Studenten steken zich flink in de schulden

Started by peter, Jun 19, 2011, 03:38 PM

Previous topic - Next topic

peter

UTRECHT - Meer studenten zijn de afgelopen jaren een lening aangegaan en het bedrag is ook steeds hoger geworden. In 2009 staken 102.500 studenten zich in de schulden, dat is bijna een verdubbeling van het aantal in 2003. Ook het gemiddelde schuldbedrag is flink toegenomen, van een kleine 8000 euro in 2003 tot zo'n 12.500 euro twee jaar geleden.

Dat blijkt uit een zondag gepubliceerd onderzoek van de Vakcentrale voor middengroepen en hoger personeel (MHP) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

De organisaties becijferden dat de bijdrage van de overheid op de basisbeurs voor studenten de afgelopen twee decennia is afgenomen met 38 procent en dat de studentenlening met 105 procent is gestegen.

Ook van ouders wordt een hogere bijdrage aan de studie van het kind verwacht: deze is de afgelopen jaren met 77 procent gestegen.

Te makkelijk

De Vakcentrale en het ISO vinden dat studenten te makkelijk een lening aan kunnen gaan. Ook maken ze zich zorgen over de beperkte voorlichting. ''Jongeren van 18 jaar die net aan hun studie beginnen, kunnen zonder problemen een lening aangaan. Het is de vraag of zij goed weten waar ze aan beginnen
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Wij sparen iedere maand  automatisch een x bedrag op een aparte spaarrekening voor de kinderen deze rekening staat op hun eigen naam en ze mogen zelf hun bankafschrift in het mapje doen, maar ze weten dat ze er niet aan mogen komen omdat het voor later is als ze willen studeren of voor als ze op zich zelf willen gaan wonen. Probeer ze op die manier een start mee te geven zonder schulden tegen de tijd dat ze zelf  verdienen moeten ze zelf verder gaan. En ik probeer het zolang mogelijk vol te houden je weet nooit wat er gaat gebeuren je kan zelf ook wat krijgen( ziekte, ontslag o.i.d.) en dat het dan niet meer mogelijk is. Het is nu een laag bedrag maar als de schulden er uit zijn gaat het bedrag omhoog.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Hier ook zo,...

Van de week een rekening openen op zijn naam. Geld van de Oma's en kinderbijslag gaat hierheen. Ik moet nog een maandelijks bedrag berekenen, want ik geloof dat er ook een plafond aanzit en je dan veel belasting moet betalen.

Maar goed, het principe is hetzelfde, sparen voor een studie. Wat er eventueel te kort komt kan ie zelf bijspijkeren. Hopelijk is het voldoende, zo niet komt ie een heel eind.

Kaatje

Chrissie en Buster: ik vind het zo goed van jullie dat jullie nu al een rekening openen voor jullie kinderen voor later voor hun studie. Dan geef je ze echt een goede start mee!