Huishoudbudget + stand schulden kaatje

Started by Kaatje, May 15, 2011, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Het is wel heel toevallig dat de roodstand + achterstand op 24 maart even hoog is als de roodstand + achterstand van vandaag.

tuthola

Lieve Kaatje....ik snap niets van al die potjes van jou :-)  maar wat wel duidelijk naar voren komt is dat jij precies weet waar je alles voor nodig hebt, ga zo door meid jij komt er wel.

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.042
roodstand: 922
achterstand: 692
huishoudrekening: 91,93 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 58,04
contant in huis: 30
spaarrekening: 393,97 (dit is o.a. voor gem.bel begin volgend jaar, afrekening essent, hele kleine buffer, en andere reserveringen)
kleingeldbus: 14,75
In portemonee 12,45

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendin. hierin probeer ik elke week geld in te stoppen. (bruiloft 55, leuke dingen 16)

Knibbel

Hee Kaatje, je schuld is aan het zakken en ook je roodstand is alweer een stuk lager.  :D :D

Geweldig, houden zo......

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

alleen de achterstand is hoger :( daar baal ik wel van.

Knibbel

Kaatje, er zit beweging in. Het komt goed, stapje voor stapje kom je er wel......   :)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Kaatje!

Wat maak jij het lastig voor jezelf zeg.
Met 11 verschillende potjes zou ik compleet het overzicht kwijt raken.

Maar,.. meten is weten.
Alles wat in de min staat bij elkaar opgeteld en alles wat er in de plus is daarvan afgehaald.
Dan is de stand;

24 maart â,¬ 53.964,67
20 augustus â,¬ 52.990,81
2 september â,¬ 52.983,86

Nu lijkt het alsof je maar â,¬ 6,95 hebt afgelost deze maand.
Dat is niet zo, want tussen 20 augustus en 2 september zitten maar 2 weken.
Tussen 24 maart en 2 september heb je â,¬ 980,81 afgelost.
Dat is â,¬ 196,16 per maand.

Ongevraagd advies;
Schuld, roodstand en achterstand horen in een post.
Leefgeld is voor de boodschappen
Budget is voor de vaste lasten
Buffer splits je op in noodzaak en ontspanning.

Met 5 potjes heb je meer overzicht van wat je nu werkelijk bent ingelopen.
Dat houd je scherp.
En kies een vaste datum dag om de standen op te schrijven.
Elke maand op de 27e bijvoorbeeld.

Hou vol!

Kaatje

Ik vind het eigenlijk juist handig, omdat ik juist die verschillende potjes heb. Zoals die 2 enveloppen. Van dit geld blijf ik echt af en haal nu uit die envelop voor leuke dingen geld als ik iets leuks doe.

dat roodstand, schuld en achterstand in 1 hoort, dat begrijp ik helemaal.

mijn buffer is eigenlijk alleen voor de vaste lasten. Als voorbeeld: vitens wordt nu per kwartaal betaald, dus stort ik elke maand het maandbedrag op de spaarrekening en stort het in de maand dat het betaald wordt over naar de betaalrekening. de specificatie van de spaarrekening houd ik bij in Excel.

ik had de gewoonte om elke zondag mijn standen op te schrijven. Alleen door ziekte is dat er een hele tijd niet meer van gekomen. Omdat vandaag bijna alle vaste lasten betaald zijn, heb ik ze nu opgeschreven. Eigenlijk kijk ik wel dagelijks naar mijn bankrekening om te kijken wat er afgeschreven is en hoeveel saldo er nu op staat. En ik moet echt wennen aan de wekelijkse uitbetaling van de uitkering. Het is echt iets mentaals, een knop die omgezet moet worden.

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 51.910
roodstand: 982
achterstand: 310
huishoudrekening: 6.90 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -290.81
contant in huis: 0
spaarrekening: 354,47 (dit is o.a. voor gem.bel begin volgend jaar, reservering weekgeld dec (ivm omzetting zw naar ww in die maand), hele kleine buffer, en andere reserveringen)
kleingeldbus: 16,15
In portemonee 4,00

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. De bruiloft is geweest. Envelop voor leuke dingen is nu 8,00.

Ik ga alleen nog een paar kleine boodschapjes doen. Bedragen zullen niet schokkend veranderen. De meevaller van de verzekering die ik heb, staat er nog niet in. Weet nog niet 100% zeker hoe dit uitvalt, plus dat ik een nieuw bed moest hebben vanwege mijn rug. Dit zal volgende maand meer duidelijk zijn.

Buster ik weet niet hoe jij vorige keer tot het totaalbedrag van 2 september â,¬ 52.983,86 bent gekomen. Ik heb wat zitten rekenen maar kom er niet aan. Wilde het graag gaan vergelijken met dit bedrag, maar weet niet hoe?? Het zal niet heel veel veranderd zijn, dat weet ik wel.

Libra

Nou lieve Kaatje, er zit in ieder geval weer een dalende lijn in de schuldenstand en de achterstand!! ;D
Dat is heel positief om te lezen!!
Hopelijk volgende maand weer!

Ik denk zomaar dat je (net als ik ;)) ook heel benieuwd zult zijn hoe die meevaller gaat uitpakken.

Hou vol, lieve dame!

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 51.193
roodstand: 1089
achterstand: 310
huishoudrekening: 102,59 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -645,19 (ik krijg morgen of woensdag zw-uitkering, dan is deze stand al weer een stuk lager)
contant in huis: 120 (= weekgeld voor hele maand december)
spaarrekening: 244,47 (dit is o.a. voor gem.bel begin volgend jaar,  hele kleine buffer, en andere reserveringen)
kleingeldbus: 20,35
In portemonee 20,70

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. Envelop voor leuke dingen is nu 8,50.

Nu zit ik er aan te denken om datgene wat nu op mijn spaarrekening staat als reservering voor o.a. gem. bel en fysio toch over te maken naar de rekeningen waar ik te veel rood op sta. Aan de andere kant heb ik dit geld hard nodig als de rekeningen daadwerkelijk binnen gaan komen deze maand en in januari.

Totale schuldenstand is 53.237,19
Totale bezittingenstand is 516,61
Saldo 52.720,58

Buster

Kaatje, sorrie, ik las je vraag nu pas.
Hoe ik aan dat getal kom?

â,¬ 53.656 is wat er totaal openstaat aan schulden en achterstanden.
Daar heb ik â,¬ 672,14 afgehaald, dat is het opgetelde bedrag van je budget, postjes en enveloppe.
En zo kwam ik aan â,¬ 52.983,86

Je netto schulden stand is dus sinds 2 september met â,¬ 263,28 gezakt.

Kaatje

Geeft niets hoor Buster. Dan heb ik het nu wel goed er onder gezet. Ik houd wel al mijn potjes aan en zal vanaf nu ook maandelijks een totaalsaldo maken om het totaal te bekijken of er wel elke maand een daling in zit.

Het lastigste voor mij is dat over 1 of 2 dagen het bedrag er heel anders uit ziet, juist omdat die roodstand zo schommelt. Het is niet anders. Ik houd nu wel de 2e van de maand aan om alle standen te noteren en dit dan met elkaar te vergelijken.

Buster

Kaatje, ik denk dat je daar goed aan doet.
Je zal hoe dan ook een vast punt moeten pakken.
Tja en die potje,.. if it works for you :P

Kaatje

De standen per vandaag:

schuld: 50.655
roodstand: 999
achterstand: 382
huishoudrekening: 5.16 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -885.66
contant in huis: 70
spaarrekening: 0
kleingeldbus: 0
In portemonee 20,65

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. Envelop voor leuke dingen is nu 8,50.

De kleingeldbus heb ik in december op de rekening gestort om een rekening te kunnen betalen. Tevens spaarrekening gebruikt om roodstand wat in te lopen. Door afschrijving huur vandaag is de roodstand weer een stuk hoger.

Totale schuldenstand is 52.921,66
Totale bezittingenstand is 104.31
Saldo 52.817,35

De standen van 1 of 2 januari 2013 kan ik niet vinden, wel die van 5 januari 2013. Dus deze vergelijk ik dan maar met deze stand.

Standen begin 2013
schuld: 52.674
roodstand: 996
achterstand: 410
huishoudrekening: 165.54
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 90,01
contant in huis: 380
spaarrekening: 250,76
kleingeldbus: 7,85
In portemonee 0

Daarnaast heb ik nu 1 envelop voor leuke dingen. Envelop voor leuke dingen is nu 25,00.
Totale schuldenstand is 54.080
Totale bezittingenstand is 894,16
Saldo 53.185,84

Saldo 5 januari 2013 53.185,84
saldo 2 januari 2014 52.817,35
Verschil 368,49

In vergelijking met vele anderen hier, zou ik me eigenlijk diep moeten schamen voor deze cijfers. Dit is zo'n minimale aflossing van mijn schuldenstand. Hoop dat ik begin 2015 er betere cijfers neer kan zetten :) Positief blijven!