Huishoudbudget + stand schulden kaatje

Started by Kaatje, May 15, 2011, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Lieve Kaatje,

Je kan alleen maar aflossen van wat je kan missen en of dat nu veel is of  weinig is je zorgt er wel voor dat jou schulden blijven zakken, ik heb ontzettend veel bewondering voor je want je bent nog steeds hartstikke goed bezig je geeft de moed niet op en vecht door!
Wie weet keert dit jaar het tij wel voor en ga je straks gigantische bedragen aflossen ipv van pas volgend jaar.

In mijn ogen ben je een hele grote kanjer, geef je hele dikke knuffel die heb jij hartstikke verdiend meid!!

ooh ja, jij verdeelt alles over enveloppen ik deed het in glazen potjes maar ben sinds kort overgestapt over een broodbakje waarin plastic schotjes zitten zodat er vakjes ontstaan voor op het broodbakje heb ik stickers geplakt zodat ik weet waar het voor is. ( voorbeeld dit is heel groot! maar denk maar een plastic bak waarin allemaal schotjes zitten dit maakt kleine vakjes waarin kerstballen passen) Ben net als jou nog steeds blij dat ik daar gebruik van maak het scheelt heel veel stress, heb het een poosje niet gebruikt maar greep er snel weer naar terug geeft heel veel rust.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

chapter

wow kaatje
applaus dat je er wat hebt afgekregen super
wat ik mij wel afvraag waarom doe je het zelf en niet via een regeling. zo ben je misschien nog 50 jaar aan het aflossen en je hebt ook recht op een normaal leven

Kaatje

@chapter: mijn nadeel is dat ik een studieschuld bij DUO heb en die wordt niet in een regeling meegenomen. Aangezien dat mijn grootste schuld is, wordt het al lastig om voor een traject in aanmerking te komen. Tot en met 2013 had ik ook een goed inkomen, waardoor de overige schulden niet problematisch zijn volgens de gemeente. Ik ben er toen in 2012 mee bezig geweest. Heb me er bij neergelegd om het zelf te doen. Mocht mijn inkomen drastisch dalen en ik het niet meer zelf kan doen, dan zal ik me wel weer melden bij de gemeente. In de tussentijd gaan we op deze voet door.

@Chrissie: dank je wel voor je lieve woorden. Mijn schuld in totaal zakt gelukkig wel. Dat is wel fijn. Alleen wil ik zelf dat het wat sneller gaat :) Ik vind het zelf ook fijner al die potjes. Als alles op 1 hoop is, dan raak ik het overzicht kwijt. Ik tel het nu wel elke maand bij elkaar om het totaalplaatje ook te zien. Tip van Buster, omdat ik nu dan beter kan zien wat het effect is in 1 totaalbedrag ipv al die losse potjes. En het helpt wel :)

Dit jaar ga ik gewoon verder met het aanpakken van mijn schulden.

Chrissie

Dat is inderdaad een hele goed tip van Buster. Ik verdeel mijn huishoudgeld altijd in happen omdat daar ook de benzine voor de scooter van mijn man wordt betaald, de kapper (kinderen en mijzelf: mijn man zijn haar knip ikzelf), tekenles van onze dochter, telefoonkaart. Is het op dan is het malen gedaan en zo hoef ik minder om alles te denken. Pin alleen nog 1 keer in de week het boodschappengeld op een vaste dag, schrijf ook nog steeds mijn bonnetjes op zo houdt ik alles net als jou alles prima onder controle.

Tijdens de verhuizing en een tijdje erna heb ik hier van afgeweken maar dat gaf zo'n onrust dat ik direct weer naar het oude vertrouwde greep die discipline werkt zo goed.

Je krijgt je schulden wel weer verder naar beneden kaatje ik geloof in je meid! Denk dat er nog meer met me zijn die ook in jou geloven!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Weegschaaltje

Minimale aflossing of niet. Je bent toch gezakt in je schulden. Er is niets bij gekomen dat is toch t belangrijkste. Ook al gaat het tergend langzaak, t zakt. Iets om trots op te zijn. Dat betekent dat je per maand 30,70 bent ingelopen.

Be

Het totaalbedrag is wel gezakt hoor, dus je bent nog steeds op de goede weg zou ik zeggen

immy

Niets anders dan respect voor jou!
Wij hebben dan wel een hoop ingelopen afgelopen jaar, maar ik schaam me er juist voor dat het zo lang geduurt heeft voor ik er aan begonnen ben, en er de moed voor had.
Ik heb heel veel  bewondering voor jou en je doorzettingsvermogen! Wat jij doet is 100x lastiger dan wat ik doe.

Buster

Kaatje ik vul het lijstje even aan;

Saldo 5 juni 2011 â,¬ 56.331,27
Saldo 5 januari 2013 â,¬ 53.185,84 (tot dan toe â,¬ 174,74 per maand)
saldo 2 januari 2014 â,¬ 52.817,35 (momenteel â,¬ 30,70 per maand)

Totaal â,¬ 3513,92
Dat maakt een gemiddelde aflossing van â,¬ 113,35 per maand.
Om het beeld wel zuiver te houden, dat zijn je NETTO aflossingen, daar zit de rente dus niet bij.
Per maand los je dus meer af.
Maar je zal toch ook inzien dat je zonder actie te ondernemen nog erg lang bezig ben.
En met alle liefde van de wereld zou ik willen roepen, "Het komt wel goed schatje"maar dat kan ik niet.
Daarom roep ik met alle motivatie van de wereld; "Het komt je niet aanwaaien schatje!"

JIJ hebt het in handen, JIJ bepaald, JIJ kiest.
Ik ben blij om te lezen dat je 2014 met beide handen aanpakt en alle zeilen, zowel emotioneel, sociaal en financieel gaat bijzetten. Pak die kans, ga aan de slag!
Dat ben je waard!!

Knibbel

Lieve lieve Kaatje, jouw schuldenlast zakt, misschien minder dan je zelf gehoopt had, maar er zit beweging in. Toch moet ik mij helaas bij Buster aansluiten: Lieve meid, dit gaat jou nog een half leven kosten.

Hopelijk keert het tij in 2014 voor jou, aan jouw motivatie en goede voornemens zal het in ieder geval niet liggen. Ga er voor Kaatje!!!!

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Lieve Kaatje,

Ook ik zou heel graag mijn "gevleugelde kreet" neerzetten, maar (helaas!!) is nu de kreet van Buster de nieuwe "gevleugelde kreet" :
Quote from: Buster on Jan 02, 2014, 11:19 PM
Daarom roep ik met alle motivatie van de wereld; "Het komt je niet aanwaaien schatje!"

Lieve dame, ik begrijp dat als je nu moet leven van een WW-uitkering je gewoon minder kunt aflossen, maar toch......., je zult echt de "tering naar de nering"  moeten zetten!!, anders wordt dit inderdaad echt een gebed zonder einde!

Je hebt zoveel capaciteiten en zoveel mogelijkheden.
Zet ze beiden in om in dit nieuwe jaar nu eens een grote inhaalslag te maken!

Want ook hier sluit ik me volledig bij Buster aan:
Quote from: Buster on Jan 02, 2014, 11:19 PM
JIJ hebt het in handen, JIJ bepaald, JIJ kiest.
Dat ben je waard!!

Heel veel succes, lieve dame en heel veel liefs.
Je kunt het!!!

Kaatje

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Buster dank je wel voor je aanvulling. Maakt het plaatje nog helderder.

Ook maakt het met jullie feedback nog duidelijker dat ik dringend op zoek moet gaan naar goedkopere woonruimte. Ja verhuizen zal wat geld kosten, alleen met deze hoge huur die ik nu heb, ga ik het niet redden en blijft dit een gebed zonder end.

Ik zit over 1 ding wat in dubio. Ik heb tot nu toe bij Euroclix al 70 euro gespaard. Ga ik dit totaal laten uitbetalen. Of doe ik maar â,¬ 50, zodat er 1000 punten blijft staan, waardoor ik bij de volgende 1000 al een hogere omwisselkoers heb. Of laat ik het staan en spaar nog meer punten totdat ik nog een hoger bedrag heb?
Mijn gevoel zegt dat ik minimaal die â,¬ 50 moet gaan uitbetalen aan mezelf.

Libra

Quote from: Kaatje on Jan 03, 2014, 07:03 PM
Ik heb tot nu toe bij Euroclix al 70 euro gespaard.

Ik zou zeggen: als je het niet echt dringend nodig hebt, lekker laten staan!!

Waarom beschouw je dit niet als een spaarpotje wat je straks aan kunt wenden om de kosten van de verhuizing, wellicht voor een deel mee op te vangen?
Is dat misschien een idee?

Liefs

chapter

thnks kon deel van je verhaal niet gelezen door update die stukken teksten heeft weggehaald
dat kloptidd ik heb na mijn wsnp ook nog de duo schuld maar deze vervalt na 15 jaar toch dus dat zou voor jou wel veel schelen.
ik hoop dat het lukt goedkoper te wonen, is woningruil geen optie

Kaatje

Libra dat is echt een top idee! Ik laat het dan mooi staan totdat ik een ander huis heb gevonden.

Chapter, woningruil wordt lastig omdat mijn inkomen over 2013 net boven de inkomensgrens voor sociale huurwoning komt, dus dan krijg ik een hogere huur. En dat is nu net niet de bedoeling. Ik heb al wel iets gezien maar nog niet in de stad waar ik graag naar toe zou willen.

Eerst maar eens aan mijn plicht voldaan voor het uwv door sollicitaties te doen :) morgen op woonruimte jacht.

En het is soms wel irritant dan stukken tekst weg zijn door de update. Gewoon vragen als je iets wilt weten. Ik beantwoord alle vragen :) :)

tuthola

Lieve Kaatje een beetje late reactie van mij maar je hoeft je niet te schamen dat je dit jaar niet veel afgelost hebt, de omstandigheden waren er niet naar door ziekte en zeer.
Ik ben het eens met de rest dat dit een uitzichtloze situatie is en het nog jaren gaat duren eer jij je schulden afgelost hebt. Het is je te prijzen dat je het zelf wilt doen, ik respecteer jou keuze maar vraag me af hoe lang je dit kan volhouden.
Door ziekte heb ik zelf ook zo een uitzichtloze situatie ik heb mijn wao op bijstand niveau en zal nooit meer verbeteren, ik heb me hier met pijn en moeite bij neergelegd en soms baal ik er ook wel van dat ik nooit meer kan werken en dus ook nooit mijn inkomen kan verhogen, wat betekend dat ik van de rest van mijn leven op dit niveau blijf staan.  Ik heb dan wel een schone lei maar ben naar mijn idee nog steeds aan het overleven i.v.p leven.

Ik gun jou zoveel meer dan dit.......

Liefs