Mijn verhaal met schuldenmeter

Started by Chrissie, Mar 20, 2011, 09:28 AM

Previous topic - Next topic

An0niempje

Graag gedaan...
Enne lees nog een keer goed, wat jij bij je eigen profiel hebt gezet.... ;)
Waar een wil is,......

Chrissie

Anoniempje, voor nu heb ik het even verwijderd .... wie weet dat ik het later wel weer anders zie dan zet ik het er wel weer neer.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

Waar ik heel erg mee wurg is de belasting waar ik de zenuwen van heb en de schoolkosten voor de kinderen daardoor wil ik de administratie niet meer zien. Wil het wel door het huis heengooien.
Weet het is niet de oplossing maar ja soms wil ik me wel even verstoppen.

Soms heel soms wou ik dat ik van sommige dingen iets meer wist dat zou een stukje meer rust geven om de meeste zenuwen in bedwang te houden laat ik alles maar op de spaarrekening staan (belastinggeld, vakantiegeld en kinderbijslag).
Hoop maar dat ik goede keuzes heb gemaakt.

Meelezertje

Ha Chrissie, ik kan me heel goed voorstellen dat je de zenuwen van die onzekere factoren krijgt. Dat is ook hartstikke moeilijk. Die vage dreigende dingen. Vooral met die belastingen, met alle toeslagen is het snel onzeker of je misschien niet teveel gekregen hebt. Extra lastig is het als het inkomen wisselt, zodat je niet precies kan berekenen waar je recht op hebt. En of je terug moet betalen als je teveel gehad hebt. Ik heb een kennis die voor mij het belasting gebeuren regelt, en zij kijkt ook de 2e helft van het jaar nog een keertje of ik safe zit. Ik weet dat  ook vrijwilligers van de vakbond zoiets voor je willen doen.  Zelfs al ben je geen lid.
Maar tot nu toe heb je het best mogelijke gedaan, denk ik. Namelijk niet uitgeven en op de rekening laten staan. Tot je zekerheid erover hebt of het je echt toekomt. Ik begrijp dat je kranten doet; dan is het altijd lastig, want er wordt geen loonbelasting ingehouden. Het zou dan echt geen kwaad kunnen als iemand meekeek, dat je niet voor een vervelend feit komt te staan.

Eventjes de boel de boel laten kan geen kwaad hoor. Maar daarna weer oppakken. Punt voor punt.

Wat betreft de schoolkosten, zou je daar niet een lijst van kunnen maken? Wat je nodig hebt , wat daarvan de kosten zijn. Samen met je kinderen goed alle posten bedenken die zich maar zouden kunnen voordoen. Boekenlijst. (koop nooit geen bosatlas- veel te duur en ze worden toch niet gebruikt en oudere jaargangen woordenboeken kan ook prima) Laat de kinderen mee zoeken waar ze ze 2e hands kunnen kopen op mp of bol.com. Of misschien ken je iemand van de school , die een jaar hoger zit. Soms scheelt een nieuwe druk ook maar een paar bladzijden. Die zou je kind dan kunnen kopiëren van een toekomstige klasgenoot. Onzekerheid over hoeveel alles gaat kosten is erger dan het precies te weten en  dan kun je het gaan aanpakken. Welke bijdragen moet je betalen, hoeveel zakgeld, welke schoolreizen zijn er wanneer enz. Je kunt je kinderen ook een deel verantwoordelijkheid geven om de voordeligste opties uit te zoeken. Ik weet niet hoe oud ze zijn?

Sterkte Chrissie. Je komt deze periode vast door.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Chrissie

De boeken en andere dingen is al rond voor de kinderen, ze delen heel veel, de atlas, woordenboeken en nog wat meer, dat scheelde een heel eind. Mijn zoon heb ik het hemd van het lijf gevraagd van wat heb je veel gebruikt en wat heb je weinig in die twee jaar op school gebruikt wat is er op school aanwezig zodat we het niet aan hoeven te schaffen. Alleen de schoolkosten zelf en voor het kennismakingskamp (klas 1) van mijn dochter weet ik nog niet, de kosten voor mijn zoon (klas 3) weet ik nog niet alleen dat er een ardennentocht op programma staat maar die spaart hij zelf bij elkaar, daar is hij al een poosje mee bezig.

Ik had al even besloten dat er maar even iemand moest meekijken,  voor de belasting, heb wel een aantal berekeningen gemaakt maar twijfel bij sommige dingen. Volgens mij doe ik iets verkeerd of zie het verkeerd.

Alles overleven we wel weer daar ben ik niet bang voor, maar ik ben blij als het achter de rug is.

Meelezertje

QuoteAlles overleven we wel weer daar ben ik niet bang voor, maar ik ben blij als het achter de rug is.

Ja, dat geloof ik. We hebben geen van allen zo'n riant inkomen dat we uit de korf zonder zorg kunnen leven. Ik baal soms ook van alle (denk)werk . Op dit moment heb ik het gedoe rond UWV van man aardig onder controle, maar soms doemt er ineens weer een spook op en moet er weer strijd geleverd worden.

Je zou al je verdiensten voor een heel jaar bij elkaar kunnen tellen/ inschatten. Op de site www.berekenhet.nl kun je dan dat jaarbedrag invullen bij bruto/ netto berekeningen.  Dan zie je ook hoeveel je netto daarvan zou overhouden en hoeveel loonbelasting er over betaald moet worden. (Grofweg zijn de eerste 7000 die je verdient vrij van loonbelasting- dat geldt ook voor je man).  Je kijkt dan hoeveel loonbelasting er al iedere keer ingehouden wordt/ zal worden per jaar. Het verschil zul je moeten betalen aan de belasting.  Het kan ook zijn dat je zelfs teveel betaald hebt en dan krijg je dat terug. Met krantenverdiensten moet je elke uitgave die je doet, bijv nieuwe fietsband kopen, regenpak, wandelschoenen bonnetjes van bewaren. Die mag je dan eerst van je verdiensten afhouden, zodat je minder loonbelasting hoeft te betalen.
Voor de zorgtoeslag is het inkomen van jou en je man bij elkaar van belang. Op de site van de belastingdienst kun je dan uitrekenen of je teveel of te weinig krijgt. Is je inkomen veel hoger dan vorig jaar, dan kun je vragen of je de laatste maanden van dit jaar minder zorgtoeslag te ontvangen om niet met een terugbetaling later geconfronteerd te worden. Met andere toeslagen heb ik geen ervaring.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

chapter

chrissie houd moed, ook voor jou is aan het eind van de tunnel rust vrijheid en vrijheid

Chrissie

burningspirit

Lieve Chrissie,

Ik kan me er alles bij voorstellen dat je soms de hele bliksemse boel wel door de ramen wil smijten. Op een ander forum (heel ander onderwerp dan deze) heb ik wel eens het advies gekregen om dat te doen, maar dan symbolisch. Bijvoorbeeld een steen, waarop steekwoorden geschreven staan, in een rivier of de zee gooien. Of een vuurtje stoken en alle zorgen die je hebt, terecht en onterecht, daarin verbranden. Soms lucht zoiets even op, wat ik gemerkt heb, als ik dat deed door mijn zorgen symbolisch in het kampvuur te gooien. Zelf ben ik ook al vijf jaar op zoek naar een manier om als het ware een symbolisch paaltje te slaan, op de grens tussen verleden en toekomst. Komt het paaltje symbolisch weer in zicht dan weet ik: ik moet mijn koers wijzigen, omkeren (haha.... dan hoor ik een navigatiestem in mijn hoofd: Keer om, probeer om te keren, probeer veilig om te keren.... ;D). Altijd weer de focus richten op de toekomst. Lukt dat even niet, dan richt je je aandacht op datgene in het hier en nu, waar je blij van wordt. Voor mij is dat mijn werk inmiddels. En daar ben ik heel dankbaar voor. En , niet te vergeten, mijn kinderen, die het, ondanks alle gebrek, toch prima doen in het leven. Of misschien zelfs wel dankzij alle dingen die ontbreken..... kan zo maar zijn, dat onze kinderen zich beter kunnen inleven, meer op hun hoede zijn, verstandiger keuzes maken, dan andere kinderen voor wie alles gemakkelijk gaat. Toch?

Genoemd werden al alle hulpmiddelen om problemen vóór te zijn. Waar het hier nog niet eens over ging, zijn alle tussentijdse wijzigingen van regels en rechten. Dat je daar allemaal nerveus van wordt kan ik heel goed begrijpen. Maar als ik jouw draadjes lees, Chrissie, krijg ik de indruk dat je het best goed op een rijtje hebt allemaal. Langzamerhand weet jij ook steeds meer en weet je heel goed de weg. Mij overkomt het ook wel, dat ik denk dat ik alles goed heb gedaan en dan weer met iets onverwachts wordt geconfronteerd. En hoppalaaa.... wég is weer al mijn zelfvertrouwen. Vertrouwen in de toekomst heb ik dan even helemaal niet meer. Voor mij is dat een signaal dat ik rust nodig heb, op wat voor manier dan ook. Dan laat ik even, zoals Meelezertje zo treffend zegt, de boel de boel. Doordat ik het in algemeenheid goed op orde heb en bij ben met alles (en volgens mij is dat bij jou ook zo,Chrissie  ;) ) is dat helemaal niet erg. Je pakt het zo weer op als de energie weer een beetje terug is.

Hou je haaks, meissie en zet em op!
Liefs van mij.  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Chrissie

Even iets totaal anders wat vrolijks ertussendoor  ;D ontspanning!

Heb een vraagje aan jullie.
Bedenk een woord van 7 letters maar er mogen geen klinkers in zitten.

Meelezertje

Haha ;D. Mag 9 letters ook?   ;).     

Ik laat de spanning nog even oplopen.

Nog een vraag. Je kunt alleen op het eiland komen over een brug. Geen boot of vliegtuig. Wat als de brug weg is?

An0niempje

Mogen het ook 9 letters zijn? :P ::)
Of 6...

An0niempje

Ik denk dat ik die van Meelezertje ook weet, maar zeg lekker nog niets :P

An0niempje

Ja, ik weet die van 7 letters ook :P Denk ik :)

Chrissie

Het zijn echt 7 letters, zie het al voor me als het meer waren  ;D

Die van meelezertje daar moet ik even over nadenken.