Huishoudbudget + stand schulden kaatje

Started by Kaatje, May 15, 2011, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Kaatje de boog kan niet altijd gespannen staan en je doet het toch prima ;)
Je schulden gaan nog steeds naar beneden, volgende week weer beter, nieuwe rondes nieuwe kansen dame :)
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

Even een vraagje over je kleingeldbus waarom tel je dat geld? En wat is jou doel of doelen met dat geld?

Ik gooi namelijk ook altijd al mijn kleingeld wat ik over heb aan het eind van de week in een busje maar ik gebruik het de ene keer voor de  cadeautjes van familie/vrienden en soms gebruik ik het voor de vakantie en wat ook nog wel wil gebeuren als ik het heel krap heb dan doe ik er boodschappen voor dan kom ik meestal nog net uit. Maar ik tel het geld pas als ik het echt nodig heb en dan zit er wonderbaarlijk altijd meer in dan dat ik verwacht had.

Gisteren hadden we twee verjaardagen en de 47 jarige trouwdag van mijn schoonouders heb toen ook het kleingeldpot geld omgekeerd heb zo dus heel mooi voor twee kinderen een cadeautje kunnen kopen en wat moois voor mijn schoonouders en ik vernam het heel heerlijk niet in mijn budget. Geeft zo'n goed gevoel :)

Kaatje

Chrissie, vorig jaar had ik de bus geteld om te kijken hoeveel er in zat. Dit heb ik excel gezet en elke week als ik er iets in stop zet ik dat erbij en dan heb ik het totaalbedrag. Ik tel dus niet elke week mijn geldbus :)

En wat mijn doel er mee was, was om iets achter de hand te hebben als ik al mijn geld op is, dat ik nog wel brood kon kopen. Nu heb ik het redelijk stabiel en denk ik dat ik het maar als een extraatje voor mezelf voor iets leuks ga gebruiken :)

Dit staat er dus in excel
0,01   1   0,01
0,02   2   0,04
0,05   58   2,9
0,1   15   1,5
0,2   26   5,2
0,5   0   0

totaal      9,65

Noem me maar een beetje "gestoord" :) :)

Chrissie

;D ;D ;D ;D

Dan ben ik ook "gestoord" Kaatje, laten we het er maar op houden dat we samen prettig " gestoord" zijn ;) ;D
Een ieder heeft zijn eigen manieren en daarvan is geen

Kaatje

Ja "prettig gestoord"  ;D ;D ;D ;D
Wel een goede leerschool zo voor je kinderen :) Zo leren ze het geld wel kennen.

Ik denk dat het inderdaad voor veel mensen met schulden zo gaat met het kleingeld.
Vind het trouwens wel een hele geruststelling dat ik niet de enige ben die zo met mijn kleingeld en excel om ga :) :)

Chrissie

Wat zijn we toch een lekker stel met elkaar! schitterend ;D

Libra

;D ;D ;D ;D

"Iedere gek heeft z'n gebrek"!!!
Hahaha

Maar zonder dollen, het gaat gewoon heel goed hoor, lieve Kaatje!

Heel veel liefs
:-*

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.452
roodstand: 1.114
achterstand: 577
huishoudrekening: 6,18 (dit is om mijn dagelijkse uitgaven incl kleding, uitstapjes van te doen)
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 29,32
contant in huis: 50 (voor weekend weg volgende maand, kijken of ik dit onaangetast kan laten totdat ik salaris krijg)
spaarrekening: 85,76
kleingeldbus: 10,05
In portemonee voor aankomende week 47,00

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendinnen. hierin stop ik elke week geld. tot nu toe in totaal 50 euro gespaard hiervoor.

Mijn uitgaven deze week:
maandag: geen
dinsdag: geen
woensdag: geen
donderdag:
4,50 snackbar
5,85 c1000

vrijdag:
8,85 boni

zaterdag:
23,55 kruidvat (voorraad ingeslagen)
18,40 c1000 (incl groot pak wc papier, kan weer een aantal weken voor uit)
25,20 boni
17,50 boekenwinkel (boek gekocht, kon het deze keer niet laten)

Totale uitgaven deze week:

Buster

He Kaatje even met je meerekenen.
                    totaal    aan ontspanning  aan boodschappen      
11- 17 maart

Kaatje

Buster, wat moet ik toch zonder jou? Dit maakt het wel heel overzichtelijk. Dank je wel daarvoor!

Het zit inderdaad in mijn boodschappen. Ik maak al een lijstje op de zaterdag voor mijn weekmenu. Dit gaat redelijk. Het zit hem in de lekkernijen en dat voornamelijk op donderdags/vrijdags, maar ook in het weekend. Ipv koekjes, chipjes, chocolaatjes, is het beter om een boterham ofzo te eten. Die knop is bij mij nog niet om. Want ik weet dat koekjes, etc en frisdrank te duur is voor een budget van een schuldenaar, af en toe moet het kunnen, maar niet zoals het nu nog bij mij gaat.

Nieuwe week, nieuwe ronde, nieuwe poging. Voor de hele week heb ik eten en drinken in huis. Dus in principe hoef ik pas vrijdagavond of zaterdag boodschappen te doen voor het weekend en de week erop. Aangezien ik zaterdag een afspraak heb staan, zal het waarschijnlijk vrijdagavond worden.

Wat ik wel doe, is in het weekend goed koken, dit invriezen en later in de week opeten of de week erop. Mijn diepvries zit vol, dus die ga ik volgende week en een deel van deze week leegeten. Hier in heb ik al een kleine stap gemaakt.

Chrissie

Kaatje,

Weet je wat mijn ervaring is; het ene moment (bijvoorbeeld maand) lukt het je beter om aan het budget te houden dan de andere moment. Soms door omstandigheden bijvoorbeeld dat je even door ziekte of iets dergelijks iets minder in je vel zit lukt het je gewoon slechter. Zit je daarin tegen weer beter in je vel dan pak je het vanzelf weer op.

En vergeet niet de boodschappen zijn dit jaar ook weer duurder geworden dus je moet je ook weer aanpassen of je budget aanpassen indien mogelijk.

Wees niet te streng voor jezelf je komt vanzelf weer in dat ritme!

Buster

Kaatje,

De boodschappen is en goed begin.
Maar kijk ook even naar wat je uitgeeft aan ontspanning.
Je hebt met jezelf afgesproken dat er geld in enveloppen gaat voor dat doel.
Als je dan wat uitgeeft haal dat dan ook uit die enveloppen.
Op die manier heb je heel goed in beeld of je geld genoeg hebt om keuzes te maken.
Is er geen geld, kun je ook geen keuzes maken.

Sparen is bewaren ;)

Kaatje

Dat geld moet ik inderdaad daar uit halen. Daar heb je helemaal gelijk in. Iets wat ik niet elke keer consequent heb gedaan. Iets om op te letten en wel te gaan doen.

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.432
roodstand: 1.114
achterstand: 577
huishoudrekening: 6,18 (dit is om mijn dagelijkse uitgaven incl kleding, uitstapjes van te doen)
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: -18,68
contant in huis: 0 (voor weekend weg volgende maand, kijken of ik dit onaangetast kan laten totdat ik salaris krijg, heb ik dus niet onaangetast kunnen laten)
spaarrekening: 85,76
kleingeldbus: 10,25
In portemonee voor aankomende week 20,00

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendinnen. hierin stop ik elke week geld. tot nu toe in totaal 55 euro gespaard hiervoor. (bruiloft 30, leuke dingen 25)

Mijn uitgaven deze week:
maandag: geen
dinsdag:
4,15 boni
woensdag: geen
donderdag:
6,80 boni

vrijdag:
5,40 boni

zaterdag:
0,80 zeeman
4,00 action
15,90 blokker (nieuwe bovenkant strijkplank)
14,85 boni
2,45 etos
8,20 hema

Totale uitgaven deze week:

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.125
roodstand: 1.381
achterstand: 310
huishoudrekening: 311,82 (nu tevens om rekening die nog binnen komen van te betalen en de bankrekening waarvan huur en andere lasten worden betaald aan te vullen wanneer nodig).
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 3,35
contant in huis: 70,00
spaarrekening: 350,47 (dit is o.a. voor gem.bel begin volgend jaar, afrekening essent, hele kleine buffer, en andere reserveringen)
kleingeldbus: 14,55
In portemonee 19,00

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendin. hierin probeer ik elke week geld in te stoppen. (bruiloft 50, leuke dingen 6)

Beslissing over de uitkering krijg ik uiterlijk begin september en dan ook de uitbetaling daarvan. Dus het is nog even afwachten wat de hoogte is en wanneer ik het krijg.