Mijn verhaal met schuldenmeter

Started by Chrissie, Mar 20, 2011, 09:28 AM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Hoi Allemaal,

Aan mijn verhaal gaan al wat jaren vooraf dus die bespaar ik jullie maar want dan ben ik over een week nog aan het vertellen, dus ik vertel af en toe wat tussen de schuldenmeter door. Ik ben eigenlijk pas rond mei 2005 het in een schuldenmeter gaan verwerken zodat ik een beter overzicht kreeg en op die manier gemotiveerd bleef om de schuld er uit te krijgen. Nu heb ik januari t/m april 2005 wel ik de schuldenmeter verwerkt maar dit klopt niet helemaal dit heb ik achteraf nog allemaal opgezocht uit nieuwsgierigheid maar sommige dingen kan ik gewoon niet vinden terwijl ik wel weet dat ze er moeten zijn en om welke dingen het gaat. En op een gegeven moment had ik zo iets van laat maar lekker zitten dat is niet het ergste.

Rond mei 2005 begin ik van alle schulden een overzicht te maken en kom tot de schrikbarende conclusie dat we al wel heel erg in de schulden zitten maar dat het wel oplosbaar is als we tenminste er alles aan gaan doen. Maar ik kan jammer genoeg aangeven wat het plan is en hoe lang ik denk dat we er over doen maar het heeft jammer genoeg niet zo veel effect. Hoe meer ik aangeef dat we het rustig aan moeten doen, des te meer de andere helft er uit werkt. Dus ik besluit na een laatste vakantie dat ik een knop om ga draaien en een muur rond me trekken en dus regelrecht tegen de keer in te gaan. Mijn man vind dit natuurlijk niet zo geweldig vooral omdat ik me keihard tegen hem ga opstellen en ik alles doorzet. De caravan en de auto gaan de deur uit daarvoor in de plaats krijgt hij een scooter waarop hij naar het werk mag. Ik houdt zelf heel veel van fietsen en lopen dus ik houdt het daarbij. De eerste scooter is een ware miskoop, daar pomp ik meer geld in dan dat hij geld gekost heeft. Maar weer kan ik praten als brugman dat hij naar een andere moet kijken omdat dit niet zo gaat maar niets schijnt te helpen. Op een gegeven moment ben ik het zo zat ik hem alle bankpassen afpak en hem op zakgeld zet vind het wel belangrijk dat hij zich volwaardig blijft voelen. Ik voel me dan waardeloos als vrouw omdat ik het gevoel heb dat ik gefaald heb als vrouw en als moeder en dat ik het gezin te kort doe. Mijn schoonfamilie bemoeit zich nog even lekker mee en bevestigt nog even dat ik een slechte vrouw ben voor het gezin en dat zij recht hebben op dat soort dingen dus mijn zelfvertrouwen krijgt een extra knak. Maar ik besluit dat ik toch doorga en laat me niet kisten. Ik heb gelukkig in die tijd een tante die me veel ondersteunt en zegt dat ik het wel goed zie.

In december 2005 besluit ik van 5 schulden bij ( wehkamp, otto, visacard, roodstand en een lening) 2 schulden te maken. Ik ben met volle moed naar de bank gestapt en heb informatie ingewonnen over een hogere lening en of de wehkamp, otto, visa en roodstand in die hogere lening kon krijgen. De wehkamp, otto, visa en een kleine gedeelte van de roodstand lukte wel maar de gehele roodstand niet omdat de roodstand te hoog was.

Nu heb ik de roodstand en de lening bij elkaar in verwerkt samen met de rente:

2005:

saldo             rente
Januari         
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Chrissie

nu ga ik verder met het jaar 2006:

ik krijg maar geen goede controle over de financie

Chrissie

nu het jaar 2007:

In het begin van januari gaat de cursus van start, ben heel benieuwd wat er komen gaat.
Na een kennismakingsrondje waar ik het liefst altijd voor wegloop omdat ik me gewoon dom vind gaan we van start. Bij begin van de eerste les merk ik dat ik het niks anders doe dan hun en sla me dus al vrij snel voor mijn hoofd en zeg keihard wat ben ik een ongeloof dom mens, ik zat goed en heb me gewoon omlaag laten praten. Ik besluit wel de 4 lessen af te maken in de hoop dat ik er toch nog wat van op kan pikken en dat blijkt later toch wel.  De eerste lessen zeg ik nauwelijks een woord maar bij de 3-de les begin de beste man vragen te stellen van hoeveel hun aan week geld bepalen voor mensen die schulden zitten, hij noemt dan een bedrag van 70 tot 80 euro per week al naar het gelang wat voor de mensen besteedbaar is. Hij stelt me de vraag terug en ik geef aan dat ik op dat moment maar 60 euro per week besteedt. Op een gegeven komen mijn schriften op tafel van hoe ik het doe met bonnetjes e.d zijn ogen rollen zowat uit zijn kassen. Alleen waar ik steeds op strand is het maandbegroting die heb ik te strak staan, dat houdt ik nooit vol omdat ik er geen speelruimte in heb. Dus gaan we verder kijken en dan komt hij er achter dat ik geen buffer voor rust in bouw en daarom zoveel schommelingen heb en daarin fluit hij me terug.
Al met al heb ik enorm veel aan de cursus gehad en ben blij dat ik hem gevolgd heb. Hier door wist ik dat ik op de goede weg zat.

rond maart krijg ik een enorme inzakker dus de maatschappelijkwerkster wil dat ik een afspraak maak bij de man van de krediet bank ik geef nog protest maar maak de afspraak toch maar al wil ik het eigenlijk niet.

Nog geen twee dagen later zit ik weer bij die beste man, ik geef al duidelijk aan dat ik het niet wil en hij zegt waarom maak je dan de afspraak, ik vertel het verhaal.
Daarna moet ik weer vertellen hoe ik het van plan ben aan te pakken en moet hem vertellen hoe dit heeft kunnen ontstaan. Vol schaamte en ik voel me hardstikke klein vertel ik het verhaal en dan ben ik helemaal leeg, en sta buiten mijn lichaam naar me zelf te kijken. Ik kan dan helemaal niet meer reageren en ben kapot. De man gaat weg en laat me even alleen. Na ongeveer tien minuten komt hij terug en zegt eerst vriendelijk ik heb goed nieuws en slecht nieuws, ik begin bij het goede je mag alles houden ik neem je niet over want dat wil ik niet je kan het zelf, dan ineens komt er iemand anders te voorschijn die op een kwade toon spreekt. Hij steekt van wal, ik mag niets meer betalen dan laten ze het voor de rechter verschijnen en weet ik veel nog meer ik kan het gewoon niet meer volgen en snak naar adem. Ik draai me om en geef heel boos aan dat ik dat dus niet laat gebeuren en dat het goed zit en dat zij het nooit of te nimmer voor mij hoeven te doen. HIj begint te lachen en zegt he, he eindelijk daar is ze weer. En dan nemen we afscheid van elkaar en weet ik dat het wel goed komt.

lening en roodstand 2007:

saldo                     rente
Januari             

Chrissie

Nu het jaar 2008:

Een relatief rustig jaar waar in mijn man merkt dat je toch heel veel op de fiets kunt doen en met hele kleine dingen toch heel gelukkig kunt zijn.

de roodstand gaat er in augustus van af dus blijft de lening alleen over.

saldo                       rente

januari         

Chrissie

nu het jaar 2009 en 2010

jaar 2009 is ook relatief rustig en alles loopt op rolletjes, de aantekeningen die ik maak over kinderbijslag en vakantiegeld en belastinggeld werken perfect.

Alleen merk ik in 2010 dat ik het toch weer harde de broekriem moet aan trekken en dat wekt weer onrust. Vandaar mijn vraag voor een poosje terug hier op het forum.

2009:

januari           

Dick

Je hebt de afgelopen jaren veel werk verricht om jullie schulden omlaag te brengen.  Dit heb je goed gedaan! Het is een lange weg, maar wel de moeite waard!

Het hebben van schulden die je niet onder controle hebt is niet niks. Wat mij opvalt is dat jullie schuld daalt. Over een aantal maanden zal je de nulstand bereiken. Je zult het zien aan de rentem die zal steeds minder worden. Misschien bereik je dit wel gelijktijdig met Freek en Jolanda.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Buster

Hey Chrissie, heb je wel door dat je van

peter

Peter
Administrator Forum

jan

Je hebt het juist heel goed gedaan, van een maand inkomen per jaar uitgeven aan rente (
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties moest wel even een traantje wegpinken.

Soms heb ik nog weleens moeite om het te bevatten waar ik ons gezin voor weg heb gehaald, het voelt als een nachtmerrie waar ik nu pas uit ontwaak. Kan ook pas sinds eind vorig jaar het idee achter me laten dat ik niet waardeloos ben en dom ben geweest. Het waardeloos gevoel en dat ik als vrouw en moeder heb gefaald heb ik gelukkig nu ook achter me gelaten en heeft plaatsgemaakt voor trots! Heb door alles veel meer zelfvertrouwen gekregen en door jullie reacties weet ik het helemaal zeker dat ik het goed heb gedaan.

Het zou leuk zijn dat ik het tegelijk met Freek en Jolanda en wie weet Marco en Bianca het eruit krijgen dan kunnen we op elkaar proosten en samen met jullie proosten voor de geweldige steun die jullie hebben gegeven want dat doet een mens zo goed.

marco

Je gaat goed, over een paar jaar ben je er echt vanaf! (En wij ook, hoop ik)
Marco en Bianca

Chrissie

Even een tussenstand over 2011:

januari         

Chrissie

even een update;

Vandaag is de kinderbijslag binnengekomen jawel heel toevallig op 1 april en dit is echt geen grap  ;), dus ik ben er even weer goed voor gaan zitten en heb alles naar behoren weer netjes verdeeld. Ik heb 50 euro op de betaalrekening gestort dus die kan weer een stootje hebben, de lening heeft dit keer maar 15 euro gekregen maar ik vond de spaarrekening toch iets belangrijker normaal zou ik de lening eerst laten zitten maar ik wil toch weer een beetje het idee hebben dat ik weer inlos na mijn stomme flater van vorige maand. Ik heb nu nog een bedrag gereserveerd voor de kinderen want zij hebben kleding nodig en de rest is voor de spaarrekening. 

peter

Dit is weer een stapje dichter bij 0. Een kleine buffer kan geen kwaad. Goed gedaan!
Peter
Administrator Forum

Chrissie