bedrijven te snel naar het incassotraject

Started by sacredfour, Jul 19, 2011, 11:20 AM

Previous topic - Next topic

sacredfour

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het niet alleen de incassobureaus zijn die onze schuldproblemen vergroten. In de meeste gevallen zijn het de grote bedrijven die niet de moeite doen om betalingsachterstand(en) per geval te bekijken. De incassoprocedure wordt te snel gestart. Ik zal weer eens een voorbeeld geven uit mijn vele incasso-procedure-zaken. Deze betreft een groot bedrijf dat autoruiten vervangt, je kent ze wel van de reclame op televisie, de monteur met dat irritante accent.  Voorruit moeten laten vervangen, kosten 160 euro. Dit is het bedrag eigen risico dat de verzekering in rekening brengt. Dit bedrag klopt niet omdat het inclusief BTW was en omdat ik  geen zelfstandige meer ben, kan ik dit niet verrekenen. Dit heb ik natuurlijk netjes schriftelijk meegedeeld.

Geachte heer, mevrouw
Ik bevestig hierbij dat ik uw betalingsherinnering met factuurnummer <> heb ontvangen.
Zou u mij een nieuwe factuur kunnen sturen zonder BTW, ik ben namelijk niet meer BTW plichtig
Informatie hierover heb ik doorgegeven aan mijn verzekeringsmaatschappij.
Met vriendelijke groet,
<>
Met als antwoord:
Beste heer <>,

Naar aanleiding van uw e-mail bericht ik u het volgende.

Wij zijn in afwachting van bericht vanuit <> verzekeringen dat met terugwerkende kracht uw geregistreerde BTW-plicht is omgezet.
Tot op heden hebben wij nog niets vernomen. Zowel mijn collega
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

Even totaal wat anders,...

Je bent toch altijd BTW plichtig? Alleen kan een zelfstandige het verrekenen en een particulier niet. Toch?

Vind je laatste brief wel heel strak hoor! ;)

sacredfour

Nu, ik moet toegeven dat ik de regels van BTW kosten van verzekeraars ook niet helemaal begrijp. Het gaat hier in ieder geval over de BTW van de gehele reparatie. Het verschil is ongeveer 90 euro, toch wel de moeite om werk van te maken!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jan

Elke euro telt voor een schuldenaar of iemand die op de armoede grens leeft!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

sacredfour

Een maand lang niks van ze gehoord, nu sturen ze mij een mail met als bijlage een herinnering waarin totaal geen referentie is naar mijn vorige brief, met als voetnoot:
Ik verzoek u van de inhoud goed kennis te nemen. The cheeky bastards! >:(

marco

Volgens mij, proberen ze je op deze manier murf te maken. Ik neem aan dat je hun aangetekend aanschrijft.
Marco en Bianca

sacredfour

Volgens mij bedingen bedrijven zoals carglass kortingen van de verzekeringsmaatschappijen op de rekeningen voor ruitreparatie. Niet erg maar ze laten mij wel de btw betalen voor het bedrag zonder korting!

dus deze brief naar de verzekering

Geachte heer, mevrouw,

Er is een dispuut ontstaan met mij en Carglass over bovenstaande rekening.
Het is mijn mening dat <>  verzekeringen een extra korting bedingt op rekeningen van Carglass. Het in rekening gebrachte BTW tarief kan in dat geval ook niet juist zijn.
In het geval dat ik in rechte de zaak moet verdedigen, zal de informatie die u mij verstekt ook als bewijsmateriaal dienen. In het geval dat hier geen sprake is van enige kortingen op rekeningen van Carglass in welke hoedanigheid dan ook (m.a.w. het totaal geclaimde van Carglass per jaar wordt uitbetaald), zou ik hiervan graag een bevestiging van u willen ontvangen.

Met vriendelijke groet,

en nog een naar het incassobureau

geachte heer mevrouw,

Tot mijn ontsteltenis ontving ik vandaag weer een schrijven van u waarin u mij sommeert tot betaling.
Mag ik u hierbij nogmaals op wijzen dat het niet reageren op mijn eerdere correspondentie
een tekortkoming is van uw kant, ik denk dan ook dat het verstandig is dat u de juristen in u organisatie raadpleegt voordat u overgaat tot dagvaarden.
Wilt u deze zaak in rechte uitvechten dan zie ik de dagvaarding met vertouwen tegemoet.

onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

vandaag ontving ik een telefoontje van de verzekeringsmaatschappij: sorry meneer we hebben een foutje gemaakt ,u hoeft dus ook geen btw te betalen! Niks foutje ze willen niet toegeven dat ze korting geven op de rekening van Carglass!

Yes!! zaak gewonnen!! ;D

Buster

Wauw, ik snap er geen jota van maar wel gefeliciteerd!  ;D

sacredfour

Buster!
Carglass geeft mij een rekening voor de reparatie van mijn voorruit.
Zeg  500 euro. Deze hoef ik niet te betalen, alleen het eigen risico van mijn polis, zeg 50 euro.
Als je niet btw plichtig bent , je bent dus geen bedrijf dan is hiermee de zaak afgedaan.
De verzekering betaald de rest. Dit is tenminste wat ze ons willen doen geloven!
Maar de verzekeringsmaatschappij krijgt korting op deze rekening. Dit willen ze liever niet bekend maken. Dus die 500 euro is misschien maar 300 euro! Ze hebben liever dat jij denkt dat de verzekeringsmaatschappij die hele dure rekening voor jouw vergoed!
Maar als je btw plichtig bent, moet je de btw + eigen risico betalen over 500 euro.
Dat mag niet als de uiteindelijke rekening maar 300 euro is. Ze geven mij liever gelijk dan dat ze dit toegeven. 

Buster

Dank voor je uitleg!

Ik moet zeggen dat ik jou kijk op schuldzaken en andere rechten wel verfrissend vind.
Ik leer er in elk geval weer een hoop van!

Nogmaals gefeliciteerd.