelijks ook geen vet bedrag over, moeten daarna ook rekenen wat wel en niet kan. Zij krijgen ene mooie oplossing, gaan ze de WSNP in, wordt het alleen maar erger begrijp ik dus? minder leefgeld e.d.?

't Is zo jammer, want ze verpeten het nu zo erg voor zichzelf ben ik bang, als ze alleen al de belastingdienst moeten gaan afbetalen is dat zo'n 1300 euro per maand, van die 2.5 jaar KOT. Inkomsten is een euro of 2400 a 2800 in goede maanden, meestal niet denk ik. Maar hypotheek is al met polissen 1500 euro en dan alle andere vaste lasten en afbetalingen nog, huishoudgeld en dan straks die schuld a 1300 euro per maand, ben ik nou gek, maar dat is toch gewoon niet haalbaar?

Nouja, mijn schoonmoeder heeft dus een ultimatum gesteld en ik hoop, hoop, hoop, dat ze er dan iets aan gaan doen, al is het maar voor de kinderen, want mijn schoonmoeder is bang dat als alles straks misloopt, de kinderen naar jeugdzorg gaan. Pfff...ik weet het niet meer, hopelijk gaat ze deze woensdag mee naar de belastingdienst, want dat had ze beloofd, met mijn schoonmoeder en dan zien we maar verder denk ik?

Dick

Belle,

Het is altijd heel moeilijk als het over familie of goede vrienden gaat. Als ze er niets aan doen en zo doorgaan, kun jullie jezelf niets verwijten, tenslotte jullie hebben geprobeerd hun te helpen. De ervaring leert dat schulden gaan stappelen en dat mensen gaan schuiven met geld, totdat ze helemaal vastlopen.

Kinderen gaan niet zomaar naar bureau jeugdzorg. Je hebt je best gedaan, het is nu aan hun om er iets van te maken.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Belle, ik sluit me aan bij Dick.

Schulden maak je snel maar niet zomaar.
Heb je de boel goed in het zicht en reageer je op elke rekening overkomt het je minder snel.

Zit het even tegen en heb je een aantal rekeningen gemist, dan begint het gedoe van intimidatie en hoge kosten en raak je helemaal benauwd. Daarom is dat lastig voor te stellen als het je niet is overkomen.

Des te frustrerender is het te moeten toekijken hoe iemand geen actie onderneemt bij een "kans" als schuldhulpverlening.
Begrijp me goed, zowel een minnelijk traject als WSNP zijn geen easy-peasy trajecten. Het grote voordeel is wel dat er een begin en eind aan zit en je redelijk beschermd bent als het gaat om dreigementen en kosten die oplopen. Door het zelf op te lossen heb je weliswaar iets meer vrijheid maar daar staat tegenover dat er geen duidelijk eindpunt is en je geheel onbeschermd bent.

Ik hoop voor hen dat ze zich bij elkaar kunnen pakken en op tijd met de spullen zich melden. Het maakt het er een stuk makkelijker op, ook in de omgang met je schoonmoeder.
Het zal nu voor hen ook niet makkelijk zijn, ze zitten eigenlijk helemaal vast en zijn afhankelijk van iedereen om hen heen.

Heel veel sterkte.

sacredfour

Voor een belastingschuld kan ook kwijtschelding worden aangevraagd.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sandra

Quote from: sacredfour on Aug 01, 2011, 05:01 PM
Voor een belastingschuld kan ook kwijtschelding worden aangevraagd.

Oh ja? Dat wist ik niet. Hoe gaat dat dan? ;)

peter

Vrijstelling voor kwijtschelding van belastingen is als je voldoet aan de volgende vier voorwaarden:

1. U vraagt kwijtschelding voor inkomstenbelasting of socialeverzekeringspremies
2. Het gaat om een definitieve aanslag.
3. U hebt geen vermogen.
4. U staat er financieel zo slecht voor dat u uw belastingaanslag niet kunt betalen, ook niet in termijnen.

Voor een proefberekening zie http://www.belastingdienst.nl/particulier/betalen/betalen-23.html#P227_19696

Zie bijlagen

Peter
Administrator Forum

Belle

Alsnog heel erg bedankt voor jullie reacties. A.s. dinsdag hebben ze een gesprek, de auto is nu eindelijk verkocht (moest via de veiling en achten op vrijwaringsbewijs) en dan zal het traject wel starten denk ik?

Enige is, ze moeten volgende week voorkomen, hebben een rechtelijk bevel van een gerechtsdeurwaarder gekregen, over kosten van de verwarming (veel geld) van dit jaar, afrekening van de V.V. E.
Dat krijg je toch niet zomaar? en zij beweren (zwager en schoonzus) dat ze nooit iets vernomen hebben, maar dat KAN toch gewoon niet? zoiets gaat toch eerst naar incasso, dan een gewone deurwaarder die evt. betalingsregelingen willen treffen en als je nergens op reageert pas dan ga je toch naar een rechter? anyway, paniek dus. De mevrouw van de schuldhulp heeft alles ingenomen, maar wat doen ze ermee? wat denken jullie, moeten ze so wie so voorkomen, en wat moeten ze dan doen? niet gaan? want ze durven niet. Wel gaan, en verhaal doen? en wat komt er meestal uit zulke uitspraken?

Het water staat ze nu echt aan de lippen, en het is nu echt darmatisch aan het worden. Gelukkig gaan ze dit nu wel zelf inzien, dat het zo niet verder kan, zelfs mijn zwager en dat is positief. Mijn schoonmoeder is gebroken, kapot van de zorgen en die stort binnenkort nog eens in ben ik bang. Pfff...wat een zorgen.

sacredfour

@belle
Is er een dagvaarding dan zit er niets anders op dan voorkomen of schriftelijk verweer  voeren. Het is wel mogelijk om uitstel aan te vragen (een maand) dit kan dan helpen met de voorbereiding van de zaak. Het is belangrijk dat ze dit doen als het nog mogelijk is!
Anders is het enigste alternatief het totaal gevorderde bedrag direct te betalen incl  deurwaarderskosten .
Is er een uitspraak van de rechter, dan zal in dit geval zeker de eiseres ik gelijk worden gesteld en worden ze veroordeeld tot betalen van hoofdsom, incasso, deurwaarderskosten en proceskosten. Met dit vonnis kan de deurwaarder het bedrag direct opeisen en eventueel beslag legggen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Belle

@sacredfour: Mijn SM vertelde dat ze volgende week woensdag moeten voorkomen en dinsdag hebben ze het gesprek met de sociale dienst over dat traject, dat zou meteen in werking wordne gesteld, of gaat dat per kalendermaand? nouja, iig. zouden ze woensdag voor moeten komen.

Maar dat kan toch niet zonder aankondiging van eerst incasso etc.? pas als je op herhaaldelijke brieven niet reageert, pas dan gaat het toch naar de rechter? anders zat hald nederland maandelijks voor de rechter denk ik. Ik bedoel meer, het gaat toch niet over 1 dag ijs? ze bewerken (mijn familie dus) nooit wat ontvangen te hebben, maar ik vermoed toch dat het gewoon niet open gemaakt is.

Dus, gaan ze niet, dan moeten ze alle kosten sowieso betalen? en als ze wel gaan, dan is er nog een kans tot uitstel/regeling? regelt de bewindvoeder dat (is dat een bewindvoerder van de sociale dienst?) Zou zij dat bedrag er meteen bijdoen in het traject? ze vragen zich ook heel erg af wat ze maandelijks te besteden gaan hebben. Zwemlessen bijv. of gymlessen gaat dat van het leefgeld af? Krijgen ze maandelijks bijv. een bedrag a 600 euro (4 personen) want dat lijkt me redelijk? of is dat veel minder? en die beslagvrije voet, moet daar ook de hypotheek, gas/licht/water etc. vanaf? zij hebben maandelijks maar zo'n 200 euro over nu, tenminste, dat houden ze zelf over door rekeningen te laten liggen omdat er anders helemaal niets gegeten kan worden. Het is echt wel sneu zoals het gaat.

Belle

Ohja, in 1 keer betalen is onmogelijk, alle mogelijke opties zijn al uitgeput (schoonmoeder, oma, wij...wij hebben het niet voor ze, minimaal 4000 euro gaat dat zijn, wij hebben ook een gezin die elke maand uitkomen, maar niet echt een vette spaarrekening hebben ofzo...de rekeningen van de kinderen voor later zijn ook al compleet leeg, van hun kinderen)

Dan zit er niets anders op, dat wanneer de bewindvoerder geen uitstel kan krijgen, om te gaan? dan is er dus nog een kans op regelingen?

Eerlijk, wij hebben tot 3 jaar gelden ook afbetalingen gehad van 700 euro per maand. Aan creditcards etc. Wij hebben daar toen netjes op gereageerd, en hebben nooit voor de rechter te komen, het kan toch niet anders dan dat ze de post gewoon niet geopend hebben? ik vind dat jammer, zeker aangezien het 'traject voorbereiding' al loopt sinds afgelopen januari, ze hadden gewoon eerder aan de bel moeten trekken.

Nadeel is, dat dit volgend jaar ws. terugkomt. Ze betalen maandelijks stookkosten en hebben dus een afrekening gekregen van bijna 4000 van afgelopen jaar, terwijl ze al heel veel maandelijks betalen. We snappen er niets van. Ze hebben van de meters hangen die ook oplopen als de zon schijnt. Zou daar het probleem kunnen zitten? iemand een idee hoe dit volgend jaar voorkomen kan worden? want dan zitten ze in het traject en hebben ze ws. een probleem als die nieuwe schuld dan komt? die afrekeing dus?

Wat een vragen he, maar ze zijn zelf niet zo handig met computers en fora's dus vraag ik het voor ze. Ze zien door de bomen het bos niet meer zeg maar.

Buster

Belle, allereerst, het klopt, eerst komen er een aantal brieven van een incasso, lukt het innen niet, dan brengt de incasso het naar een rechter en de recht stelt vervolgens een deurwaarder aan.

Veel mensen zijn al zo ge

sacredfour

@belle Ga niet zitten wachten op een bewindvoerder! Vraag nu uitstel aan (schriftelijk). Vraag de griffier van de rechtbank in kwestie of je dit nog kan doen, en hoe je dit moet doen.