Huishoudbudget + stand schulden kaatje

Started by Kaatje, May 15, 2011, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

De standen per vandaag:

schuld: 50.726
roodstand: 997
achterstand: 492
huishoudrekening: 292,25 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -24,52
contant in huis: 0
spaarrekening: 3
kleingeldbus: 0
In portemonee 20,50

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. Envelop voor leuke dingen is nu 6,00.

Totale schuldenstand is 52.239,52
Totale bezittingenstand is 321,75
Saldo per 2-2 is 51.917,77

Saldo per 2-1 is 52.817,35
Verschil van 899,58

Buster

Wow,.. heb je een bank overvallen?

Goed gedaan zeg!
En hoe gaat het verder? Werk, huis?

Kaatje

Nee hoor, de huur en de andere vaste lasten die de 1e er altijd worden afgeschreven zijn er nog niet af :( :( Dus nu een heel goed plaatje, maar morgen weer een heel ander plaatje. Ik moest toch 1 vaste dag in de maand nemen? Kan er niets aan doen dat deze maand de 1e en de 2e in het weekend vallen.

Buster

Jeetje Kaatje, dat was me niet duidelijk, staarde me een beetje blind op het verschil van â,¬899.

Dus als ik het goed begrijp is de pot waar alles nog vanaf moet nu in totaal â,¬ 267,37.
En dat is dus niet genoeg,... 

Kaatje

Huis nog niet gevonden. Was en ben nog in dubio of ik wel in deze regio wil blijven wonen. Het goede nieuws is dat zoals het er nu uit ziet dat ik net iets onder de grens voor sociale huurwoning blijf over 2013. Joepie!!!! Ik wacht nog op 1 jaaropgave om het zeker te weten. Dus dat is wel heel fijn :) :)

Werk....nog niet gevonden. Ben wel actief op zoek, maar nog niet mega actief. De sector waar ik in werk, daar is het op het moment gewoon erg lastig om werk in te vinden en als er een vacature is dan reageren er zo 200 mensen als het al niet meer is. Dus tja. Ik blijf rustig door gaan, blijf mezelf houden aan de regels die het UWV heeft voor behoud WW uitkering en doe wat meer dan dat. En dat mega actieve komt zodra mijn rug nog sterker is, want soms heb ik na een intensieve dag rustig 2 dagen nodig om weer minder pijn vrij door het leven te gaan.

Gezondheid is het allerbelangrijkste en ook het houden aan alle wetten en regeltjes die er zijn. Positief blijven denken :) :)

@Buster, dat heb je inderdaad goed gezien. Dus na morgen is de stand weer helemaal anders en is de roodstand/achterstand weer flink toegenomen :( :( Ik moest toch 1 vaste datum nemen om de standen op te schrijven? Of heb ik dat nu verkeerd begrepen?

Buster

Een vaste datum hangt niet aan het cijfer maar aan het moment.
Meestal zijn alle vaste lasten rond de 25e afgeschreven en dan is de eerste van de maand een goede graadmeter.

Kaatje

Ja en ik was op de 2e begonnen omdat toen dacht ik op een maandag was. Maakt niet uit. Elke 2e van de maand schrijf ik alle standen op. :) Bij mij gaan de meeste vaste lasten er af tussen de 25e en de 1e. Ik ga rustig door met elke maand de standen noteren, voor nu weet ik waar het verschil vandaan komt. Ik blijf er aan werken.

Libra

Kaatje,

Het is heel simpel eigenlijk.
Je peildatum is eigenlijk de dag waarop je salaris binnenkomt.
Dit is je startpunt.

Van dat salaris trek je ALLE vasten lasten af (inclusief de aflossingsbedragen van leningen en eventuele betalingsregelingen), plus je huishoudgeld (4.5 x â,¬ 50,00 max. als alleenstaande).

Wat er dan overblijft zou je bijvoorbeeld in kunnen zetten voor 50% als buffer en 50% voor extra aflossingen.
Want als je doorgaat op dezelfde manier als de afgelopen tijd, dan gaat het echt een gebed zonder einde worden!

Een WW uitkering wordt eens in de 4 weken uitbetaald.
Ik weet natuurlijk niet op of rond welke datum dat voor jou is, maar als ik de cijfers zo lees, dan lijkt het erop alsof je hele salaris al weg is voordat de vaste lasten überhaupt betaald zijn.
Althans........zo lijkt het, dus "correct me if I'm wrong"!!

Wil je écht het roer serieus omgooien dan is het nu de hoogste tijd om aktie te ondernemen.
En de eerste aktie zou zijn om als de wiedeweerga op zoek te gaan naar andere woonruimte!
Dus niet langer blijven dralen en jezelf afvragen wat je wel of niet wilt.
Als je naar je financiële plaatje kijkt, weet je dat dat een luxe is die jij niet hebt!

Voor ik het vergeet: welkom terug! :)

Kaatje

mijn peildatum is dan inderdaad elke 4 weken. Alleen nu noteer ik elke maand mijn standen en niet elke 4 weken.
Libra, van de ww houd ik niets over, eigenlijk al niets om van te eten na betaling van alle vaste lasten, aflossingen en rekeningen die komen nav het ziek zijn geweest.

Ik besef nu dan ook dat het tijd is om aktie te ondernemen. De keuze om in de stad dicht bij te zoeken naar huurwoning via de woningbouw is de meest makkelijke weg. Dus die ga ik dan ook nemen. Of ik in de toekomst toch in een andere regio wil wonen dat is dan voor latere zorg. Eerst die vaste lasten naar beneden door te verhuizen naar goedkopere woonruimte. Intussen ben ik ook op zoek naar werk waardoor ik meer inkomen zal genereren dan in de ww.

Verder blijf ik positief en geloof nog steeds dat er licht is aan die lange weg die ik nog te bewandelen heb :)

Chrissie

Wil me nergens mee bemoeien maar wat kost een verhuizing? kom je dan niet juist van de regen in de drup? Ik zou er toch eens goed over nadenken voordat je dat besluit neemt.

Is het niet beter om te denken ik ga eerst zorgen dat die schulden een eind naar beneden gaan en dan pas veel later aan verhuizen te denken! Straks wordt het helemaal een uitzichtloze situatie. Verhuizen kost ook veel geld dat liegt er ook niet om! En dan kunnen sommigen gaan beweren dat valt wel mee dat ligt aan jezelf dan zeg ik nee dat valt niet mee er komen altijd mee kosten aan dan dat jezelf verwacht had. Schulden oplossen betekent pijn en die wil je liever niet voelen!!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

Chrissie, je bemoeit je er niet mee. Ik waardeer het juist dat je je mening geeft. Ik denk zelf dat ik meer van de regen in de drup kom als ik blijf wonen waar ik woon. Dit omdat de huur nu meer dan 50 % is van mijn netto inkomen en dan heb ik het nog niet eens over elekra etc gehad. Dit is voor mij niet meer op te brengen. Daarnaast biedt een stad voor mij meer vrijheid dan t dorp waar ik woon. Alleen al door de slechte aansluiting van de treinen.

Verhuizen kost geld maar meer achterstand kost ook geld.

Chrissie

Sorry ik had even niet goed gelezen want nu ik je reactie  lees daagt me het weer.
Dan maak je een hele verstandige beslissing door te gaan verhuizen.

Kaatje

De standen per vandaag:

schuld: 50.663
roodstand: 1.189
achterstand: 832
huishoudrekening: 205,85 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -97,33
contant in huis: 0
spaarrekening: 1
kleingeldbus: 0
In portemonee 16,20

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. Envelop voor leuke dingen is nu 0,00.

Totale schuldenstand is 52.780,91
Totale bezittingenstand is 223,05
Saldo per 2-3 is 52.557,86

Saldo per 2-2 is 51.917,77
Verschil van 640,09 toename schuld

Belastingaangifte is gedaan en krijg ongeveer â,¬ 250 terug. Dus dat komt over een paar maanden. Niet in de berekening meegenomen.

tuthola

Lieve Kaatje, Ik wil niet lullig doen maar vind je overzicht nogal rommelig overkomen en vraag me af of dit overzicht ook werkt voor jou aangezien je nu een achterstand hebt en een toename schuld.
Je bent al zo lang bezig om je schulden af te lossen en ik heb het al vaker gezegd .....ga hulp zoeken voor het te laat is en je de bomen door het bos niet meer ziet.
Ik snap best dat de overgang van betaald werk en uitkering een aderlating is maar toch meid je bent nog jong dus denk goed na wat je met je leven wilt en of je nog jaren in deze positie wilt blijven staan, ik gun je zo een schuldenvrije toekomst....

Liefs

Chrissie

Lieve Kaatje,

Mag ik een heel persoonlijke vraag stellen? Als je niet wilt antwoorden even goede vrienden maar ik hoop dat je wel wilt antwoorden, maar wat gaat er door jou heen als jij maandelijks nu je administratie op een rijtje zet?