Vragen betreffende WSNP

Started by dreamsharing, Mar 07, 2011, 04:37 PM

Previous topic - Next topic

dreamsharing

Ik lees zoveel over de WSNP maar snappen doe ik er weinig van??

Je moet overal aan voldoen maar het enigste wat jij er aan over houdt als je geluk hebt??Is een schone lei..

Zijn er ook afwijzingen bekend voor de WSNP???Ik bedoel de rechter doet meteen uitspraak maar als die het afwijst???..ben je dan failliet en mag je zo lang als je leeft met het gehijg van de schuldeisers rekenen??

Ook moet je inkomen voldoende zijn???Wat is voldoende??

Ze kunnen je verplichten om goedkoper te gaan wonen???

Bij ons krijg je een woning naar inkomsten..!!

Volgens de reken methode van het WSNP mag ik al mijn inkomsten behouden en blijft er geen euro over voor de schuldeisers..

Ik heb momenteel 53000,00 schuld en daarnaast ben ik de belastingdienst ook nog eens 6000.00 schuldig.

Mijn schuld in 2007 was slechts 22000.00

Hoe wordt er dan met zo'n situatie omgegaan???

En zo heb ik nog een legio van vragen..

Mijn werkgever heeft er bij het BAC op aangedrongen dat ze een versnelde procedure moesten doen voor de aanvraag van het WSNP.

Gr.Dreamsharing

Buster

Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik zelf ook niet veel snap van de WSNP, wie weet dat Peter of Dick het weten.

Wat je ook kan doen is om je vragen ook eens te stellen op www.bewindvoerders.net (dat is een forum voor WSNP-ers en bewindvoerders) daar is heel veel kennis op dat gebied.

dreamsharing

Quote from: Buster on Mar 07, 2011, 05:10 PM
Ik moet je eerlijk bekennen, dat ik zelf ook niet veel snap van de WSNP, wie weet dat Peter of Dick het weten.

Wat je ook kan doen is om je vragen ook eens te stellen op www.bewindvoerders.net (dat is een forum voor WSNP-ers en bewindvoerders) daar is heel veel kennis op dat gebied.

Goedendag Buster,

Dit ga ik morgen meteen doen als ik wakker ben of misschien straks na het werk??

Alvast bedankt,

Vriendelijke groet,

Dreamsharing

peter

Dreamsharing

Voordat je in de WNSP terecht kan komen moet je eerst het Minnelijk traject hebben doorlopen. Het is verstandig dat je dit door een erkende schuldhulpverlener laat doen. (NVKK). De schuldhulpverlener probeert met de schuldeisers tot een akkoord te komen. Het Minnelijk traject duurt maximaal 3 jaar en dan ben je vrij van schulden. In het minnelijke traject moeten echter alle schuldeisers akkoord gaan met het voorstel van de schuldhulpverlener.

Indien er maar een schuldeiser niet akkoord gaat,  kan de schuldenaar besluiten om een wettelijke schuldsanering aan te vragen (eventueel in combinatie met een verzoek aan de rechtbank het aangeboden akkoord dwingend op te leggen aan de schuldeisers). Voorwaarde voor de WNSP is dat met Minnelijke traject is doorlopen en dat er geen akkoord is bereikt met de schuldeisers.

Ja er zijn ook afwijzingen van de WNSP. Je moet aan de rechter aan tonen dat je buiten je macht in een problematische schulden positie bent gekomen en er niet meer uitkomt.

Ze kunnen je verplichten om goedkoper te gaan wonen??? Ja dit kunnen ze je verplichten, omdat er op deze manier meer geld overblijft voor de schuldeisers. Wat aan inkomen overbljft wordt op een boedelrekening gestort.

Ik heb momenteel 53000,00 schuld en daarnaast ben ik de belastingdienst ook nog eens 6000.00 schuldig.

Belastingschulden worden nooit vrijgescholden. De schuldhulpverlener treft een betalingsregeling met de de belastingdienst. Vanuit de boedelrekening wordt gedurende 3 jaar getracht de schuldeisers te betalen. De schuldenaar dient zoveel mogelijk inkomen te genereren.

Maar eerst dien je te starten met het minnelijke traject.
Peter
Administrator Forum

dreamsharing

Goedendag Peter,

Ik heb zo wederom een gesprek met het BAC over de voortgang al wil mevr. het eerst hebben over een budget begeleiding want ze denkt schijnbaar dat ik niet met mijn financi

peter

Quote from: dreamsharing on Mar 08, 2011, 12:43 PM
Ik heb zo wederom een gesprek met het BAC over de voortgang al wil mevr. het eerst hebben over een budget begeleiding want ze denkt schijnbaar dat ik niet met mijn financi
Peter
Administrator Forum

dreamsharing

Hallo Peter..

Ik heb helemaal niets achteraf gedaan..Ik heb ruim 4 jaar tussen het wal en het schip ingelegen..

Ik heb in 2006/2007 meteen contact gezocht met een hulpinstantie(toen heette het nog Stichting Welzijn Brummen nu inmiddels BAC-Brummen) betreffende mijn schulden helaas heeft het bijna 4 jaar geduurd voordat ik zo ver was als nu.

Ik heb altijd overal aan voldaan om maar van mijn schulden af te komen ik heb al die jaren diverse malen voorstellen gedaan naar de schuldeisers..

Toen ik in de Gemeente Brummen geen woning kon krijgen nadat ik bij mijn vriendin eruit werd gezet heb ik meteen een oplossing gezocht voor mijn situatie ik heb toen een betaald postadres gevonden in de Gem.Lingewaard via Marktplaats.Wel kreeg ik de melding van de Gem.Brummen dat hun moesten stoppen met mij te "helpen" omdat ik de Gemeente verliet....ik heb meteen hulp gevraagd bij het BAC in Arnhem en dacht dat ik wel even mijn dossier mee kon nemen naar Arnhem dat zou toch schelen had ik verwacht???

Helaas viel dit even tegen want ik kreeg eigenlijk een lege ordner mee met alleen mijn aanvraag formulier en wat bewijsstukken betreffende mijn schulden.Hun hadden dus in ruim 11maanden niet ondernomen.!!!!Het excuus was dat ik geen vastigheid had en dat ze me daardoor niet konden helpen.Ik was niet urgent genoeg voor de woningbouw vereniging en daarnaast had ik ook niet voldoende inkomen..Mijn verzekering weigerde namelijk om uit te keren..

Mijn aanvraag in Arnhem bij het BAC ging in principe wel snel alleen ook hun konden pas zaken gaan ondernemen voor mij als ik een vast inkomen zou hebben en een vast woonadres....Ik denk dat ik niet alleen last heb gehad van de crisis die er de afgelopen jaren was en nu nog steeds??Vast inkomen was er niet ik kon wel als oproepkracht aan het werk wat ik ook gedaan heb...Ik heb continu geprobeerd ergens vastigheid te krijgen ik ben op een gegeven moment zelfs in Nootdorp gaan werken schijnbaar was er alleen in het westen nog werk te vinden??

Toen gooide de Gemeente Lingewaard roet in het eten het postadres waar ik ingeschreven stond moest stoppen met adressen te verhuren en wij hadden 3 maanden om wat anders te vinden...of te wel???Oprotten....ik heb toen in overleg met het BAC gevraag wat te doen???Ik moest of in de Gemeente Arnhem - Lingewaard - Rheden een vast adres zien te vinden.

Mijn werkgever waar ik voor aan het werk was ging helaas december 2009 failliet helaas kreeg ik toen van het UWV te horen dat ik mijn 6 maanden niet vol had gemaakt en dat was voor hun de reden dat ik geen uitkering kreeg...
Kun jij je voorstellen geen inkomen en ook nog steeds geen vast adres??Toen maar naar de Gemeente een bijstands uitkering aanvragen ook die kreeg ik niet..ik was immers "dakloos" hun advies was dat ik me bij de stichting moest gaan aanmelden voor daklozen dan kon ik slapen in een opvang tehuis en had ik recht op een "zwervers"uitkering wel moest ik er aan voldoen dat ik minimaal 5 nachten in de opvang moest verblijven!!!

Ik heb daarna van December tot eind Maart zonder inkomen gezeten..wel heb ik met de hulp van een vriendin eind Maart een kamer kunnen huren op papier waardoor ik me in de Gemeente Rheden kon gaan inschrijven...Netjes gemeld aan het BAC Arnhem .......resultaat het BAC Arnhem stopte met de schuldhulp en stuurde mijn dossier door naar de Gemeente Rheden....resultaat dossier werd gesloten en ik kon me helemaal opnieuw gaan aanmelden in de Gemeente Rheden....

Inmiddels was mijn ex.werkgever door gestart en die heeft me wederom benaderd of ik terug wilde komen..ik ben 4 april 2010 weer bij hem begonnen wel met de eis dat ik in ieder geval geen oproep contract meer wilde maar een volledig contract die heb ik ook gehad gelukkig..

In de tijd dat ik aan het werk was heb ik mij diverse malen moeten melden bij de Gemeente Rheden voor de schuldhulp verlening daar werd me op een gegeven moment wel even verteld dat ze me niet konden helpen als ik in Nootdorp bleef werken?????Hoe krom kan het zijn???Maar volgens hun maakte ik teveel kosten en bleef er te weinig over om me te kunnen helpen??

Ik heb de brieven toen die tijd ook aan mijn werkgever laten lezen die snapte er helemaal geen snars meer van????Ik was aan het werk en moest maar stoppen???want met een uitkering kon de Gemeente meer???

Ik heb in die tijd een andere woning gezocht met mijn toenmalige inkomen en een  werkgevers verklaring waar in stond dat mijn werkgever de intentie had om mijn contract te verlengen heb ik mijn huidige woning kunnen huren..2 weken nadat ik mijn woning had heb ik mijn contract niet laten verlengen!!!Ik had nu namelijk wel een half jaar aan

Freek en Jolanda

QuoteMakkelijk heb ik het niet op dit moment..ik kom namelijk 125,00 per maand te kort om naar mijn werk te kunnen blijven gaan...de deurwaarder wil niet coulant zijn....dit heb ik schriftelijk allemaal laten vast leggen..mijn contracts verlenging hangt af van of ik binnen een uur op het werk kan blijven verschijnen??Voor mij is dit een stress tijd ik heb een werkgever gevonden 26km van huis waar ik het ontzettend naar mijn zin heb zal ik alles wederom weer kwijt raken???Omdat een deurwaarder geen begrip kan opbrengen??ik heb de vingers gekruist ik blijf goede hoop houden.

Waarom ga je niet op de fiets of brommer, dit is goedkoper dan een auto. Wat ik opmaak van mensen die in de WNSP terecht komen, dat de auto (is duur) eruit moet en daarvoor een goedkoper vervoersmiddel in de plaats. Dit is misschien niet wat je wilt horen.
Freek en Jolanda

peter

Dreamsharing,

Je moet het positief benaderen. Je hebt aardig wat meegemaakt in de afgelopen jaren. Wat Freek schrijft, waarom doe je auto niet weg en ga je met de brommer naar je werk. Dit is inderdaad goedkoper en met een brommer kan je er binnen het uur zijn.

Geef vooral niet op!
Peter
Administrator Forum

dreamsharing

@ Freek en Jolanda..

Ik bezit geen eigen auto...ik krijg de wagen van mijn vriend tot mijn beschikking gesteld hij is internationaal chauffeur en slechts 2dgn in de 14dgn thuis dan heb ik zijn wagen niet maar dit valt altijd in het weekend en dan hoef ik niet te werken.Ik hoef verder alleen maar de brandstof te betalen onderhoud en dergelijke betaald hij voor mij.Dit is ook de persoon die er altijd is geweest voor mij de afgelopen jaren..

Ik heb geen geld om een bromfiets en goede kleding aan te schaffen...

Verder mag ik van de schuldsanering gewoon met een auto rijden / bezitten(afhankelijk van de waarde anders verkopen en een goedkopere terug kopen)...alles tot 10km moet op de fiets gebeuren.Dezelfde regeling geldt voor het WSNP.Het budget dat er is voor de auto is 196,00(als het beslag eraf is)daar kan ik zelfs het onderhoud / verzekering / belasting zelf van betalen.

Verder een fiets valt helemaal af...ik heb versleten knie

puck

Tsjee jouw verhaal als ik al zon verhaal waar je toch helemaal niet goed van wordt?? ik herken het!! alsof we daar nu met zn allen blij van worden??? ik ben ook nog steeds getrouwd met mn schuldeisers....tis een langdurige relatie er komt geen end aan zeg maar.....ik heb zelf nu een bewindvoerder gezocht...dossier is bijna compleet en dan kunnen we vrijwillig onder bewind..jippie!! niet maarja wat moet dat moet.....hopelijk minnelijk traject maar ik ga uit van de wsnp....ik hoop in ieder geval dat er ooit eens wat rust gaat komen.....ben er zo zat van met al die god vergeten instanties hier in dit land......tis wel eens moeilijk om positief te blijven maar ik ga zelf voor  de weg van de oplossingen en na die jaren misschien eindelijk eens een normaal leven met een schone lei???
Dat opgejaagt worden door deurwaarders die je vervolgens ronduit schoftig behandelen???? ik ben er klaar mee......ik wil de eerst jaren geen post meer in de deur, geen mannen met aktetassen aan de deur, niet meer een beetje angstig kijken als er een vreemde auto voor de deur staat, geen klotsoksels meer als ik de postbode voorbij zie lopen
nou gelukkig zitten we hier allemaal op dit forum omdat we niet bij de postcodeloterij de straatprijs hebben gewonnen of de jackpot van de staatsloterij...gelukkig hebben we allemaal zo onze sores qa geldzorgen al gun ik het niemand om zo te moeten leven want een echt leefbaar leven is het niet met zoveel zorgen...ook al kan hetnatuurlijk altijd erger...

Freek en Jolanda

Dit wist ik niet, het was maar een idee. Je hebt wel veel ellende meegemaakt. Wij willen je niet kwetsen met ons antwoord.
Freek en Jolanda

dreamsharing

Quote from: Freek en Jolanda on Mar 14, 2011, 09:14 PM
Dit wist ik niet, het was maar een idee. Je hebt wel veel ellende meegemaakt. Wij willen je niet kwetsen met ons antwoord.

Ik voel me ook niet gekwetst ;)

Ik heb ook een uitlaat klep nodig om mijn sores kwijt te kunnen(zeg maar delen)
Tuurlijk ga ik niet mijn gehele levens verhaal hier schrijven maar beperkte hoogte punten.

Het is gewoon waar dat ik de afgelopen 4 jaar als een flipper bal gekaatst werd door de verschillende instanties...het wel bekende doorschuif systeem!!!

Iedere Nederlander heeft recht op inkomen.....alleen de regels die moeten ze even duidelijker vermelden.!!!!

Geen geld geen huis.....
Geen huis geen geld.....
Hulp van anderen MAG NIET!!!!
Geen huis?? en inwonen bij een vriend / vriendin is automatisch samenwonen voor de wet!!En dan wordt het inkomen van de mensen die je willen helpen beoordeeld en dan mogen hun je gaan helpen financieel!!!

PAS OP!!!!De persoon in kwestie kan meteen alle belasting toeslagen terug gaan betalen als die dat heeft natuurlijk?????Hiermee wordt iemand die jou wil helpen ook meteen gestraft..

De enigste uitzondering in deze regel is dat je ouders bloedverwanten je wel kunnen helpen zonder dat er naar hun inkomen wordt gekeken.
Mijn vader wilde mij helpen door me hun recreatie woning als onderdak te geven helaas viel die buiten de Gemeente waar ik hulp had aangevraagd!!!Moet jij je eens inschrijven op een recreatie park!!!!Ik had de volgende dag al de sociale recherche op de stoep staan met een dwangsom van 1200,00 per dag dat ik daar permanent zou verblijven!!
Weg hulp.....Man man wat een land....wat een rechten.  

Slaap b.v maar niet 16dgn van een 30dgn durende maand in een andere gemeente en heb dan een afspraak met een instantie en vermeld je het per ongeluk..Dan wordt er zo glashard tegen je gezegd SORRY maar u verblijft meerdere dagen in een andere Gemeente helaas moeten we de hulp stop zetten en moet u helaas daar hulp gaan aanvragen.

Ik heb echt de keerzijde van de medaille leren kennen de afgelopen 4 jaar ik ben een "geweldige" acteur geworden als ik bij de instanties zit...ik geef alleen de info waar om gevraagd wordt op papier......het sociale praatje ga ik niet meer op in die houdt ik wel bij de psycholoog(zit ik niet meer bij gelukkig)

Maar al met al blijf ik positief....en hoop dat iemand bepaalde dingen herkent en niet de zelfde fouten maakt als die ik heb gemaakt..(je best doen om schuldenvrij te geraken)
En anderen hierdoor mee sleurt in de ellende die je wordt aangedaan door de instanties ondanks dat die mensen het beste met je voor hebben....(de vrienden / vriendinnen / familie bedoel ik hier natuurlijk mee)

Gr.Dreamsharing

peter

Het leven gaat niet over rozen, maar je doet je best. Zo te lezen, kan je beter niet alles vertellen. Je moet blijkbaar alleen het verhaal vertellen wat ze willen horen.
Peter
Administrator Forum

Freek en Jolanda

QuoteIk voel me ook niet gekwetst

Ik heb ook een uitlaat klep nodig om mijn sores kwijt te kunnen(zeg maar delen)
Tuurlijk ga ik niet mijn gehele levens verhaal hier schrijven maar beperkte hoogte punten.

Schrijf het lekker van je af, doen wij ook en dit voelt goed!!
Freek en Jolanda