Een voor een of allemaal tegelijk aflossen?

Started by Lizayra, Jul 02, 2011, 02:20 AM

Previous topic - Next topic

Lizayra

Hallo,

wij hebben nogal wat schulden maar geen achterstanden (gelukkig!). Ik zal mijn verhaal later uitgebreid vertellen.
We betalen nu iedere maand netjes het minimaal gevraagde bedrag aan alle schulden, dat betekent een stuk rente en een klein stukje aflossing. Als we eens wat extra geld hebben om af te lossen, is het dan beter de schulden 1 voor 1 af te lossen of allemaal tegelijk?
En bij een voor een, begin je dan met de grootste of met de kleinste? Of bij de schuld met het hoogste rentepercentage?

Alvast bedankt voor het meedenken,
groetjes Lizayra

Buster

Wat wij deden is het meest aan de grootste enzovoorts.
Nu doen we het anders, stukje sparen, en de rest eerlijk verdeeld over de 4 eisers.
Hoe dan ook maakt het voor de eindstreep niet heel veel verschil uit.

Rente bij roodstand en een creditcard is erg hoog, dus daar zou je prioriteit aan kunnen geven.
Gewone vorderingen hebben een percentage van 8% op jaarbasis. Vaak verrekenen ze dat naar een maand bedrag.

peter

Toen wij onze schulden gingen aflossen, hebben wij een prioriteitenlijst gemaakt. Op 1 stond de roodstand, op 2 de creditcard en op 3 de lening.

Roodstand kost nu eenmaal veel.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Ik heb de wehkamp, Visa Card en Otto en gedeelte roodstand ondergebracht in de lening. Daarna heb ik de roodstand het eerst weggewerkt omdat die veel geld kost. De rente van de roodstand wordt namelijk dagelijks berekend daarom is hij zo duur. En nu zijn we met de lening bezig en dan is het gebeurd, dan zijn we schuldenvrij.

Ik heb het twee maand geprobeerd de roodstand en lening tegelijk af te lossen maar dan zie je er geen doorkomst in, het is dan net of je juist helemaal niet aflost. Door
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Lizayra

Ok bedankt voor de antwoorden.
In het verleden hebben we al eens geprobeerd om alle kredieten in 1 lening te krijgen, maar we hebben gewoon onze maximale roodstand/leenstand bereikt en de bank wilde niet meewerken helaas.
Ik denk dat we dan toch maar eerst de postorderbedrijven gaan aflossen met de extraatjes want die zijn volgens mij het duurst, daarna de roodstand en tot slot de grootste namelijk het doorlopend krediet.
Mijn man z'n salaris komt binnen op die lopende rekening met doorlopend krediet, dus we voldoen maandelijks aan de eis dat er zoveel binnen moet komen (geen idee eigenlijk hoeveel dat moet zijn minimaal). Misschien handiger om tegen die tijd dat we die af gaan lossen de betalingen los te koppelen en vanaf een andere rekening te doen, zodat het doorlopend krediet verder voor niets anders gebruikt wordt dan voor aan te vullen tot nul.

Ben vandaag in ieder geval begonnen met de boodschappen opschrijven want ik heb het idee dat dat nog veel minder kan. We geven best veel uit hoewel ik wel op de B-merken en de aanbiedingen let. Maar wel praktisch iedere dag koekjes bij de koffie en chips voor 's avonds en dat hoeft natuurlijk niet.

Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Lizayra