een lastige situatie

Started by JPD, Apr 22, 2011, 12:24 PM

Previous topic - Next topic

JPD

Hoi allemaal,
Mijn naam is Jeroen , ik ben inmiddels bijna 22 en voorlopig ben ik schuldvrij. Een goede vriend van mij,  waar ik al zeker 15 jaar bevriend mee ben is dat , helaas , niet. Deze schulden bestaan al een tijdje , hoe lang precies weet ik zelf niet , maar ze blijven zich opbouwen.

Wie de schuldeisers zijn en wat precies het bedrag is , weet ook hij zelf niet. Hij is namelijk een jaar of 2

Buster

Hoi Jeroen,

Vooropgesteld dat jij een hele goede vriend bent en echt meer dan je best doet om hem te helpen, hij zou zijn ogen uit zijn hoofd moeten schamen.

Schulden ontstaan niet zomaar.
Deels telt een omstandigheid natuurlijk mee (het niet meer thuis wonen)
En deels (het grootste deel) zijn eigen verantwoordelijkheid.

Het is vaak een optelsom van schrikken, niet kunnen betalen, geen contact op durven nemen omdat je toch niks kan voorstellen, een ander adres, je hoort niks meer, dus het zal er wel niet meer zijn, totdat ze je opgespoord hebben en je ineens de vordering plus 3 jaar rente aan je broek krijgt (en alle rechtbank kosten).

Op dat punt zit jou vriend nu.

De volgende stap is het oplossen, dat kan maar op 1 manier, hij moet dat zelf willen en regelen.
Dit kan jij niet voor hem doen.
Deels juridisch, hij zal zelf op moeten komen dagen, maar ook omdat jij niet zijn hulpverlener bent.
Jij bent zijn vriend en die voorziet hem in een bed en wat eten, maar de rest is echt zijn pakkie an.

Het feit dat hij zijn inkomen opmaakt aan van alles behalve aflossen geeft wel aan dat hij nog helemaal niks wil oplossen. Het is wel super herkenbaar, je leeft vandaag, en vandaag wil ik wiet en ik heb nu

JPD

bedankt voor de snelle reactie,

ik besef heel goed dat het aan hem is om dingen te veranderen, hoewel dat niet betekent dat ik hem daar niet bij kan helpen. Ik probeer hem er ook van te overtuigen , maar ik heb het idee dat het niet geheel tot hem door dringt. Hoe ik het verder moet duidelijk maken weet ik dus niet , vandaar ook mijn roep om hulp.

Het verschil tussen mijn denken en zijn denken is perfect geillustreerd in je antwoord. Ik besef heel goed waar de prioriteiten liggen , hij iets minder.

We hebben er eerder vandaag ook nog weer even over gepraat. En hij reageerde heel luchtig met het antwoord ' ik moet nog een jaar wachten '. Ik snapte zijn reactie in de eerste instantie dus niet , maar hij gaat er dus vanuit dat de helft van zijn schulden ( telefoon abonnementen etc. ) komen te vervallen omdat ze langer dan 5 jaar open staan. Ik vind dit een verkeerde instelling en ik ga ook zeker niet dat jaartje met hem uitzitten. Ik verwacht dat er op korte termijn verandering komt.

Ik heb recent ook contact met zijn ouders gehad, die zijn bereid te helpen met name met de schulden die bij familie / vrienden gemaakt zijn. Ze zijn bereid elke euro die hij in wil leggen te verdubbelen. Of ze nog post hebben weet ik niet , er is destijds duidelijk gemaakt dat hij niet meer thuis woont en ze dus ook geen brieven en deurwaarders meer willen. Ze zullen vast nog wel oude post bewaard hebben , maar daar blijft het dan ook bij.

Verder wordt er ' een traject genoemd' , wat zou in zo'n geval dan het meest voor de hand liggen? Het minnelijke traject? Want daarvoor moet hij zich dus wel ingeschreven hebben in een gemeente ( net zoals elke andere optie , denk ik ). Ik voel er persoonlijk weinig voor om hem onder mijn adres te laten inschrijven, gezien het nogal wat risico met zich meebrengt.

Buster

Helaas voor je vriend maar een factuur/schuld word pas kwijtgescholden nadat er 20 jaar geen actie is ondernomen door de eisende partij.
Dus ook al ontvangt hij de facturen en dwangbevelen niet, er is actie ondernomen en 20 jaar is een lange tijd hoor.

Voor een traject moet hij idd ingeschreven staan in een gemeente, hij kan een postadres krijgen via de gemeente voor

JPD

hier heb ik iets aan tenminste, ik ga binnenkort even rondbellen en kijken wat ik aan informatie kan krijgen via de gemeente. Verder zal ik hem toch echt moeten overtuigen, wat vast ook niet het meest gemakkelijke zal zijn.

Wel heb ik nu tenminste een startpunt, om vanuit daar verder te gaan werken. En daarnaast heb ik mijn hart ook nog eens gelucht wat bijzonder fijn is ,

bedankt!

Dick

Wat ook voor hem belangrijk is, dat hij inzichtelijk gaat maken wie zijn de schuldeisers zijn en de hoogte van het bedrag. Als hij in het minnelijke traject probeert terecht te komen en er komen ineens allerlei nieuwe schuldeisers naar voren is dit traject gedoemd te mislukken. Een rechter geeft uiteindelijk het oordeel of iemand in de WNSP terecht of niet. Als jou vriend dit niet kan aantonen en hij blijft vervallen in de oude fouten, zal de rechter de WNSP aanvraag afwijzen.

Jeroen, ik heb een aantal malen jou bericht gelezen. Je bent een goed mens en een goede vriend. Maar ik vind dat de balans nu doorslaat in de richting van het oneerlijke. Als jou vriend zijn leven niet veranderd, zal je afscheid van hem moeten nemen. Hoe moeilijk dit ook is.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

JPD

ik snap dat het uitvinden van de hoogte van de schuld en wie de schuldeisers zijn heel belangrijk is , maar nogmaals is het voor mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit het beste kan doen. Zoals ik al eerder heb vermeld is er waarschijnlijk een heel groot deel van de post nog wel bewaard gebleven, maar in de laatste paar maanden en misschien wel langer is er totaal niets binnengekomen omdat zijn ouders aangegeven dat hij niet meer thuis woont en hij verder zelf 'onvindbaar' is (geweest).

Hoe zou ik dit het beste ( met hem ) kunnen achterhalen ?

Buster

Om te beginnen kun je een overzicht van het BKR opvragen, d.w.z. HIJ kan dat opvragen, dat heeft te maken met de wet op privacy.

Waarschijnlijk hebben zijn ouders na zijn vertrek een persoons onderzoek bij de gemeente laten instellen. Dit om hem (en zijn schulden) uitgeschreven te krijgen van hun adres. Als hij zich dan niet meld bij een gemeente komt er tot die tijd "onvindbaar" op zijn naam te staan.

Gerechtsdeurwaarders werken via dat systeem. Zodra hij zich weer aanmeld bij een gemeente zullen ze dan ook vanzelf weer op hem af komen. (dat wil overigens niet zeggen dat zoalng hij zich niet meld de schulden verdwijnen, die lopen gewoon op) Met incasso's werkt het wat anders, die hebben vaak geen toegang tot dit systeem en zij zullen wat hardnekkiger door blijven sturen naar zijn ouders.

Ik ben het trouwens wel eens met Dick, ook omdat welke oplossing je ook wil uitproberen of aanvragen, zonder de inzet en de wil van je vriend is het echt gedoemd om te mislukken.
Het aanvragen is namelijk 1, maar daarna zal hij voor een periode van in totaal 4 tot 6 jaar elk half jaar verantwoording moeten afleggen, ieder dubbeltje zal moeten omgedraaid worden en er kleven nogal wat regels aan waar hij zich aan zal moeten houden.
Ik zeg dit niet om je het lood in de schoenen te zetten maar wel om realistisch te blijven. Aflossen is een lang en langzaam proces. Haak je tussentijds af word het alleen maar moeilijker.

Ook omdat je vriend, zelfs op dit moment, niet helemaal eerlijk is over waar zijn geld aan verdwijnt. Jij kan dan wel zoeken naar alle gegevens, hij hoeft er tussentijds maar 1x een potje van te maken en al jou werk is voor niets geweest. Hij zal dit echt zelf moeten willen.  

Heel veel succes

Chrissie

Hoi Jeroen,

Dick en Buster hebben je al de nodige handvaten gegeven maar misschien kan ik je nog
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

JPD

ik heb inmiddels wat telefoontjes gepleegd en eigenlijk word ik gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik begon met het bellen naar de sociale dienst. Deze man leek in de eerste instantie heel behulpzaam en verwees me door naar WIJ uitkering en Budgetalert , zodat hij een uitkering kon krijgen en terecht kon voor zijn schulden. Toen hij echter hoorde dat de jongen waarom het gaat niet ingeschreven stond bij de gemeente , gaf hij de zaak uit handen en moest ik maar even met Budgetalert bellen. Deze man kwam in de eerste instantie al zeer chagrijnig over en de conclusie was dan ook dat ze niets konden doen voor hem.

Inschrijven is dus prioriteit , maar dat kan niet op mijn adres gezien de hele toestand die het met zich meebrengt. Dan zou ik in feite voor bijna al mn bezittingen een contract moeten opstellen en van zeker de helft heb ik geen aankoopsbewijs meer. De meest voordehandliggende optie zou dus zijn dat hij eerst weer een tijdje gaat werken , dan iets kleins huurt zodat hij in ieder geval een woonadres heeft. Vanuit daar zou het dan verder moeten lukken.

We hebben recent ook nog even gesproken over hoe het verder moest en hij wilde per s

Buster

Hey Jeroen,

Ik hoop van harte dat het hem lukt om binnen een maand werk te vinden, dat scheelt een hele hoop. Deel helaas wel jouw realisme. Wie weet,...

Je kastje naar de muur verhaal klinkt heel herkenbaar.
En idd niet iedereen is een sociaal medewerker,...

Veel succes!