Het aantal huishoudens met grote schulden groeit dramatisch.

Started by peter, Apr 28, 2011, 05:34 PM

Previous topic - Next topic

peter

AMSTERDAM -  Het aantal huishoudens met grote schulden groeit dramatisch. In het afgelopen jaar klopten bij de schuldhulpverlening 80.000 huishoudens aan, 25.000 meer dan vorig jaar. Uit cijfers van de Nederlandse kredietbanken (NVVK) blijkt dat niet langer vooral minima zich in de schulden werken. Steeds meer jongeren onder de 25 jaar melden zich bij de kredietbanken. Vooral mensen met een bovenmodaal inkomen raken in de problemen. De groei wordt vooral veroorzaakt door de crisis en gedwongen ontslagen, meent de Vereniging van schuldhulpverlener

bron telegraaf.nl
Peter
Administrator Forum

Buster

Ja, dat, en het feit dat je nu al sneller onder de noemer "modaal" valt.

Chrissie

Misschien een domme vraag maar wat is de onder grens van een modaal inkomen en wat is de bovengrens van een modaal inkomen?
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

peter

Er zijn geen domme vragen.

Een salaris van 33000 euro bruto per jaar (inclusief vakantiegeld) is modaal. 2 x modaal is 2 x 33000 euro = 66000.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Ik weet niet of ik het goed zie maar in netto is dit dus als ik alles heffingen etc. eraf haal ongeveer 2000 euro netto p/maand  gewoon modaal en 2 x modaal  4000 euro p/maand. klopt dat?

peter

Peter
Administrator Forum

Buster

Chrissie

Hoeveel 2x modaal is maakt niet uit. Ik ben een stuk wijzer geworden ik heb nooit geweten wat een modaal inkomen was maar begon het me sinds halverwege vorig jaar af te vragen omdat je het steeds meer hoort met mensen die in de schulden zitten.

Op de cursus die ik toen gevolgd heb bij de kredietbank kwam het ook al ter sprake en dat is toch wel dikke vier jaar geleden. En deze man had het toen over mensen die 4000 euro in de maand verdienden en niet rond konden komen en daar schrok ik wel van. Maar je weet nooit wat de oorzaak is.

Buster

Het niet rond kunnen komen ligt er maar net aan wat je gewend bent en wat je patroon is.

Als je een zware auto voor de deur hebt verbruikt die automatisch meer benzine en is duurder in de wegenbelasting.
Het je dan nog 3 kinderen die alle 3 op bijvoorbeeld; paardrijden, ijshockey en selectie turnen zitten (die sporten zijn nu eenmaal duurder dan bijvoorbeeld voetbal)
Heb je een hypotheek van

Chrissie

Je hebt gelijk Buster, maar ik probeer mensen altijd de voordeel van de twijfel te geven.

Ik heb het gelukkig nog nooit op luxe gehad werd er eerder stok ongelukkig van, mis die luxe ook dus totaal niet. Op een gegeven werd op de cursus ook de vraag gesteld als ik 10.000 euro kreeg wat ik er mee ging doen. En ik gaf als antwoord ik zou mijn schulden aflossen en de rest wat overblijft zou ik aan iemand weggeven die het echt nodig had. Ze sloegen allemaal stil, en poos later werd me een luxe breedbeeld tv aangeboden en die weigerde ik ook. De gewone eenvoudige dingen zoals wat je nu zelf ook aangeeft boswandeling, dag naar zee en een heerlijke fietstocht eten en drinken mee dat kan me gewoon meer bekoren dat maakt me gewoon gelukkig.

Buster

Wat herkenbaar!

Iedere keer als ik dan een lot kocht (met O&N of Koninginnedag) dan bedachten we dat we genoeg wilde winnen voor saneren en de rest gaven we dan weg.
Natuurlijk win je nooit wat, dus nu kopen we geen lot meer en hebben we dus altijd

Chrissie

Ik heb natuurlijk ook dat geld niet gekregen maar dat zou ik ook niet willen, mijn schulden haal ik er liever zelf uit dan kan ik met trots zeggen dat heb ik(wij) toch helemaal zelf gedaan en dat geeft meer voldoening dan alle geld en luxe bij elkaar.

Verder kan ik me helemaal in je verplaatsen, zeer herkenbaar allemaal!