Zwaard van damocles.

Started by sandra, May 26, 2011, 02:27 PM

Previous topic - Next topic

sandra

hallo,

Ik ben nieuw hier en wil even mijn verhaal kwijt.
We hebben enorme schulden en zijn bezig om in de schuldhulpverlening te komen.
Maar we moeten eerst het een en ander regelen, dus moeten we eerst budgetbeheer opstarten. En dat duurt en dat duurt.

Het ergste is dat ik op een brief zit wachten om voor de rechter te verschijnen vanwege een huurschuld. Onze huurbaas ( particulier ) wil ons er uit hebben.
Ik ben zo bang dat dat gaat gebeuren. Wij hebben nl. geen zicht op een andere huis vanwege dubbele loonbeslag bij allebij en de 3 huren die je neer moet leggen voor een woning.
Dat betekent dus dat we echt op straat staan. Maar ook dat de shv ophoud voor ons, want daar heb je een vaste verblijfplaats voor nodig.
Mijn 7 slechte jaren zijn al voorbij, wanneer beginnen de 7 goede?
Groetjes Sandra

peter

Welkom, jullie zijn al bezig om in de schuldhupverlening terecht te komen. Jullie zijn nog niet voor de rechter geweest en dus is er nog geen uitspraak. Als je niets onderneemt volgt uitzetting. Hebben jullie al geprobeerd met de verhuurder tot overeenstemming te komen. Jullie kunnen ook contact zoeken met de schuldhulpverlening (sociale dienst) van de gemeente en de urgentie aangeven van jullie zaak. Kun je geen bezit verkopen, zoals een auto of kun je terecht bij familie.

Voordat de goede jaren beginnen zul eerst nog een aantal slechte jaren krijgen, waarbij je gaat leren hoe je niet meer in de schulden terecht gaat komen.
Peter
Administrator Forum

Buster

Welkom,

Die urgentie is een goede!
Op zich de moeite waard om eens te onderzoeken of dat mogelijk is.

Maar bespreek het ook met je contact persoon van het budgetbeheer.
Wie weet dat die je nog goede raad kan geven voor jouw specifieke geval.

Succes!

sandra

Goedemorgen,
Bedankt voor de tips.
We hebben al geprobeert om een regeling te treffen, maar dat lukte niet. Spullen van waarde hebben we eigenlijk niet, dus er valt weinig te verkopen. Tja, onze contactpersoon bij budgetbeheer en onze raadsman zeggen dat we moeten wachten, maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens. We hebben iig duidelijk aangegeven bij de deurwaarder dat we met de kb bezig zijn.
Pfff wat is dit zwaar zeg.

Groetjes Sandra

peter

Het is heel zwaar, maar geef de moed en hoop niet op.
Peter
Administrator Forum

Freek en Jolanda

Hou vol, schulden hebben betekent ellende.
Freek en Jolanda

sandra

Dank jullie wel voor de ondersteuning.
wij houden echt wel vol, want ben het helemaal zat.
We verdienen samen helemaal niet slecht en daar wil ik nou wel eens van kunnen genieten.

We hebben gisteren nog contact gehad met de deurwaarder en er is nog geen verzoek naar de rechter gegaan.
Pf dus die steen in mijn maag is nu ook weg gelukkig.
Onze raadsman is ook hard aan het werk voor ons, dus dat is wel positief.

Keep you posted.

peter

Sandra,

Per 1 juli 2011 treedt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in werking. Deze wet heeft betrekking op jullie situatie. Als je het goed leest, dient de gemeente in actie te komen binnen 3 dagen. Dit is vanaf 1 juli, ik denk dat je hiermee een zorg minder hebt.

Wetsvoorstel 22-09-2010  Kamernummer 32.291

Per 1 juli 2011 treedt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna Wet genoemd) in werking. In de Wet wordt de zorgplicht van gemeenten ten aanzien van schuldhulpverlening bepaald. De gemeente krijgt een regierol en is verplicht integrale schuldhulpverlening aan te bieden. Bij de inwerkingtreding van de Wet dienen de gemeenten al direct aan de voorwaarden te voldoen.

Na een verzoek voor schuldhulp hebben gemeenten maximaal vier weken de tijd om tot actie over te gaan. Een uitzondering daarop vormen de zogeheten bedreigende schulden, die bijvoorbeeld betrekking hebben op de levering van energie, water of de huur van een woning. Hiervoor wordt een maximale wachttijd van drie dagen in de wet opgenomen.

Bij een positief besluit op het verzoek tot hulp bij schulden moet dit uiteindelijk leiden tot een individueel plan waarbij niet alleen aandacht is voor het oplossen van het schuldenprobleem, maar ook voor de omstandigheden waaronder die schulden zijn ontstaan.

De gemeenteraad krijgt de wettelijke taak om toe te zien op de kwaliteit van de schuldhulpverlening. De plannen voor een integrale aanpak van de schuldhulp worden per gemeente voor een periode van maximaal vier jaar opgesteld. Vervolgens moet het college van burgemeester en wethouders jaarlijks verantwoording afleggen aan de gemeenteraad over de uitvoering van de schuldhulpverlening in de gemeente.

Peter
Administrator Forum

sandra

Hoi,

Ik snap het artikel niet helemaal eigenlijk.
Betekend dit dat als je je eigen aanmeld voor schuldhulpverlening dat dat binnen
4 weken moet draaien?

Wij moeten eerst een aantal zaken regelen.
In die tijd zitten wij zolang bij budgetbeheer.

Groetjes Sandra

Buster

Zoals het nu gaat zijn er 2 hoofdredenen om geen traject te starten;

Je doet het zelf te goed, dus zet het maar door ook
of
Je hebt teveel lasten en te weinig inkomen, er is geen aflos capaciteit, dus we kunne n je niet helpen.

Vaak is daarmee de kous af.
Wat de nieuwe wet moet brengen is dat er ten eerste sneller actie word ondernomen (geen lange maanden wachttijd meer, zeker voor dringende gevallen) En daarnaast extra zorg voor mensen die buiten de boot vallen.
Kortom meer rondes dus meer kansen.
Of het in de praktijk echt zo gaat werken is afwachtten,...

peter

Met deze wet wil men voorkomen dat er gezinnen op straat worden gezet, of worden afgesloten van basisvoorzieningen.
Peter
Administrator Forum

jan

Op zich een goed initatief, maar moet wel gaan werken.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

sandra

ooooh ik ben zo boos, dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Ken je dat? Je doet je best om je problemen op te lossen en dan zo mega-klapper-tegenvaller.

Sinds iets meer dan een jaar zit ik bij de Nederlandse Energie Maatschappij, zucht.
Ik ben een paar keer te laat geweest met betalen, maar heb het ook weer ingehaald. Dus geen achterstallige betalingen.
Ik ben nu al 3 kwart jaar aan het bewijzen dat ik wel betaald heb.
2 weken geleden werdt ik daarover gebeld door de NEM en ik kreeg gelijk en er zou aan gewerkt worden.

Vanavond zitten we te eten, gaat de bel! Een meneer van de Stedin komt ons melden dat we over 5 dagen worden afgesloten, daar zouden we post over hebben gehad, not!
We moeten nu zorgen dat we en nieuwe leverancier krijgen in 5 dagen en zeggen dat we spoedinhuizing nodig hebben. Nou dat staat niet op zo'n internetformulier.
Heb me maar aangemeld bij Nuon en hoop op het beste.

Ondertussen hebben ze ook hun aasgier-incassoburo op ons afgestuurd, terwijl ik hun ook de bewijzen heb gestuurd.

Hier zit nog een staartje aan. We kregen onze eindafrekening. We zouden vorig jaar zomer meer dan 3,000 m3 hebben verbruikt. Een boven woning van 2 etages. 2 personen die de hele dag werken...... in de zomer?
We moeten hun dus ruim

Chrissie

Even een vraag nemen jullie ook altijd de meterstanden op? bijv.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

sandra

Hoi,

Nee dat hebben we niet gedaan. We hebben hier nog nooit mee te maken gehad.
Denk dat ik dat maar eens maandelijks ga doen ja.

Heb de NUON gebeld en uitgelegd wat het probleem is en dat we een spoedinhuizing nodig hebben.
Alles is netje geregeld binnen de 5 dagen en zijn vanaf morgen klant. Stedin krijgt ook gelijk een melding hierover.
Pfff wat een opluchting.
Nu nog de idiote rekeningen van de NEM aanvechten.

Ben blij dat ik bij hun weg ben zeg, wat een nepbedrijf. Heb ook op internet heel veel klachten gelezen over hun. De meeste zijn hetzelfde als die van mij. Kan je nagaan.
Mensen stap nooit over op de NEM. Dat gaat je een hoop geld en ellende kosten.