Incassokosten aan banden

Started by Dick, Apr 18, 2011, 09:06 PM

Previous topic - Next topic

Dick

12 april, wetsvoorstel - Mensen moeten hun rekeningen betalen. Maar ze moeten niet nog dieper in de problemen worden gebracht door agressieve incassobureaus. De Kamer steunt een wetsvoorstel dat de incassokosten aan banden legt. Maar heldere tarieven zijn niet genoeg. De minister moet malafide incassobureaus harder aanpakken, vindt de Kamer.
Op dit moment gelden geen maximale incassotarieven. Daardoor kan incassobureau "De Gebalde Vuist" zijn gang gaan, aldus Van Toorenburg (CDA). In een wetsvoorstel heeft minister Opstelten (Justitie) minimum- en maximumtarieven opgenomen. Zo geldt voor bedragen onder de
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

sacredfour

Ik stoei met de vraag of een incassobureau
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

marco

Ik heb hier niet zoveel kennis over, maar als ik naar het rapport voorwerk II kijk, zijn de tarieven voor de incassobureau's vastgelegd. Zodra ze hierover heen gaan, kan je bezwaar tegen maken en enkel de vordering + de kosten genoemd in voorwerk II betalen. Daarboven laten ze het niet voor de rechter komen omdat ze dit verliezen.
Marco en Bianca

sacredfour

Ik haal deze info. van de site schuldinfo.nl, een juridisch info site

Er zijn situaties waarin het maken van incassokosten op zichzelf niet redelijk is en door de rechter wordt afgewezen. Een aantal voorbeelden:

De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

marco

Hier zit iets in, incassobureau's gaan niet gelijk naar de rechter, ze gaan je eerst spammen met aanmaningen en meer van dit soort ellende.
Marco en Bianca

sacredfour

In zo'n geval dus gelijk een brief naar het incassobureau, waarin je laat weten dat er geen sprake kan zijn van wanbetaling omdat je de vordering betwist, en dat er daarom ook geen sprake kan zijn van incassokosten. Vertel ze vriendelijk ??? dat het geen nut heeft om aanmaningen te sturen, en dat als ze er niet mee eens zijn, ze maar naar de rechter moeten stappen.
Het is natuurlijk wel verstandig om ook een duidelijke reden te hebben om de vordring te betwisten.

Buster

Psies, in die laatste zin zit hem de crux.

Je hebt wel gelijk maar vermeld ook hoe duur het is om een rechtzaak te moeten betalen,....
Ik denk dat een hoop schuldenaren dat risico niet durven te nemen.

sacredfour

Ja  ja Buster ik weet het. Maar het is toch goed om te weten, ofniet?

Buster

Zeker! Kennis is macht  ;)
Maar even goed is het wel een methode waarbij je makkelijk van de regen in de drup kan raken.
Rechters zijn nou eenmaal niet zo dol op schuldenaren en bewijslast moet je dan zeker wel kunnen overleggen.

Wat ik wel met je eens ben (in de gehele rode draad van al jouw informatie) is dat incasso's en andere invorderaars "ons" als schuldenaren op een onmenselijke manier een poot uitdraaien en dat je daarbij het gevoel kan krijgen dat je erin stikt en er geen einde aan komt.

sacredfour

Afgelopen donderdag was er een van mijn rechtszaken. Hiervan zal ik binnenkort wel bericht krijgen. De zaak Zilveren Kruis waar ik al eerder berichtgeving over heb gedaan. Als de beslissing die er hier valt negatief is voor mij, dat moet ik je helemaal gelijk geven in jouw oordeel over de rechters. Maar laten we hopen dat het recht zal zegevieren!

jan

Ik hoop dat je deze zaak goed afsluit.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

Quote from: sacredfour on Jul 09, 2011, 09:54 AM
Afgelopen donderdag was er een van mijn rechtszaken. Hiervan zal ik binnenkort wel bericht krijgen. De zaak Zilveren Kruis waar ik al eerder berichtgeving over heb gedaan. Als de beslissing die er hier valt negatief is voor mij, dat moet ik je helemaal gelijk geven in jouw oordeel over de rechters. Maar laten we hopen dat het recht zal zegevieren!

Wanneer is de uitspraak?
Peter
Administrator Forum

sacredfour

Dit zou op 11 juli gebeurt moeten zijn, maar er is nu een nieuwe datum (4 augustus) voor conclusie van repliek voor eiseres.

peter

Dus de eisers hebben uitstel gekregen?
Peter
Administrator Forum

sacredfour

Klopt! Ik denk dat de rechtbank om aanvullende informatie heeft gevraagd.