Poging twee met hulp

Started by lloentje, Jun 06, 2011, 11:55 AM

Previous topic - Next topic

lloentje

Dag,

Na het lezen van alle verhalen en tips en weetjes laat ik mijn verhaal hier nu ook achter, in de hoop dat dit voor mij een stukje houvast geeft in het vechten naar een schuldvrij bestaan. Zo, dat klinkt dramatisch, maar goed, eigenlijk is het ook best dramatisch, leven met schulden. Al heb ik snel de neiging om de boel een beetje te bagatelliseren, maar dat is zelfbescherming. Zeggen ze en met 'ze' bedoel ik de hulpverlening en mijn vriendinnen en partner. Zou zomaar kunnen.

Ik ben verantwoordelijk voor de chaos waarin mijn gezin en ik zitten. Niet in eerste instantie, de oorzaak is een oplichtingszaak waarin de oplichter tot de dag van vandaag nog steeds in zijn miljoenenboerderij hier niet ver vandaan woont. Hij heeft zich aan alle kanten goed ingedekt. Uitstekend ingedekt. Zo goed, dat hij gewoon nergens verantwoordelijk voor gesteld kan worden. We zijn er met open ogen ingetrapt en wij niet alleen. Oorspronkelijk schuld: 25000 gulden. Schuld nu: 34000 euro.
En dan de rest van de schulden nog. Die zijn wel volledig mijn schuld. Te laks met betalen, door de bomen het bos niet meer zien, maar veel te laat hulp zoeken. Pas toen Essent voor de deur stond om ons af te sluiten van gas en electriciteit zijn we bij de kredietbank beland. Dat was geen succes.
Oh eerst wel, hoor. We kregen 125 gulden weekgeld, later werd dat 70 euro. We kwamen in de wsnp en toen begon de ellende. Onze bewindvoerster ging met zwangerschapverlof en we kregen er een streberige vervanger voor in de plaats. Deze moeten jullie even onthouden.

Mijn partner had op het moment dat we bij de kredietbank kwamen een heel slecht betaalde baan. Met 2 kleine kinderen, 2 jaar na de geboorte van onze zoon, diende onze prachtige dochter zich aan, en mijn karig loontje hadden wij niet veel te bieden.
De kredietbank zou ons elke maand een overzicht sturen met wat er betaald was, ect, maar die hebben we nooit gehad. Geld voor een bezoek aan de kapper was er niet, geld voor nieuwe kleren ook niet. Gelukkig heb ik een hele lieve moeder en vriendinnen die ons aan alle kanten bijstonden. En nog steeds staan.
Op een gegeven moment kregen we zelfs geen weekgeld meer. Geen geld, geen eten. Voor een week eten vragen aan je omgeving is al erg, laat staan voor een maand. Volgens de kredietbank was er geen geld voor eten. Belachelijk, want er was wel geld voor een potje voor een nieuwe wasmachine, voor de eindafrekeningen van Essent en het waterbedrijf, voor de gemeentelijke belastingen, ect.
Maar, zoals degene zei die over onze zaak ging, waren die potjes er niet voor niets en kon er dus ook en ik quote: van het potje voor de wasmachine niet gesnoept worden. Werkelijk waar... Via via hoorden we dat de toenmalige wethouder ook niet zo'n fan was van de gang van zaken toen bij de kredietbank en na een gesprek van ruim 2 uur, heeft hij contact opgenomen met de meneer van de potjes. Die week daarop kregen we weer weekgeld.
Maar nog steeds geen overzichten van wat er betaald werd en wat binnenkwam.
Gelukkig maakten ze wel geld over naar de boedelrekening.

Het ging een half jaartje goed bij de kredietbank. En toen kregen we weer geen weekgeld. Mijn partner had een iets beter betaalde baan gevonden, maar schijnbaar raakten ze bij de kredietbank in de war daardoor. Ik weet het niet, maar we kregen weer wekenlang niets.
In die tijd werd het internet steeds belangrijker, ook op scholen. Uiteraard hadden wij geen internet, maar wel een goede computer. Onze zoon moest ook veel doen op het internet en ging daarvoor naar de bibliotheek. Maar vaak moest hij daar lang wachten, voordat hij iets kon doen. Hij heeft Asperger en uit zichzelf naar onze vrienden gaan om daar iets te doen doet hij niet. En toen heb ik iets heel doms gedaan. Ik heb internet aangevraagd en gekregen. Nog geen 2 weken later kregen we ( terecht ) een heel boze brief van de kredietbank. We moesten per direct het abonnement stopzetten. Hebben we niet gedaan. Mijn moeder betaalde vanaf dat moment ons internet, omdat ze vond dat ook wij daar recht op hadden, omdat steeds meer dingen via het internet geregeld werden. En ook omdat er zoveel informatie op het www te vinden was, wat voor ons schuldenaars wel eens heel nuttig kon zijn. Toen ze dat aanbood hebben we dat resoluut geweigerd. Dat ze ons bijstond met uitgaven die wel noodzakelijk waren, maar die wij niet konden betalen was geweldig, maar ook best vernederend. Dat ze dan ook nog een luxe voor ons ging betalen vonden we teveel. Zij niet en daarmee was alles gezegd.

Het weekgeld liep inmiddels weer, maar na 3 weken stopte het weer. Toen was voor ons de maat vol. Partner had inmiddels een hele goeie baan gevonden, met goede vooruitzichten. Via het internet. Er kwam zoveel binnen dat het niet bestond dat er geen geld was voor eten. Wij hebben toen heel bewust er voor gekozen om zijn salaris weer op onze eigen rekening te laten storten. De kredietbank hebben we keurig bericht wat we gedaan hadden en 2 dagen later lag er een brief in de bus: De komende 10 jaren hadden wij geen recht meer op hulp van hen. Jammer dan.

En toen ging ik vreselijk de fout in. Ik betaalde niet meer naar de boedelrekening. Eerst wel, maar het vakantiegeld is volledig opgegaan aan onder andere een etentje voor de behulpzame vrienden en mijn ouders, die wel hun vraagtekens hadden daarover en aan andere, volledig nuttelozen zaken. En eten. Heel veel vers en goed en luxe eten. En kleren voor de jeugd.
We hoefden toen nog maar een jaar.
Die bewindvoerder waar ik het in het begin over had. Een week voor dat we ons weer moesten verzamelen in de rechtbank voor het be

peter

Welkom, het is niet niks wat je hebt meegemaakt. Het hebben van schulden is een nachtmerrie.
Peter
Administrator Forum

marco

QuoteIk ben moe. Doodmoe. Mijn partner ook. Maar hij blijft gewoon werken. Niet voor niets, maar om de schulden af te betalen. Elke maand zijn we weer een stukje dichterbij een schuldvrij leven, zegt hij. En bij een rijbewijs en een auto, misschien ook wel. En een vakantie! We zijn nog nooit op vakantie geweest.

He lloentje je wordt ook heel moe van schulden.

QuoteAan de andere kant van het gangpad zit de streberige bewindvoerder met een prot
Marco en Bianca

Dick

Ook welkom, dit is een heftig verhaal, maar zoals Marco al schrijft, je moet niet jezelf overal de schuld van geven.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Chrissie

Hoi lloentje,

Wat een heftig verhaal, maar door jezelf de schuld van alles te geven haal je jezelf onderuit, ik heb dat ook heel lang gedaan, je kan het beter proberen om te draaien en tegen jezelf zeggen en nu gaan we de schouders eronder zetten en zorgen dat het weer goed komt. Je hebt een man en kinderen die heel veel van je houden koester dat en put daar kracht uit. Mocht je ze eens willen laten zien dat je trots op ze bent ( het is maar een idee) kook eens iets lekkers/bijzonders voor ze het hoeft helemaal niet duur te zijn maar het zegt zoveel omdat het met liefde is gemaakt en wordt zeer zeker door ze gewaardeerd. Succes verzekerd!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Jeetje,..

Dat is nogal van de regen in de drup om het maar zacht te zeggen.

Het vervelendst is nog dat je als schuldenaar een stempel op je voorhoofd hebt van "onbetrouwbaar" en daarmee lijken al je rechten van tafel geveegd.
Oneerlijk!

Fijn dat je partner zo positief blijft.
Hou je daar goed aan vast, op een dag kan jij voor hem positief zijn.
Liefde is gelukkig onbetaalbaar!

lloentje

Dank jullie wel voor de fijne reacties.

Om eerst even de vraag van Marco te beantwoorden: Ja, wij hadden best in beroep kunnen gaan. Maar ons vertrouwen in de schuldhulpverlening en alles er om heen was volledig verdwenen en we hadden de kracht er ook niet meer voor. Zoals we hier in het noorden zeggen: Schouders eronder en kop der veur, dat was het enige wat we nog konden doen.

Doordat ik mijn verhaal hier heb neergezet, kreeg ik ineens een stukje lef weer. Ik heb weer gebeld naar lavg, waar die oplichtingszaak ligt. Vandaag viel namelijk het document in de bus waar ik om had gevraagd. De gerechterlijke uitspraak, plus wat er nog open staat en al betaald is, tot op heden. Ik schrok me lens.

Hoofdsom: 19000 euro. Rente: 31000 euro. Huh?? Ja, echt, zo staat het daar.
Er is inmiddels afbetaald: 22000 euro. Dus de hoofdsom is betaald, dacht ik zo en we betalen dus echt alleen maar rente. Direct gebeld naar lavg. Ik heb moeten praten als brugman, dat we dus alleen maar de rente betaalden en dat we hier van onze langzalzeleven niet meer afkomen en dat onze kinderen dus na ons overlijden met onze schuld blijven zitten.
Na heel veel vragen, kwam de deurwaarder met 2 opties: Optie 1 is 10000 euro betalen om de schuld af te kopen. Waar halen we 10000 euro vandaan? Dat gaat dus niet. Dus gaan we voor optie 2: De deurwaarder bood aan om de rente per direct stop te zetten, zodat we daadwerkelijk over ruim 3 jaar uit de schulden zijn. Dat betekent wel dat we nog 3 jaar aan dat loonbeslag vastzitten. En als ik eenmaal werk heb, dan is dat geen probleem. Maar dat heb ik nog niet en er lopen nog meer aflossingen. Al heb ik wel een goede kans op een baan, trouwens, waar ik volgende week meer over hoor.

We zullen zien waar dit eindigt. Maar er is weer een beetje hoop verschenen.

JutVrouw

Wat een onwijs heftig verhaal en inderdaad het enige wat je nog rest is je "kop der veur" zoals je zelf zo mooi zegt, maar dat je vaak genoeg momenten hebt om erbij neer te gaan zitten kan ik me helemaal voorstellen. Maar kom op volgens mij hebben we ons op het goeie forum aangemeld ;-)))))

Wat ik alleen niet begrijp maar misschien lees ik het wel helemaal verkeerd: een hoofdsom van 19.000 euro en dan 31.000 euro rente?? Dat is 163% rente..............dat kan toch helemaal niet. Ik hoop inderdaad dat je snel professionele hulp krijgt die dit voor jullie tot op de bodem gaat uitzoeken maar tot die tijd moet je het nog steeds zelf doen. Maar de power die je daardoor krijgt is onbetaalbaar, je hebt het zelf al gemerkt want je bent weer gaan bellen dat is stap 1. Voor nu MOET je alle inkomsten en uitgaven op papier zetten
ook al zie je daardoor dat je iedere maand veel te kort komt, dus maak een excell file aan op de computer en maak het inzichtelijk. En de dingen die je noemt om te schrappen, so be it maar die bladen kan je ook in de bieb lezen en die loterij is al helemaal volksverlakkerij sorry hier mis je naar mijn mening niks aan.

Kop op meiss, we redden het!!!!!!!!
Wie nooit een dieptepunt heeft gekend, kan ook geen hoogtepunten ervaren!

Buster

Wat ik alleen niet begrijp maar misschien lees ik het wel helemaal verkeerd: een hoofdsom van 19.000 euro en dan 31.000 euro rente?? Dat is 163% rente..............dat kan toch helemaal niet.

Het gaat dan om rente op rente maar ook dat is aan hoogtes gebonden.
Het kan nooit zo zijn dat de rente hoger is dan de hoofdsom, uitgaande van de wettelijke 10% rente die ze mogen voeren zou die vordering dus al 15 jaar staan. Is dat zo?
De wettelijke rente word jaarlijks bijgesteld en kan je via het internet geloof ik wel achterhalen.

Even ruim gerekend;
jaar 1

lloentje

@Buster: Ja, die 31000 komt bovenop de hoofdsom. De totale schuld, inclusief proceskosten e.d. bedroeg iets in de 50000. Ik zal morgen het document er even bij halen.

Volgens het vonnis was de rente 1.146 % over 25000 euro. Dat is al raar, want het oorspronkelijke bedrag was 25000 gulden. Schiet mij maar lek, ik begrijp daar niets van en de meneer van lavg kon mij dat ook niet uitleggen.

Buster

Je zou er eens een advocaat naar kunnen laten kijken.

Vorderingen hebben namelijk een maximum aan kosten. Wie weet gaat het bedrag dan naar beneden. Want zoals je het nu schrijft,.. dat kan (volgens mij) echt niet.

ps; je schrijft over guldens, dus dan is het bedrag ontstaan voor 2001, minimaal 10 jaar oud dus, dan nog,... Lavg is een gerechtsdeurwaarder en die willen vaak wel met je meedenken.
Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de briefschrijver en hem, puur uit intresse, vragen hoe de rekening is opgebouwd. Zeg dat je graag wil afbetalen maar ook wil begrijpen wat je gaat afbetalen.
(is manipulatief, maar werkt vaak wel, gewoon onderdanig doen ;))

lloentje

Lavg heeft ons in ieder geval de 2 opties gegeven om ons tegemoet te komen: De rente per direct te stoppen, maar dat betekent dat we dus nog zo'n 31000 aan rente moeten afbetalen, of afkopen met 10000 euro, omdat er wel iets van rente betaald moet worden, zeggen ze.

Vandaag gaat er een bevriende jurist naar kijken. Misschien ze nog iets ontdekt.

Chrissie

QuoteLavg heeft ons in ieder geval de 2 opties gegeven om ons tegemoet te komen: De rente per direct te stoppen, maar dat betekent dat we dus nog zo'n 31000 aan rente moeten afbetalen, of afkopen met 10000 euro, omdat er wel iets van rente betaald moet worden, zeggen ze.

Vandaag gaat er een bevriende jurist naar kijken. Misschien ze nog iets ontdekt.

lloentje, ik hoop zo voor je dat ze iets ontdekt, want dit is niet niks.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Hoi Lloentje

En? Is er al wat ontdekt over de rente?
Ik kwam er van de week achter dat wij straks ook 12.000 rente betalen over een vordering van 13.000,.... komt idd door de looptijd; 10 jaar met 8% is gewoon een hele hoop geld.