Huishoudbudget + stand schulden kaatje

Started by Kaatje, May 15, 2011, 02:57 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Proest,.. het stond 3 jaar op ons lijstje van te behalen doelen.
Tegenwoordig mis ik het niet eens meer.

We hebben nu bedacht dat we dat gaan doen als de jongste 4 is.
Lekker gaan kamperen, fikkie steken,.. en in de modder spelen.
We hebben dus nog 3,5 jaar om de boel op orde te krijgen.

Tot die tijd kiezen we voor andere "luxe"  ;)

Keuzes, keuzes, keuzes,...  ::) 

Kaatje

Het zijn inderdaad allemaal keuzes die te maken zijn, af en toe te veel keuzes met de beperkte middelen. :) :)

Ik ga voor je duimen dat als de jongste 4 is dat jullie van een heerlijke kampeervakantie kunnen gaan genieten :)

Misschien is het bij mij ook wel ontwenningsverschijnsel, maar mis het toch echt.

Libra

Lieve Kaatje,

Zit hier met een toch wel ietwat gemengd gevoel dit draadje te lezen.
Niet naar jou toe en jouw doelen, want die kan ik alleen maar van harte toejuichen en ja, ook ik gun het jou en ons allemaal zo zeer!!

Maar eigenlijk is het van de zotte! :(
Het is totaal geen luxe om af en toe weer eens de batterij te kunnen en mogen opladen!
Zeker als je leeft zoals wij schuldenaren jaar in, jaar uit moeten leven.
Net als ieder ander werken wij ook gewoon een jaar lang heel hard, met daarbij als toefje slagroom op het toetje, ook nog eens met heel veel stress en spanning die het hebben van schulden en het leven op budget nu eenmaal met zich meebrengt.

Als "gewone" (lees schuldenvrije) mensen dan roepen dat ze hard aan vakantie toe zijn, frons ik weleens mijn wenkbrauwen.
Niet omdat ik het hen niet gun (ik gun iedereen alles), maar wel omdat er dan weleens een klein stemmetje in mijn achterhoofd zegt: "pffff....ik denk niet dat je met mij (ons) wilt ruilen".

En begrijp me niet verkeerd, ik klaag totaal niet.
Want het kan altijd nog vele malen slechter!
Daarom vind ik het ook zo geweldig om te lezen dat je bewust ruimte in je budget maakt voor leuke dingen, die zo heel broodnodig zijn.

Vandaar mijn gemengde gevoel. ;)
Heel veel liefs

Knibbel

QuoteAls "gewone" (lees schuldenvrije) mensen dan roepen dat ze hard aan vakantie toe zijn, frons ik weleens mijn wenkbrauwen.
Niet omdat ik het hen niet gun (ik gun iedereen alles), maar wel omdat er dan weleens een klein stemmetje in mijn achterhoofd zegt: "pffff....ik denk niet dat je met mij (ons) wilt ruilen".

Hier moet ik even op reageren. Je hebt volkomen gelijk Libra, alleen jij zegt dat nog in gedachten. Ik ben zo'n flapuit die het ook nog gewoon roept. Ik werk in een winkel waar mensen ook kunnen eten en drinken en vaak hebben wij dagelijkse acties, die ons een hoop werk bezorgen maar die naar verhouding zo goedkoop zijn dat ze bijna niets opbrengen voor de omzet. Enkele collega's beginnen dan gelijk na afloop te mopperen: alweer zo ene, komen alleen als het bijna voor niets is. Daar word ik dan zo kwaad om en ik heb al eens een paar keer geroepen: ik mag hopen voor je dat jij nooit in zo'n situatie terecht komt. Dat wordt mij door enkelen niet in dank afgenomen. Sommige mensen hebben echt een plank voor de kop. Sorry Kaatje, heeft eigenlijk wel niets met jouw verhaal te maken.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Geen sorry zeggen Knibbel. Of het nu wel of niet iets met mijn verhaal te maken heeft. Denk het wel. Want ik maak keuzes om geld opzij te zetten voor leuke dingen, die ik nodig heb. En ja ook ik sta vooraan als er ergens een goedkope actie is, juist om te kunnen besparen en binnen mijn budget te kunnen blijven.

En ja Libra, er zijn er genoeg die roepen (die schuldenvrij zijn) dat ze hard aan vakantie toe zijn en voor wie 1 vakantie per jaar niet genoeg is. Ik probeer me er niet zo heel veel van aan te trekken. Tuurlijk raakt het me en kan ik er wel eens boos om worden. Maar ik ben ik met mijn eigen verhaal en mijn eigen situatie. Ik ben er zelf verantwoordelijk voor dat ik in deze situatie zit en vecht ervoor om er uit te komen.

Afgelopen jaar heeft mij geleerd, dat ik het nodig heb om af en toe er echt even volledig uit te zijn in een andere cultuur. Heb er 4 jaar gewoond en gewerkt en mis het wel degelijk. Emigreren zal ik niet meer gaan doen, maar de cultuur opsnuiven is wel iets wat ik nodig heb. Zie het als mijn drugs om het allemaal vol te houden. Leven in mijn eentje, me vaak eenzaam voelen, schulden hebben, hard werken, weinig vrienden hebben, het is allemaal niet gemakkelijk, maar ik probeer het beste er van te maken. Net als iedereen hier met zijn/haar unieke verhaal en situatie.

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.455
roodstand: 1303
achterstand: 360
huishoudrekening: 95,32 (dit is om mijn dagelijkse uitgaven incl kleding, uitstapjes van te doen)
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 84,21
contant in huis: 0
spaarrekening: 85,76
kleingeldbus: 9,65
In portemonee voor aankomende week 44,50

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendinnen. hierin stop ik elke week geld. tot nu toe in totaal 40 euro gespaard hiervoor.

Mijn uitgaven deze week wel bijgehouden"
maandag: geen
dinsdag: kiosk 2,20
woensdag: geen
donderdag:
2,20 kiosk
12,00 borrelen
27,00 uit eten

vrijdag:
24,95 AH
18,01 etos

zaterdag:
15,58 action
17,32 boni

Zo alles voor aankomende week in huis, hoop dat ik niets vergeten ben :)
weer toiletartikelen gehaald bij etos, was en in de aanbieding en mijn voorraad was op.
En deze week er even lekker uit geweest 's avonds, doet me echt goed :)
ruim het budget niet gehaald, maar mijn 1e normale salaris gehad.

ik heb maandkaart voor openbaar vervoer. Heb de nieuwe al gekocht en die van vorige maand lever ik aankomende week in en krijg dan aankomende week het geld er van terug, dus ik heb nog ruim

Knibbel

Wat een lekker gevoel, Kaatje, eindelijk weer eens een normaal salaris. Het is je van harte gegund. En bewondering voor je, je weet toch maar iedere keer weer een dalende lijn erin te houden. Die nullijn ga jij zeker halen. Schulden omlaag, spaarrekening omhoog, pluimpje!! En af en toe eens ontspannen met een heerlijk avondje uit is goed om de motivatie erin te houden. Ik heb daar af en toe ook behoefte aan, al is het maar met vrienden een lekkere lange wandeling maken, over koetjes en kalfjes praten, even niet aan budgetten en geldproblemen denken. Daar knap ik weer van op.

Ikzelf heb nog teveel het gevoel op een trampoline te springen, omhoog, omlaag, omhoog, omlaag. Schiet momenteel nog niet erg op.

Heb je al iets in het vooruitzicht voor een vakantie?

Heel veel liefs...

Kaatje

Het doel dat ik heb is om voor de zomer van mijn achterstand af te zijn en dat gaat als t goed is lukken. 

Wat ik voor mijn vakantie wil gaan doen weet ik nog niet zo goed. Het liefst ga ik in het najaar lekker naar de zon toe. In de zomermaanden ga ik niet,  want het is dan duurder dan buiten vakantie periode om.

Knibbel, even op een trampoline springen kan geen kwaad zolang je weet wat je doel is en dat je van jezelf weet dat je er alles aan doet om het stabieler te krijgen. Bij het begin van het aanpakken van je schulden is t niet heel vreemd dat je nog op die trampoline springt. Hoop voor jou dat het springen op jouw tempo minder wordt.

Kaatje

Spaarrekening is voor het grootste deel reservering voor de vaste lasten, gem.bel, afrekening elektra en nu 20 euro reservering vakantie, omdat ik het nu kan reserveren, anders ga ik geen geld voor vakantie reserveren.

Knibbel

Quote from: Kaatje on Mar 03, 2013, 10:08 AM
Spaarrekening is voor het grootste deel reservering voor de vaste lasten, gem.bel, afrekening elektra en nu 20 euro reservering vakantie, omdat ik het nu kan reserveren, anders ga ik geen geld voor vakantie reserveren.
Had mij vast voorgenomen ook zo'n spaarpotje/buffer op te bouwen, maar tot nu toe zit er 0 euro in het potje. En deze maand en volgende maand gaat dat zeker nog niet lukken.

Kaatje

lieve Knibbel, bij mij heeft het bijna 2,5 jaar geduurd, nadat ik mijn schulden ben gaan aanpakken, dat ik nu zo'n spaarpotje/buffer ben gaan opbouwen. Nu ben ik er heel blij mee en het geeft toch een stukje rust.

Het belangrijkste voor mij was toen, inzicht krijgen, de boel aanpakken, achterstand wegwerken en de situatie stabieler krijgen. Ik heb nu ook nog een achterstand, maar die is goed te overzien.

Ik ben er van overtuigd dat het jou ook gaat lukken. Je doet meer dan je best en meer dan dat kan je niet doen.

Libra

Het plaatje ziet er heel goed uit, lieve Kaatje!!

Heerlijk dat je weer "gewoon" inkomen hebt en nog altijd de dalende lijn kunt zien.

*Komt goed, schatje*!! ;) ;D

Dikke knuffel en heel veel liefs
:-*

Kaatje

Dank je wel Libra!!!!

Ik krijg er zelf ook energie van :) :)
Ben mijn huis op de kop aan het zetten :) :) Niet handig, want vanaf morgen weer aan het werk, met een dag vol nieuwe uitdagingen :) :)

Kaatje

De standen per vandaag:
schuld: 52.455
roodstand: 1354
achterstand: 360
huishoudrekening: 22,46 (dit is om mijn dagelijkse uitgaven incl kleding, uitstapjes van te doen)
bankrekening waarvan huur en andere lasten betaald worden: 227,38
contant in huis: 0
spaarrekening: 85,76
kleingeldbus: 9,65
In portemonee voor aankomende week 40,50

Daarnaast heb ik 2 enveloppen gemaakt: 1 voor leuke dingen om te doen en 1 voor de bruiloft van 1 van mijn beste vriendinnen. hierin stop ik elke week geld. tot nu toe in totaal 45 euro gespaard hiervoor.

Mijn uitgaven deze week:
maandag: geen
dinsdag:
1,85 AH
woensdag: geen
donderdag:
12,00 AH
vrijdag:
10,85 boni (incl tijdschrift)
zaterdag:
25,55 boni
17,32 action (wat leuks voor in huis en een kadootje)

totale uitgaven: 67,57 (zonder action 50,25, dan bijna binnen weekbudget).
als alles goed gaat hoef ik pas donderdag of vrijdag weer boodschappen te doen.
ben deze week niet heel prijsbewust bezig geweest, wilde wel naar lidl, maar met al die regen vandaag niet gedaan en door de weeks red ik het niet om er heen te fietsen omdat ik laat thuis ben.

Knibbel

Quote from: Kaatje on Mar 09, 2013, 01:32 PM
17,32 action (wat leuks voor in huis en een kadootje)

totale uitgaven: 67,57 (zonder action 50,25, dan bijna binnen weekbudget).
als alles goed gaat hoef ik pas donderdag of vrijdag weer boodschappen te doen.
ben deze week niet heel prijsbewust bezig geweest, wilde wel naar lidl, maar met al die regen vandaag niet gedaan en door de weeks red ik het niet om er heen te fietsen omdat ik laat thuis ben.
Ach Kaatje, af en toe moet je wel eens lief voor jezelf zijn. Je doet het toch super goed!!
En dat gefiets in de regen is ook niet een van mijn favoriete bezigheden.

Liefs.....