diepe zucht

Started by Asperine, Mar 29, 2011, 09:22 PM

Previous topic - Next topic

Asperine

Hallo allemaal
Ik moet toch echt mijn hart even luchten en
Groetjes van Asperine

Dick

Hoi,

Een lang verhaal. Om met het belangrijkste te beginnen als de huur betaald kunnen ze je niet uit huis zetten. Eem schuld heb je als je getrouwd bent, altijd gezamelijk. Ik oordeel niet, maar als je minder gaat werken of je hebt een uitkering die op 70% ligt van je normale salaris, kun je vingers op natellen dat je ergens tekort gaat komen.

Quote from: Asperine on Mar 29, 2011, 09:22 PM
Oh ik ben ongelooflijk stom bezig geweest, verstoppen die handel, weggooien, gaatjes vullen, zorgen dat er ergens geld wegkwam, dat dit terugbetaald moest worden.. latere zorg..

Dit zijn de kenmerken van een klassieke schuldenaar.

Quote from: Asperine on Mar 29, 2011, 09:22 PM
Daarnaast vind ik het gewoon moeilijk, niemand om mee te praten.. wil zoveel wat niet kan, zoontje moeite met zwemmen, maar kan geen entree kaartjes kopen om even hem extra te laten oefenen. Kinderfeestjes hebben ze ook niet gegeven, beiden jarig geweest. Naar fam. Gaan we ook niet meer, kan niet..geen benzine voor. Kortom..het ene heeft plaatsgemaakt voor het andere..

Je kan hier je verhaal kwijt, niemand zal je veroordelen. Je bent inmiddels begonnen om jullie schulden aan te pakken, dus er komt ooit een einde aan deze situatie. Wij hebben dit forum opgericht omdat wij hetzelfde als jou ervaarde, dat je kunt er met niemand hierover kunt praten.  Als je in de schuldhulptraject zit zul een lange tijd niet alle dingen kunnen die wilt doen. Dit doet pijn, je kan je kinderen niet geven wat je ze wilt geven. Eens komt de tijd waarin dit allemaal voorbij is en je leert ook te genieten met minder. Je voelt misschien dat je slecht bent, maar dat ben je niet. Heel veel mensen gingen je voor, waaronder ondergetekende.

Ik vind je verhaal behoorlijk heftig, blijf niet te lang stil staan bij de fouten die je gemaakt hebt. Kijk vooral vooruit en niet teveel terug. Het verleden kun je niet meer veranderen.

Sterkte en welkom

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Ok,... ben je klaar voor de start?

Jeetje meis wat een verhaal.
Als ik het goed lees ben je al 10 jaar aan het overleven en probeer je ook al 10 jaar om jullie "team" overeind te houden.
En nee, je man is niet eng, hij wist gewoon niks en is zich nu kapot geschrokken, logisch.
Waar 2 kijven hebben 2 schuld, hij wilde het ook niet weten en jij hebt het niet gezegd.

Nu praktisch; nee, je word niet zomaar je huis uitgezet.
Maar je huur achterstand heeft nu wel even prioriteit.
Die zal als eerste weggewerkt moeten worden zodat je wel een basis blijft houden waarvanuit je kan "opereren".
In je eentje ga je dit niet trekken.
Je gaat hulp zoeken voor jezelf, trek aan de bel bij maatschappelijk werk of via je huisarts bij een sociaal psychiatrisch verpleegkundige (zeg maar een huisarts voor je geest)
Deze termen klinken zwaarder dan ze in werkelijkheid zijn. Wat je er doet is praten en iemand stelt dusdanig vragen aan je dat je zelf op zoek kan naar het antwoord (lees; je oplossing)

Dan financieel; inventariseer alle schulden die je hebt, tel ze op en schrijf op hoe ze tot stand zijn gekomen. (fraude gepleegd of niet, dat is wat het belangrijkste is)
Daarna maakt je een overzicht wat op dit moment jullie vaste lasten zijn.

Als dat overzicht er is ga je kijken of er iets af kan. Denk aan abonnementen op mobiel, de krant.

Als je dit op en aftrek sommetje hebt gedaan kijk je wat er overblijft om af te kunnen lossen.
Zodra en ruimte is om af te lossen ga je bellen met de gemeente. Naar het GKB.
Waarom? Het voordeel van een GKB is dat zij wettelijk voor je kunnen bemiddelen dat je binnen 3 jaar van alle eisen af bent (dan moeten de eisers natuurlijk wel akkoord zijn en je moet een bedrag hebben wat je af kan lossen)

Daarnaast heb je na die 3 jaar een "schone lei" dat houd in dat alle eisers die zijn aangeschreven voor het traject geen aanspraak meer mogen doen op vorderingen die nog open staan door bijvoorbeeld hun eigen slappe administratie.

Dan tot slot, je kinderen,...
Ik zou, maar da's puur persoonlijk ze er wel in betrekken. Zij krijgen ook te maken met ene periode waarin er minder te besteden is. Als de afgelopen paar dagen heeft bewezen dat niks zeggen geen goed idee is, dan weet ik het ook niet meer.
Je hoeft ze niet alles te zeggen, maar je kunt ze wel uitleggen dat er de aankomende periode gewoon minder geld is om leuke dingen van te doen. Maar daar staat wel tegenover dat ze nog voor hun pensioen hun rijbewijs kunnen halen ;)

Jou/jullie kracht is het samenwerken als een team.
Maak daar ook gebruik van, kinderen zullen vast heel veel op pa en ma lijken, toch?
Volgens mij ben je een taaie tante, met een enorme dosis humor die getrouwd is met een vent die tegen haar opgewassen is. Kortom, jullie houden elkaar in evenwicht, laat dat evenwicht dan nu ook het begin van je oplossing zijn.
Alleen met zijn tweetjes kunnen jullie dit aan.

Heel veel succes!

Ow, ik zie net dat Dick je ook geschreven heeft.
Ik sluit me bij hem aan, blijf niet te lang stil staan. Hoe eerder je het gaat aanpakken hoe beter.

Asperine

Bedankt voor jullie reacties.

buster: een huur achterstand is er niet..
ik heb daarnet nog met xx gebeld die voor ons ons budgetbeheer doet, hem het verhaal verteld en hij heeft ook nog een x voor de zekerheid gekeken of de huur er netjes afgaat (en idd loopt keurig), hij bevestigde ook dat als de huur betaald word, men je er niet uit kan zetten. Ook hij zei, ws is je man zo geschrokken..dat hij het fout heeft opgevat of wat dan ook..vraag hem nog maar eens..mmm blij dan op zelfde hangen wat hij zegt toch niets-of geeft geen antwoord waar ik iets mee kan.

de schulden zijn geinvetariseerd, opgemaakt (60.000) en ik heb daarnet ook nogmaals xx gevraagt of dat '' liep''. Hij zegt je bent nog wel 10-15 jaar aan het afbetalen (zucht) maar het loopt en nu jij werkt loopt het beter, komende maand kon hij bij iets wat meer aflossen zelfs.

de kids.. ik denk even over je stukje na en de oudste is 9, 15 jaar aflossen mmm ja moet net lukken dan ::)

die kracht waar je het over hebt dat mis ik.. ik put kracht uit de kids, maar qua man.. op dit moment ( mag niet terugkijken zeiden jullie he) zou ik dat niet weten, kon het ook nooit, ik ben gewend al mijn hele leven lang op eigen benen te staan alles zelf te moeten dragen (maar de emmer is vol).
de humor is de spiegel die alles doet verbloemen naar de buitenwereld.. :(

waarom geen gkb.. nou.. mijn schoonouders hebben een 'bedrijfje' maar dit staat op mijn mans naam... er is mij verteld dat als wij naar het gkb zouden gaan, dit bedrijf verloren ging? Hun hebben verder ook geen inkomsten dan dit bedrijf (al krijgen wij ook geen inkomsten hieruit verder) dus dit is 'niet mogelijk' hun zouden dan alles moeten inleveren door mijn fouten??

3 jaar klinkt me toch danig beter in de oren dan 15 maar goed, kan hun ook niet de vernieling in helpen...

dick: het was nog maar '' wat'' van het verhaal, maar laten we eerst dit maar oplossen dan zien we de 'rest' wel later. ;)

ps ik heb vanmorgen direct maar even aangekaart dat ik er wel een dienst bij kan doen..ben vanmorgen ook lekker aan het treuzelen geweest (scheelt toch weer een half uurtje wat ze me moeten uitbetalen  ;D

p
Groetjes van Asperine

Chrissie

Hoi,

Quote:"de kids...ik denk even over je stukje na en de oudste is 9, 15 jaar aflossen mmm ja moet net lukken"

Kinderen zijn heel flexibel mits je ze het uitlegt en je doet ze echt niets te kort maar geeft ze juist een andere waarde mee in het leven.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Even advocaat van de duivel,.. die budgetbeheerder? Betaal je daarvoor en zo ja, reken dan even uit wat je in 15 jaar tijd aan hem kwijt bent. (15x12 maanden is 180 maanden,...)  ;)

Je zou allicht eens met het GKB om de tafel kunnen om te kijken of er een mouw valt te passen aan het bedrijf. Het kan niet zo zijn dat jou kinderen 15 jaar met minder moeten doen voor het bedrijf van Opa en Oma. Dat zullen ze zelf ook niet willen (opa en oma dan,..)

Zelfs al zou GKB niet lukken kwam je in aanmerking voor WSNP dan nog ben je niet meer dan 5 jaar bezig. (dat is alleen wel een strakkere regeling waarbij de eisers ten alle tijden voorgaan)

Fijn trouwens dat er geen achterstand is!
Maar als ik het zo lees heb je dus een stabiele situatie, d.w.z. dat er geen nieuwe schulden worden opgebouwd omdat jullie inkomen voldoende is om de vaste lasten te betalen. Dat is natuurlijk hartstikke gunstig, vanuit die positie kun je namelijk gaan kijken wat je kunt gaan besparen.

Ik hoop voor je dat je man, na de schrik, wel open staat om mee te kijken en te denken.
Met niet terugkijken bedoelen we meer, concentreer je op de oplossing in het verschiet.
Ik zou hem voor nu even laten,.. hij is toch teveel geschrokken.

Het positieve is; er zijn mogelijkheden voor oplossingen, de vraag is nu, voor welke ga je?
Hou de humor er lekker in, een masker kan nooit geen kwaad, zolang jij maar beslist of ie op of af gaat.

Succes!

Dick

QuoteHij zegt je bent nog wel 10-15 jaar aan het afbetalen (zucht) maar het loopt en nu jij werkt loopt het beter, komende maand kon hij bij iets wat meer aflossen zelfs.

Dit is een zeer lange tijd. Daarnaast betalen jullie een bedrag per maand voor budgetbeheer. Dus 180 (zie verhaal buster) x 125 euro = 10.000 euro.  

Quotewaarom geen gkb.. nou.. mijn schoonouders hebben een 'bedrijfje' maar dit staat op mijn mans naam... er is mij verteld dat als wij naar het gkb zouden gaan, dit bedrijf verloren ging? Hun hebben verder ook geen inkomsten dan dit bedrijf (al krijgen wij ook geen inkomsten hieruit verder) dus dit is 'niet mogelijk' hun zouden dan alles moeten inleveren door mijn fouten??

Als een bedrijf geen inkomen heeft,moet je het niet overeind houden. Jaarlijks betaal je hiervoor de kosten voor de inschrijving in de KK en daarnaast zie de belastingdienst jullie als ondernemer. Met vragen die aan ullie worden gesteld over de BTW en de jaarrekening. Waarom zal dit willen, voor een pas van macro of sligro??

Kijk niet teveel terug, dan wordt je alleen maar boos en dit hebben jullie echt niet nodig. Wat jullie nodig hebben is begrip voor elkaar en vergeving voor elkaars fouten. Met boosheid richt je enkel elkaar maar ten grond en het lost echt niets op.

Over een aantal jaar kan je hierom lachen en je geeft je kinderen mee dat ze goed met hun geld moeten omgaan.

Mvgr

Dick

Freek en Jolanda

Welkom Asperine en sterkte.

@Dick

Schulden zijn geen grappen waar je later om kunt lachten :'( :'( :'(
Freek en Jolanda

Dick

Quote from: Freek en Jolanda on Mar 31, 2011, 08:15 PM
@Dick Schulden zijn geen grappen waar je later om kunt lachten :'( :'( :'(

Nee, dat klopt helemaal. Ik had beter kunnen zeggen dat het een nare droom was.........
Mvgr

Dick

puck

Hey asprientje,
jeetje wat een herkenbaar verhaal...pppfff hier nog zon muts die het altijd wel ff ging oplossen....ieder gaatje vullen om een nieuwe te creeeren....enja ook wilde de deurwaarder niet missen dus voelde me alleen maar "vrij"op zondag...en de ptt..mijn god wat heb ik me geergerd als er weer eens een nieuwe ptter in de wijk liep die weer een andere tijd aanhield....altijd angst voor je gsm als je in je telefoon kijkt en je ziet dat je door "thuis"gebeld wordt en je net mega druk aan het werk bent en niet op kan nemen.....het neemt je leven van jou over en je zit in een leven die niet van jou is, die je ook niet wilt...
En dan de arrogantie van die deurwaarder die overal beslag op leggen en weten dat ze je daarmee weer een paar stappen achteruit zetten zodat je nog meer schulden krijgt.....ik heb me aangemeld bij een bewindvoerder en me aangemeld voor schuldhulpverlening.....ik wacht nu op de oproep van de rechtbank om onder "vrijwillig"bewind te komen....en daarna de schuldsanering in....ik ga uit van de wsnp....ook bij mij zit het minnelijke traject er niet in denk ik....
En ja je kids.....ik heb er 2 waarvan de oudste op het middelbaar onderwijs...ik kon ze al nooit veel geven maar nu helemaal niets meer.....dus van mij mag die reklame wel van de tv van disneyland parijs...als ik die voorbij zie komen en ik zie het snoetje van mijn jongste dan keert mn maag om.....ik hoef niet zo nodig naar disney maar ieder kind zou daar toch eens heen willen???
Gelukkig heb ik een bewindvoerder gevonden die overal bovenop zit waar ik een goed gevoel bij heb...maar de officiele instellingen van de gemeente??? mijn god zeg wat gaat dat allemaal traag....ze zijn er niet...ziek vakantie of vrije dag...en als je van alle vragen die je hebt er op 1 antwoord weet te krijgen...dan mag je je handen dicht knijpen....
Nog even over jou besteedbaar inkomen per weerk....kom je niet in aanmerking voor de voedselbank???? dat is een mega drempel waar je overheen moet......en je kan er echt niet een hele week van leven....maar het helpt je zeker wel de week door....ik mag er bij uitzondering van gebruik maken omdat onze inkomens nog niet geregeld zijn maar ik kan je wel vertellen als dat er niet was geweest de afgelopen weken hadden mn kids echt veels te kort aan gezonde voeding binnen gekregen.....

Buster

Meiden,...

Ik zat zo eens te denken over goedkope/gratis kinder dingen te doen, zeker in de vakanties.
Want nog niet alles is weg-gesubsidieerd.
Ben voor mn zusje ook aan het zoeken (2 jongens 4 en 7 jr.)

In de regio Rotterdam en Den Haag weet ik in elk geval dat ze de vakantiepaspoorten meekrijgen op school.
Boordevol gratis activiteiten voor kinderen en kortingsbonnen.
Volgens mij heb je ze in meer steden maar dat weet ik niet zeker.

De meeste buurthuizen organiseren grootschalige activiteiten, gratis of bijna gratis voor kinderen in de basisschool leeftijd.
Voor jongeren is er ook vaak een programma, maar ik heb niet meer zoveel inzicht in het jongerenwerk als vroeger.

Dingen die je sowieso kan doen met je gezin; dagje in het park met kleed, eten, voetbal, badminton setje enz. enz.
Kan ook aan het strand of in een bos, is maar net waar je vlakbij zit of goedkoop kan komen.

In de meeste steden organiseren ze ook kampen voor kinderen wiens ouders niet op vakantie kunnen. Het klinkt heel armoedig misschien maar het is voor de kinderen ook wel eens fijn om vriendjes te maken met leeftijdsgenootjes die geen Nike's dragen.

Als ik meer tegen kom laat ik het jullie zeker even weten!

puck

@ Buster Thanx!!!!! het is fijn te horen dat andere ook meedenken...want kinderen worden toch altijd het harts getroffen door deze ellende....ik hoor mijn kids nooit maar dan ook nooit "zeuren" het gaat meer om het gevoel wat in jezelf heerst, want je gunt ze zoveel.....geen uitzonderlijke dingen...maar gewone dingen....en ja ze zijn vaak de enigste in de klas die in zon thuis situatie leven en in de klas hebben ze allemaal wel dure dingen, dat maakt op ons geen enkele indruk en ook niet op die van de kids.....
Wij doen ook al jaren alleen maar dingen die bijna nix kosten en dat is altijd leuk!!! we hebben denk ik allemaal dezelfde instelling dat dat niet in geld te zoeken is maar in het gezeldschap waarin je verkeert...en het weer niet te vergeten....want lekker op het strand met mooi warm weer.......dan maakt het niet uit of je aan de nederlandse kust bivakeert of in het buitenland......
Ooit komt het goed!!! dan kunnen we een financieel normaal leven gaan leiden.....wel altijd oplettend uiteraard....ik kom nooit maar dan ook nooit meer in deze situatie!!!! je kunt schijnbaar maar 1x in je hele leven in de wsnp????? nou een tweede keer wil ik ook echt niet meer hoor!!!!!! 1x is echt wel 2x teveel

Freek en Jolanda

Klopt helemaal, maar er komt een tijd dat wij eruit komen. Wij zijn nu al aan plannen wat kunnen doen met de zomervakantie. Met airmiles kunnen wij nu met zijn vieren naar de Efteling. Je wordt er wel verdrietig van dat je niet gewoon op vakantie kan gaan. Je moet altijd rekening houden dat de auto onderhoud moet krijgen en dat er dingen stuk kunnen gaan. Wij willen dit ook geen tweede keer meer meemaken!
Freek en Jolanda

Chrissie

Jullie hebben helemaal gelijk ik hoop het ook nooit weer mee te maken, maar de andere bijkomstigheid hoop ik ook nooit weer mee te maken want die verscheurdheid tussen twee werelden doet net zo veel pijn. Ik moet op mijn verstand verder blijven draaien maar heel soms, heel soms wil ik .... ben zo verrekte blij met mijn beide kinderen die hebben mij al die jaren op de been gehouden, die geweldige snoetjes en die lekkere lachjes van hun, zonder hun had ik het niet gered voor hun heb ik dit gedaan. Ik wilde niet dat hun mee de afgrond in werden getrokken dat hebben ze niet verdiend. Ik ben gewoon hardstikke stom geweest om mijn man nog 1 laatste kans te geven jammer genoeg de verkeerde. Nu heb ik het gelukkig om kunnen keren maar ...

Sorry voor mijn gezeur moet het gewoon even kwijt heb 1 van die dagen dat ik er in stik.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Chrissie, je zeurt niet!

,... en vandaag gaat ook weer over.

Wat je ze nu meegeeft is 20x meer waardevoller dan wat je dan ook in de winkel kan kopen.
Echt!
Het verschil tussen betaalbaar en onbetaalbaar.
Opgeven en knokken.
Sparen of verliezen.