Mijn verhaal met schuldenmeter

Started by Chrissie, Mar 20, 2011, 09:28 AM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Helaas Buster ik kan nergens meer wat weg trekken!  Op = op
En alle ellende stapelt zich meer en meer op zie door de bomen het bos niet meer!
Dit heeft niet alleen met de schulden te maken er gebeurt nu zoveel er schijnt gewoon geen einde aan te komen het groeit me allemaal boven het hoofd!

Mijn schoonmoeder is vorige week met spoed in het ziekenhuis opgenomen vocht achter de longen met een infectie aan de longen, mijn schoonvader is afgelopen maandag bij mijn vader in het verpleeghuis opgenomen (van donderdag tot maandag hebben we 's nachts om en om bij hem gewaakt) dan slaap je niet en bent aan het nachtbraken. Vandaag is mijn schoonmoeder ook in hetzelfde verpleeghuis gekomen om te revalideren. Mijn man ziet het allemaal niet meer en ik probeer hem nog zo goed mogelijk te steunen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Chris, ik weet even niet zo goed wat ik moet zeggen,...

Tinus76

jeetje chrissie,  dat valt allemaal niet mee, Vanuit hier... wil ik je toch een hart onder de riem steken. Sterkte in deze moeilijke tijd.   Probeer te genieten van de mooie momenten die zich toch sporadisch voordoen.

burningspirit

Lieve Chrissie,

Ik werd zó geraakt door je kreet van frustratie, het is zó herkenbaar! Vooral als ik moe ben en er van alles gebeurd met mensen vlak bij heb ik daar ook last van. Ik heb gescrold en veel van je verhalen gelezen en bij sommige had ik gewoon de tranen in mijn ogen, want dan moest ik weer denken aan mijn vader die overleed een half jaar voordat hij opa werd (wat hij zó graag wilde) en mijn moeder, nog maar net twee jaar geleden. En ik herkende ook de periodes die je had, dat je even weer geen telefoon aan nam en je er niet toe kon zetten om je administratie op te pakken..... allemaal ijzingwekkend herkenbaar.....ik zit hier serieus te klappertanden van medeleven en herkenning.
En vroeg me af hoe ik er dan weer uit kom en of ik jou daarmee misschien een ideetje aan de hand kan doen....

Een paar jaar geleden had ik regelmatig via chat contact met een vrouw, die 200 kilometer bij me vandaan woonde en die nogal eenzaam in haar huis zat. Ze hield van chatten en schrijven en was een erg leuke gesprekspartner. Ze was al doof vanaf haar dertigste (wist dus wel hoe het was om te kunnen horen) en had daarbij tinnitus, waardoor ze, zoals ze het zelf uitdrukte af en toe het geluid van een straaljager in haar hoofd had. Dan moest ze ook stoppen met chatten, als dat gebeurde. Ze had een geweldige man en zoon, maar haar zoon was volwassen en woonde op zichzelf en haar man was tien jaar daarvoor komen te overlijden door een medische fout. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat ze tot haar mans dood altijd had getekend en geschilderd. Ze sprak zó vol liefde over de laan waarin ze woonde, over de bomen, over de meneer aan de overkant die ze elke avond in stilte welterusten wenste als ze zag dat hij zijn slaapkamergordijnen dichtdeed. Sinds haar man was overleden had ze slechts sporadisch haar atelier betreden, want ze kon zich er niet toe zetten vanwege het pijnlijke gemis dat ze in die kamer voelde. ik zei tegen haar: als je nu gewoon morgen, als de zon door de ramen naar binnen schijnt eens even vijf minuutjes achter je tekentafel gaat zitten en kijkt hoe dat dan gaat. Dat deed ze en het eerste wat ze tekende was haar beker met penselen. Een kopie daarvan bewaar ik nog altijd en is mij zeer dierbaar. Vanaf dat moment ging het razendsnel: ze tekende de prachtigste portretten en stillevens, zwart-wit en in kleur. Ze vond een site waarop ze haar werk kon publiceren en gaf me de link. Werkelijk geweldig wat ze deed! Intussen werd ze ze levendiger, vrolijker en ging af en toe eens de deur uit weer, met een 'maatje' die haar dan begeleidde. Af en toe spreek ik haar nog wel eens en dan toont ze zich blij dat ze destijds die stap gezet heeft en geniet met volle teugen van haar eigen creativiteit.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe mensen oude, fijne dingen weer kunnen oppakken en hun leven daarmee kunnen verrijken, zonder dat het veel kost. Heb jij niet zo'n hobby Chrissie? Als ik het goed lees dan ben jij ook erg creatief. Zijn er in jouw woonplaats geen plekken waar je voor minder dan die 185 euro toch lekker bezig kunt zijn en je even uitleven? Zelf ben ik een aantal jaren als vrijwilliger in een museum begonnen en heb daar heel veel profijt van: als ik de poort van het museum passeer ben ik helemaal gelukkig en verdwijnt al mijn sores, blijft buiten liggen. Waarna ik dezelfde sores natuurlijk weer tegenkom als ik het museum weer uit loop, maar dan heb ik wel even heel persoonlijk bijgetankt. Het hoeft niet zo heel moeilijk te zijn om iets te vinden wat gewoon leuk is om te doen en waarbij je je zorgen een paar uur kunt vergeten. Een vriendin van mij is een paar jaar geleden samen met een van haar dochters bij een circus gegaan en speelt daar nu af en toe de clown en loopt op een bal en dergelijke.... jahaaaa, die is midden veertig en we liggen wel eens in een deuk al we elkaar spreken.... allebei zo gek als een deur, maar een lol dat we hebben! Zij in het circus en ik op de museumtram, compleet met uniform en pet !  ;D Btw ik ben midden vijftig... hoe ouder hoe gekker niewaar?

Wat ik ook heb gedaan is kijken hoe jij bent gevaren met je schuldenmeter in de afgelopen jaren. Helaas kan ik niet meer zien waarmee je begon. Maar wat ik wel zag, door jouw eigen updates, is dat je rente vanaf 2005 tot nu 41 % gezakt is en je negatieve saldo in de afgelopen drie jaar met maar liefst 44 %. Korte globale berekening leert dat als je in hetzelfde tempo doorgaat, je in ongeveer drie/vier jaar schuldenvrij zult zijn. Laat staan als je sneller gaat door meevallers of dergelijke.... Denk je eens in Chrissie, wees trots op jezelf, je hebt enorme prestaties geleverd en je bent al zó ver gekomen! Echt petje af ! Geef je jezelf even een beetje ruimte dan duurt het iets langer maar... je bent echt al op twee derde nu! Ik begreep dat je in 2005 bent begonnen en je bent nu 8 jaar verder. Dit zijn de laatste loodjes lieverd, hou vol!

En zoek iets waarmee je je af en toe even kunt ontspannen, dat is zó belangrijk; je moet jezelf ook geestelijk voeden anders hou je het niet vol. Maar dat heb je vast al honderd keer gehoord. Ik vind je in elk geval heel erg bijzonder, als je dat maar even weet!
liefs van mij en dikke knuf
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Lieve Chrissie, als eerste heel naar dat je nu veel zorgen van je vader en je schoonouders hebt, dit is eigenlijk te veel tegelijk om je hoofd koel te houden. Hoe verdrietig ook het is dan wel een schrale troost dat ze in hetzelfde tehuis zitten zodat je niet van hot naar her hoeft te rennen . Niet rot bedoeld hoor maar probeer positief voor je te blijven.

Heel herkenbaar dat je met sommige activiteiten niet kan meedoen terwijl je het graag wilt, ik denk dat het meer het samen zijn en lachen met je vriendinnen dan dat het om de dure cursus zelf gaat.
Ik weet niet of jou vriendinnen weten van jou situatie maar misschien  zou je een iets goedkopere hobby gaan doen samen en dan elke keer bij een van jullie thuis te doen zodat je alleen de hobby kosten hebt met daarbij een bakkie, koekje en misschien wat frisdrank of een wijntje.
Als dit nu nog niet haalbaar is voor je budget kan je het nog altijd uitstellen totdat je zelf weer een beetje ruimte hebt om het wel te doen er even van uitgaande dat je dit een leuk idee vind.

Ik wens je veel sterkte met je vader en schoonouder lijkt me heel erg zwaar....dikke knuf van mij xxx

Chrissie

@bedankt voor jullie lieve reacties mensen!

@ Tuthola en Burningspirit, ik heb direct tegen mijn vriendinnen gezegd dat ik helaas niet mee kon omdat het budget het niet toe laat ze hadden daar begrip voor dus daar zit het niet in. Heb hun gevraagd of mijn hobby hun wat leek omdat ik ook alles in huis heb en dus niets meer hoef aan te schaffen heb voorbeelden laten zien en zonet heb ik een mail van hun allen gehad dat ze het gaan proberen. Dat ik die cursus niet volg is ook geen probleem.

Van de fysio moest ik een sport zoeken voor mijn lichamelijke klachten kreeg als advies te gaan zwemmen ( alle spieren worden dan gebruikt en het is niet zwaar ) doe dit wel want ik wil graag weer op de been en zonder klachten door het leven maar iedere keer als ik ga zwemmen besef ik me heel goed dat het budget het niet toelaat dus kom ik me ook steeds weer tegen. Weet dat iedereen gelijk heeft maar ik zit ondertussen in een spagaat en moet overal mee dealen. Ik wil zo graag een stap vooruit maar moet eigenlijk tegelijk twee stappen weer achteruit doen anders gaat er iets anders fout. Moet me elke keer weer oppeppen en zeggen het is voor een goed doel je gezondheid is een groot goed geef me dus weer een flinke schop onder de kont en ga maar weer zwemmen, maar inwendig wil ik graag anders. 

Nu hebben we op het moment de hond van mijn schoonouders in huis dus ga ik daar maar extra lange wandelingen meemaken in het park en bij het meer. Lekker gezellig met z'n tweeën door de sneeuw.

Verder denk ik niet meer na over hoe lang ik nog in de schulden zit want bij die gedachte zakt mij de moed al in de schoenen heb daar maar een muur voorgezet en laat dat niet meer toe.

Knibbel

Lieve Chrissy, keuzes maken is altijd moeilijk, zeker als het tussen twee zaken gaat die je graag wilt doen/bereiken. Ik begrijp heel goed dat je het jammer vindt dat je niet met de cursus mee kunt doen met je vriendinnen, behalve het plezier van het samenzijn en samendoen ligt er misschien ook de angst als je vaker weigert dat je niet meer gevraagd wordt. Je hebt jezelf als prioriteit gesteld dat je van je schulden af wilt, een doel die wij allemaal nastreven. En het is bewonderenswaardig hoe jij het tot nu toe allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Maar lieve Chrissy, het moet ook geen lijdensweg worden. Je hebt jezelf al zoveel ontzegd in de afgelopen jaren, zo heel af en toe mag je ook eens aan jezelf denken. Dus geef jezelf inderdaad maar een flinke schop. En al kost het dan wat geld (wat jij liever niet uitgeeft) ga lekker zwemmen, doe het niet alleen voor je gezondheid maar ook voor je ontspanning, je plezier. Probeer te genieten van dat ene moment dat je even alles los kunt laten en alleen met jezelf en het water bezig bent......

Ik ben heel blij voor je dat jouw vriendinnen ingaan op jouw uitnodiging om bij jou thuis jouw hobby te doen. Wat heb jij een geweldige vriendinnen, daar ben ik zelfs een beetje jaloers op.  :)

Heel veel liefs en een dikke knuffel van Knibbel

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Boeddha

Quote from: Chrissie on Aug 07, 2013, 05:17 PMMaar het kan aan mij liggen toen ik begon met de schulden en dan stond hij zowat 30.000 dat vond ik lichter dan nu bij het einde het lijkt wel of er nooit een einde aankomt. Maar deze slak komt ooit eens aan het einde ;D ;D ;D

Berekening:

Eind Juli:    5.670,88 schuldenstand
                    180,--   maandtermijn lening
                      42.96  rente ( gok)
eind aug:   5.533,84 schuldenstand
                     180,--  maandtermijn lening
                       41.96 rente ( gok)
eind sept:  5.395,80 schuldenstand
                        40.96 rente (gok)
eind okt:    5.256,76 schuldenstand
                     180,-- maandtermijn lening
                     100,-- kinderbijslag
                      38.96 rente (gok)
eind nov:    5.015,72 schuldenstand
                      180,00 maandtermijn lening
                        37.96 rente (gok)
einde dec:   4.873.68 schuldenstand 2013
                       150,-- kinderbijslag
                         34,-- rente ( gok)
einde jan:    4.577.68 schuldenstand 2014
                       32.50 rente (gok)
eind feb:      4.430,18 schuldenstand
                          31.50 rente (gok)
eind mrt:     4.281,68 schuldenstand
                       150,-- kinderbijslag
                         29.50 rente ( gok)
eind april     4.061,68 schuldenstand
                       500,-- vakantiegeld
                         25,-- rente
eind mei      3.406.68 schuldenstand
                        23,-- rente
eind juni      3.226.68 schuldenstand
                        700,-- belastinggeld
                        18,--   rente
eind juli        2364.68 schuldenstand
                        150,-- kinderbijslag
                           16,-- rente
eind aug:     2050.68 schuldenstand
                    180,-- maand termijn lening
                      14,-- rente
eind sept.:   1.884.68 schuldenstand
                        180,00 maandtermijn lening
                           12,-- rente
eind okt:     1.716.68 schuldenstand
                       150,-- kinderbijslag
                         9,-- rente
eind nov:    1.083,86 schuldenstand
                        8,-- rente
eind dec:  911.68 schuldenstand 2014
                 180,-- maandtermijn
                      7,-- rente
eind jan: 738.68 schuldenstand 2015
               180,-- maandtermijn
               150,-- kinderbijslag
                 5,--   rente
eind feb;  413.68 schuldenstand
                180,-- maandtermijn
                     4,-- rente
eind mrt    237.68 schuldenstand
                   180,-- maandtermijn
                       3,-- rente
eind april   60.68 schuldenstand

Lieve Chrissie, even dit overzicht erbij gezocht! Zie eens even wat voor enorme berg jullie al hebben verricht!
De laatste loodjes wegen echt het zwaarst maar de eindstreep is echt al in zicht!!

Je doet het zo enorm goed, echt waar....petje af! Een enorme diepe buiging en ik gun jou zo meer speling zodat er weer leuke dingen gedaan kunnen worden!

Be strong, have faith!

chapter

hoi chrissie,
wat een vervelende situatie maar is het echt niet mogelijk om bv 20 euro minder asf te lossen maandelijks dan doe je er wel wat langer over maar 8 jaar op bijstandsnorm leven is gewoon zwaar
wat ik mij ook nog bedacht weet niet hoe je voor fysio bent verzekerd maar ik ben naar fysio gegaan die in sportschool zit en zo kan ik voor niets sporten
ik heb dan wel onbeperkte fysio in mijn pakket

Libra

Lieve Chrissie,

Het is allemaal zo begrijpelijk, want "alleen" al leven met schulden is zo ontzettend zwaar en als daar dan ook nog eens zorgen om je vader, je familie en schoonfamilie bijkomen, wordt het bijna ondragelijk.
Maar toch :P, lieve dame, ga ik je nu een liefdevolle schop onder je kont verkopen. ;) :)

MAAK ruimte in je budget om te gaan zwemmen!!!
Ten eerste omdat het belangrijk is voor je gezondheid en die schatje, is niet te koop!!
En ten tweede omdat het voor jou een stukje broodnodige ontspanning is, die je in staat zal stellen om het vol te houden!

Als je zegt dat je dit eigenlijk niet kan qua budget, ga dan eens informeren bij alle instanties in jouw gemeente of er niet ergens een potje is hiervoor waar jij aanspraak op zou kunnen maken.
Ik zit dan te denken aan bijvoorbeeld de AWBZ.
Maar ook om al je toegangskaartjes te bewaren en deze volgend jaar op te geven bij de Belasting als aftrekpost voor bijzondere ziektekosten.
Tenslotte ga je zwemmen op medische indicatie!
Ook zou ik even gaan informeren bij het CAK of zij eventueel ook een mogelijkheid hebben voor een tegemoetkoming in de kosten.

Quote from: Chrissie on Jan 30, 2014, 06:37 PM
Maar helaas pindakaas ik moet mijn straf nog uitzitten voordat ik weer van zulke leuke dingen kan genieten dus ik heb weer nee gezegd.

Kan nog steeds niet genieten van het feit dat de schulden omlaag gaan

Lieve dame, hier schrik ik eigenlijk nog het meest van!!!!
JIJ hebt straf??
En je kunt NIET genieten van het feit dat de schulden omlaag gaan??

Je hebt géén straf!!!
JIJ hebt besloten de zaken aan te pakken waar je niet om gevraagd had, toen het water je letterlijk aan de lippen stond!
JIJ hebt alleen die kar getrokken in eerste instantie en kon niet echt rekenen op medewerking!

Je verdient alleen maar lof voor wat je gedaan hebt en nog altijd doet!

Maak een pas op de plaats en maak jouw familie nu voor eens en voor altijd duidelijk dat deze zwempartijen voor jou hoogst noodzakelijk zijn en dat de aflossingen desnoods naar beneden bijgesteld moeten worden of dat er op iets anders dan maar bezuinigd moet worden!

Het is nu echt tijd voor Chrissie om niet alleen op te staan, maar ook voor zichzelf op te komen en datgene op te eisen waar je meer dan recht op hebt!
En één van die rechten is dat je niet alleen mag, maar zeker ook moet genieten van elke cent die afgelost wordt!

Ik wens je de kracht toe om dit te kunnen doen en stuur je alle licht en liefde als een steuntje in de rug.

Heel veel liefs en een hele dikke knuffel.
:-*

Chrissie

Ik heb mijn keuze gemaakt misschien niet de handigste maar dat moet de tijd uitwijzen als het toch de verkeerde kant opgaat dan kan ik altijd nog anders ingrijpen. De schulden gaan weer omhoog ik haal het geld wat ik tekort kom maar weer van de lening af.
Heb eerst nog overwogen om het maandbedrag van de lening naar beneden te gooien dan kwamen we iets ruimer te zitten dat idee lokte ergens wel maar dat ik weer overnieuw moest beginnen met alles dat hield me toch tegen.
Probeer het zolang mogelijk uit te stellen en van die lening af te blijven. Ga wel gewoon door met zwemmen voor mijn gezondheid.

Vraag me af hoe anderen die zelf hun schulden/lening hebben afgelost het gedaan hebben en hoe die de misschien laatste stap hebben ervaren. Misschien helpt die ervaring me net even en kom ik toch nog tot andere inzichten.

tuthola

Wat leuk dat je vriendinnen jou hobby uit willen proberen, je zal zien dat het een dolle boel wordt !!

Ik heb dan wel geen schulden meer maar wel een laag budget, ik snap helemaal wat je bedoelt als het over iets uitgeven gaat wat voor je zelf is en het schuldgevoel wat daar om de hoek komt kijken.
Bedenk je dat dit kleine bedrag voor zwemmen nodig is om weer energie te krijgen voor andere belangrijke dingen die in je leven afspelen.
Probeer het nog even vol te houden meid je eindstreep is er bijna, daarna kan je weer genieten van het feit dat je jezelf af en toe iets gunt.

Liefs

Libra

Quote from: Chrissie on Feb 02, 2014, 06:46 AM
Ik heb mijn keuze gemaakt misschien niet de handigste maar dat moet de tijd uitwijzen als het toch de verkeerde kant opgaat dan kan ik altijd nog anders ingrijpen.

En dat is het enige wat van belang is, lieve Chrissie!!
Het is JOUW keuze, jouw RECHT!!!!

Wat ben ik blij dat je dit toch gaat doen omdat het zo belangrijk is voor jouw gezondheid.
Op die manier kun je het hoofd blijven bieden aan alle andere zaken.

Het betekent waarschijnlijk dat je er iets langer over gaat doen om de eindstreep te behalen, maar dan ga je hem in ieder geval halen!!
Tenslotte ben je degene die dat moet doen.
Als jij nu helemaal bij je enkels af zou knappen omdat je het zowel fysiek als emotioneel niet meer volhoudt, ben je veel verder van huis!

Ik maak een diepe, respectvolle buiging voor jou, lieve dame!

Heel veel liefs

Chrissie

Weet niet meer welke weg de beste is Libra er moet gewoon iets gebeuren en  hoe ik het ook wendt of keer op beide manieren ga ik er aan kapot.

Mensen die me nu zien zeggen van wat ziet ze er goed uit maar ik raak steeds meer en meer verscheurd van binnen. Het is maar goed dat je niet weet wat er op je pad komt anders had ik ons gezin direct naar de afgrond laten gaan vind, heb daar nu dagelijks spijt van.
Dan had ik in de schuldsanering kunnen gaan en waren we allang schuldenvrij. Nu moet ik wel door knokken terwijl ik het liefst heel hard wil weghollen.

Libra

Lieve Chrissie,

Ik begrijp heel goed dat je hevig twijfelt over wat nu wijsheid is en welke manier de beste is om het te doen.
En de uitspraak/gedachte: "had ik toen maar........." is ook voor iedereen hier heel herkenbaar!!

Lieve dame, de dingen zijn gelopen zoals ze gelopen zijn.
Je hebt toen een bepaalde keuze gemaakt om, voor jou op dat moment, je eigen redenen.
Terugkijken heeft dan ook geen enkele zin, domweg omdat je dat nu niet meer kunt veranderen, noch terugdraaien.
Het enige wat je daarmee bereikt is dat je het alleen nog maar moeilijker voor jezelf gaat maken!

Lieve Chrissie, je leeft in het hier en nu, met de situatie zoals die nu is.
Het enige wat je kunt doen is (toch) voor jezelf de administratie ter hand te nemen en te gaan bekijken en berekenen wat voor jou de meest gunstige oplossing is om die zwemlessen te betalen.
Het kan zijn dat het gunstiger is om de maandelijkse aflossingen naar beneden bij te stellen, maar het kan ook zijn dat het gunstiger is om de lening weer wat te laten oplopen.
De enige die daar een zinnig antwoord op kan geven ben jijzelf, omdat jij daar inzicht in hebt en ik (wij) niet.
Maar ik ben ervan overtuigd dat je dat kunt!!

Heel veel succes en liefs!