Hoe ga je met schulden om van je vriendin bij samenwonen

Started by Pedres, May 26, 2011, 08:10 AM

Previous topic - Next topic

Pedres

Hoi,

Ik wil gaan samenwonen met mijn vriendin, zij heeft een aantal schulden, waaronder huurschuld, belastingen, telfort, creditkaart en roodstand.
Mijn vraag is, zijn dit haar schulden of kan er ook beslag worden gelegd op mijn huis of inboedel

mvgr

Pedres
Rotterdam

Buster

Hoi Pedres,

Als je gaat samenwonen betekend dit dat er bij een berekening van wat je vriendin maximaal moet/kan aflossen ze ook jouw salaris of inkomen meerekenen. Dan gaan ze ervanuit dat jij een deel van de lasten draagt en zij dus meer kan aflossen.

Als het zover komt dat er beslag gelegd gaat worden op goederen is het weer een ander verhaal, dan zou jij aan moeten tonen met bonnetjes wat van jouw is en wat van haar is. Alleen dan zijn jouw spulletjes beschermd.

Het ligt er dus maar aan hoever je vriendin ervoor staat.
Is ze netjes aan het afbetalen, dan loop je niet zo'n grote kans dat ze je beslag komen leggen.
Mocht ze zich gaan aanmelden voor een traject kunnen ze je daar vast meer vertellen hoe de vork dan in de steel zit.

Toen ik ging samenwonen met (nu) mijn man, zat hij in een traject. Wij hebben toen met goedkeuring (en op aanraden) van het GKB hem inwonend bij mij gemaakt. Ik had een baan, dus dat had geen gevolg voor een uitkering of eventuele huurtoeslag. Het GKB maakte dan de helft van de vaste lasten aan mij over.

Het kan dus zeker wel.

Maar hoe staat je vriendin ervoor?

Pedres

Slecht, de huur wordt niet meer betaald, door het loon onvoldoende om de vaste lasten te betalen. Er is een loonbeslag gelegd door de ABN/AMRO, omdat de creditcard aflossingen niet meer werden betaald, ook is het limiet van het rood staan ingetrokken, zodat als er geld wordt gestort door de werkgever er voldoende saldo is om de vaste lasten te betalen. Ik wil dolgraag verder met haar, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat haar schulden straks ook die van mij gaan worden. Kunnen de bezittingen en schulden niet worden vastgelegd in een samenlevingscontract?

peter

Pedres,

Wat ik niet lees, heeft zij hulp van een schuldhulpverlener?
Peter
Administrator Forum

Pedres

Nee, wij willen het zelf oplossen, anders ligt ons hele priv

Buster

Hoe gek het ook klinkt, maar een samenlevingscontract trekt een eiser zich niks van aan.
Ook een convenant bij bijvoorbeeld een scheiding maakt niets uit.

Zover ik altijd heb begrepen gaat het bij beslag legging om het kunnen aantonen middels bonnetjes.

Als ik het goed begrijp zit je vriendin nu op het moment dat het of helemaal mis kan gaan, of het juiste tijdstip om de boel aan te gaan pakken.

Zij heeft nu geen inkomen voor de vaste lasten dus dat zou een probleem kunnen worden.
Nu is het zo dat als een bank beslag legt op je inkomen daar een grens aan zit, je moet kunnen beschikken over een minimaal inkomen om zo je vaste lasten te kunnen betalen. Het lastige is dat haar bank dat omzeilt door het roodstaan op te heffen.

Hoe dan ook zullen die lasten wel betaald moeten worden.
Als dit een eenmalige achterstand is kun je ze op de hoogte stellen en is er vaak ruimte genoeg om het volgende maand in te lopen.
Het afbetalen aan de creditcard word/is als ik het goed begrijp wel noodzakelijk om ze een afbetalingsvoorstel te doen wat ook een beetje zoden aan de dijk zet.

En nu ga ik toch een beetje advocaat van de duivel spelen; maar weet je zeker dat de kaart en de huurachterstand de enige schulden zijn?
Vaak zijn er meerdere schulden die pas later naar boven komen. Het is goed om samen te onderzoeken hoe groot de hoop is zodat jullie samen kunnen bekijken of het zelf aflossen haalbaar is, maar ook ter bescherming van elkaar.

Het niet weten van schulden is trouwens geen opzet hoor!
Vaak gaat dat van moedeloosheid naar schaamte en word de drempel zo hoog dat je het niet eens meer wil zien.

Veel succes.

Pedres

Dus ik kan haar beter een kamer verhuren, met contracten en haar naar de schuldhulp verwijzen. Dus niet gaan samenwonen op papier, ze moet aan mij kamerhuur betalen. Als ik het zo doe, komen de deurwaarders en incassobureau's niet naar mij. Kan het niet makkelijker?

Dick

Waarom breng je niet eerst de administratie in orde en probeer je overzicht te krijgen welke problemen er allemaal zijn. Ga vanuit hier werken, laat je vriendin contact opnemen met de schuldhulpverlening en laat jezelf goed voorlichten. Straks gaat het uit tussen jou en je vriendin. Dan blijf jij ook zitten met haar schuldprobleem. Denk hier goed overna.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

De term inwonend klinkt misschien heel vervelend, maar wat het praktisch inhoud is dat je volwaardig met elkaar samenwoont en qua kosten draagt zij (op papier) de helft van de vaste lasten.

Hoe je dat vervolgens in de praktijk verdeeld bepalen jullie helemaal zelf.
Mijn salaris heeft altijd garant gestaan voor onze vaste lasten zodat het salaris van mijn man naar de schuldeisers ging. Dat ging goed mis toen hij geen inkomen meer had. Nu hebben we daarvan geleerd en dragen we samen de lasten en gaat er een gedeelte naar de eisers.

Schrijf trouwens de hulpverlening niet helemaal af.
Je kunt altijd een ori

Chrissie

Wat je ook kunt doen maar ik weet niet of elke gemeente het heeft  dus daar moet je even naar informeren is een adviesgesprek bij de gemeentelijke kredietbank aanvragen hier kunnen ze ook je de nodige handvaten geven. Sommige gemeente hebben dit in het leven geroepen voor mensen die het zelf willen proberen maar toch een steuntje in de rug nodig hebben. En zij kunnen ook vaak de antwoorden geven op dit soort vragen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Pedres

Het e.a. heeft mij wel aan het denken gezet, het samenwonen is overhaast. Ik wil nu eerst een overzicht gaan maken wat er openstaat aan schulden en vorderingen. Ook wil ik dat ze hulp gaat zoeken bij de gemeente bij de Stadsbank Midden Nederland ? Mijn relatie staat op dit moment onder druk nu ik hierover met haar begin, ze doet nog steeds van die aankopen, waar ze later spijt van krijgt. Haar schuld stijgt maar door, straks zit ik ermee.

Bedankt voor de reacties.

peter

Doe geen overhaaste dingen, denk goed na voordat je de drastische stap maakt. Misschien zijn er meer zaken die meespelen.
Peter
Administrator Forum

Pedres

Bedankt, ik neem een paar dagen om af te koelen.

Freek en Jolanda

Freek en Jolanda

Dick

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info