Begrip

Started by Snijder, Jun 28, 2011, 10:53 PM

Previous topic - Next topic

Dick

De keus is altijd moeilijk.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Snijder

Update

Zag net dat schuld 1 niet 1600 was maar 1546,99
107 betaald.
Schuld 1 nu: 1439,99

Was net naar mn vriendin gegaan van wie ik nog 250 krijg en ze gaf me 50 euro. De rest zodra ze dat zou hebben.
En ik heb mn budget deze week op 105 euro gezet. Per dag: 15 euro.
Ik heb vandaag het goedkoopste van het goedkoopste gehaald. Verleiding van Twix weerstaan. En ik hield 5,92 over. Dus daar ben ik heel blij om!!

Mn gouden ketting verstuurd. Nu maar even afwachten wat ze ervoor gaan geven! Cross my fingers and hope to die...

Merk wel dat de tips hier echt meehelpen. Las bv dat je moet kijken in je kastjes wat je allemaal hebt en dergelijke en tot mijn grote verbazing heb ik meer dan ik dacht. Dus nu kijk ik eerst in mn voorraadkast voordat ik boodschappen ga doen. En op basis van wat er in mn kast ligt besluit ik wat ik voor het avondeten ga maken. En dat scheelt toch wel boel centjes!

Buster

Snijder,

Als je voor de grap "consuminderaar" intikt bij Google kom je op allemaal leuke blogs die vol staan met bespaar tips. Deze mensen besparen vaak om te sparen, of om niet in de schulden te raken.
Gewoon hele simpele dingen; koken met seizoensgroente, altijd rijst en pasta in huis hebben, je voorraadkast goed leeg maken, je vriezer vullen met left-overs en meer van dat soort dingen.

Snijder

Buster,
bedankt voor de tip! Ik ga zeker de site bezoeken!
Ik heb laatst ook een boekje van iemand gekregen over no budget vakanties en daar stonden ook allerlei leuke tips in hoe je leuke uitjes met de kinderen kunt hebben/ leuke dingen kunt doen voor praktisch niks!

Snijder

Even een update.

Ik zit nu in mn derde week budgetteren(?) en het gaat me wonder boven wonder goed af.
Vorige week heb ik 90 euro overgemaakt aan mn schuld. Volgende week zal ik precies noteren wat ik in de maand juli heb afgedragen aan mn schuld.
Ik let heel erg op wat ik koop. En de tip van consuminderen was een hele goeie! Heb een eigen moestuintje aangelegd. En vorige week kreeg ik een hele doos wasmiddel van mn buuf en sigaretten van een vriend! Jippie!!!
Ook heb ik wat dingen via MP verkocht. En kwam een vriend aanzetten met wat MP handel. Gebruikte elektrisch scootertje, speelhuisje, fietsje en een wip wap. Die heb ik ook allemaal op MP gezet dus ben benieuwd.
Over Postal Gold. Na taxatie kreeg ik het oordeel. 19 euro??????
Kreng heeft me paar honderd euro gekost. Dus nu is het afwachten wanneer ik het retour krijg. En dan zal ik het naar een juwelier brengen en daar maar gaan verkopen.
So far so good.

Slechte nieuws is echter dat ik enorm met mezelf ben geconfronteerd. Heb veel telefoontje gepleegd en zo ben ik erachter dat mijn totale schuldenlast 121.000 bedraagt.
Ik had het gisteren allemaal op 1 papiertje opgeschreven met alle namen en bedragen. Ik heb het toen heel moeilijk met mezelf gehad. Zie niet in hoe ik met een  paar euro besparen deze berg ooit zal kunnen aflossen.
Probeer het rooskleurig in te zien maar het is zo moeilijk. Lijkt wel water naar de zee dragen?
Op dit moment voel ik mij ontzettend eenzaam.

Buster

Lieve Snijder,

Wat goed, en wat rot!

platzakje

Hoi Snijder,

Vol blijven houden, ook al zijn het maar die paar tientjes in de week. Je doet er iets aan! Je wordt creatief en kunt met minder af, dat voelt goed, ookal zijn het maar een paar tientjes (tenminste, zo voelt dat bij mij). Als je alleen maar alles uit zou geven of misschien zelfs meer dan je budget, maak je het erger, en dat doe je nu zeker niet! Dus je bent goed bezig. En de berg is heel groot, en het gaat maar met zandkorrels eraf op het moment, maar je bent in ieder geval aan het scheppen. Dus blijf gewoon volhouden, elk tientje is er

Snijder

@ Buster
Ik heb gisteren zoals gezegd een lijstje voor mezelf gemaakt en berekend wat ik kan aflossen. Maar ik zit in een uitkering momenteel omdat ik wegens psychische problematiek niet arbeidsgeschikt ben op het moment.
Dus op basis van mijn uitkering probeer ik mijn aflossingscapaciteit te berekenen. En die is helaas niet veel.
Hieronder de lijst

schuld 1. gemeente (inrichtingskosten) 2.589,90...70,15 maandelijks op uitkering ingehouden
schuld 2. lindorff                                 606,73
schuld 3. duo                                  18.313,48
schuld 4. belastingdienst                    6.361
schuld 5. kinderopvang 2008               1.349,99...deze ben ik nu aan het aflossen.
schuld 6. kinderopvang 2009              36.835...uiteindelijke bedrag in 2012 pas bekend
schuld 7. kinderopvang 2010              44.079...uiteindelijke bedrag in 2013 pas bekend
schuld 8. kinderopvang 2011              10.788

Jakkes, zit bijna weer in tranen.
Ik heb gisteren contact opgenomen met duo. Daar word ik vandaag over teruggebeld. Wilde weten of ze me een betalingsregeling kunnen aanbieden. Maar gaat allemaal zo krap als ik al 70,15 euro minder uitkering krijg omdat de gemeente dat al inhoudt.
Ik heb met lindorff nog geen contact opgenomen. Wil eerst mn ketting verkopen en misschien deze week mijn bankstel en dan wil ik ze een voorstel doen tegen finale kwijting.
Zou zo mooi zijn als ik iets kan doorstrepen.
Schuld 5 ben ik nu actief aan het aflossen. Ik heb berekend dat ik van mijn uitkering en kinderbijslag (kinderbijslag verdeel ik over het hele kwartaal en tel dat op bij mijn budget wekelijks), 173 per maand kan aflossen. (70,15 van gemeente niet bij gerekend).
En ben ik als een gek dingen via MP aan het verkopen en is mijn streven om meer dan 173 per maand af te lossen. Zodat ik misschien snel die schuld kan hebben voldaan.
Net via mail gezien dat iemand een bod heeft gedaan op mijn speelhuisje (vorige post) dus hoop ik op wat extra geld!!

En moestuintje is idd leuk voor de kinderen. Ik heb er tomaten, wortels, pompoenen en komkommers geplant. Afwachten maar!!

@ platzakje
Het klopt wat je zegt. Ik ben nu tenminste actief ipv alles uit te geven. Maar het lijkt zo veeeel allemaal. Ik probeer wekelijks/dagelijks op mijn budget te sparen en idd voel ik mij een stuk blijer als ik weet dat ik binnen het budget blijf en als ik weet dat als ik bv 10 euro overhoud, dat ik dan met die 10 euro zonder schuldgevoel iets lekkers kan kopen of iets nuttigs. Dan voel ik me ook best wel trots. Zo van, is mijn eigen geld wat ik over heb gehouden. Geeft een heel goed gevoel. En merk ik ook dat sinds ik budgetteer ik veel creatiever ben met koken en ook heel gezond kook. Geeft me meer rust en ritme qua etenspatroon. Gek he?

Buster

Tja,..

Een uitkering word je niet vrolijk van.
Alle toeslagen waar je recht op hebt verdwijnen in het niets.
Lang leve het korten,....

Wist je trouwens dat er vanuit word gegaan dat je met een bijstandsuitkering maximaal

Snijder

Hallo mensen,

man wat word ik gek van dit alles. Net urenlang met Duo aan telefoon gezeten. Blijkt dat mijn schuld niet klopt. Doorverwezen naar incassobureau waar een rest vordering van Duo nog lag. Bedrag uit boedelrekening naar hen was ineens verdwenen. Man te erg voor woorden. Ben helemaal opgefokt gatverre.
Eindresultaat:
Duo:
schuld 1: 16.548
schuld 2: 1765 (dacht ik maar blijkt nu dat het bevroren is geweest gedurende 3 jaar   en dat de wettelijke rente nog berekend moet worden. Ze hebben een achterstand maaaaar in augustus zou ik bericht moeten ontvangen)
schuld 3: 1422,05 ( blijkbaar heeft Duo deze in 2007 overgedragen aan Weggemans. Ze zouden me een opgave sturen en ik kon wel een betalingsregeling krijgen..)
Dus door een paar telefoontjes is mijn schuld ineens een stuk hoger. Man, ik weet niet wat 1765 plus 3 jaar wettelijke rente gaat worden. Verdorie allemaal. En ineens Weggemans erbij.
Ik durf Lindorff niet meer te bellen. Nog meer nare verassingen.
Dus ik moet maar even een prioriteitenlijstje gaan maken. Denk ik.
Minimum bij belastingdienst per maand is 107. Persoonlijke betalingsregeling kon ik niet krijgen. (Had alles netjes ingevuld en opgestuurd destijds).
Dus zit ik nu achter het bureau bezaaid met papieren en voel me enorm gestresst. Merk dat ik onbewust al sinds ik met mn schulden ben geconfronteerd op scherp sta. Heb het gevoel dat ik geen kant op kan en voel zo een immense druk op me

Buster

Snjder,

Het is ook niet niks,....
Je kunt alleen roeien met de riemen die je hebt.

Wij hebben hetzelfde gehad met DUO.
Betaal je netjes af blijkt er nog een incasso bureau bovenop te zitten die maar niks van zich laat horen totdat je ineens geconfronteerd word met een hoog bedrag.

Ik heb even voor je zitten rekenen en ik kom uit op

Snijder

Lieve Buster,
allereerst super bedankt voor het berekenen van 3 jaar rente. Viel me mee, Dacht dat het een paar duizend euro meer zouden worden :-s
Was al uitgegaan van het slechtste en dat het bedrag 4000 of meer zou zijn na berekening. Dus valt mee!!

En wat betreft aflossen:
Gemeente 70,15 Direct van mijn uitkering af
Dus kan ik daarnaast door heel zuinig te doen 173 per maand aflossen.
belastingdienst 107.
Blijft over 66 euro. Ik kan wel wat van mijn weekbudget proberen af te halen zodat het 70 euro wordt.
Dus dan wordt het of weggemans of lindorff.
Zaterdag komt er iemand voor mn bankstel. Als alles goed gaat krijg ik daar 250 euro voor. En Postal Gold mailde me dat ze mn sieraden terug hadden gezonden en dat ik ze binnen 10 dagen terug zou hebben. Als ik die verkoop krijg ik er in ieder geval 250 voor.
Samen is dat 500.
Ik dacht, als ik volgende week nu Lindorff bel en een aanbod doe van 350 of 400 euro tegen finale kwijting, dan ben ik daar van af.
Als ik weggemans 70 euro betaal maandelijks ben ik bang dat ik in de problemen wanneer DUO om de hoek komt kijken.
Dan is er namelijk geen betalingscapaciteit meer.
En belastingdienst schuld van 1.349,99 : 107 = 12,6 maanden. Dus zit ik in dubio om weggemans en DUO.
Wel kan ik over 2 maanden mn televisie toevoegen bij internet enzo en dat zal me 9 euro schelen per maand en mn gsm loopt over 3 maanden af en dat scheelt ook weer 20 euro. Maar ja, dat is allemaal toekomst.
Ben nu bang dat als ik:
belasting 107
weggemans 70
doe, dat wanneer duo komt er niets meer is en dat ik dan nee tegen weggemans moet zeggen met alle problemen van dien.
Weet nog niet wat te doen.

Buster

Wat je zou kunnen doen met DUO is sowieso proberen het maand bedrag naar beneden te krijgen.
Ze gaan altijd uit van een minimale

Snijder

De wet van Murphy: als iets mis kan gaan, dan gaat het mis...
Vandaag brief binnen van belastingdienst:
schuld 8. kinderopvang 2011              10.788
Terugbetalen.
Zal waarschijnlijk morgen of dinsdag een brief ontvangen met daarin de wijze van terugbetalen.
Verdorie, die had ik niet zien aankomen. Ik zat met mn hoofd bij weggemans, Duo en Lindorff en BAM dan dit?!

Nu ben ik echt even de kluts kwijt. Vandaag ook een brief van Weggemans ontvangen met daarin de opgave van mijn vordering. Ik dacht nog: Mooi, dan schrijf ik van het weekend een brief en vraag om een betalingsregeling...
En dan ineens de belastingdienst???
Ik loop de hele avond al te malen van wat ik nu moet gaan doen. Wat is wijsheid? Moet ik wel of geen contact met Lindorff opnemen? Wel of geen finale kwijting aan ze voorstellen? Geld van bank en goud naar schuld nr. 8? Of niet?
Pfffff een vicieuze denkcirkel waar ik niet uit kom.
Ga maar slapen, of althans een poging wagen. Misschien vind ik in mn dromen die pot met goud  :(

Buster

Weltrusten!

Morgen weer een nieuwe dag.